AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Del Skrevet 18. desember 2016 Er det noen der ute som har barn som er mandelopererte? Vår fireåring får operasjon rett over nyttår, på et bittelite sykehus noen timers biltur unna oss. Mandlene skal tas, pluss polyppene, pluss at han skal få nytt dren. Det er mye jeg lurer på! Er det vanlig med en natts innleggelse i etterkant? Det sto ikke noe om dette i infobrevet. Hvor lenge er det vanlig at barna blir hjemme fra barnehagen etter en slik operasjon? Bruker vi sykt barn-dager da? Er litt nervøs, men det blir nok mye bedre for ham å endelig få puste fritt.... Anonymkode: e6ceb...554 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyer Skrevet 18. desember 2016 #2 Del Skrevet 18. desember 2016 Barnet ditt kommer til å få det så mye bedre etterpå. Gi nok smertestillende i dagene etterpå bare. Min var hjemme noen dager fra BHG. Ikke vanlig med overnatting etter en slik operasjon. Lykke til👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #3 Del Skrevet 18. desember 2016 Hei. jeg har ikke så mange svar til deg, men kan du ikke ringe sykehuset? Eller eventuelt ta det opp med fastlegen din? Jeg vet at de gjerne ønsker å trygge foreldrene på hva som skal skje. Jeg ville startet der. Lykke til☺️ Klem til dere. Anonymkode: 59489...a00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #4 Del Skrevet 18. desember 2016 Barnet må være hjemme 14 dager etterpå, pga blødningsfare (styrt-, barnet skal ta det rolig og ikke være uten tilsyn). Mine hadde også store smerter og var veldig dårlige. Men har vært friske siden du får sikkert noe infomasjon fra sykehuset. Den ene min ble innlagt en natt, den andre sendt hjem etter to timer. Anonymkode: 19fd1...59a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #5 Del Skrevet 18. desember 2016 Tilegg: dere kan få sykemelding som dere leverer på jobben, slik at jobben kan få penger fra nav. Ellers sykt barn, hjemmekontor, osv... Anonymkode: 19fd1...59a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #6 Del Skrevet 18. desember 2016 1 time siden, Lawyer skrev: Barnet ditt kommer til å få det så mye bedre etterpå. Gi nok smertestillende i dagene etterpå bare. Min var hjemme noen dager fra BHG. Ikke vanlig med overnatting etter en slik operasjon. Lykke til👍 Noen dager? Da er de jo fortsatt redd for blødning. Du skal jo være i ro ganske lenge. Jeg har tatt mandlene to ganger, og jeg måtte omtrent sove sittende og jeg husker veldig godt beskjeden om å ta det helt med ro. Enda jeg var ikke en 4 åring! Anonymkode: 3eb55...2f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyer Skrevet 18. desember 2016 #7 Del Skrevet 18. desember 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen dager? Da er de jo fortsatt redd for blødning. Du skal jo være i ro ganske lenge. Jeg har tatt mandlene to ganger, og jeg måtte omtrent sove sittende og jeg husker veldig godt beskjeden om å ta det helt med ro. Enda jeg var ikke en 4 åring! Anonymkode: 3eb55...2f4 Jo eldre en er jo mer risiko er det. Individuelt er det og. Gikk veldig bra her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #8 Del Skrevet 19. desember 2016 TS her, takk for svar. Tydeligvis ganske stor forskjell på hvor lenge barna har vært hjemme fra bhg i etterkant av en slik operasjon. For meg føles det litt utrygt å måtte ha operasjonen på et lite sykehus langt ute i "gokk", men det var veldig lange ventetider på sykehuset i byen vår. Tenker litt på den lange bilturen hjem fra sykehuset, når gutten sitter i baksetet og pappaen kjører - mens jeg er hjemme i byen med det andre barnet vårt. Men de skriver ham vel ikke ut før det har grodd sånn rimelig i halsen... Anonymkode: e6ceb...554 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sariou Skrevet 19. desember 2016 #9 Del Skrevet 19. desember 2016 Min gutt tok mandler + polypper da han var 2,5 og han var bare hjemme fra barnehagen dagen etter. Han ble skrevet ut fra sykehuset noen timer etter inngrepet. Det jeg ville vært mest bekymret for, var bilturen hjem. Det er vanlig å være kvalm etter narkose. Med flere timers biltur hjem kan det hende de kan/bør overnatte, f.eks. på pasienthotell, om det finnes? Vi trengte bare ta tbane i 10 minutter, så det var jo litt annerledes. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #10 Del Skrevet 19. desember 2016 Jeg vet at man skal ta alt man leser på KG med en klype salt, da man er usikker på bakgrunn til de som kommenterer, men har likevel dette å si. Jeg jobber på en barneavdeling, og våre mandel og polypper barn blir liggende på sykehuset ihvertfall til dagen etter. Vi må se at de kommer seg (kvalme, svimmelhet, tisset), de starter med å spise og drikke litt, at de klarer seg uten sterke smertestillende, altså uten f.eks. morfin. Barnet må bare spise/drikke lunken eller kald mat, gr. blødningsfare. Is og yoghurt, gele med vanlijesaus, det er bare å pøse på. Den type operasjon er vond, men hvor mye de "klager" kan variere, noen tåler mer enn andre. En bitteliten andel sliter med å få i mat og drikke i dagene etter operasjon (liksom en pasient ila noen mnd), og blir reinnlagt gr. dehydrering. Siden det er så sjeldent, så bør du ikke tenke på det, men bare ha det litt i bakhodet. Den danner seg en skorpe på såret i halsen, og ca en uke etter, så faller den av, da bør en være obs på blødningsfare. Ta kontakt med sykehuset igjen, om barnet spytter ut blodtilblandet spytt i dagene etter operasjon. Ta heller kontakt en gang for mye, enn for lite. Man får ikke sykemelding fra sykehuset for å være sammen med sykt barn hjemme, og trenger å bruke sine egne sykbarn dager. Snakker om min barneavdeling, mulig at det er andre regler andre plasser. Fastleger er også restriktive, men noen er vel snillere enn andre. Anonymkode: 81907...69e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #11 Del Skrevet 19. desember 2016 Vi hadde en på 3,5 som opererte mandlene nå i våres. Fikk beskjed om at vi kunne reise hjem om alt gikk bra, og om han ble operert tidlig. Her var han nr 2 som ble operert den dagen, Så ferdig i 9 tiden. i 2tiden dro vi hjem. Her hadde de en grense på en times reisevei, hadde du lengre, måtte barnet overnatte. Vi fikk ikke noe sykemelding, og måtte egentlig bruke sykt barn dager. Fikk beskjed om det fra legen. Her løste det seg greit, for jeg var allerede sykemeldt pga bekkenløsing, så tok pappaen syk barnepasser dag, de dagene jeg var veldig dårlig. Her fikk vi beskjed om at han burde være hjemme i 14dager, og ikke noe aktivitet på 1mnd.. (Barneidrett for eksempel) Her var han i ufattelig bra form etter operasjonen. Alt gikk mye bedre enn forventet, og hele han blomstret opp når han ikke lengre var syk annenhver uke.. Anonymkode: cf01a...b34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #12 Del Skrevet 19. desember 2016 10 minutter siden, Sariou skrev: Min gutt tok mandler + polypper da han var 2,5 og han var bare hjemme fra barnehagen dagen etter. Han ble skrevet ut fra sykehuset noen timer etter inngrepet. Det jeg ville vært mest bekymret for, var bilturen hjem. Det er vanlig å være kvalm etter narkose. Med flere timers biltur hjem kan det hende de kan/bør overnatte, f.eks. på pasienthotell, om det finnes? Vi trengte bare ta tbane i 10 minutter, så det var jo litt annerledes. Så bra at det gikk enkelt for dere. Men å være tilbake i barnehagen etter kun én dag hjemme tror jeg ikke er normen i disse tilfellene. Blødningsfaren er størst de første dagene etter operasjon og derfor anbefaler de at barnet er i ro. Jeg synes ts skal forhøre seg med sykehuset om dette. Vi andre på forumet er ikke alle leger. Det går sikkert helt fint, men jeg ville nok belaget meg på å være hjemme en tid. De jeg kjenner til har fått sykmelding for barnet i to uker. Anonymkode: 59489...a00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sariou Skrevet 19. desember 2016 #13 Del Skrevet 19. desember 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra at det gikk enkelt for dere. Men å være tilbake i barnehagen etter kun én dag hjemme tror jeg ikke er normen i disse tilfellene. Blødningsfaren er størst de første dagene etter operasjon og derfor anbefaler de at barnet er i ro. Jeg synes ts skal forhøre seg med sykehuset om dette. Det håper jeg virkelig alle foreldre som spør etter andres erfaringer på KG gjør. Rådfører seg med profesjonelle altså. Det var kirurgen som sa han kunne gå i bhg etter en dag hjemme, dersom formen var god, og han mente de fleste barnehagebarn som ikke hadde komplikasjoner kunne det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #14 Del Skrevet 19. desember 2016 Det å sende et barn i barnehagen dagen etter mandeloperasjon er vilt, farlig og ikke noe man burde anbefale! Leger og helsepersonell anbefaler 14dager hjemme! Her har du en side med god informasjon.. Dette er skrevet av leger og helsepersonell. Sikker kilde. http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/mandler-fjerning-av-9000.html?page=5 Anonymkode: cf01a...b34 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 19. desember 2016 #15 Del Skrevet 19. desember 2016 Sønnen min opererte bort mandler og polypper, samt satte inn dren i begge ører forrige vinter, da han nylig hadde fylt 4 år. Han gjorde dette pga. snorking og søvnapne, samt vann i ørene ( i tillegg var han mye syk, men det var ikke hovedgrunnen). Alt gikk fint, men jeg må jo samtidig si at det var en litt heftig opplevelse. Sønnen min hadde mye vondt, og i ettertid ser jeg at vi burde ha kontaktet lege for å få mer smertestillende. Vi ga ham vanlig Ibux og Paracet vi hadde hjemme, og brukte det som foreskrevet. Men jeg har hørt om andre som har fått sterkere ting. Jeg sov i samme seng som ham om natta i to uker, tror jeg, for å fange opp evt. blødning eller at han fikk mer vondt. Og han våknet mye om natta og hadde smerter, men som for så vidt ble greit dempet av de smertestillende vi hadde. Vi fikk det gjort hos en privat spesialist med avtale. Han gjorde slike inngrep noen dager i måneden, og hadde full operasjonssal på sin klinikk. Dette er visst ikke så uvanlig, for å ta av for de lange køene som har vært på sykehusene. Vi kom inn om morgenen, noe som også var praktisk mtp. faste. I informasjonsbrevet vi fikk, stod det at barnet kunne drikke bittelitt vann eller saft inntil en viss tid før inngrepet. Jeg tenkte ikke at forskjellen på juice og vann var så stor, så han drakk littegranne eplejuice, og da ble legesekretæren litt i stuss, fordi det var et barn tidligere som hadde måttet utsette operasjonen pga. inntak av feil drikke (men tror det kan ha vært melk eller noe). Men gutten min fikk likevel gjort inngrepet. Jeg fikk bli med inn i operasjonssalen, og hadde gutten på fanget mens han fikk narkose. Så måtte jeg sitte på gangen, og hele seansen tok vel halvannen time nesten. Vet ikke hva som er vanlig, men de sa at de hadde måttet jobbe for å få ut mandlene, fordi de satt uvanlig godt fast. Og de var visstnok kjempesvære, og det samme med polyppene. Da han etter hvert våknet fra narkosen, var han helt omtåket, og brukte lang tid på å orientere seg. Han hadde mye vondt med en gang også. Jeg husker ikke om vi var på oppvåkningen der et par timer etter oppvåkning? Da hadde han roet seg etter forvirringen, men orket ikke å gå selv. Og da tenkte jeg at vi skulle vært to voksne, for det var langt til bilen, med en tung og slapp gutt i armene i tillegg til veske og bag (mener jeg hadde med meg ekstra skift, i tilfelle han tisset på seg i narkosen e.l). Han spiste en del is og drakk saft den dagen, og var i bedre form enn forventet da. Men det jeg trodde skulle bli en rolig uke hjemme, var preget av mye gråt. Han fikk spise masse is og yoghurt, og så mye på tv, men han hadde en del vondt. Og jeg husker nettene som slitsomme. Og da det begynte å bli litt bedre etter en uke, løsnet skorpene, og da blødde han heldigvis ikke, men han hadde fryktelig vondt. Og den første tiden ble han nok veldig sliten av alle nye lyder, siden han hørte mye bedre pga. drenene. Han var vel hjemme i to uker, tror jeg, men det tok enda noen uker før han var helt seg selv. Vi fikk de to ukene som velferdspermisjon med lønn, for øvrig. Hvis vi skulle brukt sykt barn dager, kunne vi like gjerne tatt det ulønnet først som sist, nesten, fordi vi har tradisjon for å bruke alle sykt barn-dagene til forkjølelser og omgangssyker osv. på begge barna. Så det var deilig med greie sjefer der. Men så, etter noen strevsomme uker, ble han på mange måter et nytt barn. Det ene var at han hørte så mye bedre, det andre at han fikk en helt annen energi og evne til å regulere energi. Før operasjonen trengte han egentlig dagsoving fortsatt, selv etter en lang natts søvn. Etter operasjonen var dette helt annerledes. Det var nok det at han sluttet å snorke, som gjorde søvnkvaliteten om natta mye bedre. Han våknet om morgenen og var kjempeblid, i motsetning til før, han var mye mindre sliten etter barnehagen. Og han kunne gå lange turer uten å legge seg ned underveis og klage over slitenhet. Han har rett og slett en helt annen utholdenhet nå, og humøret er som natt og dag, vil jeg si (fra han sluttet selv med dagsoving i bhg til han tok mandlene, var han mye sur og sint). Så jeg er glad vi gjorde det, men jeg var veldig betenkt i forkant pga. sjeldne komplikasjoner man hører om. Men det er hvertfall bedre å kunne vente til de er f.eks. 4 enn når de er veldig små. Og det er viktig at man ringer lege med en gang dersom man bare ser antydning til blod etter operasjonen. Vi fikk nr direkte til legen, og kunne ringe dag og natt ved behov. Han hadde et skriv med veldig konkrete instrukser om hva man skulle gjøre i ulike tilfeller av mulige komplikasjoner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #16 Del Skrevet 19. desember 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen der ute som har barn som er mandelopererte? Vår fireåring får operasjon rett over nyttår, på et bittelite sykehus noen timers biltur unna oss. Mandlene skal tas, pluss polyppene, pluss at han skal få nytt dren. Det er mye jeg lurer på! Er det vanlig med en natts innleggelse i etterkant? Det sto ikke noe om dette i infobrevet. Hvor lenge er det vanlig at barna blir hjemme fra barnehagen etter en slik operasjon? Bruker vi sykt barn-dager da? Er litt nervøs, men det blir nok mye bedre for ham å endelig få puste fritt.... Anonymkode: e6ceb...554 Ring til det aktuelle behandlingsstedet for å finne ut av disse spørsmålene. Vårt barn måtte ikke legges inn på grunn av operasjonen, det gjorde vi på en poliklinisk time på et eget øre-nese-hals-senter. Har heller aldri behøvd innleggelse pga dren, det har vært poliklinisk time der også. I vårt brev den gang stod det konkret info med hvor lenge han ev. måtte være hjemme fra barnehagen, men det er noen år siden nå, så jeg ville ringt det stedet dere skal til. Det er uansett sykt barn-dager dere må bruke hvis dere skal ha fri pga dette. Hos oss syntes barnet det var vanskelig å få fram de rette lydene når det ville snakke rundt det første døgnet etter mandeloperasjonen, bare så dere er litt forberedt på det. Det gikk over etter omtrent ett døgn her. Det vanskeligste med dette for vår del var likevel fastingen som barnet måtte gjennom før operasjonen. Jeg er selv avhengig av mat for å ikke bli helt umenneskelig mot andre, så hos oss var begge hjemme (jeg er ikke i full jobb) da vårt barn ble operert slik at vi voksne kunne bytte på å snike oss litt inn på ett annet rom for å spise før operasjonen. Anonymkode: 0263c...a1d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 19. desember 2016 #17 Del Skrevet 19. desember 2016 Ja, nå kom jeg på en liten ting, når jeg leser innlegget over. Gutten vår strevde faktisk litt med uttalen i flere måneder etter operasjonen. Ikke ekstremt, og den var ikke helt på topp det siste året før operasjonen heller pga. vann i ørene. Men legen sa på en kontroll at det er vanlig, at man må venne seg til plutselig mer plass i munnhulen. Det var ikke dårlig uttale slik at andre ikke forstod ham, men mer at jeg syns han snakket mer utydelig enn han burde ut fra alder og ut fra hvordan han snakket tidligere. Men nå er han helt klar og tydelig igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #18 Del Skrevet 19. desember 2016 28 minutter siden, Vera Vinge skrev: Ja, nå kom jeg på en liten ting, når jeg leser innlegget over. Gutten vår strevde faktisk litt med uttalen i flere måneder etter operasjonen. Ikke ekstremt, og den var ikke helt på topp det siste året før operasjonen heller pga. vann i ørene. Men legen sa på en kontroll at det er vanlig, at man må venne seg til plutselig mer plass i munnhulen. Det var ikke dårlig uttale slik at andre ikke forstod ham, men mer at jeg syns han snakket mer utydelig enn han burde ut fra alder og ut fra hvordan han snakket tidligere. Men nå er han helt klar og tydelig igjen. Det skal vi takle. Han har ganske dårlig uttale fra før pga at svelget er så fullt av de enorme mandlene, og han skal få nye dren slik at hørselen også vil bedre seg, og da hører han vel at han snakker "feil". Han blir 5 i år, så han har ett og et halvt år på seg til å få orden på uttalen før skolen begynner... Setter pris på å høre om erfaringer her. Skulle ønske vi kunne fått operasjonen på hovedsykehuset i byen, men får stole på at legene på bitte små sykehus som tar unna køene også vet hva de gjør.... Jeg har selv hatt en mindre operasjon på det lille sykehuset, og da var det helt umulig å få hjelp i ettertid, med komplikasjoner etter operasjonen. Hovedsykehuset (St. Olav) kunne ikke hjelpe meg pga at operasjonen var utført på Røros, så jeg måtte henvende meg der. Mens legen som opererte meg viste seg å være vikar der, og være tilsatt ved et annet sykehus igjen, så Røros sykehus kunne heller ikke hjelpe meg. Men regner med vi får hjelp på St.Olav i Trondheim der vi bor når det er snakk om et lite barn, hvis det skulle oppstå komplikasjoner. Men dette er noe av det som gjør meg nervøs... Men skal høre med sykehuset om dette på forhånd. TS Anonymkode: e6ceb...554 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #19 Del Skrevet 19. desember 2016 Bestill time hos fastlegen noen dager etter (en uke), bare for en sjekk. Våre var veldig syke, hadde smerter, feber og oppkast. Og jeg var veldig bekymret selvom alt var normalt. Veldig greit å snakke litt med fastlegen om det. Anonymkode: 19fd1...59a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #20 Del Skrevet 19. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal vi takle. Han har ganske dårlig uttale fra før pga at svelget er så fullt av de enorme mandlene, og han skal få nye dren slik at hørselen også vil bedre seg, og da hører han vel at han snakker "feil". Han blir 5 i år, så han har ett og et halvt år på seg til å få orden på uttalen før skolen begynner... TS Anonymkode: e6ceb...554 Det hadde vår også før operasjonen, men det ble merkbart verre det første døgnet etter operasjonen. Hilsen hun som hun rett her oppe henviste til.. Anonymkode: 0263c...a1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå