Gå til innhold

Hvis man blir innlagt på sykehus og mannen ikke kan kombinere jobb med barna hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man rett på fri med lønn eller noe?

Mannen min jobber turnus, så derfor hjelper ikke bhgplass fordi det er mye kvelds- og helgevakter. 

Hva gjør vi hvis jeg blir innlagt?

Anonymkode: dfd73...aba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle med barn får ti "sjukt barn/barnepasser-dagar" med lønn (15 om ein har fleire enn to). Tenkjer du ut over desse? 

• Liker 3
Skrevet

Er det ikke noe som heter omsorgslønn ? Evnt må han nok søke om lønnet/ulønnet permisjon. Hva som innvilges er vel avhengig av arbeidsgiver. Private vil kanskje kunne være mer tilpasningsdyktige og få til en ordning, mens offentlige har flere regler å forholde seg til ? Har selv i perioder vært mye syk, men vært heldig med besteforeldre som kunne hjelpe til.

Anonymkode: 07390...130

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke noe som heter omsorgslønn ? Evnt må han nok søke om lønnet/ulønnet permisjon. Hva som innvilges er vel avhengig av arbeidsgiver. Private vil kanskje kunne være mer tilpasningsdyktige og få til en ordning, mens offentlige har flere regler å forholde seg til ? Har selv i perioder vært mye syk, men vært heldig med besteforeldre som kunne hjelpe til.

Anonymkode: 07390...130

Omsorgslønn fra nav gis for særlig tyngende omsorgsarbeid i hjemmet, i en situasjon hvor man vil anta at offentligheten ville bidratt. Litt usikker på om å ligge på sykehuset, og vanskeligheter med barn og hjem, faller innenfor. 

Jeg har vært langtids sykemeldt med store smerter (snart ett år), ila året har gubben min jobbet turnus, ordnet husarbeid med middag, kjørt barna til og fra treninger, og tatt fri fra jobben (feriedag) for å kjøre meg til diverse legetimer, undersøkelser (også til Oslo). Jeg var riktignok hjemme, men kunne enkelte dager ikke passe barna da heller. Lå med sterke smerter, og smertestillende slo meg ut. Begge deler hører ikke hjemme med å ha tilsyn med barna sine heller.

Spurte om gubben hadde rett på xtra velferdspermisjon, det hadde han ikke.

Anonymkode: e78fc...bef

• Liker 1
Skrevet

Hva med å skaffe barnevakt? 

Anonymkode: 5f552...0aa

Skrevet

Det er nok syk barnepasser - som går av samme kvote som sykt barn. Utover det må dere nok fikse det selv. Barnevakt, prøve å få arbeidsgiver til å tilrettelegge arbeidstidene...

Anonymkode: 4e01d...c01

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt forelder som har fått omsorgslønn fra offentlig jobb da jeg var på sykehus for å ta seg av mitt barn.  Noen år siden da,  så kan være reglene er endret. 

• Liker 2
Skrevet

Da jeg ble innlagt for et par år siden fikk gubben fri en dag til å ordne med praktiske ting (finne hundepasser, komme til sykehuset med klær og toalettsaker til meg osv). Mannen må sjekke hva som står i tariffavtalen hans, men alle steder jeg har jobbet får man en dag fri hvis samboer/ektefelle blir innlagt på sykehus for å ordne med ting som barnepass osv (hvis det er akutt, selvfølgelig, ellers har man jo hatt tid til å fikse sånt på forhånd).

Ellers vil jeg tro at dette kanskje kommer under barnepassers sykdom, så da kan han muligens få fri eller tilrettelagt arbeidstid pga det.

Men som sagt, han må lese tariffavtalen og snakke med arbeidsgiver, så ordner det seg nok.

Anonymkode: 885e4...350

Skrevet

Klarer han ikke å skaffe verken barnehageplass, barnevakt eller barna er syke eller han får til en avtale med arbeidsgiver får han være hjemme med barna uten lønn.

Det er ingen forskjell på hans situasjon og alle andre aleneforeldre som må sjonglere jobb og omsorg. Man har ikke automatisk rett på noe bare fordi man har barn. 

Under lærerstreikene som kommer sånn ca hvert annet år tropper folk opp på jobben med barna på slep. Man finner løsninger, fordi staten ikke har totalansvar for folks barn.

Anonymkode: d7f69...d5b

• Liker 6
Skrevet

Takker for svar. Det er ikke så lett med barnevakt fordi alle andre rundt oss også har fulltidsjobber. Mannen sine vakter gjør at han ikke rekker å levere før vakt eller kan benytte barnehagen på kvelds- og helgevakter (selvfølgelig) 

Å ha barn med på jobb er ikke mulig på grunn av jobben. 

Vi er selvfølgelig villig til å ta fri uten lønn hvis nødvendig,  men har man krav på dette? Det er lite fleksibelt å få fri fra jobbene våre. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar. Det er ikke så lett med barnevakt fordi alle andre rundt oss også har fulltidsjobber. Mannen sine vakter gjør at han ikke rekker å levere før vakt eller kan benytte barnehagen på kvelds- og helgevakter (selvfølgelig) 

Vi er selvfølgelig villig til å ta fri uten lønn hvis nødvendig,  men har man krav på dette? Det er lite fleksibelt å få fri fra jobbene våre. 

Du har krav på fri, ja. Ikke på betaling, men det skal mye (veldig mye) til for å nekte fri i tilfelle mindreårige barn. Mannen din kan ta permisjon over tid, om han må.

Anonymkode: 8dbd3...5bf

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har man rett på fri med lønn eller noe?

Mannen min jobber turnus, så derfor hjelper ikke bhgplass fordi det er mye kvelds- og helgevakter. 

Hva gjør vi hvis jeg blir innlagt?

Naturligvis får han ikke fri fra jobb med lønn.

Han må ordne seg dom andre som ikke får kabalen til å gå opp - søke delvis ulønnet permisjon og/eller bruke barnevakt. Har man ikke barnevakter for hånden, finnes det profesjonelle barnevaktfirmaer man kan leie barnevakt fra. 

Anonymkode: 661bf...627

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Naturligvis får han ikke fri fra jobb med lønn.

Han må ordne seg dom andre som ikke får kabalen til å gå opp - søke delvis ulønnet permisjon og/eller bruke barnevakt. Har man ikke barnevakter for hånden, finnes det profesjonelle barnevaktfirmaer man kan leie barnevakt fra. 

Som sagt over: min mor fikk betalt fri for min del. Det er ikke noe selvfølge.  Alt avhenger av bedriftens regler. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg skriver barnevakt tenker jeg ikke på venner eller familie, men at jeg skal søke etter noen som har anledning til å passe barna utenfor barnehagens åpningstid. Mot betaling, selvfølgelig. Det er slik alle aleneforeldrene som jobber turnus ordner seg.

• Liker 2
Skrevet

Jo, han kan bruke "sykt barn-dag", loven sier:

Sitat

§ 12-9.Barns og barnepassers sykdom

(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:

a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt,

b) hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller

c) hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.

Her har mor tilsyn mens far er på jobb, hun er syk og ergo kan han bruke egenmelding for syk barnepasser.

Anonymkode: 98edd...cda

• Liker 2
Skrevet

Når jeg skriver barnevakt tenker jeg ikke på venner eller familie, men at jeg skal søke etter noen som har anledning til å passe barna utenfor barnehagens åpningstid. Mot betaling, selvfølgelig. Det er slik alle aleneforeldrene som jobber turnus ordner seg.

Det er klart, men det finner man ikke på dagen. Det ville vært noe annet om dette kunne planlegges og vi visste om det,  men nå er saken heller den at jeg er mye syk og står i fare for å bli innlagt. Hvis dette hadde vært en vedvarende greie så måtte vi selvfølgelig ordnet pass på en måte, men hvem gidder å sitte klar i tilfelle?  

Vi har små barn også, så det er ikke bare å etterlate til hvem som helst på dagen. 

Skrevet

Det er klart, men det finner man ikke på dagen. Det ville vært noe annet om dette kunne planlegges og vi visste om det,  men nå er saken heller den at jeg er mye syk og står i fare for å bli innlagt. Hvis dette hadde vært en vedvarende greie så måtte vi selvfølgelig ordnet pass på en måte, men hvem gidder å sitte klar i tilfelle?  

Vi har små barn også, så det er ikke bare å etterlate til hvem som helst på dagen. 

Barnevaktfirma tar oppdrag på svært kort varsel. Og jo, må man overlate små barn til ukjente på kort varsel, så må man det. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnevaktfirma tar oppdrag på svært kort varsel. Og jo, må man overlate små barn til ukjente på kort varsel, så må man det. 

Alternativer: Home Start, frivillighetssentralen og barnevernet. 

Skrevet
10 minutter siden, Maleficenta skrev:

Au paire?

Rekker ikke det på kort varsel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...