AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Hei! For et par uker siden ble jeg nødt til å ha en akutt operasjon på sykehuset bare noen dager før to eksamener. Begge ble utsatt, med forbehold fra legen om at jeg måtte ha utsettelse på mine eksamener på minst en uke (har selvfølgelig legeattest). Det har seg sånn at i det ene faget har jeg allerede fått ny dato og tid i januar, så det er ikke et problem. I det andre faget fikk jeg derimot en mail her om dagen (etter at jeg ventet en uke på svar fra lærer), da de prøver å få til en eksamen den kommende uken. Det fungerer bare om de får lov til å ha to interne sensorer på eksamen. Det vil si at at de ønsker å få til en eksamen med bare to interne sensorer tilstede. I dag vet jeg enda ikke noe mer, og det er bare 6 dager til jul! Saken er den at jeg hadde ikke hatt et problem med dette hvis jeg hadde fått informasjon om dato og tid på forhånd. Nå nærmer uken seg og jeg har fortsatt ingen anelse om hva som skjer. Så her er det jeg lurer på. Hva kan jeg kreve av universitetet/lærere angående informasjon på forhånd? Er det greit at skolen f.eks. kan kreve at jeg skal ha muntlig eksamen i morgen, uten forvarsel før dagen før? Er det lovlig å ha muntlig eksamen uten en ekstern sensor? Alle lærerne legger ansvaret over på andre, noe som er veldig slitsomt for min del :/ Jeg har i tillegg lang kjørevei til universitetet, noe som krever litt planlegging nå som jeg ikke kan kjøre bil (på grunn av operasjonen). Jeg setter utrolig stor pris på svar, da jeg er veldig frustrert og stresset de dagene nå! Anonymkode: 145bd...686
stan Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Saken her er jo at de prøver å legge til rette for dine behov, samtidig som de er bundet av et regelverk. Normalt skal det være en ekstern sensor og eksamensdato skal varsles i god tid. Men nå er jo situasjonen ikke lenger normal, regelverket er tøyd for å ta høyde for din situasjon. Da kan det være at regelverket må tøyes på flere punkter for rent praktisk få det til. Men de er jo klar over at om de tøyer det for mye og avvikler eksamen, er det en fare for at du klager og får medhold. Av nettopp denne grunnen har utdanningsinstitusjonen jeg jobber med helt sluttet å flytte på eksamen. Om noen av helsemessige grunner ikke kan møte, får de tilbud om å møte til ordinær eksamen neste semester. Det er det formelt riktige. Men andre steder kan ha andre regler. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå