Gå til innhold

Trene, vektnedgang, uten å være ekstrem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett på div instagram kontoer og lest noen bloggere som har endret livstil, og trener mye.. De legger ut matbilder der de spiser sunn mat. Snacks er nøtter og kesam.. Alt er sunt og bra, lite normal husmannskost.. Aldri skeie ut med vanlig mat eller godis. Spiser de sjokolade er det spesial sjokolade.. Det er shaker, smoothier og supper. 

Det jeg lurer på, er det noen der ute som trener normalt, spiser normalt sunt? (mener da, normale brødskiver med gulost, kjøttkaker til middag osv..) Som unner seg en kakebit på jentekveld, eller en is på en varm sommerdag? Og kanskje godis på lørdag? Samtidig som de trener og går ned i vekt?

Jeg skjønner jo at mye handler om diett, men om man spiser normal mat, og spiser mindre porsjoner, er det umulig å gå ned da? Må man ta det helt ut med dietter og div?

Anonymkode: b572b...106

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått ned 15 kg siden sommeren ved å spise normal mat, men i mindre mengder og ved å velge normale sunnere alternativer, typ lettere jarlsberg fremfor norvegia fyldigere, karbonadedeig fremfor kjøttdeig. Men jeg har veid maten og telt kalorier.

Anonymkode: 41d6c...872

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner jo at mye handler om diett, men om man spiser normal mat, og spiser mindre porsjoner, er det umulig å gå ned da? Må man ta det helt ut med dietter og div?

Anonymkode: b572b...106

Du kan spise hva som helst og gå ned vekt sålenge det totale kaloriopptaket per dag er mindre enn det du forbrenner. Du trenger ikke diett. 

Mange går over på dietter fordi de ikke blir mett. Mange dietter er basert på lavkalorimatvarer/mye frukt/grønt. Altså volum som fyller opp magen, men gir lite næring. 

Spis kjøttkakene dine, kok f.eks brokkoli og gulrøtter til og fyll halve porsjonen din med det..den type triks, så vil samlet kalloriopptak bli mindre selv om du spiser samme mat som før. 

Anonymkode: 1bff6...cb3

Skrevet

Etter egen (og mange andres) erfaring, er det ett fett(!) hvilken metode du bruker for å gå ned i vekt, men hvis du vil unngå å gå opp igjen, er det lurt å spise og trene på en måte som ligner mest mulig på det du har tenkt å gjøre etterpå, og da i årevis, etterpå. Jeg vil gå så langt som til å påstå at går du på diett, går du på en smell. Noen få fikser å legge om livsstilen til noe helt ekstremt, enkelte klarer ikke engang å justere til en mer normal livsstil, men de aller fleste kan lykkes med en gyllen middelvei. 

Selv har jeg droppet både "trening" og "lettprodukter" og har for første gang siden jeg var ungdom, ingen bekymringer for vekt eller matvalg. Jeg spiser og beveger meg også omtrent som jeg gjorde da. Jeg har nemlig blitt så gammel at jeg kan innrømme at mamma hadde rett i mye, ikke alt, men mye - ikke ødelegg appetitten før middag - vann til maten - spis opp grønnsakene før du får dessert - det er det du spiser mellom nyttår og jul du legger på deg av, ikke mellom jul og nyttår - det er det du spiser etter at du er blitt mett, som du legger på deg av - ikke ta dobbel porsjon med en gang, ta heller påfyll om du er mer sulten - la det være forskjell på hverdag og helg. Rett og slett sunn fornuft, ingen sinnsyke opplegg.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Men herlighet, og dette gjelder mange flere en deg, TS: blogger, instagramkontoer, alt innhold på sosiale medier, kan gjerne vise andres virkelighet, men det er en redigert versjon av den. Det er innhold lagt ut med tanke på at det skal bli godt mottatt av andre, gjerne en spesiell målgruppe. Fitness-livsstilen er pop hos mange, men du får bare indikasjoner på hvordan folk faktisk lever fra SoMe. For all del, det som legges ut kan være den hele sannheten, men det at det også kan være det helt motsatte, det kan være deler av den, eller bare "pyntet på". Du kan se at en person på instagram ser trent og sunn ut, men når noen legger ut et bilde av "supersunne" måltider vet du jo ikke om de ble spist engang. Eller spist akkurat da. Eller den dagen. Eller om maten ble kastet opp etterpå. Og du vet ikke om en instagrammer spiser vanlig sjokolade, bare uten å legge ut bilde av den. Mange du følger på SoME kan leve langt mer usunt enn de gir inntrykk av, men hvis de vil gi deg inntrykk av at de lever "rent" og ikke spiser sukker, ever, kan de faktisk bare la være å si noe om at de gjør det.

Du finner lett bloggere og instagrammere som henvender seg til en annen gruppe enn "fitnessfolket", der det kan være bilder av kjøttkaker og bildetekster der personen tar et oppgjør med "sunnhetshysteri". Atr de lever som de fremstiller at de gjør, er heller ikke gitt.

Og klart det er mulig å gå vekt, og komme i form, med "normal mat", og det er mulig å få både ha, og få, stram rumpe uten å vite hva hip thrusts er. Finn måten å leve på som du både trives med, og som fungerer. Den eneste "dietten"/livsstilen som virkelig fungerer, er den du klarer å følge over tid.

Og befolkningen i Norge var langt slankere og i bedre form før i tida, så "normal mat" har åpenbart fungert veldig godt i mange tiår, og fungerer nok godt for mange enda, selv om du ikke har kommet over en blogger eller instagrammer som fronter en slik livsstil.

Endret av Hot mess
  • Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, Hot mess skrev:

Og befolkningen i Norge var langt slankere og i bedre form før i tida, så "normal mat" har åpenbart fungert veldig godt mange tiår, og fungerer nok godt for mange enda, selv om du ikke har kommet over en blogger eller instagrammer som fronter en slik livsstil.

Godt poeng! TS skiller mellom "sunt" og "husmannskost" når det ikke trenger å være en motsetning her. Det er ikke nødvendig med fancy instagramverdig snacks når man spiser god tradisjonell kost til alle måltider. 

Anonymkode: de255...b55

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...