AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Hei. Jeg er ei jente på 23 år, med ordentlig legeskrekk. Jeg har ikke vært hos legen på maaange år, fordi jeg er så redd for at det feiler meg noe. Jeg har hatt flere mindre (og et par større) kroppslige problemer jeg definitivt burde snakket med legen om, men angsten for sykdom og leger har stoppet meg. I dag har jeg hatt en opplevelse som gjør at selv jeg forstår at jeg MÅ til lege, og jeg kjenner også at jeg gleder meg til å få kvittet meg med dette problemet, og "legge kortene på bordet". For jeg har ikke klart å snakke om plagene mine med noen. Jeg tenker å få meg en time i morgen, men jeg klarer ikke dra alene. Da kommer jeg til å besvime eller få et seriøst anfall. Vil ha med kjæresten min, som er en trygg havn for meg, og som tar meg på alvor. Men hvordan kan man løse det? Kan han få velferdspermisjon fra jobben sin for å være med meg til legen, når problemet mitt er såpass stort? Er virkelig ikke noe jeg gjør for å lage drama, dette er et helt reelt, og STORT problem for meg. Anonymkode: b2ffb...fd7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Han kan jo bare ta en egenmeldingsdag, evt ta legetimen sent/tidlig på jobb så kan han jobbe inn timene en annen dag? Anonymkode: 8d8ed...288 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han kan jo bare ta en egenmeldingsdag, evt ta legetimen sent/tidlig på jobb så kan han jobbe inn timene en annen dag? Anonymkode: 8d8ed...288 Det er for så vidt sant... Skal selvfølgelig prøve å gå lagt timen tidlig eller sent, men det er jo ikke alltid så lett, etter hva jeg har forstått...:) Anonymkode: b2ffb...fd7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han kan jo bare ta en egenmeldingsdag, evt ta legetimen sent/tidlig på jobb så kan han jobbe inn timene en annen dag? Anonymkode: 8d8ed...288 Egenmelding gjelder ved egen sykdom. Ved misbruk kan arbeidsgiver for en periode frata arbeidstaker egenmeldingsrettighetene. Beklager TS - forstår utfordringen din, men blir bare så oppgitt når det oppfordres til misbruk av velferdsgoder. Når det gjelder velferdspermisjon så er ikke dette en lovfestet rettighet. Mange virksomheter har dette regulert i tariffavtaler og det vil ofte være en vurdering i hvert enkelt tilfelle om det gis velferdspermisjon. Slik permisjon kan være både med og uten lønn. Håper dere finner en løsning. Kan han f.eks ta en feriedag eller avspasere noen timer? Anonymkode: 69611...3ad 14
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #5 Skrevet 18. desember 2016 Legg timen til en dag kjæresten din får avspasere eller kan ta ut en feriedag. Dette faller ikke inn under velferdspermisjon, da du som voksen burde være i stand til å gå til legen selv. Jeg har selv legeskrekk og da jeg var gravid måtte mannen avspasere for å følge meg til legen. Hadde behov for å ha han der både for å kommunisere med legen (klarte det dårlig selv, begynte bare å gråte) samt for å ta i mot beskjeder. Anonymkode: 70388...c7d 10
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #6 Skrevet 18. desember 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Egenmelding gjelder ved egen sykdom. Ved misbruk kan arbeidsgiver for en periode frata arbeidstaker egenmeldingsrettighetene. Beklager TS - forstår utfordringen din, men blir bare så oppgitt når det oppfordres til misbruk av velferdsgoder. Når det gjelder velferdspermisjon så er ikke dette en lovfestet rettighet. Mange virksomheter har dette regulert i tariffavtaler og det vil ofte være en vurdering i hvert enkelt tilfelle om det gis velferdspermisjon. Slik permisjon kan være både med og uten lønn. Håper dere finner en løsning. Kan han f.eks ta en feriedag eller avspasere noen timer? Anonymkode: 69611...3ad 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legg timen til en dag kjæresten din får avspasere eller kan ta ut en feriedag. Dette faller ikke inn under velferdspermisjon, da du som voksen burde være i stand til å gå til legen selv. Jeg har selv legeskrekk og da jeg var gravid måtte mannen avspasere for å følge meg til legen. Hadde behov for å ha han der både for å kommunisere med legen (klarte det dårlig selv, begynte bare å gråte) samt for å ta i mot beskjeder. Anonymkode: 70388...c7d Takk for svar, er helt enig i det med egenmelding, det hadde aldri kjæresten min gått med på heller. Det blir nok til at han jobber det inn senere, ettersom jeg kommer til å kontakte legen og prøve å få time i morgen. Anonymkode: b2ffb...fd7 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #7 Skrevet 18. desember 2016 Hvis du har masse å ta opp så bør du bestille time på forhånd, akuttimene som gis samme dag er på ti minutter. Anonymkode: 035ef...a6f 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #8 Skrevet 18. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er ei jente på 23 år, med ordentlig legeskrekk. Jeg har ikke vært hos legen på maaange år, fordi jeg er så redd for at det feiler meg noe. Jeg har hatt flere mindre (og et par større) kroppslige problemer jeg definitivt burde snakket med legen om, men angsten for sykdom og leger har stoppet meg. I dag har jeg hatt en opplevelse som gjør at selv jeg forstår at jeg MÅ til lege, og jeg kjenner også at jeg gleder meg til å få kvittet meg med dette problemet, og "legge kortene på bordet". For jeg har ikke klart å snakke om plagene mine med noen. Jeg tenker å få meg en time i morgen, men jeg klarer ikke dra alene. Da kommer jeg til å besvime eller få et seriøst anfall. Vil ha med kjæresten min, som er en trygg havn for meg, og som tar meg på alvor. Men hvordan kan man løse det? Kan han få velferdspermisjon fra jobben sin for å være med meg til legen, når problemet mitt er såpass stort? Er virkelig ikke noe jeg gjør for å lage drama, dette er et helt reelt, og STORT problem for meg. Anonymkode: b2ffb...fd7 Han har seriøst ikke rett på fri for å følge et voksent menneske til legen. Men han må jo spørre arbeidsgiver om han kan avspasere eller ulønnet fri et par timer på starten av dagen for å følge deg. Du kan ikke bestille legetime før etter at han har gjort avtale med arbeidsgiver. Og du må være klar over at det antagelig er svært fult hos legen frem til jul, så du kan ikke forvente å få time før på nyåret, kanskje du er heldig i romjulen. Og naturligvis kan kjæresten din IKKE bruke egenmelding for å følge deg til legen. Det er skulking, og er oppsigelsesgrunn. Anonymkode: b6fd7...7a4 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #9 Skrevet 18. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Han kan jo bare ta en egenmeldingsdag, evt ta legetimen sent/tidlig på jobb så kan han jobbe inn timene en annen dag? Anonymkode: 8d8ed...288 NEI! Han kan IKKE ta egenmelding, da han ikke er syk! Anonymkode: b6fd7...7a4 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #10 Skrevet 18. desember 2016 Velferdspermisjon kan kun benyttes når nær familie er kritisk og alvorlig syk. Anonymkode: 19756...59f 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #11 Skrevet 18. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Velferdspermisjon kan kun benyttes når nær familie er kritisk og alvorlig syk. Anonymkode: 19756...59f Det er det opp til arbeidsgiver å bestemme og kan derfor variere fra arbeidsplass til arbeidsplass. Hvorfor uttaler du deg så bastant når du ikke vet hvor kjæresten til TS jobber? kjære TS, så fint at du har bestemt deg for å gå til legen. Håper kjæresten din får tatt fri og kan være med deg ☺️ Anonymkode: 73091...699
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #12 Skrevet 18. desember 2016 Oi, så mange moralister..kan han ikke bare spørre sjefen sin? Mest sannsynlig vil sjefen synes det er helt greit at han følger deg. De par timene han er borte kan han ta igjen med overtid. Anonymkode: e4904...68d 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #13 Skrevet 18. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Legg timen til en dag kjæresten din får avspasere eller kan ta ut en feriedag. Dette faller ikke inn under velferdspermisjon, da du som voksen burde være i stand til å gå til legen selv. Jeg har selv legeskrekk og da jeg var gravid måtte mannen avspasere for å følge meg til legen. Hadde behov for å ha han der både for å kommunisere med legen (klarte det dårlig selv, begynte bare å gråte) samt for å ta i mot beskjeder. Anonymkode: 70388...c7d Hvis man har så legeskrekk at man ikke kan gå på svangerskapskontroll alene, så bør man vel vurdere om man er egnet til å ha barn. Hva om det skjer noe askutt med barnet og man må til både lege og sykehus og partneren ikke er tilstede? Anonymkode: a56ee...cb0 8
Gjest O.G. Skrevet 18. desember 2016 #15 Skrevet 18. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Legg timen til en dag kjæresten din får avspasere eller kan ta ut en feriedag. Dette faller ikke inn under velferdspermisjon, da du som voksen burde være i stand til å gå til legen selv. Jeg har selv legeskrekk og da jeg var gravid måtte mannen avspasere for å følge meg til legen. Hadde behov for å ha han der både for å kommunisere med legen (klarte det dårlig selv, begynte bare å gråte) samt for å ta i mot beskjeder. Anonymkode: 70388...c7d hjelpes.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #16 Skrevet 18. desember 2016 Velferdspermisjon for å følge kjæreste til legen? Altså, det er snakk om et par timer om du får time på slutten av dagen. Å styre med å søke om velferdspermisjon orker du, men gå til lege alene er umulig? Kjæresten din får ta fri uten lønn et par timer om han får lov av sjefen. Hvis ikke tar du med deg en venn. Anonymkode: ea5b4...58c 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #17 Skrevet 18. desember 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man har så legeskrekk at man ikke kan gå på svangerskapskontroll alene, så bør man vel vurdere om man er egnet til å ha barn. Hva om det skjer noe askutt med barnet og man må til både lege og sykehus og partneren ikke er tilstede? Anonymkode: a56ee...cb0 Legeskrekken gjelder meg selv, ikke å følge andre til nødvendig legebehandling. Ta deg ei bolle! Anonymkode: 70388...c7d 3
TheGirlWhoWaited Skrevet 18. desember 2016 #18 Skrevet 18. desember 2016 Kjæresten din har ikke rett på noe fri (med lønn) for å følge sin voksne kjæreste til legen "bare" fordi du er redd. Derimot finnes det mange fine og rettferdige sjefer rundt omkring, så jeg ville bestilt en time litt lenger fram i tid (trenger du virkelig en akutt-time?) og så ville jeg ha fått kjæresten til å snakke med sjefen. Kanskje har han en snill sjef som gir velferdspermisjon for dette - eller han kan søke permisjon uten lønn, feriedag eller jobbe inn igjen timene senere hvis mulig.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #19 Skrevet 18. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legeskrekken gjelder meg selv, ikke å følge andre til nødvendig legebehandling. Ta deg ei bolle! Anonymkode: 70388...c7d Vel, vedkommende har et poeng. Du har åpenbart ikke problem med å følge voksne til legen heldigvis, men med barn er det jo annerledes. Det kan ikke sammenlignes. Ikke frekt ment, men du må være forberedt på at det muligens ikke er like enkelt som du har forestilt deg. Anonymkode: 5ae5f...b9f
ViljaH Skrevet 18. desember 2016 #20 Skrevet 18. desember 2016 Han kan avspasere tid som han jobber inn før eller etter. Litt avhengig av type jobb selvsagt, hos noen spiller det ikke så stor rolle, hos andre kan man ikke stikke en tur ut midt i arbeidsdagen. Eller ta feriedag. Jobben hans skal ikke ha utgiften med din legeskrekk, den må han ta privat. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå