Thyra Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Jeg er ikke noe kjolemenneske. Ikke synes jeg at jeg kler kjole noe særlig. Vanskelig å finne en som sitter fint. Dessuten synes jeg bukser er mer praktisk og behagelig. Et antrekk med bukse kan også være veldig pyntet og feminint. Men har intrykk av at en del mennesker mener bukser er nærmest upassende i en del sammenhenger f. eks. bryllup, konfirmasjon og barnedåp. Hva tenker dere, er det situasjoner hvor bukse ikke er greit? I så fall, hvorfor?
Gjest Gia_ Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Synes man bør kle seg slik man vil, viktigste er at man føler seg komfortabel. Helt innenfor å bruke bukser i de sammenhengene du nevner, men ville ikke møtt opp i en jeans, da ville jeg heller gått for finbukser/dressbukser til dame lett å style opp ved feks bruk av smykker, armbånd, øredobber, sammens med en fin overdel og gjerne høye hæler
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Så lenge du går med en buksedress/jumpsuit eller en penbukse synes vel de fleste er greit. Det er jo mange som går med dette. Dersom du bruker mørke jeans er det imidlertid litt for hverdagslig til fine selskap. Anonymkode: b6944...69a 5
Thyra Skrevet 18. desember 2016 Forfatter #4 Skrevet 18. desember 2016 3 minutter siden, Gia_ skrev: Synes man bør kle seg slik man vil, viktigste er at man føler seg komfortabel. Helt innenfor å bruke bukser i de sammenhengene du nevner, men ville ikke møtt opp i en jeans, da ville jeg heller gått for finbukser/dressbukser til dame lett å style opp ved feks bruk av smykker, armbånd, øredobber, sammens med en fin overdel og gjerne høye hæler Ikke jeans, skriver du. Hva med svarte jeans/jeansaktige smale bukser/thights eller skinnbukser/thights (ekte eller fake)? Eller buksedress? 1
Thyra Skrevet 18. desember 2016 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2016 Hvordan definerer man egentlug "penbukse"? Trodde smale svarte bukser også kunne gå som "penbukse"? 1
Kara W Skrevet 18. desember 2016 #6 Skrevet 18. desember 2016 3 minutter siden, Thyra skrev: Ikke jeans, skriver du. Hva med svarte jeans/jeansaktige smale bukser/thights eller skinnbukser/thights (ekte eller fake)? Eller buksedress? Ikke til et bryllup eller andre høytidelige anledninger, men i mer uformelle settinger så kan det gå helt fint, f.eks vennejulebord, bursdag, uformelle familiemiddager osv. 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #7 Skrevet 18. desember 2016 7 minutter siden, Thyra skrev: Hvordan definerer man egentlug "penbukse"? Trodde smale svarte bukser også kunne gå som "penbukse"? Som regel dressbukse. Anonymkode: b6944...69a 1
Ananas. Skrevet 18. desember 2016 #8 Skrevet 18. desember 2016 Bukser er greit i alle sammenhenger, er vel med unntak av kleskodene galla og smoking, men på samme måte som man velger kjole/skjørt etter anledning, så gjør man det samme med en bukse. Jeans er lite pyntet, da snakker vi "hverdagspynt"/festpynt, ikke formell pynt/selskapspynt, om det gir noe mening.. Jeg ville ikke dukket opp i dåp i en kjole jeg kunne tatt på meg på stranden eller på shopping, på samme måte ville jeg ikke dukket opp i dåp i en hverdagsbukse. 2
Thyra Skrevet 18. desember 2016 Forfatter #9 Skrevet 18. desember 2016 9 minutter siden, Ananas. skrev: Bukser er greit i alle sammenhenger, er vel med unntak av kleskodene galla og smoking, men på samme måte som man velger kjole/skjørt etter anledning, så gjør man det samme med en bukse. Jeans er lite pyntet, da snakker vi "hverdagspynt"/festpynt, ikke formell pynt/selskapspynt, om det gir noe mening.. Jeg ville ikke dukket opp i dåp i en kjole jeg kunne tatt på meg på stranden eller på shopping, på samme måte ville jeg ikke dukket opp i dåp i en hverdagsbukse. Er ikke de peneste buksedressene på nivå med gallakjole, egentlig? De brukes jo av og til på Oscarutdelinger o. l. Det samme med damedress. Kan forresten helt smale bukser gå som dressbukse, eller er det bare bukser med litt løsere snitt? 1
Ananas. Skrevet 18. desember 2016 #10 Skrevet 18. desember 2016 6 minutter siden, Thyra skrev: Er ikke de peneste buksedressene på nivå med gallakjole, egentlig? De brukes jo av og til på Oscarutdelinger o. l. Det samme med damedress. Kan forresten helt smale bukser gå som dressbukse, eller er det bare bukser med litt løsere snitt? Nå er jo kjendiser litt hevet over alminnelige regler. I tradisjonelle, norske kleskoder er det slik jeg nevnte, men skal ikke være bastant. Hvordan buksene skal se ut aner jeg ikke, da jeg alltid velger kjole og trives godt med det, men typen "skinnyjeanssmal", altså helt ettersittende, har jeg aldri sett i noe finere selskap. 1
Gjest Gia_ Skrevet 18. desember 2016 #11 Skrevet 18. desember 2016 2 timer siden, Thyra skrev: Ikke jeans, skriver du. Hva med svarte jeans/jeansaktige smale bukser/thights eller skinnbukser/thights (ekte eller fake)? Eller buksedress? Nå er det jo dette bare min personlige mening, men jeg synes ikke bukser i dongeristoffet passer i de tilsetningene TS nevner smale bukser i finere stoff synes jeg er innenfor. Skinnbukser/tights kan gå, ormer helt ann på brukerens stil, hvordan de sitter på og hvordan man styler antrekket buksedress er jo fint da! 2 timer siden, Thyra skrev: Hvordan definerer man egentlug "penbukse"? Trodde smale svarte bukser også kunne gå som "penbukse"? For meg er svarte smale bukser også penbukser, bruker jeg det i hverdagen blir det ofte en t-skjorte eller strikkegenser til feks samt behagelige sko, mens i selskap en bluse fks. Brukte det selv i dåp engang, sammen med en fin hvit strikkegenser med blonder nederst og på armene, og høye hæler.
Thyra Skrevet 18. desember 2016 Forfatter #12 Skrevet 18. desember 2016 (endret) Jeg ville ha tenkt at er det pent nok for Oscar og stjernene, så er det pent nok for en anledning hvor jeg er bedt.. Vet at kjendisene noen ganger bryter normene. Noen ganger blir de jo kritisert for f. eks å møte på galla barbeint eller med hårete armhuler. Men har ikke sett at de har blitt kritisert for fin buksedress. Hva er forresten konsekvensen av å møte med "feil" antrekk? Blir vertskapet fornærmet? Skjønner det på en måte hvis folk kommer i joggedress eller arbeidsklær. Men når det er tydelig at gjesten har pyntet seg, bare på "feil" måte... Noen ganger kan det være vanskelig å finne et antrekk man både liker og kler som samtidig skal passe til en spesifikk kleskode. Ihvertfall om man ikke er lidenskapelig opptatt av mote eller har et stort klesbudsjett. Eller om man har en kropp som ikke kler hva som helst. Så skal man helst ikke dukke opp for mange ganger i det samme antrekket heller... Endret 18. desember 2016 av Thyra
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #13 Skrevet 18. desember 2016 Du har ikke vurdert å gå med bukse hvor du har skjørt utenpå? Da får du beholde den deilige følelsen av bukse, mem uten å se ut som et respektløst takras Anonymkode: 6b056...f75
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #14 Skrevet 18. desember 2016 I bryllup og konfirmasjon er det ikke "pent nok". Ellers greit, men jeans er ikke penklær. Anonymkode: 8bfbc...007 3
Thyra Skrevet 19. desember 2016 Forfatter #15 Skrevet 19. desember 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke vurdert å gå med bukse hvor du har skjørt utenpå? Da får du beholde den deilige følelsen av bukse, mem uten å se ut som et respektløst takras Anonymkode: 6b056...f75 Respektløst takras?? Er det noen som bruker skjørt utenpå bukse som penklær, eller var det ment som en spøk?
Thyra Skrevet 19. desember 2016 Forfatter #16 Skrevet 19. desember 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: I bryllup og konfirmasjon er det ikke "pent nok". Ellers greit, men jeans er ikke penklær. Anonymkode: 8bfbc...007 Svart jeans er ihvertfall mye mer penklær enn blå jeans. Hva er/ bør være konsekvensen av å ikke kle seg "pent nok" for anledningen? Og er det ikke litt ille at kvinner i 2016 skal "forbys" å bruke bukse i visse sammenhenger?
Kara W Skrevet 19. desember 2016 #17 Skrevet 19. desember 2016 14 minutter siden, Thyra skrev: Svart jeans er ihvertfall mye mer penklær enn blå jeans. Hva er/ bør være konsekvensen av å ikke kle seg "pent nok" for anledningen? Og er det ikke litt ille at kvinner i 2016 skal "forbys" å bruke bukse i visse sammenhenger? Selv om svarte jeans er penere enn blå jeans så er ingen av dem "pene nok" til formelle anledninger. Konsekvensen av å kle seg feil er som regel at man blir sett rart på, kanskje baksnakket, kanskje får stygge kommentarer og i verste fall bli utestengt fra visse settinger. Alle har rett til å gå i hva de vil, men da må de også ta konsekvensene av sine handlinger. Kleskodene gjelder forøvrig like mye for kvinner som for menn, og er kanskje til og med litt strengere for menn, så ikke prøv å gjøre dette til en kvinnekampsak. 1
Thyra Skrevet 19. desember 2016 Forfatter #18 Skrevet 19. desember 2016 (endret) 32 minutter siden, Kara W skrev: Selv om svarte jeans er penere enn blå jeans så er ingen av dem "pene nok" til formelle anledninger. Konsekvensen av å kle seg feil er som regel at man blir sett rart på, kanskje baksnakket, kanskje får stygge kommentarer og i verste fall bli utestengt fra visse settinger. Alle har rett til å gå i hva de vil, men da må de også ta konsekvensene av sine handlinger. Kleskodene gjelder forøvrig like mye for kvinner som for menn, og er kanskje til og med litt strengere for menn, så ikke prøv å gjøre dette til en kvinnekampsak. Så lenge folk faktisk har pyntet seg, synes jeg det er litt drøyt å diskvalifisere dem som "ikke bra nok pyntet". Ihvertfall så lenge det er et privat sekskap med "vanlige" mennesker. Vet at kleskoder gjelder for begge kjønn. Men kun kvinner blir "nektet" å bruke bukse. Hva som er penest, er en smakssak. Men jeg synes det er drøyt at det i 2016 er anledninger der kvinner i bukse blir sett på som feil, nærmest respektløst. Er ikke helt enig i at kleskodene for nenn er strengere. "Folk flest" er sjelden i finere selskap enn "mørk dress". F. eks i bryllup. Og da skal det altså ikke være ok med buksedress eller penbukse for kvinner? En mann kommer langt med en mørk dress. Den kan brukes i mange ulike anledninger. Kvinner må ofte ha mange forskjellige kjoler til forskjellige anledninger. En penkjole kan ikke brukes til alt. Noen ganger skal den være fotsid, andre ganger knelang, noen ganger begrensninger på farge osv. Og helst ikke samme antrekk flere ganger på rad. Er det ikke viktigere at folk er til stede og føler seg vel enn at de skal tvinges inn i antrekk de ikke føler seg vel i/ som ikke kler deres kroppstype eller personlighet? At de skal tvinges til å bruke mye penger på et antrekk de hater? Endret 19. desember 2016 av Thyra
Kara W Skrevet 19. desember 2016 #19 Skrevet 19. desember 2016 1 minutt siden, Thyra skrev: Så lenge folk faktisk har pyntet seg, synes jeg det er litt drøyt å diskvalifisere dem som "ikke bra nok pyntet". Ihvertfall så lenge det er et privat sekskap med "vanlige" mennesker. Vet at kleskoder gjelder for begge kjønn. Men kun kvinner blir "nektet" å bruke bukse. Hva som er penest, er en smakssak. Men jeg synes det er drøyt at det i 2016 er anledninger der kvinner i bukse blir sett på som feil, nærmest respektløst. Er ikke helt enig i at kleskodene for nenn er strengere. "Folk flest" er sjelden i finere selskap enn "mørk dress". F. ejs i bryllup. Og da skal det altså ikke være ok med buksedress eller penbukse for kvinner? En mann kommer langt med en mørk dress. Den kan brukes i mange ulike anledninger. Kvinner må ofte ha mange forskjellige kjoler til forskjellige anledninger. En penkjole kan ikke brukes til alt. Noen ganger skal den være fotsid, andre ganger knelang, noen ganger begrensninger på farge osv. Og helst ikke samne antrekk flere ganger på rad. Er det ikke viktigere at folk er til stede og føler seg vel enn at de skal tvinges inn i antrekk de ikke føler seg vel i/ som ikke kler deres kroppstype eller personlighet? At de skal tvinges til å bruke mye penger på et antrekk de hater? Kvinner kan gå med lang kjole, kort kjole, skjørt og bluse, penbukse og topp, mange varierende farger osv. Menn kan, som du selv nevner, gå i mørk dress. Derfor mener jeg at kleskodene for menn er strengere. Kleskodene for kvinner er mer komplekse enn for menn, og det er dermed lettere å gjøre feil, men kvinner har så absolutt større valgmulighet enn menn. Jeans er ikke akseptert som pent på hverken kvinner eller menn. Det betyr ikke at de ikke får lov til å gå i bukser i det hele tatt. Det er jo ingen som sier at penbukser ikke er lov, bare at jeans og skinnbusker sjeldent faller i den kategorien. Folk går selvfølgelig i akkurat det de selv måtte ønske, med de konsekvensene det medfører. Dersom kleskoden i et bryllup er galla, så mener jeg at det er respektløst å komme i noe mindre enn det uten å først ha avklart det med brudeparet. Er kleskoden på en arbeidsplass dress, så er det respektløst å komme i noe annet enn det uten å avklare det med sjefene først. Går man i noe annet enn det som er ansett som vanlig kleskode, så velger man også å ta konsekvensene av det. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #20 Skrevet 19. desember 2016 2 minutter siden, Kara W skrev: Kvinner kan gå med lang kjole, kort kjole, skjørt og bluse, penbukse og topp, mange varierende farger osv. Menn kan, som du selv nevner, gå i mørk dress. Derfor mener jeg at kleskodene for menn er strengere. Kleskodene for kvinner er mer komplekse enn for menn, og det er dermed lettere å gjøre feil, men kvinner har så absolutt større valgmulighet enn menn. Jeans er ikke akseptert som pent på hverken kvinner eller menn. Det betyr ikke at de ikke får lov til å gå i bukser i det hele tatt. Det er jo ingen som sier at penbukser ikke er lov, bare at jeans og skinnbusker sjeldent faller i den kategorien. Folk går selvfølgelig i akkurat det de selv måtte ønske, med de konsekvensene det medfører. Dersom kleskoden i et bryllup er galla, så mener jeg at det er respektløst å komme i noe mindre enn det uten å først ha avklart det med brudeparet. Er kleskoden på en arbeidsplass dress, så er det respektløst å komme i noe annet enn det uten å avklare det med sjefene først. Går man i noe annet enn det som er ansett som vanlig kleskode, så velger man også å ta konsekvensene av det. Nå er det vel enkelte anledninger hvor lang kjole er "påkrevd" og andre hvor knelang kjole er "påkrevd". Lang selskapskjole passer ikke så godt i barnedåp eller begravelse f. eks. I barnedåp er det vanlige antrekket knelang kjole eller skjørt med tynne nylonstrømper. Føler seg ikke så vel i det med synlige åreknuter, akkurat... Anonymkode: 41815...77a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå