Gå til innhold

Vaskehjelp eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg er uenige.

5 barn i huset annenhver uke.( 4 i barneskolealderen)

2 barn i huset på heltid( 10 og 2 år)

han jobber 100 prosent og jeg 50

huset er 500 kvm

3 toaletter i bruk hver dag.

barna bidrar ikke med noe utenom litt rydding.

Det er mye oppfølgning med lekser, treninger, kamper i helgene.

Han sier at han gjør så godt han kan, men han har en veldig krevende jobb. Jeg gjør det samme, men føler at jeg ikke strekker til til både huset og barna. 

Han sier at vi klarer det hvis vi organiserer oss bedre. Denne debatten sliter oss ut. Vi er begge slitne.

denne tråden skal jeg vise til han

Anonymkode: dc731...296

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har råd så ville det å kjøpe vasketjenester fjerne et kranglepunkt i tilværelsen. 

Hvordan mener han dere skal organisere dere bedre? 500 kvm er en stor flate å vaske og det går med mye tid når den som skal vaske først må rydde flatene før det kan støvsuges og vaskes.

• Liker 7
Skrevet

Vi har vaskehjelp hver uke og det er fantastisk. Verdt hver krone! Vi har forøvrig to barn og jeg jobber kun 50%. Huset er på 200 kvm. 

Anonymkode: 92a5b...e3c

• Liker 2
Skrevet

Jeg holder på og rydder hele tiden, men jeg føler at jeg strekker ikke til alt. Han hjelper,men alt blir gjort raskt og ikke skikkelig. Sånn at det merkes godt etter en stund at huset trenger oppfrisking. 

Ts

Skrevet

Vi er to voksne på 220kvm og har vaskehjelp. Med god samvittighet.

Anonymkode: 69cc7...2ab

• Liker 1
Skrevet

Jeg er alenemor i en treroms leilighet, og jeg har vaskehjelp. 😄 

Anonymkode: 24f46...014

• Liker 4
Skrevet

Vi har 136 kvm og begge jobber 100% pluss litt til. Har vaskehjelp hver 14 dag 😃 Ett barn. 

Anonymkode: 1b969...a87

Skrevet

Om jeg hadde hatt fem barn og hus på 500 kvm så hadde jeg definitvt hatt vaskehjelp. 

• Liker 5
Skrevet

Hvis du jobber 50% ser jeg egentlig ikke problemet. Jobber du annenhver dag, eller korte dager.

Anonymkode: a5ed7...dd4

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du jobber 50% ser jeg egentlig ikke problemet. Jobber du annenhver dag, eller korte dager.

Anonymkode: a5ed7...dd4

Tenker du på meg nå? Nei, det hadde ikke vært noe problem å vaske selv. Men jeg har mer enn nok å gjøre allikevel jeg og mannen jobber mye. Vi ofrer ikke akkurat noe annet selv om vi har vaskehjelp hver uke. Det er snakk om prioriteringer og jeg trenger da ikke å forsvare eller komme med forklaring til noen  at vi har vaskehjelp:) Jeg synes det er helt fantastisk, og dagen før så MÅ hele huset ryddes strøkent og da har vi det stort sett ganske ryddig og rent til enhver tid. Men for all del, regneted det er noen som er misunnelige.

Anonymkode: 92a5b...e3c

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet, hvis dere har råd til det så ville jeg tatt det som en selvfølge.

500 kvm høres ut som et mareritt, enten du jobber 10 % eller 100. Hadde aldri bodd i noe så stort uten vaskehjelp.

• Liker 3
Skrevet

Vaskehjelp en gang i uka - verdt hver krone. Vasker ikke alt, tar bare det jeg ikke orker gjøre selv hver uke som grundig vask av bad og wc, vinduer, gardiner annenhver uke, osv tidskrevende ting. Daglig rydding og vask klarer jeg selv. Vi er 5 stk på litt under 200 kvm.

Anonymkode: 7d5b7...da3

Skrevet

Har dere råd så skjønner jeg ikke hvorfor dere spør, og har dere ikke råd så skjønner jeg heller ikke hvorfor dere spør.

Anonymkode: a7cf6...26f

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vaskehjelp en gang i uka - verdt hver krone. Vasker ikke alt, tar bare det jeg ikke orker gjøre selv hver uke som grundig vask av bad og wc, vinduer, gardiner annenhver uke, osv tidskrevende ting. Daglig rydding og vask klarer jeg selv. Vi er 5 stk på litt under 200 kvm.

Anonymkode: 7d5b7...da3

Hva gjør dere med gardinene annenhver uke? :klo:

Anonymkode: d283c...039

• Liker 7
Skrevet

Her er vaskehjelp løsningen!  Har selv et stort hus, og vi hadde vaskehjelp hver fredag i årene da arbeidsdagen var på det verste.  Det var ikke noe vi snakket høyt om, for i den tiden skulle man helst klare seg selv.  For oss var det en riktig prioritering.

Skrevet

500kvm! Altså helt uten barn skulle jeg hatt vaskehjelp for å giddet det!

Anonymkode: 7be1b...d54

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboer og jeg er uenige.

5 barn i huset annenhver uke.( 4 i barneskolealderen)

2 barn i huset på heltid( 10 og 2 år)

han jobber 100 prosent og jeg 50

huset er 500 kvm

3 toaletter i bruk hver dag.

barna bidrar ikke med noe utenom litt rydding.

Det er mye oppfølgning med lekser, treninger, kamper i helgene.

Han sier at han gjør så godt han kan, men han har en veldig krevende jobb. Jeg gjør det samme, men føler at jeg ikke strekker til til både huset og barna. 

Han sier at vi klarer det hvis vi organiserer oss bedre. Denne debatten sliter oss ut. Vi er begge slitne.

denne tråden skal jeg vise til han

Steng av halve huset.Så oppdrar dere ungene til å bidra. Resten tar dere

Jeg blir litt sjokkert. Du sier ungene ikke bidrar. Da vil du ha vaskehjelp.  Hvilke signaler gir du ungene da? Det er bare å drite i alt,  for vaskehjelp en tar det? For en holdning

Anonymkode: 9863d...a5b

• Liker 1
Skrevet

Vi har to barn, hund og hus på 150 kvm. Har hatt vaskehjelp i 1,5 år (siden vi flyttet inn her) og det er som andre skriver her: verdt hver eneste krone! Jeg hadde heller kuttet ned på andre kostander for å få råd til vaskehjelp. Ingenting er så godt som å komme hjem til nyvasket hus.
Hun støvsuger, vasker nøye, skifter på alle senger og tørker støv. Av og til bretter hun til og med klær - hun er helt super!
Anbefales virkelig!

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Steng av halve huset.Så oppdrar dere ungene til å bidra. Resten tar dere

Jeg blir litt sjokkert. Du sier ungene ikke bidrar. Da vil du ha vaskehjelp.  Hvilke signaler gir du ungene da? Det er bare å drite i alt,  for vaskehjelp en tar det? For en holdning

Anonymkode: 9863d...a5b

Jeg vil ikke være like skarp, men er litt enig her altså. Det er i alle fall derfor jeg tvilholder på at vi skal ta husvasken selv, til tross for at vi er to foreldre i full jobb og fem barn i skolealder, dvs mer eller mindre konstant tidsklemme. Jeg ønsker rett og slett ikke at barna skal bli vant til at den kjedeligste biten av husarbeidet gjør seg selv.

Det hadde helt sikkert vært deilig å komme hjem til nyvasket hus. Jeg hadde elsket følelsen, helt klart. Men nei, jeg lander hver gang på at dette må vi få til å funke selv. Vi er to friske voksne mennesker, og i hvert fall de eldste barna er mer enn store nok til å vaske et bad eller støvsuge en etasje en gang i uka uten at det går ut over fritiden deres. Jeg tenker at det nærmest er den del av oppdragelsen, og for å si det sånn- hvis vi ikke legger opp til at det er nødvendig at de bidrar, så vil de selvfølgelig helst slippe.

Ikke at det er det riktige for alle, men bare som en motvekt til de andre svarene :)

Men TS: 500 kvm?? Kanskje det er der problemet ligger, at det er så himla mye hus å vaske at det tar helt motet fra dere? Vi har litt over 200 og det er evig nok.

Anonymkode: 6d5c2...0d3

• Liker 1
Skrevet

Hei og takk for svarene.

Vi tar det mest nødvendige selv. Jeg må støvsuge annenhver dag( spesilt kjøkkenet og gangen) og vaske over toalettene( 4 gutter og mye søl). Det er treninger hver dag og mye annet som skal fikses inkl måltider.  Det er en del klesvask, rydding, kjøkkenet holder vi ryddig. 

Har følelsen at støvet puffer opp fra alle hjørner. Vi flytter ikke på ting når vi vasker og det er mannen som tar gulvvask. Han gjør så godt han kan, men tar det ikke grundig. Barna har ansvar for rommene sine og det tar de en gang i uken. 

Jeg tror ikke at han ser det jeg ser, at huset er møkkete og trenger en grundig vask. det er innmari mange vinduer, lister, 6 rom + tv stuer, stue og alt annet, toaletter, trapper...

p.s.

han synes at det er pinlig og unødvendig med vaskehjelp. Og ja, vi har råd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...