Gå til innhold

Er moten i serien Skam representativ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så Skam for første gang i går og ble veldig overrasket over moten. Er serien i utgangspunktet fra 90-tallet? Passer ikke helt med mobilbruken, google og facebook men ungdommene kler seg mer eller mindre som vi gjorde da jeg var ungdom, og jeg nærmer meg førti nå. Jeg hadde helt like adidas og Russel Athleticsgenser som ble brukt av noen av hovedpersonene, helt like adidas overtrekksjakker, vi brukte hettegenser under vanlig genser om vinteren som en av dem hadde i siste episode, pilotjakkene også, selv om vi ikke brettet opp ermene nederst. Åpne flanellskjorter og strikkagensere i litt håpløse fargekombinasjoner og mønstre. Går ungdom virkelig så likt i klesveien som den gang, eller er det bare et Hartvig Nissen fenomen? Eller en stylist med ansvaret for plaggene i serien som har fått helt 90-talls dilla? Jeg ser jo at noe av motebildet er tilbake igjen, men her snakker vi klær som ikke er reprodusert så langt jeg vet i alle fall. 

Satt bare og ventet på at buffalosko, kneppebukser, bolebukser og dobble championsokker eller USA-sokker skulle dukke opp. Ble jo nostalgisk....

Anonymkode: b47ab...15e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så Skam for første gang i går og ble veldig overrasket over moten. Er serien i utgangspunktet fra 90-tallet? Passer ikke helt med mobilbruken, google og facebook men ungdommene kler seg mer eller mindre som vi gjorde da jeg var ungdom, og jeg nærmer meg førti nå. Jeg hadde helt like adidas og Russel Athleticsgenser som ble brukt av noen av hovedpersonene, helt like adidas overtrekksjakker, vi brukte hettegenser under vanlig genser om vinteren som en av dem hadde i siste episode, pilotjakkene også, selv om vi ikke brettet opp ermene nederst. Åpne flanellskjorter og strikkagensere i litt håpløse fargekombinasjoner og mønstre. Går ungdom virkelig så likt i klesveien som den gang, eller er det bare et Hartvig Nissen fenomen? Eller en stylist med ansvaret for plaggene i serien som har fått helt 90-talls dilla? Jeg ser jo at noe av motebildet er tilbake igjen, men her snakker vi klær som ikke er reprodusert så langt jeg vet i alle fall. 

Satt bare og ventet på at buffalosko, kneppebukser, bolebukser og dobble championsokker eller USA-sokker skulle dukke opp. Ble jo nostalgisk....

Neida, det er tydeligvis det som er "inn" i motebildet for de unge nå. Ta deg en tur til Oslo, så vil du se at dette er normalt. Men pass på, enkelte "grupper" så blir det som å komme rett tilbake til 90-tallet igjen. 

• Liker 5
Skrevet

Det er jo helt vanlig at det som tidligere har vært i motebildet kommer tilbake igjen en årrekke senere. 

Anonymkode: 99fc7...711

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser at når du skriver dette, så har det rett - det er litt 90-tallspreg over stilen deres. Men så har vel denne stilen kommet inn igjen da?

Jeg fant akkurat ut én ting til som Skam er god på, fokusere så lite på klærne til personene at man ikke tenker over det :-)

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i sll verden oppholder du deg som ikke har sett dette? 

Gå ut blandt folk og se deg rundt! Alle ungdommer går kledd sånn nå for tiden. 

Anonymkode: b6890...1d7

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, TheGirlWhoWaited skrev:

Jeg ser at når du skriver dette, så har det rett - det er litt 90-tallspreg over stilen deres. Men så har vel denne stilen kommet inn igjen da?

Jeg fant akkurat ut én ting til som Skam er god på, fokusere så lite på klærne til personene at man ikke tenker over det :-)

Nemlig! 

Har ikke engang ofret en tanke på hva de er kledd i. :)

Anonymkode: 3c7be...8ba

Skrevet

Som sagt, jeg har sett tendensene, men ikke at de faktisk bruker vintage/ brukte klær. Nye adidasjakker ser man jo over alt, men synes ikke jegs er så mye av faktisk 90-talls utgaver. 

• Liker 1
Skrevet

Veldig bymote, der jeg bor kler ungdommen seg veldig konformt - nøytrale farger, lite mønstre, etc. Men nittitallet er tilbake igjen, og hos disse ungdommene viser det nok best i form av sminke og tilbehør. Hvis du tar en tur til en større by synes jeg det er veldig lett å kjenne igjen moten fra Skam. Den er ikke helt ulik de fra min egen ungdomstid for en femten år siden, alt går i sykluser og nå er det nittitallet med en liten twist. 

Anonymkode: a550c...d20

• Liker 1
Skrevet

Ja, det som er fascinerende er at de da tydeligvis går i plagg fra perioden, ikke i nye og lignende klær. Hvor kjøper de klærne henn? Nå kikker jeg åpenbart ikke så nøye på ungdommer siden dette er så åpenbart for alle. 

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Har sett ein sesong av Skam og sit med same inntrykk som deg. Dei har heilt forjævlig stygge kle/kostyme!

Skrevet

Jeg var tenåring på 90-tallet og klærne i Skam kunne like gjerne kommet fra skapet mitt på den tiden. :) For min del manglet bare Diesel jakkene (og et merke til jeg ikke husker navnet på) og airwalks for å komplementere skate-looken. Vi handlet mye på Top Secret og Armyshop i Oslo husker jeg, militærjakker var greia. Nå får man vel disse pilotjakkene (bomber) på Vero Moda osv, ikke helt det samme, men likevel :P

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det som er fascinerende er at de da tydeligvis går i plagg fra perioden, ikke i nye og lignende klær. Hvor kjøper de klærne henn? Nå kikker jeg åpenbart ikke så nøye på ungdommer siden dette er så åpenbart for alle. 

Hvorfor mener du at klærne er gamle?

Anonymkode: 79cad...5f4

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener du at klærne er gamle?

Anonymkode: 79cad...5f4

Fordi jeg har en helt lik grønn og svart adidasjakke og en helt lik mørkeblå adidasgenser som er brukt i siste sesongen på hytta, som er fra 90-tallet. Jeg hadde en helt lik Russel Athleticsgenser også. Samt at den mørkeblå adidasjakka til Isak også er en jakke mange gikk med den gangen. Adidas har laget opp noen nye ting av gamle design, slik som firebirdjakkene og noen originals design, men vanlige treningsjakker har jeg aldri sett at de har laget på nytt. Disse jakkene var en del av hele treningsdresser som nær sagt alle fotballklubber eller håndballklubber i landet hadde den gangen, så absolutt "alle" hadde slike jakker på 90-tallet. Drev man med idrett var de vanskelige å unngå. Derfor tror jeg jakkene er brukte/ gamle og ikke nye. Jeg vet jo om Asos for eksempel, men jeg trodde det var mer nisje, ikke det vanlige. 

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig by-mote dette, her jeg bor "på landet" er ikke slike klær like populære. Det er en ganske urban stil (så klart!) de har.

Skrevet

Jeg tror det er ganske representativt, folk har litt forskjellig stil, noen veldig hva jeg kanskje vil kalle enkel, typisk jentete, som Vilde, mer "skandinavisk" minimalistisk, som Noora, litt mer skate-preg som Chris, Eva har og en ganske trendy stil, kanskje med noen 90-tallselementer, på sin måte. Jeg ser mange ungdommer som er kledd slik som disse rundt om i Oslo.

Samtidig er det fryktelig mange med Parajumperen og MK-vesken sin, som alle ser helt like ut.

Skrevet
På 19. desember 2016 den 8.48, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har en helt lik grønn og svart adidasjakke og en helt lik mørkeblå adidasgenser som er brukt i siste sesongen på hytta, som er fra 90-tallet. Jeg hadde en helt lik Russel Athleticsgenser også. Samt at den mørkeblå adidasjakka til Isak også er en jakke mange gikk med den gangen. Adidas har laget opp noen nye ting av gamle design, slik som firebirdjakkene og noen originals design, men vanlige treningsjakker har jeg aldri sett at de har laget på nytt. Disse jakkene var en del av hele treningsdresser som nær sagt alle fotballklubber eller håndballklubber i landet hadde den gangen, så absolutt "alle" hadde slike jakker på 90-tallet. Drev man med idrett var de vanskelige å unngå. Derfor tror jeg jakkene er brukte/ gamle og ikke nye. Jeg vet jo om Asos for eksempel, men jeg trodde det var mer nisje, ikke det vanlige. 

Denne jakka du mener

Anonymkode: 0d572...66d

• Liker 1
Gjest kattehviskeren
Skrevet

De har brukt en del klær fra bruktbutikken Robot, de viser dem på Insta'en sin. Jeg ble veldig overraska da jeg så pilotjakka til Isak, ante ikke at det hadde blitt in igjen. Men i grunn veldig fint, gjør at jeg ikke føler meg like "ute", siden det var sånn jeg gikk selv da jeg var på den alderen, haha! 
Vildes stil er vel, btw, mer ny og sossete, ikke så retro? Og Evas var jo mer mot "norm core" vi kunne ikke gått i sånne bukser på midten av 90-tallet, de var for 80's...

Skrevet

Nå er jeg i slutten av tyveårene, så jeg er jo alt for gammel til å uttale meg. Men jeg syns det ser ut som at SKAM har hentet kostymene sine ut fra kleskapet til min lillesøster på 18 og vennene hennes. Spot on her.

Skrevet

Jeg er 28 og bor i Trondheim. Jeg ser folk som kler seg som de i Skam hele tiden. Helt vanlig blant ungdommen.

Anonymkode: 6646f...2c0

Skrevet
På 20. desember 2016 den 20.36, kattehviskeren skrev:

De har brukt en del klær fra bruktbutikken Robot, de viser dem på Insta'en sin. Jeg ble veldig overraska da jeg så pilotjakka til Isak, ante ikke at det hadde blitt in igjen. Men i grunn veldig fint, gjør at jeg ikke føler meg like "ute", siden det var sånn jeg gikk selv da jeg var på den alderen, haha! 
Vildes stil er vel, btw, mer ny og sossete, ikke så retro? Og Evas var jo mer mot "norm core" vi kunne ikke gått i sånne bukser på midten av 90-tallet, de var for 80's...

Se der ja, jeg regnet med at noe måtte være brukt/ vintage. Kult hvis det er inn med gjenbruk. Og mimring blir det nok av med denne serien. Noen av disse klærne er jo nesten irriterende uslitelige. Blant annet jakka beskrevet over, og genseren fra adidas. Nå er ikke jeg noen ungdom lengre, men om dette er inn igjen, kanskje de får være med hjem fra hytta igjen..... Har jo opptil flere gensere og treningsjakker. Eller kanskje jeg kan selge dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...