Gå til innhold

4 åring kjeder seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei oppegående og sosial jente som nylig fylte 4 år. Hun er ene barn og vi bor landlig til uten andre  barn i nærheten.  Hun går i bhg. Hun har både spill,bøker,formingsaktiviteter, utstyr til fysisk akt her hjemme. Hun elsker å  ære ute,og vi bor 100 m unn skogen.....er ute med henne hver dag .

Utfordringen er at veldig fort kjeder seg.  Vi er strenge på tv titten/ipad. Kun 30 min om dagen. Vi voksne har mobil/nettbrett/dataforbud til ettee leggetid så det ikke skal ta opp fokus fra henne.Hun spør stadig om hva vi skal gjøre..M hun finner sjelden på noe av seg selv, må settes igang av oss,og om vi gjør forsøk på å rydde litt,vaske klær e.l (etter å ha lekt med henne i 30-45 min), avslutter hun leken tvert og kjeder seg igjen. Hun fremstår ikke som veldig kreativ som type,men likevel. 

Er det vanlig at 4 åringer må aktiviseres av en voksen hele tiden? Trodde de hadde mye fantasi og kreativitet som boblet over.....

( dette er skrevet på mobil,da datter er på besøk hos bestemor  og altså Ikke hjemme ).

Anonymkode: 5ce29...590

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La henne kjede seg litt da. Det er bare sunt. 

Anonymkode: a4818...585

• Liker 9
Skrevet

Hei. 

Dette er jo bare min tolkning av det du skriver, men du beskriver et enebarn hvor mor og far tilrettelegger sitt liv slik at hun skal få fullt fokus. Hun er vant til å bli aktivisert og underholdt, og derfor kjeder hun seg når hun mister deres fulle fokus. 

Jeg synes det er flott med begrensninger på mediebruk, men jeg vil råde deg til å finne deg noe annet av og til, for eksempel en hobby du har, lesing, strikking, maling og fortelle henne at nå skal du gjøre det i 30 minutter, og at du ikke vil «forstyrres» eller avbrytes. Kanskje kortere tid i starten? Det å bruke fantasien er en ferdighet som må trenes opp, og hun har kanskje ikke måtte bruke den så ofte? Hvis dere hele tiden foreslår aktiviteter eller er hengivne lekekamerater. 

• Liker 9
Gjest Runforit
Skrevet

Vanligvis så leker man jo med vennene sine etter skolen/i helgene. Kan hun begynne med en fritidsaktivitet?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ei oppegående og sosial jente som nylig fylte 4 år. Hun er ene barn og vi bor landlig til uten andre  barn i nærheten.  Hun går i bhg. Hun har både spill,bøker,formingsaktiviteter, utstyr til fysisk akt her hjemme. Hun elsker å  ære ute,og vi bor 100 m unn skogen.....er ute med henne hver dag .

Utfordringen er at veldig fort kjeder seg.  Vi er strenge på tv titten/ipad. Kun 30 min om dagen. Vi voksne har mobil/nettbrett/dataforbud til ettee leggetid så det ikke skal ta opp fokus fra henne.Hun spør stadig om hva vi skal gjøre..M hun finner sjelden på noe av seg selv, må settes igang av oss,og om vi gjør forsøk på å rydde litt,vaske klær e.l (etter å ha lekt med henne i 30-45 min), avslutter hun leken tvert og kjeder seg igjen. Hun fremstår ikke som veldig kreativ som type,men likevel. 

Er det vanlig at 4 åringer må aktiviseres av en voksen hele tiden? Trodde de hadde mye fantasi og kreativitet som boblet over.....

( dette er skrevet på mobil,da datter er på besøk hos bestemor  og altså Ikke hjemme ).

Anonymkode: 5ce29...590

Har dere hatt for mye fokus på henne? At det er forventet at dere er parat hele tiden?

La henne kjede seg. Foreldre er redd for kjedsomhet. Farlig for barn det

Anonymkode: e4dc9...836

• Liker 2
Skrevet

Når hun har kjedet seg lenge nok, finner hun nok på noe. Ulempen er at de blir litt bortskjemt i barnehagen, med å bli styrt og ha konstant selskap.

Mitt råd er å si fra at du er opptatt, fortsette med det su gjør, og være litt streng når hum maser og ikke gi etter. Hun må selv føle på behovet for å gjøre noe, og få tid til at de kreative idéene kommer til henne :)

Anonymkode: 23f76...6b0

Skrevet

Hadde latt ungen kjede seg litt. Og droppa å leke i 30-45 min før du/dere bryter for å gjøre husarbeid eller hva enn, hadde latt det gå maks ti minutter. "Skal bare sette på en klesvask/rydde kjøkken/blablabla så kommer jeg tilbake!". Er veldig fint at dere er obs på skjermtid osv., men dere må ikke ha 100% fokus på barnet hele tiden. 

Anonymkode: a07be...2e9

• Liker 3
Skrevet

Det er hørtes slitsom ut for dere, og en bjørnetjeneste for datteren deres!

Anonymkode: c84bc...cc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...