Gå til innhold

Inkasso og nå nedbetalt kredittkort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter som ikke klarer å styre penger. Hun har et kredittkort i Sparebank 1 som har gått til inkasso og av hensyn til barna hennes så har vi vært så (dum-) snille at vi har hjulpet henne med å nedbetale det med kr 5000,- i måneden. Nå i januar er siste avdrag og da lurer jeg på hva som skjer etter det? Blir kortet hennes åpnet igjen så vi sitter der i samme situasjon om et år igjen?

Forsøkte å ringe banken for å spørre, men de var ikke villige til å svare på noe. Og vi er ikke kunder i den banken selv så jeg har ingen kontaktperson jeg kan høre med heller. Er det noen her som vet?

Anonymkode: d70fe...a24

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jo datteren din. Snakk med henne, din egen datter, og be om å få kortet. Det har du nesten krav på etter å ha nedbetalt så mye for henne! Be om å få det for å klippe det i to, og forlang at hun ikke skaffer seg nytt.

Dette er en betingelse dere skulle satt på forhånd, før dere begynte å betale for henne. At etter at gjelden er nedbetalt, så skal kortet makuleres og hun skal ikke ta opp ny kreditt.

Det er ikke dere som er kunder, så naturligvis vil ikke banken hennes svare dere på noe. Hun er myndig og selv ansvarlig for sine forpliktelser. De bankansatte har ikke lov til å dele dette med andre, selv om du er aldri så mye moren hennes.

Endret av Million
  • Liker 7
Skrevet
29 minutter siden, Million skrev:

Det er jo datteren din. Snakk med henne, din egen datter, og be om å få kortet. Det har du nesten krav på etter å ha nedbetalt så mye for henne! Be om å få det for å klippe det i to, og forlang at hun ikke skaffer seg nytt.

Dette er en betingelse dere skulle satt på forhånd, før dere begynte å betale for henne. At etter at gjelden er nedbetalt, så skal kortet makuleres og hun skal ikke ta opp ny kreditt.

Det er ikke dere som er kunder, så naturligvis vil ikke banken hennes svare dere på noe. Hun er myndig og selv ansvarlig for sine forpliktelser. De bankansatte har ikke lov til å dele dette med andre, selv om du er aldri så mye moren hennes.

Ja, vi har forsøkt. Men hun mener at det er fint å ha i bakhånd hvis noe skulle skje. Jeg tror bare at det kommer til å bli brukt flittig, derfor håper jeg at det ikke blir åpnet igjen. 

Vi skulle selvfølgelig satt noen betingelser når vi inngikk svtalen om nedbetaling, men alt gikk litt i hui og hast for at hun ikke skulle få betalingsanmerkning. Men jeg trodde hun hadde lært av situasjonen hun var oppe i, men tydligvis ikke. 

Skrevet (endret)

Hva sier hun selv nå, da ? Bare svarer at det er "godt å ha i reserve"? Det høres ikke lovende ut at hun ikke er villig til å klippe det....

Jeg kan dessverre ikke svare på om kortutstederen vil være villig til å åpne kreditten igjen. Det varierer mellom de ulike kredittselskapene. Noen vil hanke inn kunden igjen og la dem fortsette og bruke mer penger til blodrente, mens andre klipper snora etter første mislighold.

Jeg var gift med en kredittkort-misbruker i mange år, og det var forbløffende mange kortutstedere som lot han fortsette å ha kreditt og ga nye sjanser. Han hadde lommeboka full av kort, den slasken.

Endret av Million
Skrevet
5 minutter siden, Million skrev:

Hva sier hun selv nå, da ? Bare svarer at det er "godt å ha i reserve"? Det høres ikke lovende ut at hun ikke er villig til å klippe det....

Jeg kan dessverre ikke svare på om kortutstederen vil være villig til å åpne kreditten igjen. Det varierer mellom de ulike kredittselskapene. Noen vil hanke inn kunden igjen og la dem fortsette og bruke mer penger til blodrente, mens andre klipper snora etter første mislighold.

Jeg var gift med en kredittkort-misbruker i mange år, og det var forbløffende mange kortutstedere som lot han fortsette å ha kreditt og ga nye sjanser. Han hadde lommeboka full av kort, den slasken.

Nei hun nekter å klippe det i to og selv om hun hadde gjort det så har hun vel mulighet til å overføre til seg selv i nettbanken. Håpløs situasjon. Nesten så jeg angrer på at vi hjalp henne ut av den knipen. 

Håper bare at Sparebank1 ikke er av den typen som lar henne få kreditten tilbake. 

Håper du ikke måtte lide for din eks sitt misbruk og at du har kommet deg ut av ekteskapet uten økonomiske forpliktelser pga ham. Kreditt er noe dritt når det blir misbrukt. 

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du ikke måtte lide for din eks sitt misbruk og at du har kommet deg ut av ekteskapet uten økonomiske forpliktelser pga ham. Kreditt er noe dritt når det blir misbrukt. 

Nei, jeg ble heldigvis ikke involvert i hans misbruk og gjeld. Han prøvde imidlertid å dra meg ned i gjelds-helvetet også, ved å spørre om jeg kunne kausjonere på et forbrukslån på 170.000 for han en gang, noe jeg sa blankt nei til. Med kjennskap til hans holdning til regninger (legge dem uåpnet i en skuff i flere måneder) var det selvsagt ikke noe annet svar enn nei jeg kunne gi. Vi hadde (i alle de årene vi hadde et felles samliv) 100% separat økonomi. Jeg kunne ikke drømme om å ha felles økonomi eller noe felles konto o.l. med en fyr som det.

Selv har jeg stålkontroll på økonomien, og er sjeleglad jeg endelig ble skilt fra den slasken.

Håper datteren din ikke faller uti gjelds-dammen igjen... Lykke til.

Endret av Million
Skrevet

Hvis hun ikke har fått betalingsanmerking så har nok kortet v'rt mulig å bruke siden dere betalte første avdrag. Er du sikker på at det er siste utestående som blir nedbetalt nå, at hun ikke har brukt det på mellomtiden? 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, smilo skrev:

Hvis hun ikke har fått betalingsanmerking så har nok kortet v'rt mulig å bruke siden dere betalte første avdrag. Er du sikker på at det er siste utestående som blir nedbetalt nå, at hun ikke har brukt det på mellomtiden? 

Kortet ble brukt til siste mulige krone (80 000,-) og hele beløpet ble sendt til inkasso og kortet sperret for bruk. Hun ingikk en nedbetalingsavtale med inkassoselskapet på kr 5000,- pr mnd og det er det vi har betalt. Nå står siste avdrag for tur og det er derfor jeg bekymrer meg for om det kommer til å bli åpnet for bruk igjen. 

Skrevet

Og hun har ingen betalingsanmerkninger. 

TS. 

Skrevet

Kan det være en mulighet at dere tar vare på kortet for henne slik at det ikke er så lett tilgjengelig? Forstår det slik at det er snakk om et slags "nødkort" siden hun vil ha det i tilfelle noe skjer. Hun vil fremdeles ha muligheten til å overføre i nettbanken, men det vil kanskje bremse impulskjøp litt.

Anonymkode: 2ea98...2d1

Skrevet

Det går an å få kredittkortet slettet. Men dette er hun vel nødt til å gjøre selv, hvis ikke dere har fullmakt. Jeg hadde sagt at "du fikk en sjanse. Neste gang du kommer i uføret kommer vi ikke til å hjelpe deg".

Også hadde jeg holdt meg til det...

Anonymkode: 8bbdc...01d

Skrevet

Kan svare ettersom jeg var i din datters situasjon som dum 19-åring. Da summen var gått til inkasso så var dette kredittkortet inaktivt. Jeg kunne altså ikke bruke det lenger.

Men det har lite å si at man får et negativt kundeforhold til en bank, når det finnes såpass mange. Så lenge du har inntekt og ingen betalingsanmerkninger så får du lett kreditt andre steder.

Jeg ville ikke hjulpet henne med dette, når det gjelder økonomi, så er det en læringskurve der man må ta erfaringene selv. Hun skulle helst gjort dette som ung, og før hun fikk barn riktignok...

Anonymkode: 26f27...b04

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, vi har forsøkt. Men hun mener at det er fint å ha i bakhånd hvis noe skulle skje. Jeg tror bare at det kommer til å bli brukt flittig, derfor håper jeg at det ikke blir åpnet igjen. 

Vi skulle selvfølgelig satt noen betingelser når vi inngikk svtalen om nedbetaling, men alt gikk litt i hui og hast for at hun ikke skulle få betalingsanmerkning. Men jeg trodde hun hadde lært av situasjonen hun var oppe i, men tydligvis ikke. 

Ser kanskje ut som hun må lære på den harde måten. 

Anonymkode: 954e6...8a0

Skrevet

Gi henne beskjed om at skjer dette igjen, så får hun hjelpe seg selv. Dessverre er det ofte slik at de som misbruker ting i utgangspunktet, misbruker lette utveier, og fortsetter i samme sporet. Hadde hun vært veldig ansvarsfull så ville hun fokusert på å betale dere tilbake. 

Anonymkode: 5ce9c...69d

Skrevet

Det sikreste du kan gjøre må vel være å gjemme korter, eller ødelegge det? Jeg bestilte nytt kort i høst og fikk tilbud om å bestille kredittkort samtidig (hvis jeg husker riktig) og min far sa jeg skulle unngå å bestille kredittkort så lenge jeg kan fordi det er så lett å falle for fristelsen. Så for meg virker det som om den beste løsningen er å gjenne kortet eller ødelegge det...

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Virker som om hun gjerne kunne gjøre dette omigjen da hun regner med at dere betaler. Om hun ikke hadde dere i bakhånd, så kanskje hun hadde tenkt seg om litt først. Man kan fint velge å ikke ha kredittkort, har det ikke selv pga dårlig økonomi, og syns uansett det er idiotisk å ha. Men hun trenger jo ikke tenke over dette siden mamma betaler :P 

Jeg hadde sagt til henne at det der gjør jeg aldri igjen.

Skrevet

Man slutter riktignok ikke være forelder selv om ens barn er voksne, og således gjerne vil hjelpe - men når går hjelpen over til å bli en hemsko? TS, ved å betale ned gjelden var det hjelp eller var det bare en utsettelse? Det virker på meg som om du ikke har tro på din datters økonomiske evner, kanskje dere kan bruke foreldrerollen til en prat, gjøre det tydelig at dette ikke vil skje igjen - at dere er ferdig med å løse problemene for henne og at hun selv må ta ansvar for den situasjonen hun skaper. Og stå ved det ved neste korsvei slik at deres hjelp IKKE fortsetter være en hemsko for hennes utvikling som en ansvarlig voksen. Og skulle hun opparbeide seg ny kredittkortgjeld - ikke løp til å fiks problemet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nekt å betale siste avdrag før dere har fått overlevert kortet.

Forklar datteren din at dere nå har hjulpet henne ut fra uføret, det vil ikke skje igjen.

Skrevet
1 time siden, Spiteful skrev:

Det sikreste du kan gjøre må vel være å gjemme korter, eller ødelegge det? Jeg bestilte nytt kort i høst og fikk tilbud om å bestille kredittkort samtidig (hvis jeg husker riktig) og min far sa jeg skulle unngå å bestille kredittkort så lenge jeg kan fordi det er så lett å falle for fristelsen. Så for meg virker det som om den beste løsningen er å gjenne kortet eller ødelegge det...

Hun er 36 år og bor for seg selv med tre barn, så å gjemme det er nok urealistisk. 

Skrevet

Synes mange av svarene her er temmelig ensidige. 

Sett dere ned med datteren deres og hjelp henne med å gå gjennom økonomien hennes. Vis henne hvordan hun kan få det til å gå rundt uten kreditt. For mange er dette en selvfølge, men langt i fra for alle. Hjelp henne i stedet forå straffe henne. 

Anonymkode: 876c1...2f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...