Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser det er mange som er veldig flinke til å lage julekort selv. Gjerne egne bilder av familien, bikkja eller hva man nå vil vise frem komibnert med en bakgrunn (eller bare border) med julemotiv som jeg regner med er hentet fra nettet.

Noe sånn som dette for eksempel (akkurat dette kortet er laget av FotoKnutsen, men jeg ser mange lage slikt selv også)

https://www.google.no/search?q=julekort&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjGnKarmoDRAhVIxRQKHf4HCPcQ_AUICCgB&biw=1920&bih=945&dpr=1#imgrc=aQ_fnWUtAV_T4M%3A

Men hvordan gjør man det? Hvor finner man disse bakgrunnene, og hva slags software bruker man for å kombinere bakgrunn, bilder og tekst? Jeg slet i timesvis forrige helg uten å lykkes, og trenger noen ekspertråd før neste jul....

(Det er et poeng å ikke bruke tjenester som FotoKnutsen, Japanphoto og denslags siden jeg tar bildene alt for sent til å rekke å få kortene tilbake i tide. Må kunne lage kortene og printe dem ut selv).

Endret av Marcia
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du spør om, men Japan Photo har automater i butikken hvor du skriver ut julekort på minuttet. Du må ha bildene på minnepinne, fotoapparat eller lignende. http://www.japanphoto.no/fremkalling

Du får ikke så mange muligheter, men hvis du skal ha kort på dagen er dette tingen. Jeg skrev ut 30 kort der i går. Ja, jeg vet... så sent ute, men da får kortene komme fram i romjula.

Tenkte du å lage kort og skrive ut hjemme på din pc? Jeg har Photoshop, som jeg brukte til å editere bort bakgrunnen på det "rå" bildet, justere farge, skarphet og ta borte et flyende hårstrå over ansiktet. Det er veldig dyrt å kjøpe Photoshop. På internett er det mange fremgangsmåter, det beste er å kunne lese engelsk og søke på engelsk, for eksempel Christmas card ps templates. Ps er god nok forkortelse for Photoshop. Ps tutorial remove background = Oppskrift på å fjerne bakgrunn.

Jeg kjenner ikke mange andre bilderedigeringsprogram. Jeg bruker et gratisprogram som hetter ribbet.com  Dette har ikke samme muligheter som Photoshop. men den gratis versjonen lar deg ta utsnitt, justere skarphet og legge på enkle effekter. Du kan søke på ribbet tutorial og finne youtube videoer som viser hva du kan gjøre.

Det er ganske mye å gjøre hvis du vil lage alt fra bunnen og stiller uten erfaring fra redigering. Jeg vil absolutt anbefale å bruke en mal fra FotoKnudsen, Japanfoto, Eurofoto eller lignende. Du overfører dine bilder til pc'en og editerer med Ribbet, laster opp de til den fotobutikken du velger, og begynner å eksperimentere. Det er mulig å gjøre seg kjent med dette lenge før jul. Du kan laste opp og lage ferdig kort helt, bare ikke kjøpe de du trener på.

Å ta bilder mot en nøytral bakgrunn som et hvitt laken, og så gå tett innpå ansiktene er best. Enten ta bildene på nært hold eller bruke Crop (ta utsnitt og fjerne alt det forstyrrende rundt motivet) Det vil ikke vises at lakenet er krøllete når det bare vises en liten del ved siden av ansiktet. Å rette en lampe mot lakenet vil ofte gjøre det så lyst at det ser ut som et hvitmalt vegg.

Skrevet

Hvorfor ikke kjøpe slike: http://www.pandurohobby.no/Catalogue/30-Papir-Stempler/3030-Papir/303030-Kortsett/2/363721-Kortkit-StjerneGod-Jul-A6-3st eller lage slike selv og bare lime inn bildene du tar?  Synes det er koseligere enn sånn ferdigprodusert kort...

Ellers er jo "Picmonkey" et program mange bloggere bruker for å fikse på bilder slik jeg tror at du tenker deg...  Ellers ville jeg vurdert å ta bildene en uke tidligere enn det du tenker og så lage kortene via Fotoknudsen eller liknende.

Skrevet

Det er veldig enkelt å lage slike kort selv hvis du har Photoshop og vet hvordan du arbeider i lag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...