AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #1 Skrevet 17. desember 2016 Til neste år vil jeg prøve å få en mer minimalistisk livsstil og ha kjøpestopp. Noen som har gjort dette før og har noen tips eller ellers har noen tanker rundt dette? Anonymkode: 13e4e...313
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #2 Skrevet 18. desember 2016 Det kan være greit i kortere perioder. Da lærer man seg å ikke bruke penger hele tiden. Man lærer seg å være firnøyd med mindre. Man resetter seg litt fra den luksusen man kanskje har levd i. Og ikke minst: man sparer penger slik at pengebekymringer slipper å være noe man har hengende over seg hele tiden. Men det er jo kjipt, da, å leve på ingenting. Så det er ikke noe jeg anbefaler som en varig livsstil. Anonymkode: b5d4f...2a5 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Det første du må gjøre er å lage deg et busjett og å logge forbruket ditt. Da får du et mer realistisk bilde over hvor lite det er realistisk for deg å bruke, hvor du kan stramme inn, hva som er dine svake punkt (MÅ du handle når du går på kjøpesenteret/leser tek-nyheter/får kampanjetilbud/er med venninner/osv.). Anbefaler deg så å lage en plan, om enn en "drømmeplan", om hva du vil gjøre med pengene du sparer. Det gjør det lettere å bruke mindre her og nå. Det er jo uansett ingen tvil om at vi får bedre bruk for pengene senere, men det hjelper å ha noe konkret å forholde seg til når det virker kjedelig. Etter min erfaring er kritikk fra andre det kjipeste å forholde seg til og noe det er greit å være forberedt på. Som AB over skriver, kjipt å leve på "ingenting" - det handler 100% om holdninger, personlig syns jeg det grenser til det pervese å sammenligne et frivillig nykternt forbruk med å leve på ingenting. Finn deg noen kvasse argumenter å ha i bakhånd hvis du mottar hets. Om du går på en smell og kjøper en genser du egentlig ikke trengte osv., ikke se på det som noe krise, men heller en påminnelse om å gå gjennom klesskapet og se om du finner noen plagg du er lei av som andre kan få mer glede av. Ellerhvert blir du flinkere til å skille mellom ting som vil gi deg bedre livskvalitet, og ting som bare virker "fine å ha". Da må du selv velge hvor grensa skal gå, om du f.eks. vil sette av 200 kr i mnd til ting som kanskje ikke er livsnødvendige, men som gjør livet greiere å leve. Hvis du ønsker å fortsette med dette over tid altså. Osv., osv. Kanksje jeg slenger inn noen flere tips etterhvert, men det var det jeg kom på å farta. Anonymkode: ff368...cfb 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #4 Skrevet 18. desember 2016 Det meste i livet handler om prioritering og hva slags verdi du setter på de forskjellige tingene i livet ditt. Selv er økonomisk trygghet viktigst for meg, derfor har jeg valgt å betale ned boliglån først og fremst. Deretter handler det meste om planlegging, man kan gjøre det meste bare man sparer penger på forhånd. Så må du forholde deg til de valgene du selv har tatt. Anonymkode: 70241...a93 1
Wiggins Skrevet 18. desember 2016 #5 Skrevet 18. desember 2016 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan være greit i kortere perioder. Da lærer man seg å ikke bruke penger hele tiden. Man lærer seg å være firnøyd med mindre. Man resetter seg litt fra den luksusen man kanskje har levd i. Og ikke minst: man sparer penger slik at pengebekymringer slipper å være noe man har hengende over seg hele tiden. Men det er jo kjipt, da, å leve på ingenting. Så det er ikke noe jeg anbefaler som en varig livsstil. Anonymkode: b5d4f...2a5 Minimalistisk betyr ikke å kjøpe ingenting, det betyr å bare kjøpe det man absolutt trenger. For eksempel kjøper gjennomsnittsnordmannen ekstremt mange flere klesplagg enn vi virkelig trenger. Man blir ikke lykkelig av å kjøpe seg nye klesplagg eller andre forbruksgjenstander hele tida. Det gir kanskje en kortvarig lykkefølelse der og da, men ikke noen varig lykke. Varig lykke kan være så mangt. For meg gir det en god følelse å sykle treningsturer på den gamle raceren som jeg kjøpte for mange år siden, å kjenne at jeg er i god form, å lese en god bok (gjerne lånt på biblioteket) mens jeg sitter ute og ser på solnedgangen (når det er varmt nok ute til det) og ikke minst gir det en god følelse å bruke klesplagg til de er virkelig utslitt, siden jeg vet at klesproduksjon genererer veldig mye forurensning (det er særlig dyrkingen av bomull som trenger mye vann og sprøytemidler). Å ikke kjøpe seg et beger med kaffe og/eller en halvliters brusflaske hele tida er også bra for mange ting. Det er bra for lommeboka, bra for helsa og bra for miljøet, da spesielt nærmiljøet. Alle disse drikkevarene må fraktes med lastebil ut til butikker og kiosker, hadde vi drukket mindre brus og redusert forbruket av andre ting som egentlig er helt unødvendige ville det gitt merkbart bedre luft i de byene som sliter med høy luftforurensning. Ja til minimalistisk forbruk! EDIT: For ikke å snakke om at det er totalt unødvendig å kjøpe ny mobiltelefon så ofte som nordmenn gjør. Utslippene fra produksjonen av mobiltelefoner er nå globalt sett like store som den globale flytrafikken. Endret 18. desember 2016 av Wiggins 11
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #6 Skrevet 18. desember 2016 Helt enig med Wiggins. Det betyr ikke å kjøpe ingenting, men at man gjør en tanke om man faktisk trenger varen man ser på i butikken. I gjennomsnitt så bruker vi ca 1/3 av klærne i klesskapet vårt, hva med å faktisk være bevisst på hva man kjøper, slik at man kan bruke større andel av garderoben, for det er jo for dumt å ha et klesskap fult av klær man ikke bruker. Dette gjelder for alle innkjøp vi gjør, trenger vi det sånn egentlig?! På den andre siden, pengene man sparer ved å være en bevist forbruker, eller som jeg, som i stor del har hoppet av forbrukersamfunnet, synes det er veldig kjekt med sparekontoen som vokser. Det er noe som skjer med en, når en f.eks når 10 000, da vil en ikke ta av de pengene, da må man spare til 12 000 for da kan man bruke 2000 liksom, og når man har spart 100 000, så må man spare 102 000, for å kunne bruke 2000 igjen, det er noe med hele tall som er kjekt på sparekontoen. Anonymkode: 8f5e2...399
Prestekragen Skrevet 18. desember 2016 #7 Skrevet 18. desember 2016 Vær litt mer bevisst, og hvis du virkelig vil dette så vet du sikkert også selv hva du kan kutte ned på. Personlig ville jeg nok begynt med å sortere tingene mine, kvitte meg med ting og klær jeg ikke bruker lenger, og få en viss oversikt over hva man faktisk eier. Det er jo ikke lett å vite hva du legger i minimalistisk da, men jeg vet det finnes tonnevis av sånne videoer på YouTube, så et kjapt søk burde ihvertfall gi deg litt inspirasjon.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #8 Skrevet 18. desember 2016 Jeg syns det er rart når folk vil ha tips om hvordan ikke handle. Hva med å ikke bruke penger? Mitt beste tips Anonymkode: ae16d...2cf
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #9 Skrevet 25. desember 2016 Takk for tips! Anonymkode: 13e4e...313
Gjest Notatboka Skrevet 25. desember 2016 #10 Skrevet 25. desember 2016 Anbefaler boka Magisk opprydning av Marie Kondo! Den ligger som lydbok på youtube
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #11 Skrevet 25. desember 2016 Jeg må si jeg skulle ønske jeg kunne gi litt til veldedighet, men slik det er i dag med organisasjoner som ikke er helt åpne iforhold til hvordan de bruker pengene så blir det umulig for meg å sponse 90% i lønn. Så god råd har jeg ikke. Hadde jeg fått bevist fra en organisasjon at 90-95% eller mer gikk direkte til innkjøp av ting som fattige trenger så hadde jeg nok vurdert å støttet. Men slik er det ikke. Jeg også liker å leve minimalistisk og ha kun de ting jeg bruker og trenger. Har ikke behov for noe. Men når jeg har behov for noe så er det å ha en god stol eller noe slikt. Anonymkode: 5743b...b43
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2016 #12 Skrevet 25. desember 2016 Tenk alltid før en handel: Trenger jeg tingen, eller vil jeg bare ha den? Kjøpestopp er skikkelig digg. Ikke bare sparer man penger, men også sinnsykt masse tid. Da jeg innførte kjøpestopp merket jeg at tidligere kunne jeg dra innom ebay bare for å se om det var noe jeg ønsket. Altså, noe jeg da egentlig ikke trengte. Og hvor mye tid har man ikke tilbringt på nettbutikker om kvelden? Og ett annet lite tips. Meld deg av nyhetsbrevene! Etterhvert som nyhetsbrevene kommer, meld deg av. Da slippe du også fristelser. Anonymkode: 2e7aa...098
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå