Gå til innhold

Er det lov å gå inn til/bort til andres dyr uten tillatelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg lurer på dette fordi jeg har hest, og har opplevd flere ganger i det siste at fremmede har gått inn til hesten min når jeg ikke er der. Flere ganger har jeg kommet og hesten har fått mat (den går på utegang), og ingen av de andre i stallen har gitt noe. En av hestene har følsom mage og derfor er dette ekstra dumt. Flere ganger har vi kommet og funnet hestene våre med fletter i man og hale. Vi har hengt opp lapp ved porten til innhegning med ; vennligst ikke gå inn til hestene uten avtale". - og tlf nr. til en av oss. 

Sansynligvis er det noen som vil være snille, og det er jo i og for seg hyggelig. Men det er vel normalt å spørre?

Tenker også at det kan ha vært barn, og liker ikke at de er der uten oppsyn. Dersom det skulle skje noe, hvem er ansvarlig da? 

Anonymkode: b6f2b...ab5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrev skilt på paddocken til hesten min. Opplevde stadig at folk ga både brød og chips til hestene. De vil jo bare være snille, men han ble ekstremt tiggete og frekk hver gang det kom folk. Opplevde også flere ganger at to jenter kastet stein (!) på hestene. Femte gangen det skjedde kjeppjagde de ned i en bekk og sa at neste gang jeg så de kaste stein på hesten min skulle jeg grisejule de så kraftig at de ikke kom til å klare å gå resten av året og så dynka jeg de i bekken. Hun ene grein så hun tissa på seg. Men over til at folk går inn/gir mat, sett opp en lapp eller et skilt om at hestene kan bli syke om folk gir de mat de ikke tåler. Folk respekterte det da :) 

Anonymkode: d0404...302

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev skilt på paddocken til hesten min. Opplevde stadig at folk ga både brød og chips til hestene. De vil jo bare være snille, men han ble ekstremt tiggete og frekk hver gang det kom folk. Opplevde også flere ganger at to jenter kastet stein (!) på hestene. Femte gangen det skjedde kjeppjagde de ned i en bekk og sa at neste gang jeg så de kaste stein på hesten min skulle jeg grisejule de så kraftig at de ikke kom til å klare å gå resten av året og så dynka jeg de i bekken. Hun ene grein så hun tissa på seg. Men over til at folk går inn/gir mat, sett opp en lapp eller et skilt om at hestene kan bli syke om folk gir de mat de ikke tåler. Folk respekterte det da :) 

Anonymkode: d0404...302

Å true med grisebank tror jeg at vi styrer unna uansett 😮

Tror ikke noen har vært stygge med hestene i dette tilfellet, det er hvertfall ingenting som tyder på det.. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg lurer på dette fordi jeg har hest, og har opplevd flere ganger i det siste at fremmede har gått inn til hesten min når jeg ikke er der. Flere ganger har jeg kommet og hesten har fått mat (den går på utegang), og ingen av de andre i stallen har gitt noe. En av hestene har følsom mage og derfor er dette ekstra dumt. Flere ganger har vi kommet og funnet hestene våre med fletter i man og hale. Vi har hengt opp lapp ved porten til innhegning med ; vennligst ikke gå inn til hestene uten avtale". - og tlf nr. til en av oss. 

Sansynligvis er det noen som vil være snille, og det er jo i og for seg hyggelig. Men det er vel normalt å spørre?

Tenker også at det kan ha vært barn, og liker ikke at de er der uten oppsyn. Dersom det skulle skje noe, hvem er ansvarlig da? 

Hvem som er ansvarlig bør du sjekke hos pålitelige kilder, sjekk også din forsikring. Man må sikre eiendom ellers for f.eks nysgjerrige barn, også for å sikre seg selv dersom noen uvedkommende kommer til. Det gjelder farlige skrenter, trampoliner, små dammer osv. Det bør også gjelde dyr som kan volde skade.

Skrevet

Er staller her jeg bor. Da jeg var liten var jeg og venninn mi hele tiden i stallen og så på hestene. Vi gikk aldri inn til dem, men så på utenfra. Hendte vi fant gress på bakken og ga til dem, men tok aldri med noe for å gi, det høres bare sært ut... 

Hvis folk går INN til hesten og tar med mat for å fi dem syns jeg dere skal ta tak og si ifra. Er jo helt sykt å gjøre syns jeg og absolutt ikke normalt

Skrevet

Jeg har opplevd dette. Vi hadde blant annet en hest som var supersensitiv i magen og som fikk potetgull! Den ble kjempesyk stakkars :( En annen gang hadde vi en hest som hadde hatt kolikk og derfor skulle ha veldig begrenset mengde mat noen dager. Den sto alene i en padokk uten mat (de andre hestene spiste) og noen tilfeldig forbipasserende syntes så synd på denne "stakkars" hesten som ble "sultet" at de gikk inn i stallen og hentet høy til den. Hesten ble syk igjen... En annen gang fant jeg en mor og en liten pjokk på noen få år hvor barnet krabbet oppetter beina på 3 åringen min! Han sto i padokk med både planker og strøm og moren sto bare å kikket på at guttungen krøyp under gjerdet og KRABBET på beina til hesten min 😱 Heldigvis skjønte hesten at den måtte stå stille, men dette var jo bare en babyhest og den kunne jo fort blitt redd! Tør ikke engang tenke på utfallet... Ei venninne opplevde at noen barn RED på hesten hennes på beite uten sal og hodelag! At det gikk bra er jo et under...

Det er dessverre hesteeier som er ansvarlig for skade hesten påfører seg selv, andre eller annen manns eiendom. Selv om noen har gått inn til hesten uten lov og skremt hestene og fått seg et spark. Hesteeiers ansvar - ferdig snakka. Det er det som er så HILMA skummelt!

Vi måtte til slutt henge opp adgang forbudt skilt og skilt med at området er videoovervåket på inngangen til stallen/gårdsområdet for å få folk til å slutte. Det er bare hyggelig at folk går på tur og kikker på hestene, men IKKE gi dem mat/gå inn til dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...