Gå til innhold

Sosiale medier - en stor skrytefest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker mye på dette med deling i sosiale medier, og hvilken verdi det egentlig har. Det er opplagt at folk som deler selfies daglig, og legger ut bilder hvor de holder bilnøkkenen til Tesla'n og starbuckskoppen i hånda og skriver "Endelig mandag - ny uke ny start!" Er mest ute etter å skryte. 

Finnes det mennesker i sosiale medier som deler om seg om eget liv som ikke gjør det for å skryte? Altså, hva er motivasjonen for å legge ut ting i sosiale medier? Er det for at folk skal tenke at man er så fin og flink og god? Er det noen andre grunner til at folk poster?

Hva tenker dere?

Anonymkode: 42564...208

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En stor narsissisme-fest! :) Vi sleiker hverandres ræv, du gir meg en like og jeg gir deg en tilbake.

Motivasjonen er at man vil være bra nok, spennende, interessant for andre, akseptert, inkludert, være den som blir beundret, som spiller hovedrollen.

Jeg begynner mer og mer å forstå at mennesker kaster mye rart på sjøen for å bli likt og akseptert.

Anonymkode: 0637d...f91

• Liker 3
Skrevet

Alle innlegg man poster på fb er motivert av at man vil ha oppmerksomhet. Når man tenker sånn på det mens man scroller ned feeden, så mister ihvertfall jeg all interesse for å legge ut noe

Anonymkode: 45c28...bcb

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En stor narsissisme-fest! :) Vi sleiker hverandres ræv, du gir meg en like og jeg gir deg en tilbake.

Motivasjonen er at man vil være bra nok, spennende, interessant for andre, akseptert, inkludert, være den som blir beundret, som spiller hovedrollen.

Jeg begynner mer og mer å forstå at mennesker kaster mye rart på sjøen for å bli likt og akseptert.

Anonymkode: 0637d...f91

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle innlegg man poster på fb er motivert av at man vil ha oppmerksomhet. Når man tenker sånn på det mens man scroller ned feeden, så mister ihvertfall jeg all interesse for å legge ut noe

Ja, ikke sant? Hva er verdien i denne gigantiske skrytefesten hvor man måler sin egen verdi i antall likes? Jeg er så lei av det.

Er det noen som poster aktivt på sosiale medier som kan gi et annet perspektiv?

Skrevet

Nei, jeg har fått inntrykk av at sosiale medier er en tjeneste for alle, der man kan spørre "hei hei, hvordan går det :)".

Anonymkode: 5933b...cf5

Skrevet

Jeg tenker omtrent som deg ts, og når man først har begynt å se det på den måten får det hele et ganske latterlig skjær over seg. En ting er om det hadde vært noe tenåringene holdt på med, for de skal jo finne seg selv og en flokk og alt det der, men å se voksne mennesker skryte som hormonstinne ungdommer og mase etter bekreftelse blir ganske pinlig. Kanskje det er jeg som begynner å bli gammel og negativ, men jeg synes det holder nå. Det er ikke noe gøy lenger, bare dumt. Jeg er minst mulig på Fb og andre sosiale medier. Jeg blir bare oppgitt og irritert av det, for de er jo ikke seg selv der inne. Det er som keiserens nye klær, og alle er fullt klar over at keiseren er naken men spiller med fordi de har handlet hos den samme skredderen. 

Skrevet
3 minutter siden, antbug skrev:

Jeg tenker omtrent som deg ts, og når man først har begynt å se det på den måten får det hele et ganske latterlig skjær over seg. En ting er om det hadde vært noe tenåringene holdt på med, for de skal jo finne seg selv og en flokk og alt det der, men å se voksne mennesker skryte som hormonstinne ungdommer og mase etter bekreftelse blir ganske pinlig. Kanskje det er jeg som begynner å bli gammel og negativ, men jeg synes det holder nå. Det er ikke noe gøy lenger, bare dumt. Jeg er minst mulig på Fb og andre sosiale medier. Jeg blir bare oppgitt og irritert av det, for de er jo ikke seg selv der inne. Det er som keiserens nye klær, og alle er fullt klar over at keiseren er naken men spiller med fordi de har handlet hos den samme skredderen. 

Ja, jeg er helt enig. Jeg lurer på hvordan folk ikke ser dette? I verden før sosiale medier gikk man da ikke rundt og fortalte folk om alle mulige "hverdagslige" oppnåelser. Eller viste frem flotte bilder man hadde tatt av seg selv? Det er helt skrudd. Jeg vegrer meg for det hele. 

Skrevet

Hvorfor bruke tid og energi på å irritere seg over det? Personlig poster jeg skjeldent noe på Facebook, men folk må da få lov til å bruke det slik de ønsker. Jeg bryr meg katta om at noen velger å poste selfier og starbuckskaffe. De som jeg syntes overdriver skjuler jeg bare. Problem solved.

Skrevet
Akkurat nå, Sirah skrev:

Hvorfor bruke tid og energi på å irritere seg over det? Personlig poster jeg skjeldent noe på Facebook, men folk må da få lov til å bruke det slik de ønsker. Jeg bryr meg katta om at noen velger å poste selfier og starbuckskaffe. De som jeg syntes overdriver skjuler jeg bare. Problem solved.

Jeg bruker ikke tid eller energi på å irritere meg over det? Jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan mennesker som poster masse "skryt" ser på det fra sin side.

Skrevet

På Facebook poster jeg nesten aldri noe, bare når jeg er på ferie. Så sånn sett er det kanskje skryt jeg poster på Facebook?? Hehe. På Instagram har jeg lukket profil og få følgere, og der poster jeg ting jeg vil dele med mine følgere fra livet mitt. 

De som poster tonnevis av selfies osv er nok ute etter oppmerksomhet og fame, men tror ikke alle bruker sosiale medier med det i tankene :) 

Anonymkode: 79640...b39

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På Facebook poster jeg nesten aldri noe, bare når jeg er på ferie. Så sånn sett er det kanskje skryt jeg poster på Facebook?? Hehe. På Instagram har jeg lukket profil og få følgere, og der poster jeg ting jeg vil dele med mine følgere fra livet mitt. 

De som poster tonnevis av selfies osv er nok ute etter oppmerksomhet og fame, men tror ikke alle bruker sosiale medier med det i tankene :) 

Anonymkode: 79640...b39

På hvilket grunnlag poster du bilder fra ferien da? Hva er målet?

Og hva er målet med å dele ting på instagram? Hva gir det deg?

Skrevet

Er så enig. Har blokkert flere på fb. Tror det kommer til å ta av helt i Julen. Da er det lykke lykke tid.

Anonymkode: b3d3c...85b

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så enig. Har blokkert flere på fb. Tror det kommer til å ta av helt i Julen. Da er det lykke lykke tid.

Anonymkode: b3d3c...85b

Jeg vet, det starter allerede. Det kommer til å komme utallige skrytebilder av flotte gaver og frierier og alt annet. Det plager ikke meg, jeg bare lurer på om folk ikke selv ser hvor gjennomsiktig det er? Alle skjønner jo at de kun vil skryte? Hvilken verdi har det for dem som gjør det å sitte og motta "Åh, du er såååååå heldig!" "Den var sååååå fin!" Fra falske folk som egentlig er missunnelig?

Jeg er selv forlovet, med en ring i prisklassen ny bil på hånda (ikke et forsøk på å skryte, jeg er tross alt anonym på et anonymt forum). Vi har nok av penger, gode jobber, reiser rundt. Mange kommenterer til meg at jeg har et så "perfekt" liv - da tenker jeg at i følge dem så ville det ihvertfall sett sånn ut om jeg delte det på sosiale medier hele tiden. Jeg har riktignok ikke det behovet.

Vil ikke at folk skal tenke at jeg er bitter eller smålig når jeg sier det jeg sier, men jeg vil så gjerne forstå konseptet. Det virker så rart at så mange mennesker har så lite selvinnsikt at de ikke synes det er flaut med en daglig/ukentlig/rundt høytidene - skrytefest for seg selv? Vil så gjerne forstå hvor dette behovet kommer fra.

Skrevet
På 19.12.2016 den 22.56, Sirah skrev:

Fordi det har ekstrem stor påvirkning på hvordan vi oppfatter oss selv og andre mennesker om vi merker det eller ikke. Du kan jo se den Black Mirror episoden Nosedive for å se dette illustrert i en tydeligere og mer ekstrem form.

Skrevet
På 19.12.2016 den 22.42, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er helt enig. Jeg lurer på hvordan folk ikke ser dette? I verden før sosiale medier gikk man da ikke rundt og fortalte folk om alle mulige "hverdagslige" oppnåelser. Eller viste frem flotte bilder man hadde tatt av seg selv? Det er helt skrudd. Jeg vegrer meg for det hele. 

Det var jo de som ofte kuppet lunsjpauser, fester og venninnetreff og fylte dem med selvskryt, men jeg synes liksom ikke det var så mange av dem da. De fleste hadde litt skamvett og passet seg for å bli for skrytete, men nå er jo "alle" som hun skråla man himlet litt oppgitt over fordi hun alltid skulle ha så mye oppmerksomhet. Jeg håper flere når metningpunktet snart og melder seg ut. De må vel gi seg en gang når de ser at antallet likes synker når de maser for mye om seg og sitt...?

Skrevet
14 minutter siden, antbug skrev:

Det var jo de som ofte kuppet lunsjpauser, fester og venninnetreff og fylte dem med selvskryt, men jeg synes liksom ikke det var så mange av dem da. De fleste hadde litt skamvett og passet seg for å bli for skrytete, men nå er jo "alle" som hun skråla man himlet litt oppgitt over fordi hun alltid skulle ha så mye oppmerksomhet. Jeg håper flere når metningpunktet snart og melder seg ut. De må vel gi seg en gang når de ser at antallet likes synker når de maser for mye om seg og sitt...?

Ja, det var kanskje det? Har bare så vanskeligheter for å tro at så stor andel av befolkningen har så sinnsykt dårlige sosiale antenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...