Gå til innhold

Stygg og pen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger dere i ordet stygg og pen?

Jeg mener at skjønnhet kommer stortsett innenifra, men likevel vil jeg si at utseende spiller en rolle her :ler:

Pent for meg er noe jeg blir tilfreds av å se på enten det er mennesker,dyr eller gjenstander generelt.

Stygt er noe jeg blir :kvalm: av å se på.

Artig å høre andres versjon. Dette var min korte og kanskje noe upresise beskrivelse. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt ann på hva man snakker om!

Ser jeg en genser jeg ikke liker hverken fargen, materialet eller formen på er den stygg! Derimot pleier jeg ikke bruke den betegnelsen om mennesker som ikke "faller i smak" hos meg... ;)

En person oppførsel derimot kan ofte være stygg --> stygge tanker, utsagn eller handlinger!

Pene ting er det som visuelt er pent for meg/som tiltaler meg --> mine barn er selvfølgelig pene :wink: :-) , gjenstander og mennesker.

Men som du sier på en annen måte; smaken er som baken - delt!! :)

Gjest *Fiona*
Skrevet

Enig.

En person kan være "pen" i ordets alminnelige forstand sånn utseendemessig - uten at jeg finner personen tiltalende eller tiltrekkende, pga personligheten.

Jeg synes Cameron Diaz er lite pen, men jeg synes Catherine Zeta-Jones er helt utrolig vakker - det går på smak, siden jeg ikke kjenner dem personlig.

Jeg tiltrekkes ikke av svært pene menn, for mange pene menn jeg har møtt har dessverre et stort ego, glaner på seg selv i hvert butikkvindu de går forbi og er litt beruset på seg selv hele tiden - noe jeg finner slitsomt og kjedelig. Det samme gjelder jenter (men har av en eller annen grunn ikke kjent så mange jenter som blir forelsket i seg selv på den måten menn gjør).

Stygg? Tja, jeg synes det skal MYE til å kalle noen direkte STYGG. Det er STYGT å veie 300 kilo. Det er stygt hvis man er helt misformet kanskje, eller ekstremt rar. Men det skal mye til - som regel er folk bare "lite pene" eller lite tiltalende.

Men personligheten har MASSE å si. En venninne av meg som ikke er spesielt pen, er egentlig det likevel, for hun er skikkleig sjarmerende, trygg på seg selv og tvers igjennom god. Det bare lyser av henne.

En genuin personlighet er skikkelig tiltrekkende, men har ikke nødvendigvis med utseende å gjøre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mennesker er pene, men aldri stygge.

Klær kan være stygge, gjenstander likeså. Men noenhar jo likt dem en gang? så da blir det jo min smak som kolliderer med noen andres.

Synes det er feil å kategorisere på den måten.

Gjest ik innl *Fiona*
Skrevet

Kategorisere?

Du mener uttrykke at hjernen tenker, gir signaler om positive eller negative følelser om ting elelr mennesker? :roll: I så fall kategoriserer vi jo hele tiden, alt fra "jeg liker ikke kjøttkaker" til "jeg elsker deg".

Når du sier kategorisere så oppfatter jeg det som om du tenker i retning sette i bås, vurdere et menneske ut fra utseende - men det er strengt tatt noe annet enn å ha en opplevelse av hva som "behager øyet mitt" og ikke. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg rangerer/kategoriserer, det betyr at jeg enten liker det jeg ser - eller ikke. Uten at det impliserer noen verdivurdering.

Men jeg er enig i at det å mene noen er "stygg" kan jeg ikke huske å ha tenkt om noen, må i så fall være lenge siden for jeg kommer ikke på noen. Men en bukse e.l. kan være det.

Gjest Anonymous
Skrevet

jo, jeg mener bestemt at jeg kan tenke noen ganger at: oj hun der var ikke noe vakker i det hele tatt! hun er rett og slett stygg! men det er bare tankene mine da, og de råder jeg ikke alltid over!

jeg sier det derimot ikke til noen, jeg er diplomatisk av meg, og hvis jeg ser en stygg person og kommer tilfeldigvis i snakk med den personen, kommer det mye an på om han eller hun kommer med intelligente eller uintelligente uttalelser.. virker personen oppegående, tenker jeg at hmmmm den personen var jo grei....

Skrevet

Å tenk, h*n var så grei og oppegående altså....... det hadde jeg ikke trodd så stygg som h*n var........

Flott med et så åpent sinn.......... intelligens har som regel ingenting med utseende å gjøre. Men en person som har blitt mobbet og uglesett pga. utseendet kan nok ha større problemer med å få sagt det vedkommende mener enn en person som hlee livet har fått positiv oppmerksomhet.

:-?

Gjest Anonymous
Skrevet

det har ikke noe med et åpent sinn å gjøre, men mennesker som er vakre, har lettere for å bli regnet som mere intelligent enn de mindre pene mennesker er. det er fakta.

og man må bygge opp selvtilliten sin, hvis man har blitt mobbet, og det kan man gjøre på mange måter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Å bli vurdert som mindre intilligent fordi at man ikke er like pen som andre, er jo nok til at enkelte får dårlig selvtillit.

Det med åpent sinn var nok ment ironisk: "tenk at noen som er så stygg kan være så interessant" Utrolig tankegang.

Det har noe med hvilke holdninger folk går rundt med, hvordan de putter andre inn i båser - pen og smart - fet og dum - stygg og dum - osv.

Hvis ikke enkelte var så opphengt i hvordan andre personer ser ut, så tror jeg faktisk mange kunne fått seg mang en positiv overraskelse.

Gjest Valhalla
Skrevet

www.uglypeople.com

det er min definisjon.

Gjest Anonymous
Skrevet

nei, det har ikke noe med holdninger å gjøre! det er forsket på dette temaet, og folk har en tendens til å tro at pene mennesker er også mere intelligente enn mindre pene folk er! har lest en bok om dette temaet.... så hard er verden......... :roll:

Skrevet

Det finns ingen fasitsvar på hva jeg kategoriserer som fantastisk vakkert, pent, normalt pent, normalt, litt under normalen, mindre pent eller rett og slett stygt.

Det er in å skryte av at man er modell, men personlig så er det sjelden jeg syns en av disse radmagre modellene på catwalk'en rundt omkring er fantastisk flotte. Noen av dem er så tynne at det er stygt.

Jeg syns ofte at veldig store damer har et fantastisk vakkert ansikt.

Jeg kjenner også mennesker som estetisk sett ikke går under kategorien vakre, men de er flotte likevel pga sin utstråling og vinnende personlighet.

For eksempel kan et menneske som har det ytre absolutt i orden på alle måter, forfalle fullstendig i mine øyne i det de åpner munnen og beviser at her var det jammen ikke noe annet enn gjennomtrekk....

Skrevet

For eksempel kan et menneske som har det ytre absolutt i orden på alle måter, forfalle fullstendig i mine øyne i det de åpner munnen og beviser at her var det jammen ikke noe annet enn gjennomtrekk....

:ler: :enig_animasjon:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...