AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #1 Skrevet 17. desember 2016 Foreldrene min sitter på hus til ca 10 millioner. Vi er fire barn og verdiene fra huset skal da deles på fire. Mine foreldre har også en hytte til ca to millioner. Hytta skal det ene barnebarnet arve, de andre får ingenting. Dette er noe bare jeg vet, da jeg er dem som er nærmeste mine foreldre. Jeg kjenner på at de må få dele ut sine verdier som de vil. Samtidig så er jeg redd for at de andre fem barrnebarna blir lei seg. Og at det barnebarnet som får hytta kommer til å oppleve ubehag ved dette. Med andre ord så er jeg redd for at det blir en del konflikter av dette. Burde jeg overtale mine foreldre til å ikke gjøre dette? Anonymkode: ad617...c72 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #2 Skrevet 17. desember 2016 Hva med at hver av de fire som arver verdier for mange millioner fordeler litt til sine egne barn? 10 millioner, buhuu! Man blir vel bortskjemt og grådig av å vokse opp i en sånn familie. Anonymkode: b8e90...c68 17
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #3 Skrevet 17. desember 2016 Du kan fortelle dem hvilken innvirkning dette kan komme til å få på barnebarna deres og spørre om dette virkelig er noe de vil, men til syvende og sist bestemmer de selv over alt som ikke omfattes av pliktdelsarven. Anonymkode: 972d7...93e 33
Jus sanguinis Skrevet 17. desember 2016 #4 Skrevet 17. desember 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Burde jeg overtale mine foreldre til å ikke gjøre dette? Anonymkode: ad617...c72 Ja, det burde du. Dette blir det garantert bråk av, og kommer mest sannsynlig til å ødelegge familien. Familien fungerer best med intern arvesosialisme. 13
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #5 Skrevet 17. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med at hver av de fire som arver verdier for mange millioner fordeler litt til sine egne barn? 10 millioner, buhuu! Man blir vel bortskjemt og grådig av å vokse opp i en sånn familie. Anonymkode: b8e90...c68 Hvor har du det fra at vi er bortskjemte og grådige? TS Anonymkode: ad617...c72 24
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #6 Skrevet 17. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med at hver av de fire som arver verdier for mange millioner fordeler litt til sine egne barn? 10 millioner, buhuu! Man blir vel bortskjemt og grådig av å vokse opp i en sånn familie. Anonymkode: b8e90...c68 Tror du misforstår spørsmålet. Det kan jo selvsagt tenkes at TS spør om dette pga. sjalusi og misunnelse, men å gi store verdier til ett familiemedlem og ingenting til de andre på samme "nivå" er å be om ufred og uvennskap i familien sin, med mindre det ligger veldig gode og åpenbare grunner bak. Anonymkode: 972d7...93e 33
Gjest Tourmaline Skrevet 17. desember 2016 #7 Skrevet 17. desember 2016 Vel, barn (og forsåvidt mange voksne) må jo en gang lære at livet ikke alltid kan være 100% rettferdig, og dette er en av de gangene de muligens får oppleve det. Selv om det er tabu å snakke om det, så har også de fleste en favoritt eller to i familien. Om man kan slå seg til ro med at man ikke kan kontrollere alt så blir mange deler av livet veldig mye enklere. Jeg tenker også at foreldrene dine TS kanskje er gamle nok til å ikke lenger bry seg om å dele alt helt likt, bare for å unngå å tråkke på noens tær. Om foreldrene dine har et barnebarn de har lyst å "skjemme bort" litt ekstra, så tenker jeg at det viktigste du og resten av familien kan gjøre er å ikke hause dette opp til noe større problem, men ha en rolig samtale med de andre barnebarna dersom de blir sjalu e.l.. Jeg tror forøvrig det er de voksne som kommer til å kjenne på de sterkeste følelsene rundt dette.
-Skylar Skrevet 17. desember 2016 #8 Skrevet 17. desember 2016 Jeg hadde blitt veldig lei meg og trodd jeg ikke var like godt likt av mine besteforeldre. Det handler jo ikke om grådighet, men om hva handlingen sier. På en annen side kan det jo hende foreldrene dine ikke ønsker at hytta skal bli solgt, og kanskje dette barnebarnet har uttrykt et ønske om å legge endel arbeid i den eller bare er spesielt interessert. Det kan jo også hende at akkurat dette barnebarnets foreldre er i en ugunstig økonomisk situasjon, og at dine foreldre vil sikre det for fremtiden, der hvor de vet at de andre vil få den økonomiske støtten de trenger. Det kan være noen gode årsaker til det, men om ikke er det en ganske kinkig og sår situasjon. 28
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #9 Skrevet 17. desember 2016 Høres ganske ulurt ut. Folk kan gjøre som de vil med sine penger så lenge de lever, men at noen kan finne på noe slikt fatter jeg ikke. Og det handler ikke engang om summen, men dette går på følelser og vil ikke gjøre familien noe som helst godt. Farmoren min favoriserte alltid datteren sine barn. Og det var ikke slik at de fikk mer gaver enn oss andre, men det var dem hun ville tilbringe tid med. Så når jeg tenker på henne får jeg alltid en dårlig følelse, og tenker alltid på at hun likte dem bedre. Men når jeg tenker på morfar som alltid behandlet likt, kjenner jeg sorg og savn. De får velge hvordan de ønsker å bli husket. Anonymkode: 4b62d...fb0 16
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #10 Skrevet 17. desember 2016 Alle barnebarna er under 10 år nå, så dette handler ikke om økonomi. Jeg har ingen barn, bare så det er sagt så for meg gjør det ingenting. Jeg bare er redd for at det skal bli dårlig stemning i familien, og at de andre barnebarna skal bli lei seg eller ta avstand til hen som arver. TS Anonymkode: ad617...c72 12
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #11 Skrevet 17. desember 2016 Jeg tenker det kommer an på hvorfor. Jeg har selv et søskenbarn som nærmest har lagt opp hele livet sitt etter besteforeldrene vår. Hun har valgt skole og deretter jobb ut fra å kunne være nærmest mulig dem og være tilgjengelig for å hjelpe dem, hun handler for dem fast, vasker, lager mat osv. Det er da naturlig at de får et nærmere forhold enn det jeg og besteforeldrene våre får, i tillegg til at de selvsagt føler stor takknemlighet overfor henne. Jeg hadde ikke ønsket å leve sånn selv, og er bare sjeleglad for at besteforeldrene mine har noen til å hjelpe seg så jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet. Skulle besteforeldrene våre ønske å la vår kusine arve alt de eier så hadde det ikke gjort meg noenting, det hadde vært vel fortjent. Nå er det vel ingen sånn grunn når alle barnebarna er under 10 år. Så med mindre det er en veldig god grunn til at de vil gjøre dette, så ville jeg nok prøvd å fraråde det ja... Anonymkode: 40d02...ad7 18
GammelKaktus Skrevet 17. desember 2016 #12 Skrevet 17. desember 2016 Synes det blir urettferdig å gi vekk en hytte til et barnebarn når de andre ikke for en økonomisk kompensasjon for det. Og selvfølgelig hvis ingen andre vil ha den og til et barn under 10 år så kan jeg ikke helt se grunnen for denne favoriseringen. Kan for øvrig anbefale denne boken på det sterkeste. https://www.haugenbok.no/bok/I9788202512736?gclid=CjwKEAiA4dPCBRCM4dqhlv2R1R8SJABom9pHoe4uvXEnUoBzqbjhN8-9HMaY0pHt-PonWcEvgQc9VRoCA7_w_wcB 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #13 Skrevet 17. desember 2016 Jeg vet om noen som fordelte arven noe ujevnt blant sine familiemedlemmer, og der var det faktisk gode grunner til å gjøre det på den måten.. La oss for eksempel si at den ene familien er ganske dårlig stilt økonomisk i forhold til de andre, da må det da være helt greit at de som må snu på krona for å få mat på bordet, kan få en litt større del enn de med millioninntekt? Uansett hva grunnen er i dette tilfellet, så er det alltid 2 sider av en sak, og her får vi jo bare høre TS sin versjon. Anonymkode: b8e90...c68 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #14 Skrevet 17. desember 2016 Grunnen til at mine foreldre ønsker dette er at de har tatt seg mer av dette barnebarnet enn de andre. Det har også i perioder bodd hos mine foreldre. Dette barnet har to eldre søsken, så jeg ser for meg at de kommer til å bli lei seg. Jeg skjønner jo at foreldrene mine føler det sånn, samtidig så tror jeg at det skaper mer konflikter enn hygge. TS Anonymkode: ad617...c72 1
Gjest Raiu Skrevet 17. desember 2016 #15 Skrevet 17. desember 2016 Kunne ha sett at det var en grunn om barnebarna var voksne og den som arver har ett spesielt forhold, eller plan når det gjelder hytta. Men er de alle under 10 år så virker det litt rart. Blir garantert bråk av dette.
Fjaselina Skrevet 17. desember 2016 #16 Skrevet 17. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at mine foreldre ønsker dette er at de har tatt seg mer av dette barnebarnet enn de andre. Det har også i perioder bodd hos mine foreldre. Dette barnet har to eldre søsken, så jeg ser for meg at de kommer til å bli lei seg. Jeg skjønner jo at foreldrene mine føler det sånn, samtidig så tror jeg at det skaper mer konflikter enn hygge. TS Anonymkode: ad617...c72 Då betyr det kanskje at dette barnebarnet alt er ein favoritt, eller kanskje at enten barnet eller foreldra har vanskar som gjer at besteforeldra må trå til ekstra? Konflikter blir det, dersom besteforeldra skal gje så store verdiar til eit barnebarn, bør dei gje pengar til dei andre for å kompensere litt av skeivheita. Men då blir det mindre til foreldra;) 2
GammelKaktus Skrevet 17. desember 2016 #17 Skrevet 17. desember 2016 (endret) Høres utrolig lite gjennomtenkt ut. Oppskrift på katastrofe. Endret 17. desember 2016 av FrøkenMånestråle 11
Gjest blåbærpike Skrevet 17. desember 2016 #18 Skrevet 17. desember 2016 Jeg tenker at uansett hva grunnen er, så bør man respektere det. Og er det familiemedlemmer som ikke klarer å respektere det, eller ikke unner søskenbarnet / niesen / nevøen sin å arve hytta, så er de ikke familiemedlemmer det er verdt å ta vare på i utgangspunktet. Og om noen synes det er urettferdig, så står du og søskenene dine fritt til å dele egen arv på minst 2,5 million videre med barna som ikke arver besteforeldrene.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #19 Skrevet 18. desember 2016 Min bror har arvet min fars del av landsted på landet. Det er verdt ganske mye. Jeg har ikke arvet noe. Min far er en dritt, ikke bare av denne grunn men av uendelig mange flere grunner. Dette skaper ikke uvennskap mellom oss brødre. Det viser bare hvor stor idiot min far er. Enklere kan det ikke bli. Anonymkode: 093ab...f05 7
♥Missy♥ Skrevet 18. desember 2016 #20 Skrevet 18. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alle barnebarna er under 10 år nå, så dette handler ikke om økonomi. Jeg har ingen barn, bare så det er sagt så for meg gjør det ingenting. Jeg bare er redd for at det skal bli dårlig stemning i familien, og at de andre barnebarna skal bli lei seg eller ta avstand til hen som arver. TS Anonymkode: ad617...c72 Såklart. Unger på 10 år tenker jo deffinitivt slik. I hvertfall på verdier og arv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå