Gå til innhold

Nekter å ta inn reklamasjon på jakke kjøpt på salg

lady90

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en jakke på en kjedebutikk nylig. Kostet 2200.-, men på salg til 1200.-. Glidelåsen gikk istykker etter 1,5 mnd så mannen min fikk kranglet til seg en ny. De sa først at vi måtte komme tilbake dagen etter på dagtid fordi de måtte ringe til India osv, men det er jo bare vås, så mannen min krevde at de tok den inn. 

Viste seg at det var en feil på den nye jakka også. Hele snøringen i livet på innsiden av jakka var røket og knytt fast med en knute. Den hang i en tynn tråd, og det gikk ikke å løsne snøringen helt. Dette oppdaget jeg etter 2 dager og gikk tilbake i butikken. Fikk igjen kranglet oss til en ny jakke, men ekspeditøren sa at hvis noe skjedde med den igjen kunne de ikke ta den inn igjen. Det var regler som butikken hadde satt. Jeg sa at jeg heller ville ha pengene igjen, men det fikk jeg heller ikke. Så jeg hadde ikke noe valg enn å ta jakka og krysse fingrene for at det ikke er feil på denne og. Hun  sa det var spesielle regler fordi den var kjøpt på salg. 

Dette kan da ikke være lovlig praksis? Aldri hørt om disse merkelige reglene. Er det feil på jakke har man såvidt jeg vet krav på reparasjon, nytt produkt eller pengene tilbake, uavhengig den er kjøpt på salg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan forsøke retting av mangelen to ganger (slik de har gjort ved å gi ny jakke), er det feil for tredje gang kan du kreve heving av kjøpet, og da skal du ha pengene igjen. Greia er at egentlig må det være samme feil tre ganger for at du kan kreve heving, men de kan uansett ikke nekte deg reklamasjon. 

Neste gang ber du om å få snakke med sjefen der, og hvis sjefen nekter så ber du om å få det skriftlig, siden du da klager de inn for forbrukerrådet. 

Anonymkode: 18bf0...a03

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, lady90 skrev:

Jeg kjøpte en jakke på en kjedebutikk nylig. Kostet 2200.-, men på salg til 1200.-. Glidelåsen gikk istykker etter 1,5 mnd så mannen min fikk kranglet til seg en ny. De sa først at vi måtte komme tilbake dagen etter på dagtid fordi de måtte ringe til India osv, men det er jo bare vås, så mannen min krevde at de tok den inn. 

Viste seg at det var en feil på den nye jakka også. Hele snøringen i livet på innsiden av jakka var røket og knytt fast med en knute. Den hang i en tynn tråd, og det gikk ikke å løsne snøringen helt. Dette oppdaget jeg etter 2 dager og gikk tilbake i butikken. Fikk igjen kranglet oss til en ny jakke, men ekspeditøren sa at hvis noe skjedde med den igjen kunne de ikke ta den inn igjen. Det var regler som butikken hadde satt. Jeg sa at jeg heller ville ha pengene igjen, men det fikk jeg heller ikke. Så jeg hadde ikke noe valg enn å ta jakka og krysse fingrene for at det ikke er feil på denne og. Hun  sa det var spesielle regler fordi den var kjøpt på salg. 

Dette kan da ikke være lovlig praksis? Aldri hørt om disse merkelige reglene. Er det feil på jakke har man såvidt jeg vet krav på reparasjon, nytt produkt eller pengene tilbake, uavhengig den er kjøpt på salg? 

Ringe til India? :klo:
Hvor er jakken kjøpt - altså hva slags butikk?

Får håpe denne er i orden, da. :) 
Ja, en litt merkelig regel kanskje, og ja du har trolig rett. Prøv å hør med hovedleverandøren eller noe sånt hvis den er så elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, lady90 skrev:

Henvis til kjøpsloven. Les deg opp. At de må ringe til India?  Haha

Anonymkode: a8b29...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... er det en butikk folk burde holde seg unna er det lmc. Sorry. at den er kjøpt på salg har ingenring å si når der kommer til reklamasjon. 

Anonymkode: 8a594...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis varen er nedsatt pga en feil, bør butikken gjøre oppmerksom på feilen. Hvis ikke, har du reklamasjonsrett uansett om varen er kjøpt på salg. I dette tilfellet kan nok jakken brukes uansett, men det er rimelig å forvente at du får refundert det det vil koste å reparere feilen, hvis ikke butikken har en skredder som påtar seg slike oppdrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme situasjon - kjøpt en ytterjakke på salg og glidelåsen fungerer ikke ordentlig. Skal ta den med inn.

Det er ikke slik at man skal måtte forvente seg eller godta feil ved varer fordi de er kjøpt på salg. Det skal repareres eller erstattes.

Anonymkode: 97dde...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Henvis til kjøpsloven. Les deg opp. At de må ringe til India?  Haha

Anonymkode: a8b29...b10

Kanskje greit å henvise til riktig lov hvis du først skal hjelpe - nemlig forbrukerkjøpsloven. 

Anonymkode: 906d5...056

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, lady90 skrev:

Det var regler som butikken hadde satt.

Butikken har ikke lov til å lage egne regler som gir forbruker dårligere rettigheter enn norsk lov. Dette kommer de ingen vei med. 

Anonymkode: 42d58...a97

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel... er det en butikk folk burde holde seg unna er det lmc. Sorry. at den er kjøpt på salg har ingenring å si når der kommer til reklamasjon. 

Anonymkode: 8a594...58d

Hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, lady90 skrev:

Kjøpt på lmc 

Ikke overraskende. Mye tull der. lmc er forøvrig eid av (opprinnelig) indere, så ikke overraskende om de har avtaler med noen leverandører der. Men du trenger ikke forholde deg til det da. 

Anonymkode: 8103f...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg hatt en jakke i 1,5 mnd hadde jeg aldri fått meg til å klage på den. Det er da ganske lang tid? Her har jeg mye å lære tydeligvis.

Anonymkode: 12139...62c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg hatt en jakke i 1,5 mnd hadde jeg aldri fått meg til å klage på den. Det er da ganske lang tid? Her har jeg mye å lære tydeligvis.

1,5 måned for en jakke er ikke lang tid. 

1,5 år er noe annet. Du har reklamasjonsrett på 2 år og det er bare idiotisk å ikke bruke det

Anonymkode: 9a4d9...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Den Lille Heksa
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da grunn til å forvente litt lengre holdbarhet på en jakke?

"Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b)

svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper"
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_4

Endret av Den Lille Heksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...