AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Av og til kampanjen har fokus på barn og alkohol, og alle barn fortjener en trygg jul. Men det er ikke tvil om at jula er en vanskelig tid for dem som har problemer med å begrense seg når det bugner av alkohol og selskapeligheter. Jeg er ikke så opptatt av hva dem som IKKE har dette problemet mener, for det vet vi jo alt om, men jeg lurer på om du som har det, har lagt en strategi, og hvordan du har tenkt å gjennomføre den? Anonymkode: 9b1a9...a57 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Jeg drikker mer enn gjennomsnittet, men er sjelden eller aldri full. I jula blir det totalavhold. En i familien nekter da å komme, så det kan være jeg velger å være hjemme eller være med en venninne som har barna på besøk. Det er ikke jeg som har bestemt at det blir alkoholfritt, men jeg respekterer det. Vertskapet er godt oppi årene og har sett seg lei av at det nesten alltid oppstår diskusjoner. Hele stemningen blir klein. Det er som å sitte på en nålepute og aldri vite når spydighetene kommer, og personen som nekter å komme dukker mest sannsynlig opp med medbrakt drikke Akevitt og øl hører jo julen til er argumentet. Det har skjedd tidligere. Anonymkode: 4d7e6...a02 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Drikker aldri med familie i nærheten, og heller aldri med barn i nærheten. Selv om jeg har vokst opp i en familie med normalt alkoholforbruk, sliter jeg selv litt med lav toleranse og manglende evne til å stoppe. Derfor totalavholds når familien er i nærheten 😊 At resten kommer til å drikke normalt, akevitt og øl til maten, eller vin, og konjakk/whiskey til kaffen, det plager meg ikke. Hadde plaget meg mer om jeg hadde mistet egen kontroll rundt dem.. Anonymkode: 4bc3a...3de 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 Antabus og dermed totalavhold. Anonymkode: ade48...c97 3
Zienna Skrevet 18. desember 2016 #5 Skrevet 18. desember 2016 Jeg skulle ønske at moren til mine barnebarn har en slik strategi. De skal til henne og hennes familie julaften, og i vår familie er vi bekymret. Vet at sønnen vår ikke kommer til å ta seg et glass vin på julaften - han må være rede til å hente de små om det skulle bli for ille. Forhåpentligvis går det bra, men vi er beredt.. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #6 Skrevet 19. desember 2016 Vært gift med en alkoholiker. Han drakk ikke i julen. Dvs.3 juledag åpnet jo restaurantene. Dritafull nyårsaften. Jeg drakk aldri med han i hus. Har et anstrengt forhold til alkohol i dag.Gjør meg ikke noe om folk tar seg et glass,men ikke mere. Jeg serverer øl og akevitt til de som vil ha julaften. Jeg har øl i mitt glass, ser ut som jeg drikker det. Jeg har problemer med å forklare folk dette. Selvfølgelig alkoholfritt med barn til stede. Spørs hvem som er her. Et glass øl til maten kan jeg by på. Jeg har masse alkoholfritt. Det står fremme, men ikke ølet. Anonymkode: 8c4b7...be3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #7 Skrevet 19. desember 2016 Jeg er oppvokst med en alkoholisert mor, vi var små når hun lå blekka på sofaen, å familien prøvde å redde julemiddagen og jula for oss. De siste årene var det vi søsken som prøvde å redde jula og maten. Sånn har det vært... Alkohol er skummelt Anonymkode: 01144...175 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #8 Skrevet 19. desember 2016 Julen er en vanskelig tid for meg. Jeg er mamma til en gutt på 4 år. Er gift. Ingen vet at jeg sliter litt, bortsett fra mannen min. Jeg er sjelden full! (Ett par - tre ganger i løpet av ett år med venninner på byen) har alltid kontroll. Jeg forandrer ikke personlighet når jeg drikker hjemme i hverdagen. Noe mannen min bekrefter. Men han vil allikevel at jeg skal trappe litt ned.. det er jo ikke sunt. min plan er å holde meg til to glass vin - aldri mer. Klarer ikke kutte ut. Rett og slett Anonymkode: 90a23...6db 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #9 Skrevet 19. desember 2016 Jeg personlig kommer til i jula å gå over fra sprit/whiskey til øl. Det burde holde i massevis. Anonymkode: 44608...e7b
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #10 Skrevet 19. desember 2016 Jeg vil ikke si jeg har et overforbruk, er dog glad i vin og øl. Men har tenkt å drikke minimalt i jula, da det gjør at jeg sover veldig dårlig. 2 glass vin så er natta ødelagt.. Ikke verdt det! Liker dessuten ikke å være beruset sammen med familien. Anonymkode: 73185...230
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #11 Skrevet 19. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Julen er en vanskelig tid for meg. Jeg er mamma til en gutt på 4 år. Er gift. Ingen vet at jeg sliter litt, bortsett fra mannen min. Jeg er sjelden full! (Ett par - tre ganger i løpet av ett år med venninner på byen) har alltid kontroll. Jeg forandrer ikke personlighet når jeg drikker hjemme i hverdagen. Noe mannen min bekrefter. Men han vil allikevel at jeg skal trappe litt ned.. det er jo ikke sunt. min plan er å holde meg til to glass vin - aldri mer. Klarer ikke kutte ut. Rett og slett Anonymkode: 90a23...6db Jeg vil at du skal vite at din sønn på 4 år alltid - jeg gjentar alltid - vil se at hans mor forandrer seg. Du tror muligens selv at ingen ser noe - men din sønn vil alltid, alltid legge merker til den minste milimeterendring i dine blikk, bevegelser, fakter og vesen, som du selv ikke er klar over. Han vil tenke sitt - og muligens forakte deg. Du er i ferd med å etablere et mønster som kan ødelegge ditt barn. Anonymkode: 00533...ce6 13
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #12 Skrevet 19. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg personlig kommer til i jula å gå over fra sprit/whiskey til øl. Det burde holde i massevis. Anonymkode: 44608...e7b Håper ikke at du har barn...:-( Anonymkode: 00533...ce6 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #13 Skrevet 19. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke at du har barn...:-( Anonymkode: 00533...ce6 Jo, men de ser ikke at jeg drikker. Heller drikken over i en nøytral flaske. Anonymkode: 44608...e7b
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #14 Skrevet 20. desember 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, men de ser ikke at jeg drikker. Heller drikken over i en nøytral flaske. Anonymkode: 44608...e7b Så... så lenge flaska ikke synes, så blir du ikke full, da eller? Fascinerende at du tror det er flaska som er problemet her. Ved å gjemme den skremmer du barna desto mer, fordi de ikke engang får se hvor kilden til forandringen i personligheten din kommer fra. Det er slike holdninger som ødelegger barndommer. Anonymkode: ceaa7...31f 13
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #15 Skrevet 20. desember 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, men de ser ikke at jeg drikker. Heller drikken over i en nøytral flaske. Anonymkode: 44608...e7b Du, og dere andre som mener at barna ikke merker at dere drikker, og at det er ok så lenge de ikke ser det. Har dere sett denne? Jeg er vokst opp med en alkoholisert forelder. Jeg hører forskjell på om det er en ølboks eller brusboks som åpnes i etasjen under. Jeg har nå fått barn selv, og jeg har gått og gruet meg skikkelig til jula nå, gruet meg til å ta praten med forelderen min om at vi ikke kom til å tillate alkohol her. Men for meg er det ikke et valg heller, jeg vil ikke at barna mine skal oppleve de julefeiringene jeg har hatt, med en trygghetsperson som endrer seg. Bare litt i starten. Blikk, talemåter, klossethet. Så blir vedkommende ufin. En og annen slengbemerkning. Personen som skal være din trygge havn, din omsorgsperson, er ikke lenger den personen du kjenner. Gaver gjøres narr av. Ting kastes i stedet for å overrekkes. Heldigvis har min andre forelder ikke hatt alkoholproblemer, men avhengigheten har heller aldri blitt tatt tak i. Jeg har de samme avhengighetsgenene selv, og er derfor svært bevisst på min egen alkoholbruk. Jeg drikker svært sjeldent, fordi jeg setter mine barns behov før mine egne. Anonymkode: bdf62...147 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #16 Skrevet 20. desember 2016 Drikker etter at ungene er i seng. Anonymkode: ec5b4...09f
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #17 Skrevet 20. desember 2016 Har ikke noe problem med å moderere meg med familie og barn til stede. Jeg fokuserer på å leke med barna etc. Jeg vil ikke at de skal oppleve at jeg blir annerledes. Så det blir et glass vin/øl til maten og det er det. Det er andre situasjoner som trigger meg. Anonymkode: 9c018...e55
Pinnis Skrevet 20. desember 2016 #18 Skrevet 20. desember 2016 Vi med alkoholikerforeldre kan vel skrive under på at barn merker forandringene veldig fort. Her hjemme er det kun mannen som kan ta seg en liten boks (33cl) 2,3% folköl til maten av og til (kanskje 3-4 ganger i året), og han tømmer den sjeldent. Men han er jo nærmere 2 meter høy og vekta er derfor såpass at den boksen ikke har spesielt mye å si for han. Jeg drikker aldri så lenge barna er våkne, og er de hjemme er min grense på 1,5 glass vin. Ingen i utvidet familie drikker med barna våkne heller (min alkoholiserte forelder har jeg ikke hatt kontakt med på godt over 10 år, og mine søsken og stesøsken har også måttet kutte ned på kontakten). 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #19 Skrevet 20. desember 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil at du skal vite at din sønn på 4 år alltid - jeg gjentar alltid - vil se at hans mor forandrer seg. Du tror muligens selv at ingen ser noe - men din sønn vil alltid, alltid legge merker til den minste milimeterendring i dine blikk, bevegelser, fakter og vesen, som du selv ikke er klar over. Han vil tenke sitt - og muligens forakte deg. Du er i ferd med å etablere et mønster som kan ødelegge ditt barn. Anonymkode: 00533...ce6 Jeg tror mannen min gjennom 12 år ville sett forandringer ved meg og fortalt meg det. Vi er dønn ærlige mot hverandre. Jeg er åpen om hvor mye og når jeg drikker. Sjuler ingenting. har spurt han om han merker forskjell på meg. Det gjør han ikke. To glass øl/vin/ett par drinker forandrer ikke personlighet hos en som tåler mye alkohol! Er noe helt annet med en som omtrent aldri drikker. Da tåler man også mindre. Anonymkode: 90a23...6db
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2016 #20 Skrevet 20. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror mannen min gjennom 12 år ville sett forandringer ved meg og fortalt meg det. Vi er dønn ærlige mot hverandre. Jeg er åpen om hvor mye og når jeg drikker. Sjuler ingenting. har spurt han om han merker forskjell på meg. Det gjør han ikke. To glass øl/vin/ett par drinker forandrer ikke personlighet hos en som tåler mye alkohol! Er noe helt annet med en som omtrent aldri drikker. Da tåler man også mindre. Anonymkode: 90a23...6db Han ser deg ikke slik barnet ditt ser deg. Barn er uendelig mye varere enn et voksent menneske på slike ting. Men det er selvfølgelig opp til deg om du velger å ignorere det faktumet. Anonymkode: bdf62...147 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå