Gå til innhold

Vaskehjelp - timepris?

Fremhevede innlegg

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du var veldig opptaty av priser, jobber du som renholder eller vil gjøre det og lurer kanskje mest på priser utfra det?

Anonymkode: e9178...ce5

Det var da voldsomt? Som nevnt i hi har jeg behov for vaskehjelp en gang i uken, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål. Å lure på pris på en tjeneste man vil kjøpe er normalt, et det ikke? Ikke verre enn det. 

Anonymkode: 7925d...bd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, Atea skrev:

200 i timen er vanlig. Vær klar over at tjener de under titusen i året slipper de å betale skatt og moms blir heller ikke aktuelt. Man slipper å oppgi med andre ord. Husk at ferier som påske og sommer blir det ingen vasking, dermed kommer dere garantert under titusen i året. For å vite at de er til å stole på kan du be om referanser /attester utstedt av tidligere arbeidstakere, boligutleiere etc., og også be om å møte de hjemme hos seg selv hvis du føler at du ikke fikk dannet et godt nok bilde. Ville også spurt om hvilke rutiner de har på rengjøring.

Hun kan ikke vite hvor mye folk vasker hos andre. Det kan være 10 t dag hele året, for alt hun vet. Derfor kom det ordning for hvitt arbeid i hjemmet. Enkelt å fylle ut. Om du får hjelp til 200 kr timen,  så vet du at det er svartarbeide. At de tjener under 10.000 hos deg, holder ikke som forklaring om du blir tatt. 

Anonymkode: 6e7a4...387

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan ikke vite hvor mye folk vasker hos andre. Det kan være 10 t dag hele året, for alt hun vet. Derfor kom det ordning for hvitt arbeid i hjemmet. Enkelt å fylle ut. Om du får hjelp til 200 kr timen,  så vet du at det er svartarbeide. At de tjener under 10.000 hos deg, holder ikke som forklaring om du blir tatt. 

Ti tusen per arbeidsgiver.

Skrevet

Vi skaffet en via dinvaskehjelp.no til 300 kr timen. Hun gjorde en helt OK jobb, men superfornøyd var vi ikke. 

Anonymkode: dbf50...2f4

Skrevet
2 timer siden, Atea skrev:

Ti tusen per arbeidsgiver.

Så om du jobber til masse folk og har 10.000 fra hver, så er alt skattefritt? Da tror jeg du har misforstått

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om du jobber til masse folk og har 10.000 fra hver, så er alt skattefritt? Da tror jeg du har misforstått

Nei, du får søke opp det selv da. Men om man tjener mye og har trygd, vil det ha innvirkning, hvordan nav kan oppdage det vet jeg ikke. Men, at titusen ikke skal oppgis i året fra hver oppdragsgiver eller lønnsmottager er fakta. Noen få vil kanskje utnytte systemet. Det synes jeg ikke skal gå utover alle de som ikke snylter på staten. Tror at om man jobber for mye vil trygda reduseres, men de fleste med trygd har vel liten eller ingen restarbeidsevne igjen så et stort problem er det ikke. Eller tror du ikke det?

Vet om noen som benytter seg av for eksempel pensjonister og studenter. Du kan også leie inn en kokk til selskapelighet og betale svart inntil titusen i året uten at det må oppgis hvis du har råd til det.

Endret av Atea
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.smartepenger.no/nyheter/1616-alle-disse-inntektene-er-skattefrie?Itemid=727

Jeg kødder ikke, men jeg har kanskje misforstått litt ser jeg. Det er for sent på kvelden nå. Håper andre kan svare bedre enn meg.

Endret av Atea
Skrevet
På 12/19/2016 den 22.49, Athene skrev:

Jeg har vaskehjelp, Oslo Vest. Ei som jobber for seg selv og som flere venninner også bruker, men jeg innberetter skatt og avgifter på henne via Altinn, det er en veldig grei ordning. Ender da på ca 550 i timen mener jeg. 

Jeg har kameraer i huset, det er hun gjort oppmerksom på. Jeg har også tidsstyrt lås på døren, så den åpnes og lukkes samtidig som alarmen blir skrudd av/på, akkurat mens hun er der. Blir hun litt forsinket ringer hun meg, så kan jeg overstyre dette via telefon. Usikker på om jeg hadde turt å ha vaskehjelp om det ikke var for alarmsystemet, da ville jeg nok lagt det til når jeg hadde hjemmekontor eller kunne flekse på jobb. 

550 i timen var da dyrt. jeg har en som vasker hele leiligheten for 300 kr. den er på 70 kv

Skrevet

Hadde aldri hatt vaskehjelp av noen jeg ikke kjente godt. De bruker å vaske leiligheten din med dokosten. Så du den reportasjen, der til og med dette skjedde på mange hoteller? Hoteller faktisk... for å ikke snakke om alle hus :D ekkelt! ÆSJ hadde aldri latt noen andre vaske huset mitt på den måten... huff og huff

Skrevet
10 timer siden, Trex90 skrev:

550 i timen var da dyrt. jeg har en som vasker hele leiligheten for 300 kr. den er på 70 kv

Det er fordi jeg ikke støtter sosial dumping, eller avgiftsunndragelse og svart arbeid. 

• Liker 6
Skrevet
På 19.12.2016 den 15.10, AnonymBruker skrev:

Mye bedre å få noen du kjenner, som du har et forhold til, til å vaske.

Disse vaskebyråene er lugubre greier.

Anonymkode: 188c2...3f6

hvem i all verden kjenner noen de har et forhold til som de vil ha til å vaske for seg? Venner med dårlig råd liksom, det er jo litt kleint? 

Anonymkode: 23baa...e46

• Liker 1
Skrevet

En venninne av ei venninne vasket huset mitt for 200 kr i timen. 4 timer i uken. Uten moms selvsagt.

På 12/20/2016 den 18.46, AnonymBruker skrev:

Jobber de svart (som jo alle vet er ulovlig) opererer de selvsagt heller ikke med moms. 

Anonymkode: 5fb0f...7f8

Det er lov å jobbe litt svart. Svart betyr ikke ulovlig. Svart betyr ikke registrert. Du har misforstått hvis du tror at all jobbing som ikke betales skatt av er ulovlig. Som andre her også har sagt. Det er ikke slik at alle småjobber må registreres.

Anonymkode: 208aa...21c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av ei venninne vasket huset mitt for 200 kr i timen. 4 timer i uken. Uten moms selvsagt.

Det er lov å jobbe litt svart. Svart betyr ikke ulovlig. Svart betyr ikke registrert. Du har misforstått hvis du tror at all jobbing som ikke betales skatt av er ulovlig. Som andre her også har sagt. Det er ikke slik at alle småjobber må registreres.

Anonymkode: 208aa...21c

Nå er "svart" arbeide forstått som ulovlig arbeide i det norske språk, også blant fagfolk og jurister. Jeg tror ikke du lurer mange hvis du påstår at svart arbeide er lovlig.

Det du sikter til er arbeid som går under "småjobbgrensen" som jeg tror er på 6000 i året fortsatt. Dette i seg selv er ikke svart arbeid, men vil være det så fort du går over 6000, noe man raskt gjør hvis man skal engasjere noen til å vaske for seg en gang i uken.

Anonymkode: 26b7b...354

• Liker 4
Skrevet
På 22.12.2016 den 1.57, AnonymBruker skrev:

hvem i all verden kjenner noen de har et forhold til som de vil ha til å vaske for seg? Venner med dårlig råd liksom, det er jo litt kleint? 

Anonymkode: 23baa...e46

Tenåringsbarn av venninner feks....

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
På Monday, December 19, 2016 den 13.38, AnonymBruker skrev:

Jeg har behov for hjelp til rengjøring en gang i uken, og lurer på hva folk betaler (helst i Oslo)? Jeg finner ikke så mange rengjøringsbyråer på nettet som vasker privat, og svært få av dem oppgir timepris på hjemmesidene sine så jeg synes det er greit å forhøre seg litt før jeg ringer dem. Jeg er litt skeptisk også, er dere som har hjelp fornøyd? Jeg har kanskje sett litt for mange program på tv med hemmelige opptak hjemme hos folk, der det f.eks er rengjort med dobørste i hele huset. :ohmy: Og dette er via byrå der man i alle fall må forvente en viss standard, men åpenbart er det ikke garantert. Å slippe fremmede mennesker inn i huset som ikke er via et byrå er jeg også litt skeptisk til, men samtidig må jeg ha hjelp. Hvordan vet man hvem folk utenfor byrå er? Sjekker dere eventuelt pass? Hvor mye koster disse vs proffe folk? Takknemlig for svar. 

Anonymkode: 7925d...bd0

Spør du etter svart hjelp i denne tråden? 

Du må enten ringe byråene eller sende en felles nail til flere og få pristilbud. Prisene varierer etter hva du skal ha gjort. Slipper du private inn hjemme og i tillegg stoler så lite på dem at du skal ha dem til å legitimere seg med pass, så bør du finne frem vaskebøtta selv. (Der er nok av eksempler på private vaskehjelper som poserer på bilder i hjemmet til den de vasker hos.)

Anonymkode: 98e3a...0a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt spurt noen som jeg kjenner. Kanskje studentsønnen eller studentdatteren til en slektning/ venn/ kollega.

Anonymkode: 29acd...a62

Skrevet (endret)

Renhold har allmenngjort tarifflønn, altså ingen har lov å lønne de lavere en 177,63 per 1. Juni 2017.

Oppå dette skal det betales minst 2% av lønna til pensjonskonto. Så 14,1% arbeidsgiveravgift.

Når dette skal selges til sluttbruker legges det på 25% mva. 

Da ender det opp med lønnsutgifter  253,85 per time forutsatt at vedkommende kun får minimumssatser.

Så må det jo selvfølgelig komme noe påslag for å betale for vaskeutstyr, lokaler/kontorer og bil/drivstoff/bom, og så kan det jo hende at bedriften ønsker å ha litt fortjeneste i tillegg.

Så ja, 5-600 kroner timen er nok minimum man burde forvente å betale med mindre man ønsker å støtte svart arbeid og/eller sosial dumping.

Endret av Avaloren
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Avaloren skrev:

Renhold har allmenngjort tarifflønn, altså ingen har lov å lønne de lavere en 177,63 per 1. Juni 2017.

Oppå dette skal det betales minst 2% av lønna til pensjonskonto. Så 14,1% arbeidsgiveravgift.

Når dette skal selges til sluttbruker legges det på 25% mva. 

Da ender det opp med lønnsutgifter  253,85 per time forutsatt at vedkommende kun får minimumssatser.

Så må det jo selvfølgelig komme noe påslag for å betale for vaskeutstyr, lokaler/kontorer og bil/drivstoff/bom, og så kan det jo hende at bedriften ønsker å ha litt fortjeneste i tillegg.

Så ja, 5-600 kroner timen er nok minimum man burde forvente å betale med mindre man ønsker å støtte svart arbeid og/eller sosial dumping.

Videre skal det beregnes feriepenger på minimum 10,2 %.

Anonymkode: 9a6aa...d85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...