Gå til innhold

Slutt på kirkebryllup????

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og hvor mange anslår du at tilhører disse religionene? Og hvorfor hjelper det disse religionene at de fremdeles må i tinghuset først' date=' slik de må i dag?[/quote']

Det ligger jo i sakens natur at det er vanskelig å anslå det. Men jeg vet at det er snakk om en del mennesker, og mange av disse religionene har veldig stor vekst.

Det hjelper fordi alle mennesker da vil følge samme prosedyre, med først en juridisk del, så en religiøs del. Den religiøse delen vil da bli likestilt, uansett religion, og uansett hvor personlig man velger å gjøre det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det hjelper fordi alle mennesker da vil følge samme prosedyre, med først en juridisk del, så en religiøs del. Den religiøse delen vil da bli likestilt, uansett religion, og uansett hvor personlig man velger å gjøre det

Beklager, men jeg skjønner virkelig ikke hvordan det hjelper. Den religiøse delen er likestilt i dag også, man str fritt til å hvilkesomhelst seremonier i etterkant.

Får trøste meg med at dette nok ikke blir noe av på en stund.

Skrevet

Forskjellen er først og fremst følelsesmessig, og dette er noe som betyr noe for veldig mange. Når man da har en så enkel løsning på dette, så ser jeg ingen grunn til å ikk evelge den.

Skrevet

Hvordan vet du at disse folka i de gruppene virkelig plages av dette? Synes det virker litt dumt jeg da. De velger da selv å tilhøre den regiøse gruppen.

Så for å gjøre noen få gla, så skal det være på bekostning av veldig mange andre? Kanskje vi skal slutte med jul også da, fordi den tilhører jo bare kristendomenen og vi har jo mange andre reglioner også her til lands. Slik at det blir likt for alle.

Sier som Melk:

Får trøste meg med at dette nok ikke blir noe av på en stund.

Skrevet
Kanskje vi skal slutte med jul også da, fordi den tilhører jo bare kristendomenen og vi har jo mange andre reglioner også her til lands. Slik at det blir likt for alle

Julen har ingenting med Jesus å gjøre

Julen er ingen kristen høytid. Tvert imot er julen en gammel hedensk høytid som ble kuppet av kirken i år 353 (etter at de oppgav forsøket på å forby feiringen). Det man egentlig feirer er at solen snur og at det går mot lysere tider. Pyntede grantrær, presanger, ribbe og akevitt har ingenting med kristendommen å gjøre

Det var jo kristent da :-?

Skrevet
Forskjellen er først og fremst følelsesmessig, og dette er noe som betyr noe for veldig mange. Når man da har en så enkel løsning på dette, så ser jeg ingen grunn til å ikk evelge den.

ENKEL løsning??? Å innføre økt byråkrati for flere titalls tusen personer i året? Er du klar over hva dette vil koste av frihet til å velge når man vil gifte seg og skattepenger?

Skrevet

- Mysteriereligioner, som dermed ikke ønsker å ha offisielle medlemslister.

- Religioner som ikke har ett hierarki, og dermed ikke har medlemer som utmerker seg som "prester" eller forstandere.  

- Religioner som ikke har noen tydelig "trosvedkjennelse" i kristen forstand.

Jeg må innrømme at jeg har litt problemer med å forså hvordan man definerer en religion som ikke har en trosvedkjennelse. (Da tenker jeg på en form for definisjon på hva som er kjernen i troen og dermed grunnlaget for religionen) Men kanskje jeg bare tenker "i kristen forstand" som du sier... ??

Uansett, loven slik den er i dag er jo lik for alle. Dersom noen religioner velger å definere seg selv slik at de ikke oppfyller lovens krav for å få vigselsrett, så er jo det et valg som dem selv tar. Selv religioner uten hiarki har noen som tar avgjørelser antar jeg? Selv om det kanskje da er en representativ gruppe eller noe, så er det noen som har definert denne religionen. (hvordan har den ellers oppstått?)

Som dere kanskje skjønner er jeg ikke tilhenger av å påtvinge alle en borgerlig vielse. Jeg har ikke lysst å allerede være gift når jeg går ned kirkegulvet, og det er en av hovedgrunnene til at vi ikke gifter oss i utlandet. Jeg vil ha den ene sermonien som dekker mine ønsker (rettslig og religiøs/innrammningen) for å gjøre vårt ekteskap gyldig. Det er en følelsesmessig ting.

I tillegg kan jeg ikke se annet enn at dette må bety enormt mere arbeid og byrokrati, og det trenger vi virkelig ikke. Hva oppnår man dersom tilgjengeligheten for vielse blir dårligere?

Og alle merutgiftene staten får, hvordan skal de samle det inn igjen? Blir det økte skatter generellt, eller skal det begynne å koste noe å gifte seg også hos byfogden?? Er det akseptabelt at det skal måtte koste penger å få gifte seg i Norge?

Skrevet
Hvordan vet du at disse folka i de gruppene virkelig plages av dette?

Fordi jeg tilhører en av disse gruppene selv, og har en viss kommunikasjon med andre som gjør det også. Dette er en nokså viktig følelsesmessig sak for nokså mange.

Skrevet
ENKEL løsning??? Å innføre økt byråkrati for flere titalls tusen personer i året? Er du klar over hva dette vil koste av frihet til å velge når man vil gifte seg og skattepenger?

Økt byråkrati? Ved å samle alt det byråkratiske på ett sted? Noen penger vil det nok koste i omleggingsfasen, men på sikt vil jo dette bli mye enklere. Per i dag må jo feks kirken ta kontakt med folkeregisteret, for å prøve opplysningene om tidligere ekteskap osv. Mye enklere om alt dette ligger samlet og etterprøves på ett og samme sted.

Skrevet
Jeg har ikke lysst å allerede være gift når jeg går ned kirkegulvet' date=' og det er en av hovedgrunnene til at vi ikke gifter oss i utlandet. Jeg vil ha den ene sermonien som dekker mine ønsker (rettslig og religiøs/innrammningen) for å gjøre vårt ekteskap gyldig. Det er en følelsesmessig ting.[/quote']

Da synes jeg det er rart at du har så liten forståelse for andres følelser. Per i dag signaliserer man ikke er religiøs ved å gifte seg på tinghuset. Det er ett følelsesmessig problem for meg. Ved en slik forandring vil ikke en vielse på tinghuset symbolisere noe annet enn en juridisk binding, ved at den er lik for alle.

Når det gjelder dette med "å allerede være gift når man går ned kirkegulvet" synes jeg det er det beste argumentet for å skille disse to tingene. Dersom du er kristen så vil ikke det juridiske ha noe å si, da anser man ikke seg selv som gift før man har sagt ja foran sin gud, og dermed faller problemstillingen bort. Dersom man føler seg gift etter å ha vært hos tinghuset viser man tydelig at det er det juridiske som er mest viktig for en, og da bør man faktisk revurdere hele kirkebryllupet, fremfor å stå i kirken og hykle foran en prest.

Skrevet

Økt byråkrati? Ved å samle alt det byråkratiske på ett sted? Noen penger vil det nok koste i omleggingsfasen, men på sikt vil jo dette bli mye enklere. Per i dag må jo feks kirken ta kontakt med folkeregisteret, for å prøve opplysningene om tidligere ekteskap osv. Mye enklere om alt dette ligger samlet og etterprøves på ett og samme sted.

Det er vel ikke helt slik det fungerer.

Paret sender inn papirer til folkeregisteret for å få papirer på at de kan gifte seg, og sender så dette til kirken selv.

Altså tar vi oss av akkurat det papirarbeidet. Det tror jeg du må om du skal gifte deg på tinghuset også, men det er jeg ikke 100% sikker på.

Skrevet
Altså tar vi oss av akkurat det papirarbeidet. Det tror jeg du må om du skal gifte deg på tinghuset også' date=' men det er jeg ikke 100% sikker på.[/quote']

Jeg er heller ikke 100% sikker, men for ett par år siden var det iallfall slik at man på tinghuset bare skrev under på at man ikke er gift fra før, så ordnet de resten internt. Dvs enklere og mindre papir i omløp både for brudeparet og etatene.

Skrevet
Dersom du er kristen så vil ikke det juridiske ha noe å si' date=' da anser man ikke seg selv som gift før man har sagt ja foran sin gud, og dermed faller problemstillingen bort. Dersom man føler seg gift etter å ha vært hos tinghuset viser man tydelig at det er det juridiske som er mest viktig for en, og da bør man faktisk revurdere hele kirkebryllupet, fremfor å stå i kirken og hykle foran en prest.[/quote']

Takker for at du forteller hva jeg føler og kaller meg hyklersk.

M

Skrevet

"Hvis jeg ikke får, skal ingen andre få heller." :roll:

Skrevet

Ikke for å virke hårsår, men det mener jeg absolutt ikke at jeg har. Det jeg mente å formulere var at _for meg_ er det et følelsesmessig begrunnet ønske om å få ha den ene sermonien, som forklart i forrige innlegg.

At andre har tilsvarende følelser og ønsker kan jeg godt forstå. Men at å ta fra de som har muligheten, retten til det, som den beste løsningen er jeg ikke enig i. Det er det jeg prøver å få frem.

Kanskje det hadde vært bedre å jobbe for å få endret kravene for å få vigselsrett, istedet for å ta fra andre den retten de har fått fordi de allerede oppfyller det kravet som er?

Eller vurdere om man kan gjøre organisatoriske endringer innad i sin egen religion, for å oppfylle de kravene som er i dag, uten at det går imot det religionen står for?

Det er da ikke å hykle selv om man føler at en borgerlig vielse er like gyldig som en kirkelig?? Loven gjelder uavhengig av religion, og det må man kunne akseptere og respektere.

Om ikke tilegner du kristentroen ting ikke jeg tror på. Jeg tror nemlig Gud er med, enten jeg står i kirken eller på tinghuset. Men siden jeg også ønsker en litt annen sermoni enn kun juridisk vil jeg heller ha den i en kirke. Og slik at vi sammtidig får guds velsignelse gitt via presten. Altså vi får alt vi ønsker på ett sted, i stedet for å løpe fra sted til sted for å få utført det vi ønsker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Et slik forslag ville medføre LIKSTILLING mellom religioner og RETTFERDIGHET.

De som har et seriøst problem med dette er enten alt for opptatt av sin egen kake til å bry seg om verden omkring seg, eller de mangler forståelse og sympati for de som måtte tenke annerledes enn dem selv.

Jeg synes det er et ypperlig forslag som jeg ville støtte 100%

En ting jeg synes er kjempefint med dette forslaget er at det får fram at den juridiske ekteskapsinngåelsen ikke har noe med det kristne ekteskapet å gjøre. Dette er viktig for meg da jeg har et juridisk ekteskap, men aldri ville funnet på å gå inn i et kristen ekteskap. Dette er vanskelig å forklare for folk omkring meg og de antar automatisk at mitt ekteskap er kristen når de hører at jeg er gift. :roll:

Skrevet

En ting jeg synes er kjempefint med dette forslaget er at det får fram at den juridiske ekteskapsinngåelsen ikke har noe med det kristne ekteskapet å gjøre. Dette er viktig for meg da jeg har et juridisk ekteskap, men aldri ville funnet på å gå inn i et kristen ekteskap. Dette er vanskelig å forklare for folk omkring meg og de antar automatisk at mitt ekteskap er kristen når de hører at jeg er gift. :roll:

I all den grad nesten halvparten gifter seg på tinghuset synes jeg dette er ganske innlysende. Sier vel mer om hva slags miljø du vanker i enn om ekteskapet.

Dersom du er kristen så vil ikke det juridiske ha noe å si, da anser man ikke seg selv som gift før man har sagt ja foran sin gud, og dermed faller problemstillingen bort. Dersom man føler seg gift etter å ha vært hos tinghuset viser man tydelig at det er det juridiske som er mest viktig for en, og da bør man faktisk revurdere hele kirkebryllupet, fremfor å stå i kirken og hykle foran en prest.

Jøss!!! :o

Jeg er kristen, men for meg er faktisk et ekteskap en jurdisk realitet. Kall meg hykler om du vil.

Gjest Anonymous
Skrevet

I all den grad nesten halvparten gifter seg på tinghuset synes jeg dette er ganske innlysende. Sier vel mer om hva slags miljø du vanker i enn om ekteskapet..

NOPE!! Det er faktisk fult mulig å inngå et kristent ekteskap på tinghuset. Det jeg mener med kristen ektekskap er at man legger kristne verdier i det.

Mitt ekteksap er KUN en juridisk ordning og har ingenting med det som de fleste nordmenn legger i ekteskap (kristen eller ei)

Gjest Anonymous
Skrevet

''

Per i dag. Etter 1 oktober er det slik at brudeparet tar kontakt med folkeregisteret og får alt papirarbeidet gjort der. Det gjelder uansett hvor de skal gifte seg. Når de er godkjent får de et skriv som enten sendes/leveres/folkereg sender for dem til byfogd, prest eller annen vigsler. Så lenge prøvingsmyndigheten ligger hos folkeregisteret i den kommunen man bor, og det kun er ganske få tingretter her i landet, er det ikke noe å spare på byråkrati.

Bor du i en kommune utenfor Oslo uten tingrett, må du gjøre papirarbeidet i kommunen din, men å svare JA må du gjøre i Oslo.

Skrevet

Fordi jeg tilhører en av disse gruppene selv, og har en viss kommunikasjon med andre som gjør det også. Dette er en nokså viktig følelsesmessig sak for nokså mange.

Å da er det riktig at vi andre ikke skal ha no valg heller.

Siden dere har det følelsesmessig problem med at dere må til tinghuset, så er det ritkig at vi andre skal få det også? Det er liksom en forbedring?

Hei vi synes dette er kjipt, fint det kanskje kan bli sån for de andre også. :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...