AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Har en gutt på 5 år. Han var normal i morges, merket han var litt slapp i 12tiden. Tok feberen, viste 38,5. Han har sittet under pledd, vært frossen lenge. Sier han har vondt i beina, jeg har massert dem lenge og det hjelper. Broren hans kom etterhvert hjem, da gikk de opp og lekte, han virket piggere. En stund etterpå var han slapp igjen, ga han 10ml flytende paracet. Virker som de hjalp, for nå leker han som normalt. MEN,skal jeg bare la han leke som han vil? Er jo redd det blir verre når han skal legge seg og til natta, og at det er medisinen som "lurer" kroppen til å tro den er bedre enn den er..ikke enkelt å begrense en 5åring heller.. Har prøvd å få i han mye væske, men matlyst er det dårlig med. Han er jo aldri syk, så vet jo ikke hva jeg skal gjøre når han først er det.. Anonymkode: bfdfb...7b2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Ts her. I tillegg lurer jeg på, kan han/bør han sove med vinduet oppe når han har feber? Anonymkode: bfdfb...7b2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Det går helt fint at han leker som han vil, og som formen tilsier, inne selv om han har feber. At man har feber betyr ikke nødvendigvis at allmenntilstanden er dårligere. Etter at man har fått febernedsettende kan man reagere på ulike måter. Noen trenger å sove, og feberen går da gjerne over for en stund. Da må man forresten sjekke om sengesettet blir fuktig, siden svetten kan renne over der. Mye vann er viktig. Jeg hadde latt han ha vinduet åpent når han skal legge seg, og når du skal legge deg selv, så hadde jeg lukket hans vindu. Frisk luft skader ingen, selv om man er syk. Mengde på medisin bør du ikke spørre fremmede på nett om. Skjønner at du ikke spurte direkte om det i HI heller, men slikt har du bruksanvisningen til medisinen til. Det papiret som alltid følger med medisiner altså. Helt normalt at matlysten ikke er på topp når man er syk. Anonymkode: 9272d...ea1 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 La ham holde på som han orker. Han setter seg når han blir sliten. Min er helt som vanlig frem til tempen når 38.8 ca, da flater hun ut. Å senke temperaturen i omgivelsene kan være fint for å holde feberen i sjakk. Gi ham det han vil ha å drikke og evt spise - men normalt sunne unger tåler fint å ikke spise særlig et par dager ved sykdom. Anonymkode: 573f5...e4a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #5 Skrevet 18. desember 2016 Du skal la han følge den aktiviteten han orker. La han hvile når han selv vil. Heller ikke nødvendig å gi febernedsettende ved så lav feber, la feberen gjøre jobben sin. Stiger feberen så kan man gi. Sjekk feber før leggetid da den gjerne stiger på kvelden. Her vi bor er det veldig kaldt ute nå, Østlandet, så ville ikke hatt vinduet åpent, heller la barnet ligge i truse og dyne/tynt pledd, alt etter hvor mye feber det er snakk om. Tilby drikke ofte Anonymkode: ff632...4a1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #6 Skrevet 18. desember 2016 Du skal ikke gi barn Paracet sånn uten videre. Da utsetter du bare sykdommen, og det tar lengre tid før han blir frisk. Det er greit hvis det er natt og han ikke får sove, men ikke ellers. La kroppen ordne opp selv. Forhør deg om medisinbruk med legen til barnet. Anonymkode: 52170...a58
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #7 Skrevet 19. desember 2016 Det er ikke lenge siden de fant ut at feber kun er et symptom på sykdom, hvorvidt man demper feberen eller ikke har lite til ingen effekt på sykdommens varighet. Det er ikke sånn at varmen i kroppen dreper virus eller bakterier, det er kun en konsekvens av økt aktivitet i immunforsvaret. Gi ham febernedsettende når han får nedsatt allmentilstand pga høy temp, hold rommene kjølige og la ham holde på som han har ork til. Gi ham masse å drikke og mat når han har lyst på. Mer er det ikke å gjøre. Anonymkode: 573f5...e4a
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #8 Skrevet 19. desember 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lenge siden de fant ut at feber kun er et symptom på sykdom, hvorvidt man demper feberen eller ikke har lite til ingen effekt på sykdommens varighet. Det er ikke sånn at varmen i kroppen dreper virus eller bakterier, det er kun en konsekvens av økt aktivitet i immunforsvaret. Gi ham febernedsettende når han får nedsatt allmentilstand pga høy temp, hold rommene kjølige og la ham holde på som han har ork til. Gi ham masse å drikke og mat når han har lyst på. Mer er det ikke å gjøre. Anonymkode: 573f5...e4a Lærte jeg ikke dette på skolen på 80-tallet? Er vel en dtund siden de fant det ut vel.... Anonymkode: 53625...20c 1
Anonym90059005 Skrevet 19. desember 2016 #9 Skrevet 19. desember 2016 Spesielt å ha et barn på 5år og først nå spørre hva en skal gjør med lav feber.... 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #10 Skrevet 19. desember 2016 Min har vært slapp og jeg ga paracet i 2 dager på rad. Da lekte han mens den virket. Var hos legen i dag. Han har moderat mellomørebetennelse i begge ørene. Ikke demp det med paracet. Gå til legen! Anonymkode: 37541...930
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå