Gå til innhold

Digitalkamera og minnekort

Gjest Espera

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe digitalkamera til sambo (dvs oss begge :ler: ) til jul. Ser at de fleste rimelige kameraer (rundt 2000,-) gjerne har ganske lite minnekort - 16mB.

Dvs....jeg skjønner det er ganske lite, men hva vil det si i antall bilder liksom? Med 16 mB, har man da plass til 10 bilder i minnet eller 25 liksom?

Noen som kan 'oversette' for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke sikker...Men vi har i allefall et på 128 mB. Og da har vi plass til ca 50 bilder. (kommer også an på hvor bra bilder en vil ha..) Vi kjøpte et annet minnekort i tillegg på 512 mB. Der har vi plass til 200 bilder.

Du kan jo høre i en fotobutikk! De vet nok best! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffegjesten

16 mb er svært lite. Du kan på de aller fleste digitalkamera innstille hvor mange pixler (god/dårlig oppløsning)bildet skal ha, derfor kan man ikke sånn uten videre si hvor mange bilder du får plass til. Skal du ha et kjempegodt bilde er det kanskje bare plass til 1 eller 2. Dessuten kan du ofte også ta opp videosnutter og de tar større plass. De har jeg hatt mye glede av, for du kan filme så spontant. Til mitt kamera har jeg 2 brikker, 1 på 256 og 1 på 512 til mitt kamera og ingen av dem har jeg noen gang klart å fylle opp før jeg har lastet over på en annen pc. Dette sier deg jo selvfølgelig ingenting - for hvor mange bilder tar jeg før jeg laster over? Det jeg mener å si er at du sannsynligvis får mest ut av å kjøpe en minnebrikke på minst 128 eller helst 256mb. Da tro jeg du blir godt fornøyd. Før du kjøper minnbrikke bør du sjekke prisen flere steder. Prisene varierer sterkt og av og til fra dag til dag. Idag ligger prisen på en 512mb brikke på ca samme antall kroner og en 256 ikke så veldig mye under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK...det ante meg at dette var veldig, veldig lite ja. Men det er altså mulig å supplere med eksterne minnebrikker? Sånn ca pris på disse da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg anbefaler deg å sjekke på www.kelkoo.com som er en prissammeligningsside på nettbutikker - i tillegg til f.eks. å sjekke i fotobutikken. Etter å ha brukt denne siden + sjekket pris hos en lokal fotoforhandler, tror jeg at jeg kjøpte hos www.komplett.no. Kjøpte da en 128 mB minnebrikke i tillegg til den på 16 mB som jeg hadde som er altfor lite... Husker ikke pris, men jeg sparte en del på å kjøpe på nettet, selv om jeg måtte betale porto, og det var kjemperask og grei levering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange forskjellige typer minnekort, noen er veldig mye dyrere enn andre. Det kommer helt an på hva slags kamera du kjøper. Hvis du kjøper et fra Sony, så tror jeg du ender opp med den dyreste typen, og jeg mener å huske at Canon bruker helt vanlig cf-kort. Det er langt på vei de billigste.

Jeg har en brikke på 256 mb, og der får jeg lagret ca 400 bilder i god kvalitet.

Et tips er å lete etter fotoapparatet på nett. F.eks. på komplett.no eller mpx.no. Da vil du få opp et felt under kameraet som forteller om tilbehør, og der vil passende type minnekort stå. Så får du sett hva prisnivået ligger på, og hvilket minnekort kameraet bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite tips:

I stedet for å kjøpe et stort minnekort (512 MB f.eks) er det lurt å kjøpe to på f.eks 256 MB. Disse minnekortene kan bli ødelagt og det er litt kjedelig om man ikke har et i reserve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fikk kamera til jul og har brukt minnekort på 16mb heilt til no.

Funkar fint det! Når eg hadde den dårligaste innstillinga, så hadde eg plass til ca. 150 bilder trur eg. Men eg syns ikkje det var noko problem å bruke den innstillinga. La dei på data ofte og sletta frå kortet anyway, framkalla og styrte på. Bilda vart fine :-)

Men broren min og svogeren min syns ikkje det der var vel nok då (pirkete som få!), men ellers syns alle bilda såg heilt topp ut faktisk.

Med innstilling sånn midt på treet har eg plass til ca. 40 bilder.

No har eg kjøpt meg ei ny minnebrikke, så eg slepp å forandre innstillingane heile tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor stort minnekortet er spiller egentlig ingen rolle, fordi du kan kjøpe minnekort utenom.

Det du bør legge vekt på når du kjøper digitalkamera er først og fremst oppløsning og også zoom.

Ta deg en tur i en fotobutikk og få hjelp om du ikke har spesielt greie på kameraer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein tommelfinger-regel er at det skal vere minst 3 megapixler, og minst 3 x optisk zoom dersom du vil ha eit brukbart kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Digital Kamera av min mann i Bursdagsgave og det hadde han bestilt her

http://www.elkjop.no/

Synes ikke det var så dyrt.Jeg fikk selv velge hvilket kamera jeg hadde lyst på,det ble faktisk billigere og handle det over internettbutikken enn å handle det i butikken.Har kjøpt større minnebrikke på Komplett.

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et digitalt kamera med 4 mgpix (tror jeg) og minnekort på 16. Det er alt for lite - er bare plass til 6 bilder. Har kjøpt et nytt kort på 256 - det blir andre boller det :-) Men ikke før etter jul, for det nye minnekortet et julegave :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Twigi:

Har et digitalt kamera med 4 mgpix (tror jeg) og minnekort på 16. Det er alt for lite - er bare plass til 6 bilder. Har kjøpt et nytt kort på 256 - det blir andre boller det Men ikke før etter jul, for det nye minnekortet et julegave

For pakke opp tidlig da, med en gang etter middagen så du får tatt noen bilder av juleselskapet...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...