Gå til innhold

Er ungen min mye syk pga at jeg ikke ammet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 1,5 år har vært så mye syk etter at hun begynte i barnehagen i august. De siste to månedene har hun nesten ikke hatt to hele uker uten feber eller oppkast. Virker som hun er oftere syk enn de andre barna på avdelingen. 

Jeg kunne ikke amme henne, er det årsaken til at hun har vært så mye syk?

Anonymkode: 5a2ba...282

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil du jo ikke kunne få et sikkert svar på. Kanskje hadde hun vært mer frisk eller så hadde hun vært som hun er. Man har ingen garanti uansett. Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke reflektert så mye mer over dette. Gjort er gjort du kan ikke gå tilbake å endre på det uansett. 

Anonymkode: 35700...d72

• Liker 3
Skrevet

Det er som ab over her sier - det er ikke sikkert. Og det er uansett ikke noe du kan få gjort noe med.

Det er også veldig vanlig at det første året i barnehage er nesten som unntakstilstand. De aller fleste barn er mye syke fordi det er en helt annen bakterieflora der enn de har vært vant til hjemme. Og fordi det er så mange sammen så er det lett å bli syk. 

Sønnen min ble ikke ammet, men han var heller aldri syk. 

Anonymkode: faf8f...a5d

Skrevet

Første barnehagevinter er ofte som du beskriver, amming eller ei...

• Liker 4
Skrevet

Nei

Anonymkode: 7b466...109

• Liker 1
Skrevet

Det kan være en årsak. Grunnen er at små barn ikke har et eget fullt utviklet immunforsvar og må (eller bør) få morsmelk fordi i morsmelken finnes det en masse immuglobuliner (stoffer immunceller skiller ut som beskytter oss mot bakterier) som hjelper barnet i forsvaret mot infeksjoner. Det anbefales derfor av helsedirektoratet å amme frem til 2 års alder siden barn før denne tid ikke har et utviklet immunforsvar. I tillegg vil morsmelk hjelpe å beskytte barn som har immunsviktlidelser (f.eks at de mangler produksjon av en eller flere immunglobuliner) og sannsynligvis vil morsmelk gjøre at disse barna med slike lidelser er mindre syke i store deler av livet enn de som ikke får morsmelk. 

Men man kan ikke få dårlig samvittighet dersom man rett og slett ikke kan gi morsmelk, men jeg mener på grunnlag av dette at kvinner som ikke vil amme f.eks pga at de føler det er unaturlig eller at de er redd for å få "ødelagte bryster" som noen sier bør vurdere dette en gang eller ti ekstra, for det kan i verste fall ha konsekvenser for barnet resten av livet dersom barnet ikke får morsmelk. 

Anonymkode: 03c09...968

• Liker 2
Skrevet

Det kan ha litt betydning, men det samme kunne skjedd om du hadde ammet til hun var 2..:)

Barn (og foreldrene) blir syke av barnehager. Spesielt det første året. 

Anonymkode: 896cd...762

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg vil morsmelk hjelpe å beskytte barn som har immunsviktlidelser (f.eks at de mangler produksjon av en eller flere immunglobuliner) og sannsynligvis vil morsmelk gjøre at disse barna med slike lidelser er mindre syke i store deler av livet enn de som ikke får morsmelk. 

Dette stemmer jo bare ikke. Hvor lenge tror du levetiden til immungobliner er? Er ikke slikt at Morsmelk "lager" et immunforsvar for babyen resten av dens liv. Så med mindre mor ammer store deler av livet til barnet vil ikke Morsmelk kunne rette opp immunodefisiente sykdommer.  

Anonymkode: d7d6f...166

• Liker 8
Skrevet

Jeg ammet ikke og ungen var syk 3 ganger første barnehagevinteren og har siden hatt feber 1-2 ganger i året maks. Får skjelden omgangssyke heller. Jeg har selv et immunforsvar av en annen verden og jeg ble heller ikke ammet.

Genetikk og bakteriefloraen i omgivelsene er det som har mest å si. 

Anonymkode: 18394...b4f

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo bare ikke. Hvor lenge tror du levetiden til immungobliner er? Er ikke slikt at Morsmelk "lager" et immunforsvar for babyen resten av dens liv. Så med mindre mor ammer store deler av livet til barnet vil ikke Morsmelk kunne rette opp immunodefisiente sykdommer.  

Det har ikke med at immunglobulinene lever lenge, for de dør jo etter ikke så lenge, men at de hjelper til med å bygge opp et bedre immunforsvar for barn som har medfødt immunsvikt. Det handler ikke om at de kan rette opp immunsviktssykdommer, men at det sannsynligvis bidrar til at de med disse sykdommene vil være mindre syke (altså ikke at de vil være friske eller kvitt immunsvikt, men mindre symptomer på dette, altså mindre syke) enn om de ikke fikk morsmelk. Det gjør sannsynligvis blandt annet at sykdomsdebut kommer senere og lavere sannsynlighet for utvikling av f.eks CVID. 

• Liker 2
Skrevet

Ammingen ville gjerne vært avsluttet før barnehagestart uansett, og antistoffene i morsmelk virker kun en kort stund. De nyankomne i barnehagen er oftest mest syke, spesielt hvis de ikke har eldre søsken som drar alle mulige smittestoffer hjem. Jeg har jobbet i barnehage og var forkjølelsessyk konstant i de første månedene. Trøsten er at hun bygger opp immunforsvaret sitt nå.

Anonymkode: 66a27...8f2

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forresten ingenting som heter immunodefisiente sykdommer, så vet ikke om du mener immunsvikt eller om du prøvde å si det på engelsk? 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammet ikke og ungen var syk 3 ganger første barnehagevinteren og har siden hatt feber 1-2 ganger i året maks. Får skjelden omgangssyke heller. Jeg har selv et immunforsvar av en annen verden og jeg ble heller ikke ammet.

Genetikk og bakteriefloraen i omgivelsene er det som har mest å si. 

Anonymkode: 18394...b4f

Samme her. Bortsett fra at hverken jeg eller jr har noen gang hatt omgangssyke.

Anonymkode: cd054...375

Skrevet (endret)

Verste tull jeg har hørt, jeg var dessverre en som ikke produserte melk og var tvungen til å gi flaske. Ungen min er den som har minst fravær i barnehage og nå på skole. Er så sjelden syk at når han engang får omgangssyke blir han skikkelig livredd. 

Endret av makkapakka
Skrevet

Min førstefødte begynte i barnehagen i november og har vært syk i et sett. Vi har hatt det ene etter det andre! Jeg har ammet fra fødsel av og holder på å slutte nå.

Anonymkode: 45422...ec0

• Liker 1
Skrevet

Trenger ikke ha noe å si. Jeg ammet til 15 mnd, men her har det vært mye sykdom første året i barnehagen nå, det samme gjelder svært mange barn på alle småbarnsavdelingene. I Norge er andelen som ammer svært høy, så skulle man tro at de barna som fikk morsmelk ble sjeldnere syke første året i barnehagen hadde man vel sett en mye større del med mindre syke unger enn det man gjør. Jeg ser på det som at han får bygget opp immunforsvaret sitt :) Spør barnehageansatte og helsepersonell og du vil få til svar at dette ikke er unormalt første året i barnehage, ammet eller ei :) 

Anonymkode: 91777...050

Gjest Runforit
Skrevet

Nei, jeg fullammet og mini her har vært mye syk i starten av sitt første barnehageår. Det er helt vanlig. Ofte fordi det rett og slett går på rundgang. Ikke minst fordi man ofte tror barnet er friskt fordi det ikke har feber lenger og virker pigg og så kan barnet få skyhøy feber på minuttet. Så da blir jo ungene smittet i hytt og pine, spesielt på høsten/vinteren.

Bygger opp immunforsvaret og så blir det heldigvis bedre en stund. Inntil neste gang :P 

Skrevet

Ts her :) 

ser ut som jeg bekymrer meg unødvendig,takk for at dere svarer. Dette har virkelig vært en slitsom høst og vinter! 

Anonymkode: 5a2ba...282

Skrevet

Min sønn var konstant syk de første årene, husker ikke helt når det snudde. Rundt fire år eller noe. Etter at han begynte på skolen  (han er på ungdomsskole nå)  har han nesten ikke vært syk, dvs ca en gang i året. 

Anonymkode: 2af02...470

• Liker 1
Skrevet

Nei, det tror ikke jeg! Det er nok bare masse bakterier som florerer som gjør det. 

Hos mine barn er det han eldste som ble ammet kortest som nesten aldri er syk, mens minsten som ble ammet til han var 18 mnd er ofte syk! Tror nok d er tilfeldig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...