Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julestemningen har vært totalt fraværende i flere år nå, jeg har ikke funnet den uansett hva jeg har gjort.

Hadde jeg kunnet kjøpe julestemning på boks hadde det vært ypperlig :P

Problemet er mest sannsynlig at hverdag og jul går over i hverandre.

Jeg er kronisk syk, og jobber ikke. Derfor får jeg ingen følelse av fri.

Opp kl 8 (kjæledyr som må mates og luftes), lage mat, rydde litt, hvile, trene, hvile igjen, lage mer mat, legge meg. 

Akkurat som jeg gjør hver dag ellers i året.

Vi har ingen familie her vi bor, annet enn svigermor som bor på sykehjem, og dermed blir det heller ingen familieselskaper. (Svigermor er hos oss hver jul. og vi kan ikke reise bort), venner er sammen med sine familier, og siden jeg ikke orker så mye om gangen begrenser mulighetene seg.

Jeg er klar over at dette høres sutrete ut, men jeg vil så gjerne føle noe ekte igjen.  Ikke bare sette opp et smilende ansikt til mann og barn, og late som at jeg koser meg.

Noen tips?

Anonymkode: f4389...c6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne du ha likt å ha en besøksvenn fra en i Røde Kors? Da kan man få økt omgangskretsen sin litt.

Hva som får en i julestemning er litt ulikt fra person til person. Noen blir glade av snøen, andre blir det ikke. Den kan jo heller ikke kjøpes på boks. :P

Jeg skjønner at du synes det er vanskelig å ta på en maske, men mannen din må du kunne få lov å sutre litt til mener jeg. 

Vanskelig å komme med andre tips når man vet så lite om økonomiske begrensninger. Hos oss er pynten inne, og typen kaker, som utgjør mye av forskjellen på stemningen i huset ved jul/høytider og hverdager.

Anonymkode: 86b35...4c7

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du ha likt å ha en besøksvenn fra en i Røde Kors? Da kan man få økt omgangskretsen sin litt.

Hva som får en i julestemning er litt ulikt fra person til person. Noen blir glade av snøen, andre blir det ikke. Den kan jo heller ikke kjøpes på boks. :P

Jeg skjønner at du synes det er vanskelig å ta på en maske, men mannen din må du kunne få lov å sutre litt til mener jeg. 

Vanskelig å komme med andre tips når man vet så lite om økonomiske begrensninger. Hos oss er pynten inne, og typen kaker, som utgjør mye av forskjellen på stemningen i huset ved jul/høytider og hverdager.

Anonymkode: 86b35...4c7

Takk for svar. ☺

Det økonomiske har ikke så mye å si for julestemningen min. Vi har nok pynt, god mat, pakker og generelt god stemning. ☺

Men som sagt, mye skyldes at det ikke er forskjell på hverdag og helg.

Mye smerter og utmattelse spiller sikkert også en rolle, men jeg tror det er at det er de samme rutinene dag ut og dag inn som begynner å slite på meg.

Vi koser oss mye, ikke misforstå, mdm det gjør vi ellers i året også.

Skrevet

Jeg føler med deg. Men likevel blir det litt hva det gjør det til. Så klart - man kan ikke gjenskape magien man opplevde som barn/før. Men følger du med på julekalendere, baker julekaker, hører på julemusikk og pakker inn julegaver får man jo en viss julestemning. Lettere sagt enn gjort, jeg vet. Jeg har dager hvor å se en halvtimes julekalender føles ut som å skulle løpe maraton. Men å få gjort noe hver dag bør være mulig. 

Men igjen, jeg føler med deg, det suger å ikke ha et skille mellom jobb/skole og fri. Jeg har lært at det handler mye om hvilke forventninger man har. Går du inn i julehøytiden med forventinger om at det blir en fantastisk, stemningsfull og perfekt tid så blir du skuffet og lei. Fordi du ER syk og da er ikke ting som det var da du var frisk. Men om du klarer å kose deg med de små tingene så blir det veldig mye lettere. Klem og ønske om god jul til deg 

Anonymkode: f7851...d7e

Skrevet

Hva er det du husker fra du var liten og helt frem til siste gang du hadde julestemning? Er det lukten som kommer når pepperkaker stekes? Er det følelsen når eskene med julepynt hentes inn i stuen? Lukten av juletreet som svetter litt kvae? Er det lille julaftenkvelden med gamle julesanger på radioen og pynting av juletreet? 

Prøv å finne ut hvor akkurat din opplevelse av julestemning kommer fra, og så ser du om du klarer å hente den frem ved å gjenskape det som gir deg julestemning :)

Skrevet

Slik er det å være voksen. Dessverre. Skulle ønske jeg også fikk tilbake julestemningen :(

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler med deg. Men likevel blir det litt hva det gjør det til. Så klart - man kan ikke gjenskape magien man opplevde som barn/før. Men følger du med på julekalendere, baker julekaker, hører på julemusikk og pakker inn julegaver får man jo en viss julestemning. Lettere sagt enn gjort, jeg vet. Jeg har dager hvor å se en halvtimes julekalender føles ut som å skulle løpe maraton. Men å få gjort noe hver dag bør være mulig. 

Men igjen, jeg føler med deg, det suger å ikke ha et skille mellom jobb/skole og fri. Jeg har lært at det handler mye om hvilke forventninger man har. Går du inn i julehøytiden med forventinger om at det blir en fantastisk, stemningsfull og perfekt tid så blir du skuffet og lei. Fordi du ER syk og da er ikke ting som det var da du var frisk. Men om du klarer å kose deg med de små tingene så blir det veldig mye lettere. Klem og ønske om god jul til deg 

Anonymkode: f7851...d7e

Takk :klem:

Jeg vasker og barker det jeg orker, hører på julemusikk, og ser på julekalender ☺ Julegavene er pakket inn, og de som ikke tilhører huset er sendt avgårde.

Jeg koser meg med dette, men med en gang jeg er ferdig er det tilbake til virkeligheten igjen. Jeg klarer ikke å holde på gleden.

13 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Prøv å finne ut hvor akkurat din opplevelse av julestemning kommer fra, og så ser du om du klarer å hente den frem ved å gjenskape det som gir deg julestemning :)

Jeg savner mennesker,, svigerfar, den tiden ikke alt var plikt, men latter og glede.

13 timer siden, Honey Dew skrev:

Slik er det å være voksen. Dessverre. Skulle ønske jeg også fikk tilbake julestemningen :(

Voksen har jeg nok vært i en del år, det er 24. Julen jeg steller i stand for familien. ☺  men det er 4.året uten julestemning. 

Håper du finner din julestemning tilbake også. ☺

Men takk til alle som har svart.  Dere har hjulpet meg sette fingeren på hva som mangler, og hva jeg må gjøre neste år for å endre det. ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...