AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Jeg eier ett hus og bor med mine 2 barn. Vi har ett rom ledig og jeg lurer på å leie ut det for 4-6000.- i mnd. Rommet er på ca 12 kvm og har vindue. Leietaker vil få tilgang til hele huset utenom våre andres soverom. Ellers kan den lage mat, dusje, sitte i stuen så mye den måtte ønske. Den må selv betale egen mat. Er dette i utgangspunktet liv å gjøre og er dette noe feks en student kunne leid? Anonymkode: c22f0...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Ikke student, men er barnløs, singel og lei! av å bo alene bare fordi jeg ikke har egen familie. Det er ensomt. Jeg hadde synes det var mye triveligere å bo sånn. Anonymkode: 5be6b...714 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Tja..., det kommer an på. Hvor gamle er barna? Er dere mye hjemme? Jeg kunne leid for en kort periode, men hadde nok vegret meg for å sitte i stuen og å lage mat når dere var hjemme. Anonymkode: a3899...4ac 9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 Nei takk! Ihvertfall ikke for den summen. Anonymkode: 97a7b...7a8 22
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #5 Skrevet 18. desember 2016 Jeg ser umiddelbart problemer; Hvem skal vaske? Dere er tre, studenten er en. Kø på badet om morgenen, bære ut søpla. Nei. Jeg ville ikke som hverken student eller voksen ha flyttet inn i en familie på leiebasis. Anonymkode: b9f5f...3f6 15
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #6 Skrevet 18. desember 2016 Nei. En ting er å bo i et kollektiv sammen med andre studenter. Men å betale for å bo på gjesterommet til en vanlig familie hadde ikke vært aktuelt. Hadde følt det veldig ubekvemt å lage mat eller ha gjester og hadde følt meg som femte hjulet på vognen hvis dere hadde hatt gjester. Og til den prisen også... Sorry, men nei takk! Anonymkode: 3b381...8e7 21
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #7 Skrevet 18. desember 2016 Personlig ville jeg nok ikke valgt den boformen. Kollektiv (som det jo blir) er jo mest for studenter, og det høres ikke akkurat ut som et miljø hvor det er greit å ta med seg venner hjem for å se en film i stua, drikke øl før man drar ut på byen eller lar kjæresten sove over i flere dager i strekk. Dersom barna er små havner man også lett i en situasjon hvor man blir bedt om å holde et øye på barna mens moren er ute et kjapt ærend, og før man vet ordet av det er man fast barnevakt. Dersom du hadde hatt mulighet til å dele av en del av huset og installere hybelkjøkken, samt hadde eget bad til leieboeren stiller det seg litt annerledes. Hadde jeg leid under de premissene der hadde jeg nok mest blitt sittende på rommet mitt, for å unngå å måtte se kun barne-TV eller at lille Oda spør om jeg vil leke med dukkene hennes (og jeg ikke har hjerte til å si nei) Anonymkode: 6f711...bf8 18
Ulven Skrevet 18. desember 2016 #8 Skrevet 18. desember 2016 Mine ungdommer hadde helt klart ikke vurdert en slik boform. Som student ønsker man å kunne feste, ha overnatting, leve livet, uten at det er barn tilstede som man må ta hensyn til. Prisen er også for høy til at det hadde vært aktuelt. 9
Million Skrevet 18. desember 2016 #9 Skrevet 18. desember 2016 (endret) Jeg ville aldri leid et rom på de betingelsene. Dele kjøkken med familien, og måtte vente på tur hvis eieren sitter der og holder på med egen mat. Hvem skal rydde opp og vaske? Familien er flere, leieboeren bare en, og skitner mindre til enn familien. TV-tid? Hva skal leieboer i stua, når tv'en er kuppet av ungene, som begynner å sutre om de ikke få bestemme programmene sine, og må "dele" tv. Hva med overnattingsgjester? Nei, det hadde blitt flaut og pinlig. Nei, jeg ville aldri leid et rom sånn og delt alt med en fremmed familie med unger. Endret 18. desember 2016 av Million 12
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #10 Skrevet 18. desember 2016 Jeg hadde nok ikke leid, men det er fordi jeg er sterkt introvert og trenger min ro og alenetid for å ikke bli riv ruskende gal:P Så å dele alt utenom soverom med en familie med barn ville vært uaktuelt. Pris skal jeg ikke si noe om, det kommer jo an på hvor i landet du bor. Når det er sagt så finnes det jo mange studenter som er ensomme, og som sikkert ville satt pris på å ha folk rundt seg:) Men mange studenter vil jo ta med seg venner, ons, en fest osv. Er det noe du synes er ok? Og hvordan skal du løse husarbeidet på en rettferdig måte? Anonymkode: 982ad...cdc 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #11 Skrevet 18. desember 2016 Haha, nei takk. Altfor dyrt, og jeg gidder ikke omgås andres unger. Skulle jeg bodd i kollektiv, ville jeg bodd med andre voksne. Voksne leietakere deler på husarbeidet, hvordan hadde du tenkt at det skulle ordnes hos deg? Festing gidder jeg ikke, så det er ikke der problemet ligger for min del. Det er ståk og mas fra unger, tvungen sosialisering, kø på badet, og at jeg sannsynligvis ville måtte vaske etter dine unger som er det avgjørende for min del. Anonymkode: 99d92...8b7 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #12 Skrevet 18. desember 2016 Haha, for 4000-6000? Du mener vel 2000? Anonymkode: 47bc2...477 8
Gjest gjest17 Skrevet 18. desember 2016 #13 Skrevet 18. desember 2016 4-6000 for 12 kvm? Nei. Mulig bedre for deg å benytte AirBnb. Da kan du velge når dere har andre i hus. 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #14 Skrevet 18. desember 2016 En slags AU PAIR, bare at man betaler selv? :D Anonymkode: 47bc2...477 22
Chizue Skrevet 18. desember 2016 #15 Skrevet 18. desember 2016 Tviler på at en student ønsker det men det finnes voksne personer som gjerne leier ett slikt rom (f.x om de pendler) Og det finnes studenter som ikke ønsker å feste, men som ellers er rolige og kanskje flytter ut for første gang. Bor man i kollektiv, så deler man jo kjøkken,stue,bad med resten uansett.. Forskjellen her er jo bare at det er barn i bildet, en familie man leier hos Dermed er det kanskje flere regler studenten må følge 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #16 Skrevet 18. desember 2016 Kanskje du kunne leid ut til en voksen singel kvinne. Ei som ønsker seg "familie". Anonymkode: 165e8...211 3
Rosalie Skrevet 18. desember 2016 #17 Skrevet 18. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg eier ett hus og bor med mine 2 barn. Vi har ett rom ledig og jeg lurer på å leie ut det for 4-6000.- i mnd. Rommet er på ca 12 kvm og har vindue. Leietaker vil få tilgang til hele huset utenom våre andres soverom. Ellers kan den lage mat, dusje, sitte i stuen så mye den måtte ønske. Den må selv betale egen mat. Er dette i utgangspunktet liv å gjøre og er dette noe feks en student kunne leid? Anonymkode: c22f0...9b6 Aldri. Hverken da jeg var student eller nå som jeg er eldre. Som student ønsket jeg friheten ved å bo alene/i bofellesskap sammen med andre i samme livssituasjon. Jeg hadde gjester når jeg ønsket det, hadde med ONS fra byen i helgene og snudde til tider døgnet på hodet. Altså lite kompatibelt med å bo sammen med en barnefamilie. Som fersk i jobb, leide jeg rom i en annens leilighet, og det ble kleint selv om vi var i samme livssituasjon, da det rimelig raskt ble klart at selv om jeg hadde tilgang på hele leiligheten utenom den andres soverom, var det veldig tydelig at jeg bodde i en annen persons hjem. Jeg valgte faktisk å heller flytte inn i bofellesskap igjen etter ikke lang tid, det var bedre å bo med rotete studenter uten døgnrytme. 3
smilo Skrevet 18. desember 2016 #18 Skrevet 18. desember 2016 Det var jo slik en hybel var når jeg flyttet for 25 år siden. Et rom der det var seng/sovesofa, en hybelkomfyr og kjøleskap, et klesskap og en pult. Evt et bord om det var plass. Min hybel var kanskje 10 m2. Så delte jeg bad og kjøkken med min hybelvertinne. I naborommet bodde hennes sønn. For dette betalte jeg den gangen 900 pr mnd, og det var dritbillig. Min venninne betalte 2500, men den var litt større. Ca 13 m2 kanskje. Nå er alle så bortskjemte at de skal ha eget hybelkjøkken med vann og helst eget bad. Da er det jo en hybelleilighet etter min mening. 9
Rosalie Skrevet 18. desember 2016 #19 Skrevet 18. desember 2016 Det er fortsatt helt vanlig å måtte dele kjøkken og bad med andre. Men da helst med andre i samme livssituasjon. For øvrig bør TS senke prisen betydelig dersom hun skal få leid ut. Helst til under halvparten av prisen på rom i samme størrelse i vanlig bofellesskap. For de fleste vil se på å bo sammen med en familie i familiens hjem som en stor ulempe. 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #20 Skrevet 18. desember 2016 Grunnen til at jeg ikke ville vurdert det er at et rom på 12 m2 er for lite til å bli brukt som et allrom. Et stort soverom kan ha plass til sofa, pult og seng. Da jeg bodde i studentkollektiv var ikke dette noe problem da jeg stort sett har hatt felles stue med de andre, og de gangene jeg ikke har hatt det har vi brukt hverandres soverom litt etter avtale. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel med å tvinge meg innpå fredagstacoen til en familie, liksom. Men kunne absolutt vurdert det dersom rommet var stort. Jeg ville nok ikke hatt studenter som hovedmålgruppe, men det går an å leie det ut med tanke på ukependlere, for eksempel. Anonymkode: e6ddf...ff8 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå