AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #1 Skrevet 17. desember 2016 Jeg skal innrømme det, det gikk skikkelig dårlig for meg på muntlig eksamen. Jeg tror jeg består, men dette er pedagogikk og jeg er vant til å få B. Saken er, dette er et fag som bare gir 5 poeng, likevel er pensum stort og det Obligatoriske seminar. Gjennom hele semesteret har det vært skikkelig dårlig med informasjon og alle har vært forvirret og irritert over dette. Faget var delt inn i 5 tema. Vi fikk beskjed om at vi skulle presentere en problemstilling som dekket et av temaene, og så skulle vi trekke en av de fire temaene som var igjen for å enten prate om det eller blir spurt spørsmål. Jeg leser pensum så godt jeg kan, jeg møter opp og presenterer min problemstilling, og trekker en lapp med en problemstilling jeg ikke greier å knytte til et tema. Altså, jeg blir overasket fordi andre del er ikke slik jeg har blitt fortalt, og jeg har ikke lest noe i pensum som dekker det de vil at jeg skal prate om. Jeg får spørsmål om ting som ikke er dekket i pensum, og det går skikkelig dårlig. Altså jeg kan godta en dårlig karakter når jeg vet at det er min feil, men jeg leste jo pensum. Det er så bittert å gjøre det helt ræva, når jeg pugget og forberedte meg til å kunne prate om hvert tema. Hva var vitsen med å sitte oppe om nettene å lese på pensum når de spør om noe helt annet? Og man kan ikke klage på muntlig eksamen, bare på formelle feil? Hva er formelle feil? Jeg kan ikke klage å si at de spurte meg feile spørsmål. Jeg er ikke sånn som tar ting tungt når jeg gjør det, fordi noen ganger er det bare sånn, men jeg kjenner at jeg blir så drittlei av dårlig og feil informasjon, og fag som ikke er verdt en dritt men som krever mye. Kanskje jeg bare trakk feil lapp? Kanskje andre var heldigere? Men vi ble nok alle tatt på senga fordi eksamen var ikke slik vi hadde blitt fortalt. Anonymkode: 678da...49c
ArtyFarty Skrevet 17. desember 2016 #2 Skrevet 17. desember 2016 Hvilke tema var det delt inn i, og hva var problemstillingen du trakk? 1
Gjest Sugemerke Skrevet 17. desember 2016 #3 Skrevet 17. desember 2016 Jeg ville klaget. På dårlig informasjon og hele opplegget. Jeg tenker at de uansett har godt å få tilbakemelding på dette.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 Det er jo en formell feil dersom oppgaven gikk utenfor pensum/læringsmålene. Dersom du er sikker på at dette ikke er innenfor emnet du ble eksaminert i vil jeg råde deg til å klage. Dersom dere er flere vil dere også selvsagt ha større påvirkningsevne. Anonymkode: c5938...bed 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #5 Skrevet 18. desember 2016 Leste du læringsmålene for faget, eller kun anbefalte bøker? Man bør forholde seg til målbeskrivelsen, hvis temaer ikke er knyttet til den eller til faget i seg selv, kan du klage på formell feil. Men du får ikke endret karakteren, du får ny eksaminering. Anonymkode: 4ca63...16d 1
Leifern Skrevet 18. desember 2016 #6 Skrevet 18. desember 2016 Hørt om lignende. Merkelig hvordan de som underviser i pedagogikk er så dårlig i pedagogikk. 4
ArtyFarty Skrevet 18. desember 2016 #7 Skrevet 18. desember 2016 12 minutter siden, Leifern skrev: Hørt om lignende. Merkelig hvordan de som underviser i pedagogikk er så dårlig i pedagogikk. Det er jo ikke sikkert det er saken. Kan jo hende at problemstillingen er innenfor, men at TS ikke har forstått. 2
Søgni Skrevet 18. desember 2016 #8 Skrevet 18. desember 2016 Selvsagt kan det hende TS ikke har forstått, det er jo ofte sånn at jo mer man kan og jo mer selvstendig forhold man har til pensum osv., jo bedre blir man til å se sammenhenger som ikke er ekstremt åpenbare. Det kan være saken. Men det blir litt vanskelig å si,for det skjer jo at eksamensoppgaver er dårlige også for å si det sånn, derfor er mitt råd å kontakte studentrådsrepresentanten eller hva man nå kaller disse tillitssvalgte på ditt program, referansestudenten på faget eller lignende. Vet du om flere har samme opplevelse?
Leifern Skrevet 18. desember 2016 #9 Skrevet 18. desember 2016 (endret) 37 minutter siden, ArtyFarty skrev: Det er jo ikke sikkert det er saken. Kan jo hende at problemstillingen er innenfor, men at TS ikke har forstått. Kan hende. Like fullt har jeg hørt om tilfeller med personer som får A eller B i "alt", som har fått D/E på pedagogikk-eksamen etter et elendig opplegg fra disse pedagogikk-"ekspertene" som har ansvaret for disse studiene. Ren tilfeldighet om man blir spurt om noe som "alle" kan få A eller B på, eller om man får spørsmål om noe irrelevant vås som er nesten sjanseløst. Er nok ikke slik overalt, men noen steder, tydeligvis. Endret 18. desember 2016 av Leifern
ArtyFarty Skrevet 18. desember 2016 #10 Skrevet 18. desember 2016 1 minutt siden, Leifern skrev: Kan hende. Like fullt har jeg hørt om tilfeller med personer som får A eller B i "alt", som har fått D/E på pedagogikk-eksamen etter et elendig opplegg fra disse pedagogikk-"ekspertene" som har ansvaret for disse studiene. Ren tilfeldighet om man blir spurt om noe som "alle" kan få A eller B på, eller om man får spørsmål om noe irrelevant vås som er nesten sjanseløst. Er nok ikke slik overalt, men noen steder, tydeligvis. Selvfølgelig mulig at det er opplegget også, men vi vet ikke nok til å kunne si hverken det ene eller det andre. Men pedagogikk er et utviklingsfag, og studenter som har gode karakterer i andre fag kan slite med ped'en.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #11 Skrevet 18. desember 2016 46 minutter siden, ArtyFarty skrev: Selvfølgelig mulig at det er opplegget også, men vi vet ikke nok til å kunne si hverken det ene eller det andre. Men pedagogikk er et utviklingsfag, og studenter som har gode karakterer i andre fag kan slite med ped'en. Derfor er det helt tullete å spekulere rundt det. Det er jo opp til TS å vurdere, og videre eksamenskommisjonen/fakultetet. Det kan godt hende at TS ikke har full oversikt over emnet, men det er slettes ikke slik at alle eksamensoppgaver er av kvalitet. Kvalitetssikring er viktig, og å klage på oppgaver som faller utenfor emnet er et viktig ledd i dette. Anonymkode: c5938...bed
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #12 Skrevet 19. desember 2016 Regner vel med at det er en emneevaluering ved slutten av emnet. Dersom reaksjonene er mange nok kommer de sikkert til å få gjort noe med det, men det til fordel for neste kull.. Jeg hadde villet snakke med veilederen/emneleder og forhørt meg om den problemstillingen. Det kan hende den var relativ... Anonymkode: f69d4...9a9
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #13 Skrevet 19. desember 2016 Hvis spørsmålet ligger utenfor lærekravene, så er det en formell feil, da kan du klage. Anonymkode: 2e963...113
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #14 Skrevet 23. desember 2016 TS her. Jeg fikk ikke karakteren med en gang, den fikk jeg i dag. Jeg fikk E. Det var 2 en annen som fikk E, og 3 som strøk. Hvordan kan man stryke i pedagogikk? Eller få E? De fleste fikk B og mange fikk A... jeg er ganske sikker på at dette var personer som trakk en annen problemstilling enn det jeg trakk. Jeg kan også si at dette faget var nytt i år, vi var første kull. Jeg er en ganske pliktoppfyllende person, jeg passer alltid på tidsfrister, og jeg får med meg hva som er viktig. Det står ikke noe om det jeg måtte prate om i målene for mitt fag, og ikke noe av pensum dekket det. Anonymkode: 678da...49c
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2016 #15 Skrevet 23. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg fikk ikke karakteren med en gang, den fikk jeg i dag. Jeg fikk E. Det var 2 en annen som fikk E, og 3 som strøk. Hvordan kan man stryke i pedagogikk? Eller få E? De fleste fikk B og mange fikk A... jeg er ganske sikker på at dette var personer som trakk en annen problemstilling enn det jeg trakk. Jeg kan også si at dette faget var nytt i år, vi var første kull. Jeg er en ganske pliktoppfyllende person, jeg passer alltid på tidsfrister, og jeg får med meg hva som er viktig. Det står ikke noe om det jeg måtte prate om i målene for mitt fag, og ikke noe av pensum dekket det. Anonymkode: 678da...49c Hvis du er sikker i din sak, så bør du klage. Man skal ikke høres i ting som er utenfor pensum. Anonymkode: 2e963...113 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå