Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungene har begynt å mase om å få julebukk. Det har ikke vært tradisjon i gata vår, men stadig flere snakker om det på skolen og jeg tror julebukk er på vei inn igjen :)

Jeg har selv aldri gått julebukk, så jeg trenger noen råd....

Jeg tenkte høre med et par andre mødre i gata om ungene deres også vil gå, så kan de gå rundt til noen hus i gata og synge?
Har forstått det slik at man kler seg ut - kanskje nisselue og røde kinn? Også går man fra dør til dør og synger et par julesanger, og kanskje får man noe godteri som "takk"? 

er det noen spesiell dato man må gå? klokkeslett? Andre tips?

Anonymkode: 54375...99e

Skrevet

De julebukkbarna jeg har sett har hatt lett/enkel utkledning som nisser. Røde klær, nisselue og røde kinn. Gjenkjennelig, altså at de ikke kler seg ut slik at man ikke ser hvem det er. De ringer på dørene og synger julesanger. Hyggelig! Tror det mest vanlig å gå julebukk i romjulen. 

• Liker 3
Skrevet

Vi gikk julebukk som små. Da kledde vi oss ut som nisser; nisselue, røde kinn og fregner. Så gikk vi fra dør til dør i gata og sang julesanger, husker det gikk mye i nissene på loven, men sikkert andre også. Da ga de fleste litt godteri, klementiner eller lignende. Pleide å sitte igjen med ganske mye husker jeg. Gikk alltid i romjulen, og tror nok det var på ettermiddag/kveldstid at vi gikk. 

Har ikke barn selv, så vet ikke om opplegget er likt i dag. Kan sikkert variere litt geografisk også.

• Liker 2
Skrevet

Julebukk går man i romjula:) i gamle dager begynte man å gå andre juledag 

Anonymkode: e3791...8d3

• Liker 6
Skrevet

Det er uendelig mange tradisjoner for julebukk. Jeg er vant til at man går julebukk 6. januar, mens i nabobygda går de på nyttårsaften. Lengre sør i landet gikk de julebukk 13. desember. 

Vi kledde oss ut, gjerne med julemasker, som nisser, nissekoner osv. Og vi sang alltid julesanger til de vi ringte på til. 

Anonymkode: 829f8...3ad

Skrevet

Der jeg vokste opp, gikk barna julebukk nyttårsaften tidlig kveld. Vi var utkledd, noen som nisser - men flesteparten i andre typer kostymer (f.eks, tegneseriefigurer). Mange hadde også masker, Mikke Mus, Donald, Langbein og lignende. 

Når døra ble åpnet, sa vi "God nyttår og takk for det gamle". Så rakte vi frem sekk eller pose, slik at vi kunne få godteri. Mange forlangte en sang før de puttet godteri i sekken. Da var det alltid julesanger vi sang. Av godteri fikk vi mye rester av julebakst, mandariner, epler, sjokolade. Noen puttet også nøtter i sekkene våre, det var ikke fullt så populært. Når jeg tenker på det nå, ser jeg at det var stort sett rester vi fikk. Frukten var ikke veldig fersk. Mange skrukkete epler. Så det var nok en fin anledning for de voksne å kvitte seg med rester før de pakket vekk jula.... 

Dette var sent på 60-tallet og tidlig på 70-tallet. 

Anonymkode: 4147e...e9f

Skrevet

Jeg er vant til at man går julebukk i romjula, fra 3. juledag til 30. desember. Og ikke på søndag hvis det er en søndag i romjula, eller til hus der de tydelig har gjester/selskap (mange biler utenfor osv). Går gjerne 2-6 barn sammen, synger en julesang og får godteri. 

Noen steder, bl.a i Bergen går man på nyttårsaften.

Her jeg bor nå begynner de allerede 1. juledag. Og de kler seg skikkelig ut, skikken her er nemlig at de ikke får godteri hvis de blir gjenkjent.

Skrevet

Her har ungene gått julebukk i alle år. De samles en gjeng og går rundt til husene i feltet. De er alltid utkledd "snilt", det vil si som koselige smånisser eller lignende. De synger en sang når døren åpnes og har en felles kurv som de samler godteri i.
Etter at de er ferdige med runden samles de hos en av ungene og deler godteriet.
De siste to årene ha de endt opp hos oss og da har de sett en film sammen mens de spiser godteriet de har fått.

Kjempekoselig tradisjon og jeg har inntrykk av at alle som får besøk setter stor pris på det. De blir ofte invitert helt inn for å synge for alle som er på besøk og det blir tatt bilder og klappet.
Nå i år har junior sagt han ikke vil (han er nå 13 år), men 10-åringen har allerede lagt planer for dagen.
Vi pleier forresten å gå 4. eller 5. juledag. Mest fordi det ofte passer seg slik, da det ikke skjer så mye annet disse dagene.

Skrevet

Romjula her og, utkledd som nisser. Felles kurv, og synger en eller annen julesang når døra åpnes. Så varierer det litt på sangen fra hus til hus 😊 Endte til slutt opp hos en av oss, hvor 'fangsten' ble delt likt 😊

Skrevet

Vi gikk julebukk ett par ganger når jeg var i tenårene. Gikk som oftest kveldstid ca 4 dag.. gikk fra hus til hus, sang en julesang når de åpnet døra, noen ganger ba de oss stoppe å komme inn så kona/mannen/barna/svigermor etc også fikk høre, så fikk vi en klementin hver eller litt twist.. 

Ett eldre ektepar kom med med eggelikør husker jeg. Bare for å nevne det 😂 

Skrevet

Jeg vokste opp i Bergen og der går alle julebukk på nyttårsaften. Man begynner gjerne i 15-16-tiden og det meste gir seg vel i 17-18 tiden (noen litt eldre barn dukket gjerne opp litt mer utover kvelden). Nå har vi feiret nyttårsaften på hytten på fjellet de siste årene så jeg vet ikke hvordan det har vært de helt nyeste årene, men jeg har inntrykk av at julebukk har dabbet litt av her. Når jeg var liten (er 25 nå) fikk mine foreldre rundt 60-70 unger på døren i løpet av kvelden, mens nå er det langt ferre. Hos oss synger også alle (ser over noen bare kom med ønske om en god jul), standaren er og var ett vers av "I wish you a merry christmas", for som godtesugen unge så finner man jo fort ut at å synge den kjappeste julesangen man vet om gjør at man rekker over flere hus :P hehe. Ellers så er det ikke noe standard at folk kledde seg ut som nisser hos oss, det er minst like vanlig å ha et hvilkent som helst annet kostyme, gjerne heldekkende med masker også. Tror det er mye gjennbruk av halloweenkostymer, for det er en del "skummle" kostymer også. Jeg har inntrykk av at barna her (og vi når vi var yngre) får stort sett kun godteri, ikke alle mulige rester som noen over skriver, (mandarin og pepperkaker er vel det eneste utenom godteri som er ganske vanlig å få). Dette kan jo ha noe med at vi går på en spesifikk dag, i et begrenset tidsrom,så folk vet at det kommer julebukker og er klar med ferdig lagde godteskåler. Jeg kan se for meg at det er lettere å "bli tatt på senga" om folk kan komme når som helst i løpet av romjulen. 

Skrevet
4 timer siden, Faith- skrev:

Jeg vokste opp i Bergen og der går alle julebukk på nyttårsaften. Man begynner gjerne i 15-16-tiden og det meste gir seg vel i 17-18 tiden (noen litt eldre barn dukket gjerne opp litt mer utover kvelden). Nå har vi feiret nyttårsaften på hytten på fjellet de siste årene så jeg vet ikke hvordan det har vært de helt nyeste årene, men jeg har inntrykk av at julebukk har dabbet litt av her. Når jeg var liten (er 25 nå) fikk mine foreldre rundt 60-70 unger på døren i løpet av kvelden, mens nå er det langt ferre. Hos oss synger også alle (ser over noen bare kom med ønske om en god jul), standaren er og var ett vers av "I wish you a merry christmas", for som godtesugen unge så finner man jo fort ut at å synge den kjappeste julesangen man vet om gjør at man rekker over flere hus :P hehe. Ellers så er det ikke noe standard at folk kledde seg ut som nisser hos oss, det er minst like vanlig å ha et hvilkent som helst annet kostyme, gjerne heldekkende med masker også. Tror det er mye gjennbruk av halloweenkostymer, for det er en del "skummle" kostymer også. Jeg har inntrykk av at barna her (og vi når vi var yngre) får stort sett kun godteri, ikke alle mulige rester som noen over skriver, (mandarin og pepperkaker er vel det eneste utenom godteri som er ganske vanlig å få). Dette kan jo ha noe med at vi går på en spesifikk dag, i et begrenset tidsrom,så folk vet at det kommer julebukker og er klar med ferdig lagde godteskåler. Jeg kan se for meg at det er lettere å "bli tatt på senga" om folk kan komme når som helst i løpet av romjulen. 

Ti år eldre og også fra Bergen, akkurat samme erfaring

Anonymkode: ab368...87d

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ti år eldre og også fra Bergen, akkurat samme erfaring

Anonymkode: ab368...87d

Henger meg på denne. Samme erfaring. Flyttet fra Bergen nå og synes det er trist at min nye by ikke har den fine julebukktradisjonen.

Skrevet

Jeg gikk julebukk på slutten av 1990-tallet, og da var foreldrene våre veldig opptatt av at vi gikk julebukk først og fremst for å glede naboene. Om vi fikk litt frukt, nøtter eller pepperkaker var det en gledelig bonus. Vi sang kun norske julesanger, og var utkledd som nisser. 

Anonymkode: ed143...73d

• Liker 1
Skrevet

Vi gikk alltid på nyttårsaften😊 Det er jo siste anledning, men egentlig litt smart, for da har mange noe godt man kan få😋 Vi kledde oss ut som nisse, reinsdyr, mus, marsipangris osv. og samg julesanger. Den som kunne spille tok med et instrument og spilte melodien sammen med de som sang. Syns det var koselig:)

Anonymkode: dc27b...bd8

Annonse
Skrevet

Jeg er oppvokst i Oslo, og var barn på 80- og 90-tallet. Da jeg var liten og frem til jeg var rundt 10-11 år, pleide vi alltid å gå julebukk- og vi gikk alltid i romjula (men ikke første juledag). Vi kledde oss ut som nisser og gikk rundt i nabolaget og sang julesanger. Vi pleide å få godteri, julekaker, klementiner, nøtter og hva nå folk måtte ha av godsaker i hus. (En gang fikk vi forøvrig en boks med muslinger av en britisk familie i nabolaget- det slo ikke så godt an blant oss barna :ler: )

Jeg bor fortsatt i Oslo, men etter hva jeg kan se, virker denne tradisjonen til å ha dødd ut noe her de senere årene. Jeg kan ikke huske å ha sett julebukk iallfall de siste ti årene. (Men dette kan selvsagt også ha sammenheng med at jeg stort sett har bodd i leiligheter i sentrum, der det uansett ikke bor så mange barnefamilier).

Anonymkode: 4586c...b50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...