AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Lurter på om jeg er for gammel for og ta utdanning er 37 år. Er jo 2 år på skole og 2 år ute i bedrift. Er jo da 41 når jeg er ferdig Anonymkode: ea6dd...9f5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Overhodet ikke:-) Gjør det nå så slipper du å angre senere! Anonymkode: a4ef5...e9a 6
Kara79 Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Jeg er 37 og begynte nå i høst.planen er nå først 2 år for å få studiekompetanse,så 3 år høyskole 😊 koser meg gløgg med skole nå i voksen alder 😊 1
Gjest Jessica Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 Du kan enten være 41 år med utdannelse eller 41 år uten utdannelse. Ditt valg 😉 Overhodet ikke for gammel
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #5 Skrevet 18. desember 2016 Så altfor ikke for gammel! Det er flere som er på din alder (og eldre) som går på vgs. Og som lærer på vgs er du hjertlig velkommen! Det er veldig bra for klasse- og læringsmiljøet med noen som ikke har alle hormonene i sving Vær obs på at du kan godt komme inn på første året, men ikke andre. Dette pga ungdomsretten som de yngre har, de stiller foran i køen Anonymkode: 83fd6...9e3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #6 Skrevet 18. desember 2016 Jeg er nettopp fylt 40... 1.5 år igjen.. Go FOr IT! Anonymkode: e9eee...0f1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #7 Skrevet 18. desember 2016 Dette stemmer ikke helt. Du trenger timer innenfor faget. 8000 tror jeg. Så det er ikke nødvendigvis 2 år i lære. Men du er ikke for gammel. Jeg går voksenopplæring, og i min klasse er de fleste over 30, og 5-6 stk. I 40 årsalderen. Og 1 som er 60 år!! Tenk hvor mange år du kan leve med skolegangen. Men jeg har bestemt meg for å ta studiespesialisering og høgskole. Man har jo 5år på gratis VGs til disposisjon. Anonymkode: 9b104...c83
sonush Skrevet 18. desember 2016 #8 Skrevet 18. desember 2016 Leste om en amerikansk mann som lærte å lese i en alder av 80 år, så man er aldri for gammel. Tenk deg at du har muligens 30-40 år igjen å leve, og bruke en den utdannelsen du anskaffer deg. Da jeg tok sykepleien som 26 åring, så hadde vi minst 3 stk i 40-årene, en av de på slutten av 40-årene. Overhodet ikke forsent å ta en utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #9 Skrevet 19. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke helt. Du trenger timer innenfor faget. 8000 tror jeg. Så det er ikke nødvendigvis 2 år i lære. Men du er ikke for gammel. Jeg går voksenopplæring, og i min klasse er de fleste over 30, og 5-6 stk. I 40 årsalderen. Og 1 som er 60 år!! Tenk hvor mange år du kan leve med skolegangen. Men jeg har bestemt meg for å ta studiespesialisering og høgskole. Man har jo 5år på gratis VGs til disposisjon. Anonymkode: 9b104...c83 60 år? Det må jeg si er bra gjort. Sette seg på skolebenken igjen. I dag er jo 60 åringer, mange av de rene ungdommene. Kunne vært noe for flere av den voksne garde, som er blitt arbeidsledig Anonymkode: b2a46...ee5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #10 Skrevet 19. desember 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurter på om jeg er for gammel for og ta utdanning er 37 år. Er jo 2 år på skole og 2 år ute i bedrift. Er jo da 41 når jeg er ferdig Anonymkode: ea6dd...9f5 Jeg er 37 og begynte på ny bachelorgrad i høst! 😱 Blandede følelser, men føles riktig da jeg lenger ikke likte yrket jeg hadde. Tips: jobb litt med grammatikken din...Du kommer deg gjennom det. Anonymkode: fe666...d64
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #11 Skrevet 19. desember 2016 Litt for gammel ja. Dine medelever vil se rart på deg og hviske og tiske om "hu gamla" i klassen deres. Men det er vel det eneste. Du vil være i begynnelsen av 40-åra når du er ferdig utdannet og vil ikke ha problem med å få jobb etterpå. Og det er jo tross alt det viktigste.. Anonymkode: c1f7d...fd8
Serafina. Skrevet 19. desember 2016 #12 Skrevet 19. desember 2016 Du har mange år igjen i arbeidslivet og det er veldig viktig å jobbe med noe du trives med, så det er klart du ikke er for gammel. Kjør på! 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #13 Skrevet 19. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Litt for gammel ja. Dine medelever vil se rart på deg og hviske og tiske om "hu gamla" i klassen deres. Men det er vel det eneste. Du vil være i begynnelsen av 40-åra når du er ferdig utdannet og vil ikke ha problem med å få jobb etterpå. Og det er jo tross alt det viktigste.. Anonymkode: c1f7d...fd8 Det er vel nettopp det man vil ha. 40 år og nytutdannet gir ikke så mange muligheter i et helt nytt yrke, og det er derfor jeg selv er tilbakeholden med å ta ny utdannelse Anonymkode: e4713...a85
Gjest Margit Spat Skrevet 19. desember 2016 #14 Skrevet 19. desember 2016 Du er 41 år gammel når du er ferdig utdannet. Når du er 41 har du igjen 26 år til dagens pensjonsalder. Det er jo over halvparten av det aktive yrkeslivet ditt. Og det i en alder hvor du trolig stort sett er ferdig med syke barn i barnehagen osv. Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at du skal være for gammel til å øke kompetansen din! (Når blir man for gammel til det, forresten? )
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #15 Skrevet 19. desember 2016 3 minutter siden, Margit Spat skrev: Du er 41 år gammel når du er ferdig utdannet. Når du er 41 har du igjen 26 år til dagens pensjonsalder. Det er jo over halvparten av det aktive yrkeslivet ditt. Og det i en alder hvor du trolig stort sett er ferdig med syke barn i barnehagen osv. Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at du skal være for gammel til å øke kompetansen din! (Når blir man for gammel til det, forresten? ) Er ikke ts, men en av de som ga en kommentar over her. Selvfølgelig er det fint og flott å få ny kompetanse også i mer voksen alder, men problemet er jo uansett hvordan man vil bli møtt av arbeidsgivere. Med mindre man har forutsetning og vilje til å starte for seg selv, blir det for mange svært vanskelig etter 40. Det er faktisk ikke lett å stå med helt ny kompetanse (altså kompetanse man bare har formelle kvalifikasjoner i, men ikke erfaring) som 40 åring kontra noen i tyveårene. I "min" bransje har man som regel ikke nubbesjans hvis man er 40 og aldri har jobbet med det tidligere. Anonymkode: e4713...a85
Mis(s)Understood Skrevet 19. desember 2016 #16 Skrevet 19. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel nettopp det man vil ha. 40 år og nytutdannet gir ikke så mange muligheter i et helt nytt yrke, og det er derfor jeg selv er tilbakeholden med å ta ny utdannelse Anonymkode: e4713...a85 Med de erfaringene du har fra alt du har levd med, for og av, så vil utdanningen gi deg bøtter og spann av muligheter tenker jeg. Det kan fort gi veldig mange muligheter i et helt nytt yrke.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #17 Skrevet 19. desember 2016 1 minutt siden, Mis(s)Understood skrev: Med de erfaringene du har fra alt du har levd med, for og av, så vil utdanningen gi deg bøtter og spann av muligheter tenker jeg. Det kan fort gi veldig mange muligheter i et helt nytt yrke. Hjelper ikke hvis man ikke har relevant erfaring dessverre. Du kan snakke med nesten hvem som helst, de fleste får seg ikke jobb hvis de er for gamle når de tar ny utdannelse. Da havner man på NAV, eller så må man starte for seg selv. Skal man starte for seg selv, har evne og vilje og forutsetning til det er det jo selvfølgelig supert, men da bør man gjøre nettopp det til målsetningen. Anonymkode: e4713...a85
Mis(s)Understood Skrevet 19. desember 2016 #18 Skrevet 19. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel nettopp det man vil ha. 40 år og nytutdannet gir ikke så mange muligheter i et helt nytt yrke, og det er derfor jeg selv er tilbakeholden med å ta ny utdannelse Anonymkode: e4713...a85 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke ts, men en av de som ga en kommentar over her. Selvfølgelig er det fint og flott å få ny kompetanse også i mer voksen alder, men problemet er jo uansett hvordan man vil bli møtt av arbeidsgivere. Med mindre man har forutsetning og vilje til å starte for seg selv, blir det for mange svært vanskelig etter 40. Det er faktisk ikke lett å stå med helt ny kompetanse (altså kompetanse man bare har formelle kvalifikasjoner i, men ikke erfaring) som 40 åring kontra noen i tyveårene. I "min" bransje har man som regel ikke nubbesjans hvis man er 40 og aldri har jobbet med det tidligere. Anonymkode: e4713...a85 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelper ikke hvis man ikke har relevant erfaring dessverre. Du kan snakke med nesten hvem som helst, de fleste får seg ikke jobb hvis de er for gamle når de tar ny utdannelse. Da havner man på NAV, eller så må man starte for seg selv. Skal man starte for seg selv, har evne og vilje og forutsetning til det er det jo selvfølgelig supert, men da bør man gjøre nettopp det til målsetningen. Anonymkode: e4713...a85 Kan ikke si jeg la merke til at TS skulle bytte retning? Vi snakker vel om et fagbrev innenfor det yrket hun allerede jobber med, eller? Ellers er jeg ikke enig med deg i dine fatalistiske tanker. Og å ta en helt ny utdannelse og så starte for seg selv uten relevante prosjekt og/eller resultater å vise til hører jeg sagt er den raskeste veien til skifteretten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå