Polly Ester Skrevet 1. desember 2004 #1 Skrevet 1. desember 2004 Har en gutt på 8 som jeg syns spiser mye... lurer på hva som er "normalt". På morgenen spiser han to skiver brød - noen ganger 3 stk. Drikker et glass melk til. Han har med seg to - noen ganger 3 skiver med seg på skolen, de blir alltid spist opp. Noen ganger har han med seg en frukt el youghurt ved siden av. Tirsdager og torsdager er det youghurt på skolen. Når han kommer hjem er han gjerne litt sulten og spiser et eple eller en youghurt til middagen som er rundt kl 5. Da spiser han ca 2 poteter (når vi har det) og kjøtt eller hva vi har. Det blir en stor tallerken middag uansett hva vi har. Og hvis vi har spist rundt 5 vil han gjerne ha kveldsmat. Da har jeg ikke sjekket hvor mye han kan spise om han får lov å velge selv, da har jeg begrenset det til 2 skiver. Noen ganger spiser vi middag senere og da sier jeg ifra at det er middag-kveldsmat sånn at han vet han ikke får noe mer mat den dagen. Da spiser han kanskje litt mer middag istedet. Hvis vi har pizza, spiser han en halv en... Jeg syns det virker litt mye, men jeg har ingen å sammenligne med, så jeg vet ikke... Han spiser sjelden godteri - og saft får han med seg en liten flaske av på skolen ellers er det vann utenom og melk til brødmaten.
Gjest tja.. Skrevet 1. desember 2004 #2 Skrevet 1. desember 2004 Unger er jo så forskjellige når det gjelder spising, hvordan var dere da dere var barn? Min elleveåring spiser: Frokost: 1 skive Skolemat: 2 skiver og det hender at han tar seg en brødblings når han kommer hjem fra skolen. Middag: 1 potet og f.eks 1 kotelett, eller to karbonader eller 3-4 fiskepinner Kvelds: 1 eller 2 brødskiver Noen dager er han mere sulten og spiser mere brødmat og noen dager spiser han lite. Min 13-åring og 7-åring spiser noenlunde samme mengde i løpet av dagen.
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2004 #3 Skrevet 1. desember 2004 Er det noen grunn til å begrense hva han spiser så lenge det er sunn, normal kost, ikke snop og brus det er snakk om? Da vi var små hadde min bror tidvis 6 skiver i matpakken, tidvis 2, alt etter om han hadde en "spiseperiode" (antakelig sammenfallende med vekstperioder?) eller ei, men jeg hadde nok ikke mer enn 2-3 skiver. Vi spiste frokost og matpakke og "noe etter skolen" (yoghurt eller knekkebrød somregel) og middag og kveldsmat (og ingen begrenset kveldsmaten eller sa fra om at vi ikke fikk kveldsmat så vidt jeg kan huske) Vi tok i alle fall ikke skade av det. Barn vokser. I perioder da de vokser mye synes jeg ikke det er så rart om de spiser mye heller. Om han er en aktiv type trenger han jo også mer næring enn om han sitter stille mye da, men barn er jo gjerne aktive? Hvorfor bekymrer du deg egentlig for at han spiser "for mye"? Tror det er lettere å svare på det du bekymrer deg for om vi vet hvorfor...
Polly Ester Skrevet 1. desember 2004 Forfatter #4 Skrevet 1. desember 2004 Han har en far som var ganske kraftig og ble mobbet på skolen da han var liten. Nå var han så stor at han tok igjen så ingen torde bølle med han noe mer, men... Og han er stor enda, så guttungen har litt å slekte på for å si det sånn... Han er ikke sånn veldig aktiv heller. Han er på skolen om dagene og har en times kickboxing i uka. Ellers er han ikke så flink til å være ute å leke. Han spinner mye rundt i stua, men ikke noe veldig aktiv utover det... Han er ikke liten for å si det sånn. Og jeg begrenser det som er av godteri og kaker og sånn. Han spiser veldig sjelden kake her, og godteri bare en gang i uka. Men, nå kommer jula og det blir jo litt mer å knaske på da... Er redd for at han skal gå enda mer opp. Egentlig er jeg ikke veldig kjempebekymret. Han spiser sunt og godt, og storebroren hans er tynn som en strek - han hadde også en periode med masse "valpefett" og det rant av han da han strakk seg... Det var mest bare for å få en pekepinn hva andre på hans alder spiser...
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2004 #5 Skrevet 1. desember 2004 Gutten spiser helt normalt synes jeg. Dessuten synes jeg ikke man skal bry seg med hvor mye et barn spiser så lenge det er sunn mat eller dersom barnet ikke er sterkt overvektig. Kan jeg få tippe på at du er hans stemor?
Polly Ester Skrevet 1. desember 2004 Forfatter #6 Skrevet 1. desember 2004 Gutten spiser helt normalt synes jeg. Dessuten synes jeg ikke man skal bry seg med hvor mye et barn spiser så lenge det er sunn mat eller dersom barnet ikke er sterkt overvektig. Kan jeg få tippe på at du er hans stemor? Takk for svar - til tja og gjest over her også... Nei, jeg er ikke stemor. Jeg er moren hans.
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2004 #7 Skrevet 1. desember 2004 Ok, sorry. Ofte er det stemødre som "leter" etter feil med stebarna som skriver slike innlegg. Men igjen - sorry.
Gjest Dina i.i. Skrevet 1. desember 2004 #8 Skrevet 1. desember 2004 Og hvis vi har spist rundt 5 vil han gjerne ha kveldsmat. Da har jeg ikke sjekket hvor mye han kan spise om han får lov å velge selv, da har jeg begrenset det til 2 skiver. Jeg syns det virker litt mye, men jeg har ingen å sammenligne med, så jeg vet ikke... Han spiser sjelden godteri - og saft får han med seg en liten flaske av på skolen ellers er det vann utenom og melk til brødmaten. Du begrenser hvor mange brødskiver han får spise til kveldsmat, men sender med han saft på skolen hver dag??!!! :o Underlig prioritering syns nå jeg da....
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2004 #9 Skrevet 1. desember 2004 Nja, jeg (samme gjest som lenger oppe) drakk også saft på skolen hver dag (men det finnes mange typer saft da) uten å ha tatt skade av det. (Men, la det være sagt, jeg har antakelig høy forbrenning, jeg kan spise hva jeg vil uten at det synes, noe annerledes enn denne gutten kanskje) men å begrense hvor mye et barn spiser til kveldsmat er jo kanskje ikke så dumt sånn i forhold til at man etter kveldsmaten gjerne skal sove. D forbrenner man ikke så mye, og man bør jo ikke spise for mye sånn sent på kvelden heller fordi at magen skal få hvile om natta... Synes det virker som om gutten spiser normalt bra jeg, og synes det re fint at mor tenker på saken, men ikke bekymre seg for mye, han skal vokse masse, og som du ser, storebroren strakk seg og borte ble "valpefettet" det kan jo sånnsett skje her også Han er bare 8, skal vokse masse fremover.
Gjest Madam Felle Skrevet 1. desember 2004 #10 Skrevet 1. desember 2004 Jeg syns faktisk ikke det høres mye ut, for du må også tenke på at barn i den alderen vokser. At du er livredd for at han skal bli overvektig, er noe du kanskje må ta på deg, for du kan ikke gi han mindre mat fordi du er bekymret for overvekt. Det er jo normal sunn mat han får i seg, og hvorfor ønsker du å stoppe han i å spise det han egentlig behøver? Barn er jo som tidligere nevnt forskjellige, men en ting mener jeg, og det er at de må få lov til å spise seg mett. Det er virkelig ikke moren elelr faren eller noen andre, som skal bestemme at nå skal du være mett etter to skiver for eksempel. Så lenge du ikke gir han snop, feit mat ol syns jeg faktisk han skal få spise seg mett. Mine barn er alle ulike, der de to eldste spiser store og gode porsjoner, mange skiver både til frokost og kvelds, men ingen av de er overvektige. Minsten der i mot spiser mye mindre, men spiser til han blir mett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå