Gjest Sorbus Skrevet 17. desember 2016 #1 Skrevet 17. desember 2016 Jeg ser så mange flotte dekkede bord, ikke bare i jula. Det ser så fint ut med blomster, lys og annen pynt midt på bordet. Men hvordan gjør man det når maten serveres? På juleaften blir det alltid fullt av fat på bordet hos oss. Ribbe, surkål, poteter må jo stå et sted, når det ikke sendes rundt. Dermed blir det jo ikke plass til pynt. Hvordan gjør dere dette? Dekker flott, og fjerner det når maten skal på bordet? Eller har dere en form for koldtbord? Kan jeg få noen tips i julegave?
Kvist Skrevet 17. desember 2016 #2 Skrevet 17. desember 2016 Har du et sidebord fatene kan stå på? Evt legge inn en ekstra lem i bordet så fatene får plass i enden? Jeg dekker med lys og litt pynt, men liker at det er litt praktisk også. Med mange barn rundt bordet er det irriterende når de omtrent ikke kan se over pynten. Da blir det gjerne rasket sammen og lagt vekk i løpet av måltidet uansett.
Zienna Skrevet 18. desember 2016 #3 Skrevet 18. desember 2016 Jeg pynter langs midten av hele bordet. Skjenker øl/vin i glassene, men lar aldri flasker stå på bordet. De setter jeg på kjøkkenøya, som er som et avlastningsbord. Serverer varm mat, f.eks. pinnekjøtt, på fat som sendes rundt bordet. Stappe, sjy og poteter følger samme løp. Rester på fatet legges tilbake i gryta, slik at det holder seg varmt. Det krever at man følger med når folk har spist opp, og så fyller opp fatene igjen. Likeså med drikke, at man holder et øye med glass som blir tomme. Både mannen min og jeg følger med, og når alle er forsynt tar vi middagstallerkener av bordet, før dessert serveres. Hos oss sitter gjester som oftest hele kvelden ved spisebordet, og da synes jeg det er mest koselig at mat ikke står der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå