AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #1 Skrevet 18. desember 2016 Har ei tispe på 1,5 år. Hun pleier å være i bur når vi er borte. Hun føler seg tryggest da, men er ikke redd for å si fra når vi kommer hjem om at hun vil ut av buret heller (om vi skulle bruke et par minutter på å slippe henne ut). Hun går aldri i buret å legge seg på eget initiativ. I dag, derimot, gikk hun plutselig på rommet og la seg i buret på eget initiativ (har buret stående der da det er kjøligst der), noe som er veeeldig ulikt henne! Noen som vet hva det kan være? Hun virker til å være i helt god form, så tror ikke det er noe med det. Bare syntes det var så merkelig da hun aldri har gått dit og lagt seg selv tidligere. Hun pleier aldri engang å ikke ville være i samme rom som oss Anonymkode: 3e17b...c71
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Hvordan vet dere at hun føler seg tryggest i buret? Snakker hun? Og hvorfor i all verden lukker og låser dere buret for henne hvis hun er så trygg der??? Anonymkode: f7987...70f 23
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet dere at hun føler seg tryggest i buret? Snakker hun? Og hvorfor i all verden lukker og låser dere buret for henne hvis hun er så trygg der??? Anonymkode: f7987...70f Fordi hun syter og stresser hvis hun har fri tilgang til hene leiligheten. I buret er hun rolig og går gledelig inn der hvis hun får beskjed om det. Men her snakker vi max 4 timer om gangen. Ts Anonymkode: 3e17b...c71 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 Hvis hun er der når dere er på jobb, er det ikke bra når en tenker på velferden til hunden. En hund skal ikke ligge i et bur hele dagen. Den skal kunne bevege på seg rundt i huset. Hvis hunden føler seg så trygg i buret, har dere ingen grunn til å lukke og låse dette. Dette er ikke nødvendig hvis hunden legger seg i buret av seg selv. Da er det bra at burdøren står åpen. Skal jeg være ærlig, vil jeg si at dette er grov omsorgssvikt hvis hun er innelåst i et bur så og si hele dagen. En hund skal også luftes minimum 3 ggr/dag i følge det nye lovverket Anonymkode: bf606...7dd 12
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #5 Skrevet 18. desember 2016 Løpetid på gang? Min hund forandrer helt personlighet før og under løpetid. Vil ikke ut, redd for alt, vil gjemme seg under møbler etc. Anonymkode: 68607...3cb
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #6 Skrevet 18. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi hun syter og stresser hvis hun har fri tilgang til hene leiligheten. I buret er hun rolig og går gledelig inn der hvis hun får beskjed om det. Men her snakker vi max 4 timer om gangen. Ts Anonymkode: 3e17b...c71 Du kan ikke vite at det er pga trygghet. Det kan være apati over å bli innelåst også. Steng på et eller to rom, bare ikke i bur? Min har tilgang på gang, trapp og soverom. Anonymkode: 68607...3cb 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #7 Skrevet 18. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun er der når dere er på jobb, er det ikke bra når en tenker på velferden til hunden. En hund skal ikke ligge i et bur hele dagen. Den skal kunne bevege på seg rundt i huset. Hvis hunden føler seg så trygg i buret, har dere ingen grunn til å lukke og låse dette. Dette er ikke nødvendig hvis hunden legger seg i buret av seg selv. Da er det bra at burdøren står åpen. Skal jeg være ærlig, vil jeg si at dette er grov omsorgssvikt hvis hun er innelåst i et bur så og si hele dagen. En hund skal også luftes minimum 3 ggr/dag i følge det nye lovverket Anonymkode: bf606...7dd Innestengt i bur hele dagen?? Hvor har du det fra? Hvis du leser over her, skriver jeg max 4 timer om gangen. Altså, hun er sjeldent i bur mer enn 4 timer i løpet av et døgn. Hun får også tur 4 ganger for dag. Ts Anonymkode: 3e17b...c71 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #8 Skrevet 18. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Løpetid på gang? Min hund forandrer helt personlighet før og under løpetid. Vil ikke ut, redd for alt, vil gjemme seg under møbler etc. Anonymkode: 68607...3cb Hehe, nei. Hun har ikke løpetid da hun er sterilisert. Og før noen skal bitche over at hun er det; det var av medisinske årsaker. ts Anonymkode: 3e17b...c71 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #9 Skrevet 18. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke vite at det er pga trygghet. Det kan være apati over å bli innelåst også. Steng på et eller to rom, bare ikke i bur? Min har tilgang på gang, trapp og soverom. Anonymkode: 68607...3cb Herregud, spørsmålet mitt er ikke om det er greit å ha henne i bur 4 timer ila en dag eller ikke, men hvorfor hun plutselig gikk inn der å la seg med oss sittende i stua. Når jeg ser hvor urolig hun er om hun har fri tilgang til rom hjemme alene, har jeg henne heller i bur. Hun har aldri sagt noe på det. En hund kan kanskje ikke snakke, men det går an å lese hundens kroppsspråk. Hun lider ingen nød. Ts Anonymkode: 3e17b...c71
Kvinne87Rogaland Skrevet 18. desember 2016 #10 Skrevet 18. desember 2016 Hunden føler seg ofte trygg i buret og legger seg der frivillig, men det betyr ikke at den har lyst til å ikke kunne strekke på seg eller få i gang blodsirkulasjonen på timesvis. Du skriver at det aldri gå mer enn 4 timer, så da er det jo overkommelig, dog ikke optimalt. Når det kommer til denne nye atferden: min hund har eget rom med vindu på bakkeplan med bur (som alltid er åpent) og to hundesenger. Om natta sover han alltid i bur, og han er blitt skikkelig rutinepreget. Så hver gang jeg pusser tennene går han og legger seg i buret, for da er det leggetid. Hvis jeg en sjelden gang pusser tennene midt på dagen, marsjerer han derfor inn på rommet sitt og legger seg i buret. Så det kan jo være at du gjorde en handling som hunden forbinder med at du skal reise, så da gikk hun og la seg i buret? 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #11 Skrevet 18. desember 2016 35 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev: Hunden føler seg ofte trygg i buret og legger seg der frivillig, men det betyr ikke at den har lyst til å ikke kunne strekke på seg eller få i gang blodsirkulasjonen på timesvis. Du skriver at det aldri gå mer enn 4 timer, så da er det jo overkommelig, dog ikke optimalt. Når det kommer til denne nye atferden: min hund har eget rom med vindu på bakkeplan med bur (som alltid er åpent) og to hundesenger. Om natta sover han alltid i bur, og han er blitt skikkelig rutinepreget. Så hver gang jeg pusser tennene går han og legger seg i buret, for da er det leggetid. Hvis jeg en sjelden gang pusser tennene midt på dagen, marsjerer han derfor inn på rommet sitt og legger seg i buret. Så det kan jo være at du gjorde en handling som hunden forbinder med at du skal reise, så da gikk hun og la seg i buret? Har et ganske stor bur, så hun har mulighet til å bevege seg og har tilgang på vann i tillegg. Hmm, kanskje? Men vi hadde nettopp komme hjem, gått på tur med henne, og det var når hun kom inn at hun etter en times tid gikk inn der og la seg. Hun ligger der også om natta, men da med døra åpen. Kanskje hun bare var trøtt? ts Anonymkode: 3e17b...c71
nyher Skrevet 18. desember 2016 #12 Skrevet 18. desember 2016 Altså, hvorfor gjøre ting så komplisert. Den trives vel inni der da. Føler seg trygg. Simple as that. 2
Kvinne87Rogaland Skrevet 18. desember 2016 #13 Skrevet 18. desember 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et ganske stor bur, så hun har mulighet til å bevege seg og har tilgang på vann i tillegg. Hmm, kanskje? Men vi hadde nettopp komme hjem, gått på tur med henne, og det var når hun kom inn at hun etter en times tid gikk inn der og la seg. Hun ligger der også om natta, men da med døra åpen. Kanskje hun bare var trøtt? ts Anonymkode: 3e17b...c71 Sikkert ikke noe alvorlig. Av og til trenger hundene litt "alenetid" hvis de er slitne. Du får heller holde et øye med henne, hvis hun fortsetter å trekke seg vekk fra dere ofte og er roligere enn vanlig, kan du kanskje høre ned en veterinær 😊 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #14 Skrevet 18. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hehe, nei. Hun har ikke løpetid da hun er sterilisert. Og før noen skal bitche over at hun er det; det var av medisinske årsaker. ts Anonymkode: 3e17b...c71 Hehe? Jeg prøvde bare å svare. Forsåvidt gjelder fortsatt svaret mitt, hvis hunden er sterilisert og ikke kastrert så er det fortsatt hormoner i omløp som kan gi tilsvarende forandringer i humør som ved løpetid. Anonymkode: 68607...3cb
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #15 Skrevet 18. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hehe? Jeg prøvde bare å svare. Forsåvidt gjelder fortsatt svaret mitt, hvis hunden er sterilisert og ikke kastrert så er det fortsatt hormoner i omløp som kan gi tilsvarende forandringer i humør som ved løpetid. Anonymkode: 68607...3cb Ikke tolk alt så negativt da. Setter pris på tilbakemeldingen ts Anonymkode: 3e17b...c71
Portvinpiken Skrevet 18. desember 2016 #16 Skrevet 18. desember 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud, spørsmålet mitt er ikke om det er greit å ha henne i bur 4 timer ila en dag eller ikke, men hvorfor hun plutselig gikk inn der å la seg med oss sittende i stua. Når jeg ser hvor urolig hun er om hun har fri tilgang til rom hjemme alene, har jeg henne heller i bur. Hun har aldri sagt noe på det. En hund kan kanskje ikke snakke, men det går an å lese hundens kroppsspråk. Hun lider ingen nød. Ts Anonymkode: 3e17b...c71 Jeg kan garantere deg at om hunden din er urolig og stresset og ikke takler å være alene på et rom eller to - så er dette ikke normal atferd. Ingen VIL bli innestengt og føler seg tryggest innelåst. Sånn er det bare. 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #17 Skrevet 19. desember 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun er der når dere er på jobb, er det ikke bra når en tenker på velferden til hunden. En hund skal ikke ligge i et bur hele dagen. Den skal kunne bevege på seg rundt i huset. Hvis hunden føler seg så trygg i buret, har dere ingen grunn til å lukke og låse dette. Dette er ikke nødvendig hvis hunden legger seg i buret av seg selv. Da er det bra at burdøren står åpen. Skal jeg være ærlig, vil jeg si at dette er grov omsorgssvikt hvis hun er innelåst i et bur så og si hele dagen. En hund skal også luftes minimum 3 ggr/dag i følge det nye lovverket Anonymkode: bf606...7dd 1) hva i all verden har det med saken å gjøre? 2) hvor har Ts skrevet eller insinuert at hunden får mindre enn 3 turer om dagen? Eller skrev du det bare sånn "just because"? Det er faktisk helt irrelevant. Anonymkode: b3e86...f0b 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #18 Skrevet 19. desember 2016 16 timer siden, Portvinpiken skrev: Jeg kan garantere deg at om hunden din er urolig og stresset og ikke takler å være alene på et rom eller to - så er dette ikke normal atferd. Ingen VIL bli innestengt og føler seg tryggest innelåst. Sånn er det bare. Jajaja, spørsmålet mitt er ikke om hunden kan være i bur maks 4 timer ila en dag eller ikke. Hunden trives i buret, da ser vi ingenting galt i å ha henne der. At dere inne på forumet skal lege så jævlig hundepoliti, skjønner jeg ikke. Skal alltid finne feil - og til og med feil som ikke er der. Ts Anonymkode: 3e17b...c71
Portvinpiken Skrevet 19. desember 2016 #19 Skrevet 19. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jajaja, spørsmålet mitt er ikke om hunden kan være i bur maks 4 timer ila en dag eller ikke. Hunden trives i buret, da ser vi ingenting galt i å ha henne der. At dere inne på forumet skal lege så jævlig hundepoliti, skjønner jeg ikke. Skal alltid finne feil - og til og med feil som ikke er der. Ts Anonymkode: 3e17b...c71 Kall det hundepoliti eller hva du vil, men faktisk så er det i mot den norske dyrevelferdsloven og ha hunden i bur som oppholdssted. Det finnes helt klare regler for hvor stor plassen skal være, og det er jo en grunn til det : velferden til dyrene. 4
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #20 Skrevet 19. desember 2016 16 minutter siden, Portvinpiken skrev: Kall det hundepoliti eller hva du vil, men faktisk så er det i mot den norske dyrevelferdsloven og ha hunden i bur som oppholdssted. Det finnes helt klare regler for hvor stor plassen skal være, og det er jo en grunn til det : velferden til dyrene. Ja, og HVEM har sagt at vi ikke følger disse reglene? Nå må dere gi dere Hun har stor nok plass og har van tilgjengelig i tillegg. ts Anonymkode: 3e17b...c71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå