Gå til innhold

Vurderer å leie ut ett rom-ville du leid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke til den prisen. Har ei venninne i  samme situasjon som leier ut et rom på samme størrelse, dette er rett utafor Oslo og hun tar 3000,- Tror ikke målgruppa er primært studenter, de vil oftest bo med andre studenter, feste osv. Hun leier ut til en singel voksen, som synes dyr, barn og rolig familieliv er ålreit. Utfordringen er at du må la leieboer bruke stue og kjøkken på lik linje med dere.

Jeg tror mange av svarene i tråden bærer preg av at folk har sentrert sitt eget familieliv på en måte som gjør at de ikke kan se for seg å putte en fremmed inn i dette, og ikke tenker over at andre har organisert livet sitt annerledes. 

Ang korttidsutleie er ikke det nødvendig, når man leier ut rom i egen bolig (uselvstendig hybel) er oppsigelsestiden 1 mnd, og man trenger ikke grunngi oppsigelse på annen måte enn at man føler det ikke fungerer å bo så tett. 

Anonymkode: a6505...aea

• Liker 3
Skrevet

Først og fremst synes jeg det er alt for dyrt. 6000 kr for bare ett soverom, der resten må deles med en familie... Senk det til 2500,-, så hadde jeg kanskje vurdert det. (Men det kommer selvsagt an på hvor du bor. Midt i sentrum eller litt utenfor? Rett ved skole eller et stykke bort? For 2500,- forventer jeg at du bor ganske så sentralt til, med skole rett i nærheten. Og alt bør være inkludert, foruten maten jeg kjøper selv. Etter min mening.)

I tillegg så tror jeg det er isåfall viktig å finne noen man "klikker" med. Siden du har barn, så må det være en person som ikke er så interessert i å ha fester og masse venner på besøk. Og siden dere deler de andre rommene må det være noen som synes det er greit å være rundt barn.

Så aller helst skulle det ha vært noen du/dere kjenner fra før av. Kanskje ungen til en venn/bekjent/nabo. Så kan dere møtes sammen, snakke litt om hvordan dere pleier å ha det, og finne ut om kjemien stemmer. Det blir jo litt som et tredje barn for deg, TS. Og da må dere passe sammen, både når det kommer til vaner og interesser.

Når det er sagt så kan det godt hende det finnes noen studenter der ute som ønsker en sånn situasjon. Kanskje noen som ikke ønsker å bo helt alene, som savner en slags "familie". Eller noen som skal flytte ut for første gang men ikke ønsker å flytte helt alene. Eller noen som tilbringer mye tid ute av huset, og bare trenger et soverom å sove i på natta.

Anonymkode: 4abbd...74b

• Liker 1
Gjest Eugene Wrayburn
Skrevet

Nei aldri i verden om jeg hadde leid 1 rom.

Og leie 1 rom for 4-6000 er galskap 

Skrevet

Dette er vanlig å gjøre i storbyer rundt om. Jeg kunne vurdert det om prisen var en del rimeligere en alternativene. Spesielt som pendler eller student.

Anonymkode: c7b50...63a

• Liker 1
Skrevet

Haha, aldri i livet!! :P Ser noen her har nevnt "Au pair men må betale for det selv". Det var dette jeg også tenkte. Og til deg som skrev at du kunne vurdert å leie ut et rom gratis mot x antall barnevakter... Tenk for en DRØM det må være å bo der. Drittunger som henger og banker på døra til rommet ditt for å leke... Blæææh. Kaos. Nei, dette hadde ALDRI falt meg inn. Grøss!

Anonymkode: 1cccd...ed8

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes du overpriser. 

Jeg ville vurdert å sjekke ut noen som ville bo på deltid. Da får du forutsigbar alenetid også.

Jeg tenker på for eksempel nyskilte som flytter ut og inn av familiehjemmet for å ha samvær med barna der. Det finnes en nettside som heter annenhveruke.no eller lignende....

• Liker 1
Skrevet

Ikke alle studenter fester, så det kan kanskje passe for noen, men det er jo bare å legge ut en gratis annonse på Finn og se. Kleint å ha kjæreste eller date i det "kollektivet" da. Er du villig til at leietaker kanskje vil hanet sexliv Ts? I så fall, ingen problem.

Anonymkode: 88d69...751

• Liker 1
Skrevet

For den prisen? Aldri i verden! Hadde du sagt 2000, så kunne jeg vurdert det, men den prisen du foreslår får man et bra rom i kollektiv for, og det er heller å foretrekke. Da bor man med noen uten å være gjest... Og man kan gjøre litt mer som man vil.

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjorde det, og betalte 3800/mnd. To store barn og far i huset. Man blir veldig godt knyttet til de når man bor så tett på. Jeg fikk etterhvert ett nært forhold til faren i huset (ingenting seksuelt) og selv etter at jeg flyttet holdt fortsatte vi å møtes. Dette var i Oslo. 

Anonymkode: 1cd72...7a3

Skrevet

Jeg synes ikke det et dyrt da det inkluderer strøm, Internett, garasje og noen ganger at vi kan spise mat jeg lager/kjøper inn + tilgang til stue, kjøkken og bad. 

Barna mine er såpass store at jeg ikke trenger barnevakt bare så det er sagt.

En annen ting som leietaker vil få med oå kjøpet er en helt annen kultur enn her i Norge siden jeg opprinnelig er fra Kina. Jeg har bodd her i landet siden jeg var 5, men er ofte i Kina og kinesisk mat og kultur kan jeg svært godt.

Jeg legger ut på finn og regner med at mange vil ringe meg.

Anonymkode: c22f0...9b6

• Liker 2
Skrevet
På 18.12.2016 den 15.19, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok ikke leid, men det er fordi jeg er sterkt introvert og trenger min ro og alenetid for å ikke bli riv ruskende gal:P Så å dele alt utenom soverom med en familie med barn ville vært uaktuelt. Pris skal jeg ikke si noe om, det kommer jo an på hvor i landet du bor.

Når det er sagt så finnes det jo mange studenter som er ensomme, og som sikkert ville satt pris på å ha folk rundt seg:) Men mange studenter vil jo ta med seg venner, ons, en fest osv. Er det noe du synes er ok? Og hvordan skal du løse husarbeidet på en rettferdig måte?

Anonymkode: 982ad...cdc

Jeg er og introvert, og jeg kunne aldri bodd sånn..haha. Hadde blitt gal og mistrives.. 

Hadde det vært en hybel/leilighet med egen inngang, kjøkken, stue, bad og soverom i samme bygget, så kunne jeg sagt ja.

Men hva med deling av husarbeid? Får den som bor der ha besøk av venner, familie? Overnatting gjester? Fort gjort å ende opp som barnevakt også. Hva med om den som bor der kommer full hjem? Tross alt en student som lever livet sitt.. 

Hadde jeg vært deg trådstarter, hadde jeg fått bygd egen hybel/leilighet del. Det er så mye å ta hensyn til når man velger å la en fremmed flytte inn. Jeg synes den ordningen du har tenkt på, passer for en voksen, enslig og rolig person. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det et dyrt da det inkluderer strøm, Internett, garasje og noen ganger at vi kan spise mat jeg lager/kjøper inn + tilgang til stue, kjøkken og bad. 

En annen ting som leietaker vil få med oå kjøpet er en helt annen kultur enn her i Norge siden jeg opprinnelig er fra Kina. Jeg har bodd her i landet siden jeg var 5, men er ofte i Kina og kinesisk mat og kultur kan jeg svært godt.

Jaja, lykke til med det. Jeg for min del hadde bare følt at jeg hadde flyttet hjem igjen. 

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dyrt, jo. Man får møblerte studenthybler i Oslo fra i underkant av 2 800,- og møblerte 1-romsleiligheter fra i underkant av 5 000,-, med både strøm og internett inkludert. Studenter, som du vil henvende deg til, har sjelden bil, i hvert fall i de større byene. Til sammenligning leier broren min en 2-roms på ca. 70 kvm på Hamar til 6 500,-, inkl strøm, internett og plass i carport.

I det siterte innlegget, viser du at du egentlig er ute etter en ny venn/venninne å henge med hjemme. Jeg må helt ærlig at jeg ikke hadde vært interessert i hverken felles "familiemiddager", TV-kvelder eller opplæring i en annen kultur slik du legger opp til, da jeg var student. Da var jeg opptatt av studier, studentforeninger, fester, venner i samme livssituasjon og å bygge mitt eget liv.

Anonymkode: 08499...109

• Liker 7
Skrevet

Personlig ville jeg aldri leid sånn hvis jeg hadde noe annet alternativ. Vet det er vanlig i f.eks London, noen ganger inkl måltider. Men det er ikke spesielt vanlig i Norge så de fleste vil synes det er rart, og ikke være villig til å betale full pris. Derfor mange synes prisen er stiv pga. De fleste vil ønske seg litt "rabatt" for å bo sånn. Tror ikke du skal forvente at folk overbyr hverandre fordi om du kan tilby kinesisk mat liksom :P men kanskje for noen utenlandske studenter f.eks, fra et sted der det er mer naturlig å leie rom hos familie sånn

Anonymkode: bda86...a15

• Liker 1
Skrevet

Prisen er for stiv selv om du er gjestfri (det er nettopp det, leietaker vil føle seg som en gjest). Korttidsleie ville gått, men prisen er for stiv. Jeg leide et rom hos et eldre ektepar som var venner med familien i noen uker før jeg flyttet i kollektiv. Husker ikke hvordan jeg laget mat, ble helst til at jeg møtte venninner utenfor gatekjøkkenet, cafe eller i kantina på skolen. Jeg følte at jeg ikke kunne ha besøk og etter kun et besøk var det få som fant det interessant å sitte sammen med meg på 12.kvm.

Utleie på kortere basis kan fungere hvis du ikke forventer husarbeid av leietaker annet enn at den rydder etter seg og vasker egne klær og setter inn i oppvaskmaskinen. Og skaffer tv på rommet. Garasje er ikke noe de fleste studenter har behov for. Internett er likevel samme pris for deg. Kanskje en fra et strengt konservativt religiøst miljø vil være interessert. Men da vil det at du er fra Kina tale i mot deg siden mange betrakter kinesere som ateister. En som pendler vil kanskje passe bedre.

Anonymkode: 0d28f...b61

Skrevet

Aldri i livet!

Anonymkode: 5d586...7ab

• Liker 1
Skrevet

Steindyrt for noe slikt!

Ta maks 3500 i husleie.

Anonymkode: 1ae34...813

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dyrt, jo. Man får møblerte studenthybler i Oslo fra i underkant av 2 800,- og møblerte 1-romsleiligheter fra i underkant av 5 000,-, med både strøm og internett inkludert. Studenter, som du vil henvende deg til, har sjelden bil, i hvert fall i de større byene. Til sammenligning leier broren min en 2-roms på ca. 70 kvm på Hamar til 6 500,-, inkl strøm, internett og plass i carport.

I det siterte innlegget, viser du at du egentlig er ute etter en ny venn/venninne å henge med hjemme. Jeg må helt ærlig at jeg ikke hadde vært interessert i hverken felles "familiemiddager", TV-kvelder eller opplæring i en annen kultur slik du legger opp til, da jeg var student. Da var jeg opptatt av studier, studentforeninger, fester, venner i samme livssituasjon og å bygge mitt eget liv.

Anonymkode: 08499...109

Enig.

Studenter vil ha privatliv.

Anonymkode: 1ae34...813

Skrevet

Ja, kunne bodd der for 500 kr og alt inkkudert. 

Anonymkode: 706a1...de3

• Liker 2
Skrevet

Herregud så bortskjemte folk er nå for tiden. Da jeg var ung var det sånn man leide. Hos et rom i en familie og delte bad og kjøkken. Flere bodde sånn.

Nå skal man ha egen do og bad og kjøkken og helst egen inngang også. Jeg hadde vært glad bare jeg hadde hatt tak over hodet og en plass å sove!

Anonymkode: 2dcc5...c65

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...