AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #1 Skrevet 17. desember 2016 Har lenge undret meg over disse svigermortrådene. Ja, i mitt hode så kan det ikke bare være svigermødrene det er noe "feil" med, men også svigerdøtrene, men det virker som at "alle" de forferdelige svigerdøtrene samles på KG. Jeg får helt angst av å lese svigermortrådene her, for jeg skal forhåpentligvis bli svigermor en dag og håper ikke jeg havner i en av trådene her. Trøsten er at det er en datter jeg har, og forhåpentligvis vil få en svigersønn, og det er ikke de som lager trådene her. Jeg ser jo at jeg må fremme hennes svigermor når den tid kommer. Når man f.eks leser på facebook, på disse strikke/ håndarbeidsgruppene, så ser man masse bilder postet av svigerdøtre som skryter av sine flinke svigermødre. Kan det ikke være mulig å vise litt av den positive tonen her også? Er dere sikre på at dere ikke overdriver bittelitt? At terskelen for svigermor er lavere enn for alle andre? Anonymkode: 9f674...35e 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #2 Skrevet 17. desember 2016 Jeg er helt sikker. Anonymkode: e2eb5...16c 1
Ginny Skrevet 17. desember 2016 #3 Skrevet 17. desember 2016 (endret) De som skriver her er gjerne de som har problemer med svigers, de som ikke har noe problem har gjerne ikke et behov for å skrive noe om det. De aller fleste har nok et greit forhold til svigers, men det er jo som med all familie, man har gjerne ikke valgt dem basert på kjemi og trivsel, de er nå en gang bare der og man må prøve å gjøre det beste ut av det. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for akkurat dette TS, ikke før det eventuelt skulle vise seg å være et problem. Lær ungen din å være høflig og grei, og lev opp til det samme selv, så skal du se at det går nok helt fint 😊 Og hvis du har flaks så finner barnet ditt noen du tilfeldigvis har god kjemi med og, da går alt som en lek 😊 Endret 17. desember 2016 av Ginny 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #4 Skrevet 17. desember 2016 Jeg overdriver på ingen måte. At det postes positive ting i mer eller mindre offentlige facebookgrupper er vel logisk, svigermødrene er på fb de også. Tipper mange av de samme fb-positivesvigerdøtrene skriver helt andre ting anonymt på kåge. Anonymkode: 05d85...732 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #5 Skrevet 17. desember 2016 Det finnes vel alle slags svigermødre og svigerdøtre. Et anonymt forum er vel et trygt sted for å lufte diverse frustrasjoner, både når det gjelder svigermor og andre mennesker man har i livet sitt. Anonymkode: f87c7...585 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #6 Skrevet 17. desember 2016 Jeg hadde svigermor fra helvete! Jeg luftet nok det mye, men da til venner. Det var mye frustrasjon, men også mange absurde situasjoner som vi kunne le av. Nå har jeg en fantastisk svigermor. Vennene mine vet at hun er fantastisk, men jeg nevner det nok ikke så ofte. Det er liksom ikke like juicy... Når jeg får egne svigerdøtre håper jeg min nåværende svigermor har preget meg såpass at jeg blir likt. Og så har svigermor fra helvete vært et strålende eksempel på hva jeg ikke skal gjøre... Anonymkode: f1a4e...392 5
Outlander Skrevet 17. desember 2016 #7 Skrevet 17. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg får helt angst av å lese svigermortrådene her, for jeg skal forhåpentligvis bli svigermor en dag og håper ikke jeg havner i en av trådene her. Oppfører deg som en bitre kjerring som klarer ikke å slippe barna dine kommer du til å havne her på en tråd ja. De som er snille mot sine svigerdøtrene har mindre sjans å bli hatet. MEN, det er noen jenter der ute som er drittsekk hekser og uansett hvor snill en svigermor er er så sjalu og bitre at de ødelegger forholdet mellom mor og sønnene. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #8 Skrevet 17. desember 2016 Her er bare kjekke svigerdøtre. Svigetmor er noen troll. Jeg tror aldri at det er kun svigermor. Jeg skal/ er være svigermor. Håper jeg aldri blir omtalt som her inne. Jeg har selv alltid hatt gode forhold til mine to svigermødre. Uenigheter har vi hatt, men ikke mere uenigheter enn hva man har mellom venner. Anonymkode: a6fef...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #9 Skrevet 17. desember 2016 Jeg er svigermor. Jeg har hatt svigermor. Jeg skryter av svigerdatter og svigersønn. Jeg ser de er glad i sin partner og at de sammen har det bra. Mine svigerforeldre var fine personer sel om hun var litt mye noen ganger. Anonymkode: 8d388...670 1
Ulla Ullsokk Skrevet 17. desember 2016 #10 Skrevet 17. desember 2016 Jeg må nesten nevne at jeg har en fantastisk svigermor på alle måter! Svigerfar også! Og svoger! Jeg er så veldig glad i hele gjengen! 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #11 Skrevet 18. desember 2016 3 timer siden, Outlander skrev: Oppfører deg som en bitre kjerring som klarer ikke å slippe barna dine kommer du til å havne her på en tråd ja. De som er snille mot sine svigerdøtrene har mindre sjans å bli hatet. MEN, det er noen jenter der ute som er drittsekk hekser og uansett hvor snill en svigermor er er så sjalu og bitre at de ødelegger forholdet mellom mor og sønnene. Ja, jeg mener at det må gå begge veier. Det er vel endel ufyselige svigerdøtre her som forventer at alt skal gå etter deres pipe og skal bynne å oppdra/ rette på svigermødrene. Jeg vil tro at det varmer et svigermorhjerte å se at barna hennes har det bra Ts Anonymkode: 9f674...35e 1
Gjest blåbærpike Skrevet 18. desember 2016 #12 Skrevet 18. desember 2016 Nå har jeg bare en eks-svigermor, men hun er fantastisk. Hun er varm, omsorgsfull og hun behandler meg som familie. Eller som hun sier, jeg er mor til barnebarna hennes, så jeg er familie selv om jeg ikke er sammen med sønnen hennes.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #13 Skrevet 18. desember 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes vel alle slags svigermødre og svigerdøtre. Et anonymt forum er vel et trygt sted for å lufte diverse frustrasjoner, både når det gjelder svigermor og andre mennesker man har i livet sitt. Anonymkode: f87c7...585 Enig! Anonymkode: d8678...f1a
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #14 Skrevet 18. desember 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg overdriver på ingen måte. At det postes positive ting i mer eller mindre offentlige facebookgrupper er vel logisk, svigermødrene er på fb de også. Tipper mange av de samme fb-positivesvigerdøtrene skriver helt andre ting anonymt på kåge. Anonymkode: 05d85...732 Anonymkode: 8e364...ad2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #15 Skrevet 18. desember 2016 Dette tror jeg, eller forøvrig VET jeg, blir en feil framstilling og forenkling av manges problem med svigermor. Jeg sier vet, fordi jeg selv har laget svigermortråder her da min svigermor er manipulerende og svært egoistisk. Ja, hun har tilnærmet sosiopatiske trekk. Og ja, fagpersonell har uttalt seg her. Det er synd hvis dere som ikke har problemer med svigermor, er svigermor eller er vordende svigermor skal føle dere truffet eller blir redd av disse trådene. Det er som om jeg skulle si at jeg tror ikke noe på trådene om voldelige menn, og at det bare er mannens skyld, fordi jeg selv ikke har opplevd en voldelig mann. Mennesker kommer i alle farger og former.og ikke minst; roller! En herskende narsissist blir svigermor, en oversensitiv blir kone, en aggressiv blir ektemann, en psykopat blir forelder osv. Og bytt om på disse rollene. Alle kan bli svigermor, mor, bestefar osv. Også kræsjer noengang karakter og rolle. Men det er ho de færreste som har slike ekstreme personlighetstrekk. Så de fleste familieforhold går jo veldig fint. Men de som ikke har det så bra, de leser man om her. Det er jo ingen her som oppretter tråder uten en problemstilling? Hvorfor skal man bli mer skremt av svigertrådene enn av andre relasjonelle problemer? Jeg og min forrige svigermor hadde ett godt forhold, et varmt bånd. Men svigermoren min nå, hun er et mareritt! Hub prøvde å ødelegge før bryllupet vårt, etter bryllupet. Hun har avslørt sine intensjoner selv. Og hun er direkte ufin med meg, mye. Det handler ikke om at "hun ser at jeg ikke er bra for sønnen". Jeg er bra for sønnen, vi er ekstremt lykkelige sammen og det har vi vært siden vi møttes. Det handler om at han viser meg kjærlighet, og det har hun sagt rett ut at hun ikke takler å høre eller være vitne til. Slike mennesker håndterer ikke alle relasjoner, og jeg vet det er flere med slike svigermødre. Det betyr ikke at svigermor-rollen er dømt nord og ned! De fleste setter pris på en svigermor og ønsker å bli likt og ha eg godt forhold til mannens familie. Slapp av og ta vel i mot deres framtidige svigerdatter den dagen. Trøst dere med at de med vanskelig sviger-forhold ofte har det fordi en av partene har en ekstrem personlighet. Stol på at sønnen deres velger ei uten ekstreme karaktertrekk, og heller ta bekymringen når den kommer! Anonymkode: b5b80...6d9 2
Atea Skrevet 18. desember 2016 #16 Skrevet 18. desember 2016 Det er vanskelig å være objektiv, men jeg prøver å holde litt avstand til barna, de er voksne, i jobb og etablerte. Å finne balansen er ikke alltid lett, men jeg blander meg ikke inn og har også sagt at når jeg kommer med velmente råd er det ikke dermed sagt at de skal føle at de må følge rådene. Er forsiktig med å komme med mine meninger, og spør mer enn jeg gir råd. Det gjelder blant annet barnebarn. Har et godt forhold til min eks svigermor, men det var ikke alltid helt enkelt. Vi var veldig forskjellige, hun er av den mer konservative typen. Jeg tror hun var litt engstelig den gangen, bekymret for fremtiden. I dag virker hun annerledes, men det er kanskje jeg som har endret meg. Vi kranglet ikke, en gang satte jeg henne på plass, det var i forbindelse med konfirmasjon, og jeg følte at jeg ble fullstendig overkjørt under planleggingen. Vi ble ferdig med saken, heldigvis før konfirmasjonen. Jeg regnet med at hun er så dannet at det ville gå bra. Hun er blitt venninne med min egen mor, og vi møtes cirka en gang i året. En annen svigermor var typen som baksnakker andre, men vi kom aldri i konflikt. Jeg overså det som kunne være irriterende. Det var ikke min jobb å oppdra henne, og hun var hyggelig og gjestfri.. En annen igjen var av en kunstnerisk type, henne har jeg også litt kontakt med i dag. Jeg forstår ikke hvordan man kan få et dårlig forhold til moren til den man er glad i, eller motsatt - stille spørsmål ved sønnens valg av dame. Men man blir nesten paranoid av å lese enkelte tråder her inne. Det er som å lese om de såkalte historiene fra virkeligheten i gamle ukeblader, der svigerdatter flytter inn på gården og blir psykisk terrorisert av en sur bondekone, og ventet førti år med å slå i bordet og sette skapet på plass. Et litt dårlig eksempel, men man kommer langt med å vise gjensidig respekt og ikke invadere andres liv.
Pinnis Skrevet 18. desember 2016 #17 Skrevet 18. desember 2016 Man kan ha problemer med alle slags mennesker. Det er ikke alle man får et nært og godt forhold til, og er det svigermor og en selv som kræsjer så merkes det jo hundre ganger bedre enn om en kan snu ryggen til og unngå personen. Og det er, til tross for hva mange sier, ikke kun svigerdatters eller svigersønns ansvar å heve seg over eller godta fordi personen som oppdro mannen eller kona umulig kan være å ille. Hvorfor vi forventer mindre respekt og godvilje av familie enn av totalt fremmede forstår jeg ikke. Jeg lar ikke folk behandle meg og mine dårlig fordi de er familie. Min mor er ikke en god svigermor, men jeg setter klare grenser slik mannen i alle fall skal tåle henne. Tråkker hun for hardt over hans grenser så er det ikke HANS feil, og det vet jeg som datteren hennes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå