AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Når man er alene og i jobb alle ukedager, hvordan gjør man det egentlig da om man vil skaffe seg valp? Er det egentlig mulig? Siden det er jo altfor kort tid tenker jeg med bare helga hvor man kan være hjemme hele tiden. Hvor man da plutselig blir på mandagen borte i 5-6 timer. Det er vel for lenge for en liten valp. (Som gjerne skal på do en gang i timen) Anonymkode: 37218...f22
Tvist Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man er alene og i jobb alle ukedager, hvordan gjør man det egentlig da om man vil skaffe seg valp? Er det egentlig mulig? Siden det er jo altfor kort tid tenker jeg med bare helga hvor man kan være hjemme hele tiden. Hvor man da plutselig blir på mandagen borte i 5-6 timer. Det er vel for lenge for en liten valp. (Som gjerne skal på do en gang i timen) Anonymkode: 37218...f22 Er vel vanlig å ha pass i starten i tillegg til å ta ut all ferie (5 uker) når man skal hente valpen. 2
Skywise Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Det er alt for lenge for en valp, ja. En hund vil ofte ikke takle å være hjemme alene en hel arbeidsdag før den er nærmere året, inntil da må man ha pass om man ikke kan ha valpen med på jobb. De fleste tar ut ferie når de får valpen, og veksler mellom pass og å ha den med i bil til den blir så gammel at den klarer seg alene hele arbeidsdagen. 1
Spiteful Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 Skaffet valp i august, og det er utrolig mye arbeid! Like mye arbeid som med et spedbarn faktsisk... Jeg anbefaler personlig at du ikke skaffer valp før det har blitt varmere i været, da jeg syns det er forderdelig å pottetrene i dette sure været. Ellers annefaler jeg at du tar så mange uker fri som du kan, vanligvis er det 5 uker), og at du også skaffer hundepass de første månedene. 2
ArtyFarty Skrevet 18. desember 2016 #5 Skrevet 18. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når man er alene og i jobb alle ukedager, hvordan gjør man det egentlig da om man vil skaffe seg valp? Er det egentlig mulig? Siden det er jo altfor kort tid tenker jeg med bare helga hvor man kan være hjemme hele tiden. Hvor man da plutselig blir på mandagen borte i 5-6 timer. Det er vel for lenge for en liten valp. (Som gjerne skal på do en gang i timen) Anonymkode: 37218...f22 Du finner ikke en eneste seriøs oppdretter som vil selge valp til en person som har tenkt å la valpen være hjemme alene 5-6 timer etter et par dager. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #6 Skrevet 18. desember 2016 39 minutter siden, ArtyFarty skrev: Du finner ikke en eneste seriøs oppdretter som vil selge valp til en person som har tenkt å la valpen være hjemme alene 5-6 timer etter et par dager. Hadde jo selvsagt ikke tenkt det. Er oppvokst med hund, og har sånn halvveis det fortsatt, men gikk plutselig opp et lys for meg. Tenkte bare ikke så langt, så får vel pent vente Anonymkode: 37218...f22 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #7 Skrevet 18. desember 2016 Så hvorfor jeg egentlig i det hele tatt laget denne tråden veit jeg ikke helt. Anonymkode: 37218...f22
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #8 Skrevet 19. desember 2016 4 timer siden, Spiteful skrev: Skaffet valp i august, og det er utrolig mye arbeid! Like mye arbeid som med et spedbarn faktsisk... Jeg anbefaler personlig at du ikke skaffer valp før det har blitt varmere i været, da jeg syns det er forderdelig å pottetrene i dette sure været. Ellers annefaler jeg at du tar så mange uker fri som du kan, vanligvis er det 5 uker), og at du også skaffer hundepass de første månedene. Kommer vel litt an på type hund det da. Jeg hentet hunden min ca en uke før julaften, og han eeeelsket å være ute i snøen (noe han fortsatt gjør), så han var enkel å pottetrene sånn sett. Han skjønte fort at han måtte si i fra når han måtte ut, og var veldig gira på å si i fra for han elsket jo å være ute! Fordelen med å hente hunden da var at han var så liten, og veldig knyttet til meg, at nyttårsaften gikk helt supert! Han lurte selvsagt på hva all smellingen var, og når han var utrygg kom han i fanget til a mor som betrygget han med at dette var helt okei, og så sovnet han. De har begynt med raketter her allerede, og når de første smellene kom (vi var ute) så sprang han opp en liten gressbakke for å se hva det var, og alt var helt greit. Han er ikke vant med pang og smelling ellers, så jeg regner nesten med at han husker at det ikke var noe farlig sist. Så når jeg skal ha neste hund vil jeg gjerne hente til jul igjen (og ta hele januar fri som jeg gjorde sist). Anonymkode: 9be45...807
Spiteful Skrevet 19. desember 2016 #9 Skrevet 19. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer vel litt an på type hund det da. Jeg hentet hunden min ca en uke før julaften, og han eeeelsket å være ute i snøen (noe han fortsatt gjør), så han var enkel å pottetrene sånn sett. Han skjønte fort at han måtte si i fra når han måtte ut, og var veldig gira på å si i fra for han elsket jo å være ute! Fordelen med å hente hunden da var at han var så liten, og veldig knyttet til meg, at nyttårsaften gikk helt supert! Han lurte selvsagt på hva all smellingen var, og når han var utrygg kom han i fanget til a mor som betrygget han med at dette var helt okei, og så sovnet han. De har begynt med raketter her allerede, og når de første smellene kom (vi var ute) så sprang han opp en liten gressbakke for å se hva det var, og alt var helt greit. Han er ikke vant med pang og smelling ellers, så jeg regner nesten med at han husker at det ikke var noe farlig sist. Så når jeg skal ha neste hund vil jeg gjerne hente til jul igjen (og ta hele januar fri som jeg gjorde sist). Anonymkode: 9be45...807 Godt å høre at du hadde en positiv opplevelse med alt dette. Jeg personlig tenkte mer på at jeg syns det er kaldt å gå ut hver eneste time😅 Valpen min var vanskelig å pottetrene, og jeg måtte ofte være ute i hagen i flere timer hver dag (ikke sammenhengende, men sånn til sammen), og jeg er glad det var fint og koselig vær med masse sol og varme. Jeg personlig er skikkelig frysepinne og fryser konstant, så å måtte holde på med pottetrening i regn og snø er ikke noe for meg🙈 Pottetreninga for vår del gikk delvis ut over høsten så da regnet kom kviet jeg meg virkelig for å være ute så ofte som i begynnelsen da vi fikn valpen...
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #10 Skrevet 19. desember 2016 12 timer siden, Spiteful skrev: Godt å høre at du hadde en positiv opplevelse med alt dette. Jeg personlig tenkte mer på at jeg syns det er kaldt å gå ut hver eneste time😅 Valpen min var vanskelig å pottetrene, og jeg måtte ofte være ute i hagen i flere timer hver dag (ikke sammenhengende, men sånn til sammen), og jeg er glad det var fint og koselig vær med masse sol og varme. Jeg personlig er skikkelig frysepinne og fryser konstant, så å måtte holde på med pottetrening i regn og snø er ikke noe for meg🙈 Pottetreninga for vår del gikk delvis ut over høsten så da regnet kom kviet jeg meg virkelig for å være ute så ofte som i begynnelsen da vi fikn valpen... Da hadde du en helt annen opplevelse enn meg. Men de er jo to ulike hunder da, så ikke så rart For min del var det ikke noe problem når vi var ute så kort tid av gangen. Type tisse, rusle litt i gata, leke litt i hagen osv. Vi var maks et kvarter ute om gangen når han var bitteliten. En annen fordel er jo at man sakte men sikkert trapper opp hvor lenge man er ute med valpen, samtidig som temperaturen går oppover. Tommelfingerregelen er jo 5 min aktivitet per måned valpen er (om gangen, ikke sammenlagt), men under 3 mnd skal de bare få utforske på eget initiativ. Så i desember og januar var det bare rusling og utforsking, før jeg trappet opp 5 min per måned etter det. Fint å forlenge turene når været blir bedre Anonymkode: 9be45...807
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå