Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er mikroøkonomi & makroøkonomi. Har hørt dette er kjempe vanskelig matte eller noe? Noen som kan forklare hva disse 2 fagene er?

Anonymkode: 46375...2e3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er mikroøkonomi & makroøkonomi. Har hørt dette er kjempe vanskelig matte eller noe? Noen som kan forklare hva disse 2 fagene er?

Det er sikkert uenighet rundt dette, men slik jeg og mine medstudenter oppfattet disse fagene er det som du sier vanskelig matte (ved første øyekast!)

Det som var vårt største problem var foreleseren... Han introduserte anvendt matte som det heter, som om vi kunne det fra før. Dette skapte stor forvirring og unødvendig lang tid før noen i det hele tatt klarte å knekke koden.

For etterhvert så ser man at dette er egentlig ikke så vanskelig i det hele tatt! 

1 Du må kunne være god på å løse ligninger

2 Du må ganske fort (spesielt i mikro) få taket på derivering 

3 Du må klare å bruke, noen ganger selv finne, hva som skal settes inn i ligningen

For foreleseren vår var dette så hinsides enkelt at han hadde null forståelse for å ta dette i babysteg fra starten av. 

Kort sagt, det er vanskelige fag, som overhodet ikke går inn ved passiv læring( sitte og notere på forelesning), men ganske moro og givende når man har sittet og vridd hjernen lenge nok til at du har knekt koden.

Etter det blir det som å løse gåter på en måte ;)

Skrevet

Svaret mitt er altså fra et ståsted som en student i fagene. Du kan google hva det er ment du skal lære i de ;) Men som så mange av fagene i økonomi oppleves det ganske forskjellig hva du tror du skal lære, og hva du faktisk blir prøvd i på eksamen.. 

Det ser gjerne ut som teoretiske fag (og slik behandlet foreleseren vår det i timene) , men du skal altså anvende matte i det meste av problemstillingene..

Skrevet

Takk for svar! :)

Skrevet

Mikroøkonomi er økonomi i bedrifter mm. Makro er samfunnsøkonomi. 

Anonymkode: 9344a...e53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...