AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Det snakkes mye om at man fort får dårligere selvbilde når man er arbeidsledig. Jeg har vært arbeidsledig i ett år nå og må ærlig innrømme noe: Jeg syntes ikke det er mer flaut å være arbeidsledig enn jeg følte at det var flaut å være renholder. Jeg har jobbet som renholder i mange år da dette er det eneste yrke jeg takler pga angsten min. Selvfølgelig er det fint å ha noe å stå opp til og gjøre nytte av seg, men jeg har helt ærlig følt meg lite verdt i dette yrke. Jeg har følt meg sett ned på og har merket at folk har reagert på at jeg ikke studerer ved siden av, at de har syntes det har vært rart at jeg ikke vil bli noe som om renhold ikke er bra nå. Jeg føler det er fælt å si, men jeg føler meg ikle mindre verdt nå som jeg går hjemme enn hva jeg følte da jeg vasket. Anonymkode: fc6de...37b
Gjest Elseby13 Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Det er dumt og selv-destruktivt at du føler dette. Alle yrker er verdifulle, også renholder. Du skriver at du har angst. Får du behandling? Du bør ta opp disse negative tankene rundt ditt yrke med din behandler.
Ginny Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Renholdere er noe av det viktigste vi har på bortimot enhver arbeidsplass! At folk tillater seg å snakke ned om de som gjør det mulig for andre å gjøre jobben sin, er for meg helt uforståelig. Uansett, hva du føler er det bare du som kan gjøre noe med. Kanskje behandling er et godt alternativ, slik at du kan få hjelp til å se at du er verdifull? 5
Kvalitet Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 Det er dumt at du ikke har følelse av yrkesstolthet for jobben du gjør. Alle yrker er deler av et tannhjul som må fungere sammen for at hjulet skal gå rundt. 😊. Jobber selv som leder i dag, men var i mange år assistent i barnehage. Jeg hadde (heldigvis) like mye yrkesstolthet da. 6
Joia Skrevet 18. desember 2016 #5 Skrevet 18. desember 2016 Uff da, det er synd du føler det slikt. Men jeg kan si deg det at selv om man har et høystatus yrke så kan man i samme situasjon som deg gå på akkord med seg selv. Det viktigste er å lære kjenne seg selv og finne ut av hva som gjør en lykkelig og hva en verdsetter mest. Andres meninger betyr ingenting i den sammenhengen. For noen er det penger og status som gir frihetsfølelse og en slags lykke. For andre er det selve jobben man blir lykkelig av. Eller man besitter en jobb som gjør at man lett kan dyrke fritiden til annen lykkelighetsgivende hobbier. ikke la andre eller samfunnet diktere hva som du trives med, det er tross alt ditt liv, som du skal leve. Vanskelig, sikkert. men tro meg man blir ikke happy av å ha en "ettertraktet jobb" man må frasi seg andre goder som en kanskje ikke var forberedt på. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #6 Skrevet 18. desember 2016 4 minutter siden, Ginny skrev: Renholdere er noe av det viktigste vi har på bortimot enhver arbeidsplass! At folk tillater seg å snakke ned om de som gjør det mulig for andre å gjøre jobben sin, er for meg helt uforståelig. Uansett, hva du føler er det bare du som kan gjøre noe med. Kanskje behandling er et godt alternativ, slik at du kan få hjelp til å se at du er verdifull? Jeg går i terapi. Ts. Anonymkode: fc6de...37b
Ginny Skrevet 18. desember 2016 #7 Skrevet 18. desember 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går i terapi. Ts. Anonymkode: fc6de...37b Bra, håper du får den hjelpen du trenger med angsten 😊 Følelse av likegyldighet i forhold til forskjellig er vel også vanlig hvis man har det litt tungt? Har du tatt dette opp med psykologen?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #8 Skrevet 18. desember 2016 1 time siden, Elseby13 skrev: Det er dumt og selv-destruktivt at du føler dette. Alle yrker er verdifulle, også renholder. Du skriver at du har angst. Får du behandling? Du bør ta opp disse negative tankene rundt ditt yrke med din behandler. Det er veldig få mennesker som mener renholder er et verdifullt yrke, så TS sin mening er ikke sykelig. TS sin mening er nok veldig nøyaktig når det gjelder hva folk flest mener. Om det folk flest mener er riktig er en ting, men å si at TS nærmest er delusional når hun oppfatter riktig er urovekkende. De fleste ser ned på renholdere, det er ikke paranoid å tro det Anonymkode: 3ddc3...e61 1
Unika Skrevet 18. desember 2016 #9 Skrevet 18. desember 2016 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste ser ned på renholdere, det er ikke paranoid å tro det Anonymkode: 3ddc3...e61 De fleste ser ikke ned på renholdere, nei. Herregud. Det er forskjell på "å ønske å være renholder" og "å se ned på". Renholder er kanskje ikke drømmejobben for de fleste, men jeg tror mennesker generelt er mer oppegående enn deg. Folk forstår at det er en viktig jobb og ar man ikke ser ned på andre pågrunn av yrkesvalg. Endret 18. desember 2016 av Unika 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #10 Skrevet 18. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig få mennesker som mener renholder er et verdifullt yrke, så TS sin mening er ikke sykelig. TS sin mening er nok veldig nøyaktig når det gjelder hva folk flest mener. Om det folk flest mener er riktig er en ting, men å si at TS nærmest er delusional når hun oppfatter riktig er urovekkende. De fleste ser ned på renholdere, det er ikke paranoid å tro det Anonymkode: 3ddc3...e61 Dette er viktig å få frem. TS sine følelser kommer ikke av ingenting. Dette er et bilde som er skapt av samfunnet, uansett hvor mange på KG som skriver at det er et verdifullt yrke. Ja, det er det, og jeg personlig har ikke noe nedsettende å si om renholdere. Samtidig er det ikke til å legge skjul på at det er mange som synes det er et lavstatusyrke. Det krever ingen utdannelse og det er ofte innvandrere som besitter slike jobber. Jeg synes ikke det skal være tabu å være ærlig om de følelsene som TS sitter med, selv om det gjerne er det på et diskusjonsforum som KG. Anonymkode: 71d66...681 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #11 Skrevet 18. desember 2016 Den morsomste jobben jeg har hatt er å kjøre taxi! Men jeg var veldig glad jeg studerte ved siden av, for folk så veldig ned på det. Så jeg skjønner veldig godt hva ts mener! Anonymkode: d3d8c...8a9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #12 Skrevet 18. desember 2016 2 minutter siden, Unika skrev: De fleste ser ikke ned på renholdere, nei. Herregud. Det er forskjell på "å ønske å være renholder" og "å se ned på". Renholder er kanskje ikke drømmejobben for de fleste, men jeg tror mennesker generelt er mer oppegående enn deg. Folk forstår at det er en viktig jobb og ar man ikke ser ned på andre pågrunn av yrkesvalg. Har ikke sagt at jeg ser ned på renholdere, men jeg merker at folk gjør det. Anonymkode: 3ddc3...e61
Gjest Jonasmann Skrevet 18. desember 2016 #13 Skrevet 18. desember 2016 (endret) Du som kvinne har ingen ting å være nervøs for. Selv om du kanskje ikke har verdens høyeste inntekt, har du høyere sannsynlighet for å bli gift enn kvinner med doktorgrad. Like høy som dem med master, bachelor og videregående. Du har mer eller mindre ingen ulemper på andre måter heller. Kvinner er priviligert på den måten Endret 18. desember 2016 av Jonasmann
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #14 Skrevet 19. desember 2016 Det er dessverre mange som ser ned på renholdere, det er ingen vits i å nekte for det. Det er trist, for det er en viktig jobb. Og en grei jobb, som man slipper å ta med seg hjem. Jeg merker meg holdningen folk har til renhold når jeg selv har foreslått yrket til folk som sliter med å komme inn i arbeidslivet, eller når jeg ser/hører at andre gjør det. Svarene har variert fra foraktelige fnys, eller total stillhet, til denne, som tar kaka: Nei, det vil jeg ikke, for jeg er altfor smart for slike jobber og venner og familie ville nok synes det var rart at jeg som er så smart tar en slik jobb" Altså.... Da blir jeg både forbanna og lei meg. Det er ikke lett å ha yrkesstolthet når man ser slike reaksjoner. Anonymkode: 5ecff...753 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #15 Skrevet 19. desember 2016 Ts har jo helt rett, selv om de fleste ikke tør å si offentlig hva de mener. Tidligere statsminister Thorbjørn Jagland sa det imidlertid på TV i beste sendetid det mange aldri tør å ta i sin munn. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/rasende-tv-seere/a/3867336/ At drittjobbene i samfunnet er de som vasker, står i kiosk og selger. Anonymkode: 7c9f7...09a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #16 Skrevet 19. desember 2016 14 timer siden, Jonasmann skrev: Du som kvinne har ingen ting å være nervøs for. Selv om du kanskje ikke har verdens høyeste inntekt, har du høyere sannsynlighet for å bli gift enn kvinner med doktorgrad. Like høy som dem med master, bachelor og videregående. Du har mer eller mindre ingen ulemper på andre måter heller. Kvinner er priviligert på den måten Hun trenger ikke skjemmes over yrket sitt fordi den lave lønnen gir henne større mulighet til å bli gift? Mange kvinner har ikke giftemål som bevis på vellykkethet, vet du.... Anonymkode: d3d8c...8a9 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #17 Skrevet 19. desember 2016 Jobbet som servitør og kjøkken i mange år og fikk spørsmål om hva jeg studerte, og hvorfor jeg hadde en "sånn jobb" hvis jeg var norsk etc.. ble faktisk flau..på deres vegne! over at de har så total mangel på folkeskikk at de sier noe sånt til folk. Renhold er en helt normal og fin jobb TS og lønnen er vel ganske grei og? Se heller på det som en mulighet til å sile vekk idioter som dømmer folk etter den sosiale statusen på yrket deres Anonymkode: 55d38...c31
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #18 Skrevet 19. desember 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er dessverre mange som ser ned på renholdere, det er ingen vits i å nekte for det. Det er trist, for det er en viktig jobb. Og en grei jobb, som man slipper å ta med seg hjem. Jeg merker meg holdningen folk har til renhold når jeg selv har foreslått yrket til folk som sliter med å komme inn i arbeidslivet, eller når jeg ser/hører at andre gjør det. Svarene har variert fra foraktelige fnys, eller total stillhet, til denne, som tar kaka: Nei, det vil jeg ikke, for jeg er altfor smart for slike jobber og venner og familie ville nok synes det var rart at jeg som er så smart tar en slik jobb" Altså.... Da blir jeg både forbanna og lei meg. Det er ikke lett å ha yrkesstolthet når man ser slike reaksjoner. Anonymkode: 5ecff...753 Er veldig enig i dette. Jeg jobber som renholder, og har møtt de samme holdningene, dessverre. Har til og med blitt forsøkt overtalt av en psykoterapaut en gang, til å si opp jobben min, og finne meg et annet yrke. For hun mente at jeg "hadde ressurser" til å holde på med noe helt annet enn renhold! Hallo, folk trenger ikke å fortelle meg at jeg kan mer enn å vaske! Jeg vet jo det selv. Men hun mente altså at det var fornuftig å skulle risikere å miste inntekten, for å bli noe større og bedre. Først da ville jeg bli tilfreds med livet, mente hun. Når til og med ansatte i det offentlige, som er satt til å hjelpe mennesker i vanskelige livssituasjoner har denne holdningen, da bli jeg skremt! Anonymkode: 27fde...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #19 Skrevet 19. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hun mente altså at det var fornuftig å skulle risikere å miste inntekten, for å bli noe større og bedre. Først da ville jeg bli tilfreds med livet, mente hun. Når til og med ansatte i det offentlige, som er satt til å hjelpe mennesker i vanskelige livssituasjoner har denne holdningen, da bli jeg skremt! Anonymkode: 27fde...ed8 Det er jo helt patetisk. Man kan trives i en vaskejobb og like det selv om andre mennesker eventuelt ser ned på dem. Men man er nødt å stole på seg selv og egen verdi, man kan ikke la seg bryte ned av den type enkle sinn. Skal tydeligvis ikke så mye til for å komme seg gjennom en psykologiutdanning- skremmende Anonymkode: 3ddc3...e61 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #20 Skrevet 19. desember 2016 Og hos oss så er vi så jublende fornøyd at vi har en overraskelse på lur til "vår" kjære renholder. Hun er som en "mamma" for hele gjengen. Hun er helt enestående. Jeg håper for Guds skyld hun ikke opplever at noen ser ned på henne fordi hun er så viktig for oss Anonymkode: 3aaf7...3d1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå