Gå til innhold

Stebarn og julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. Jeg har en bonussønn på 17 år og to barn med min samboer, på 6 år og en på 1 år. Helt siden vi fikk eldste har bonusbarnet feiret jul med oss og min familie, hver jul (da far ikke har noe familie igjen). Bonusbarnet har fått bestemme dette selv og mor har synes at det var helt greit. Hun har fler barn (som er voksen) og de har pleid å feire jul sammen. I år er det litt vanskeligere. Mor ønsker å feire jul med barnet sitt, noe vi selvsagt forstår. Men vi og ønsker jo at han skal være hos oss. Vi har bedt han bestemme dette selv og ønsker ikke å legge press på han eller at han skal få dårlig samvittighet for valget han må ta. Han sier han får dårlig samvittighet ovenfor mor, men at han helst vil feire med oss og sine småsøsken. Hadde vi eller mor hatt plass til hele gjengen, hadde vi alle feiret sammen (da vi har god kontakt, reiser på ferier sammen og finner på mye i lag som en hel familie med dine, mine, våre barn). Jeg ser meg muligens litt blind på situasjonen, men hva ville dere andre steforeldre og foreldre gjort? Jeg tenker jo at siden har er såpass gammel bør han få velge dette selv, men det er gjerne lett for meg å si siden han tross alt har feiret med oss de siste 6 årene og mor ikke har fått noen julaftner med han. Allikevel er jeg redd for at han skal slite med dårlig samvittighet ovenfor mor dersom han velger å feire med oss. 

Anonymkode: 2fae5...081

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke noe håp om at dere får presset inn mor og søsken? Hvor mange er de? Hva om hele gjengen drar dit? Kan det løses på en sånn måte?

• Liker 1
Skrevet

Han må få bestemme selv!For han har det jo blitt en tradisjon å feire julaften med dere. Selvfølgeligmå han få  feire julaften med sine småsøsken med god samvittighet! Det synes jeg moren hans skal si til han også!

Anonymkode: 0a25f...382

• Liker 1
Skrevet

Han er 17 år og må bestemme dette helt selv. 

Anonymkode: 4710d...af8

Skrevet

Sånn jeg leste HI så tolket jeg det som at 17-åringen syns det er vanskelig å velge selv. Han sliter litt med lojalitet overfor mor, men vil helst være hos dere.

Siden dere er så gode venner alle sammen, så er det vel ikke verre enn at dere voksne snakker med mor og sier at 17-åringen syns det er vanskelig, men at han helst vil feire der han har feiret de siste årene. 

Greit nok at man er nesten voksen når man er 17, men jeg skjønner også at det er vanskelig og at han får dårlig samvittighet. 

Jeg syns dere burde hjelpe 17-åringen slik at det på enkelst mulig måte med minst mulig konflikter osv ender i at han får feire jul sammen med dere siden det er det han helst vil. 

Anonymkode: 48739...330

• Liker 5
Skrevet

Tror jeg ville pushet litt i retning av mor denne julen. Som du skriver: Det er 6 år siden han feiret jul med mor og han har søsken også hos mor.

Dere og gutten har hatt mange juler sammen. Jul handler også om å gi og ta, å glede andre og å være sammen. Tror vi alle har feiret jul hos noen som ikke alltid er førstevalget, men så gjør vi det likevel. Det er slik det er å bli voksen. Det er egentlig slik for barn også. Man kan ikke alltid gjøre som man vil ;)

Anonymkode: ca8a2...cbf

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at nå har han blitt så stor at nå er det på tide med litt voksen tankegang på julefeiringer, dvs å bytte på foreldrene sine. Han er ikke et lite barn lenger på den måten, nå må han ta ansvaret alle andre unge voksne må med å fordele seg på mor og far. 

Anonymkode: 96850...21a

• Liker 5
Skrevet

Skjønner han egentlig vil feire jul med dere. Da hadde jeg oppmuntret han til å si fra til mor at han ønsker det. Det har jo blitt en fin tradisjon for han og han bør ikke få dårlig samvittighet for å fortsette med det. 

Anonymkode: c65fd...3fa

Skrevet

Går det an at han er hos moren på dagen og dere på kvelden? Høres nesten ut som at han vil at dere skal ta en avgjørelse, om at hsn må bli hos dere ;)

Anonymkode: 9ca4c...9f2

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Går det an at han er hos moren på dagen og dere på kvelden? Høres nesten ut som at han vil at dere skal ta en avgjørelse, om at hsn må bli hos dere ;)

Anonymkode: 9ca4c...9f2

Sånn gjør vi det :) 

Anonymkode: db15e...0b0

Skrevet

Spis hos en forelder, åpne gaver hos den andre? Vet mange som gjør dette. Og det høres jo ut som om dere bor i nærheten av hverandre.  

Anonymkode: 801dc...b18

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg ville pushet litt i retning av mor denne julen. Som du skriver: Det er 6 år siden han feiret jul med mor og han har søsken også hos mor.

Dere og gutten har hatt mange juler sammen. Jul handler også om å gi og ta, å glede andre og å være sammen. Tror vi alle har feiret jul hos noen som ikke alltid er førstevalget, men så gjør vi det likevel. Det er slik det er å bli voksen. Det er egentlig slik for barn også. Man kan ikke alltid gjøre som man vil ;)

Anonymkode: ca8a2...cbf

Tja, en mor som har ikke ønsket å ha sitt sønn på jul i 6 år mener du?  Synes det er hjerteløss av henne å presse han (hvis hun gjør) siden han har feiret med far alle disse årene.  Det hun burde ha gjort for lengst var å si at huset hennes er alltid åpen til jul hvis han noen gsnger ønsker å feire sammen med henne. 

Anonymkode: 4d09d...0b5

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere. Jeg har en bonussønn på 17 år og to barn med min samboer, på 6 år og en på 1 år. Helt siden vi fikk eldste har bonusbarnet feiret jul med oss og min familie, hver jul (da far ikke har noe familie igjen). Bonusbarnet har fått bestemme dette selv og mor har synes at det var helt greit. Hun har fler barn (som er voksen) og de har pleid å feire jul sammen. I år er det litt vanskeligere. Mor ønsker å feire jul med barnet sitt, noe vi selvsagt forstår. Men vi og ønsker jo at han skal være hos oss. Vi har bedt han bestemme dette selv og ønsker ikke å legge press på han eller at han skal få dårlig samvittighet for valget han må ta. Han sier han får dårlig samvittighet ovenfor mor, men at han helst vil feire med oss og sine småsøsken. Hadde vi eller mor hatt plass til hele gjengen, hadde vi alle feiret sammen (da vi har god kontakt, reiser på ferier sammen og finner på mye i lag som en hel familie med dine, mine, våre barn). Jeg ser meg muligens litt blind på situasjonen, men hva ville dere andre steforeldre og foreldre gjort? Jeg tenker jo at siden har er såpass gammel bør han få velge dette selv, men det er gjerne lett for meg å si siden han tross alt har feiret med oss de siste 6 årene og mor ikke har fått noen julaftner med han. Allikevel er jeg redd for at han skal slite med dårlig samvittighet ovenfor mor dersom han velger å feire med oss. 

Legger du litt føring i dette , du skriver at dere har lyst å ha han der med dere. Oppfatter han det selv?Det er måten en sier ting på også.....du skal få bestemme selv. 

Her må dere være voksne. Ja, det vil være hyggelig både for deg og mor, om du vil feire jul der. Nå har du feiret mange juler her, så dette blir stas for mor også. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for søsken dine her. Klart du skal dra til mor.

Dere får flere juledag er,  juler osv. Kanskje invitere hans mor også en dag?

Anonymkode: ff1ab...375

• Liker 2
Skrevet

TS her! Vil ikke presse han til noen ting, men ønsker heller ikke at han slite med dårlig samvittighet :icon_frown: og ja, jeg vet jeg er egoistisk som ønsker at han skal være hos oss. Han er som min egen sønn. Vi er 8 stk og de er 7 stk, så det er dessverre ikke plass til oss alle sammen ett sted. 

Ps: mor er ikke hjerteløs i det hele tatt. Hun har hatt forståelse i 6 år for at sin egen sønn ønsker å være med småsøskene sine, at far kan få være med sønnen sin i denne høytiden og at vi som familie skal få være sammen. Jeg forstår så godt at hun ønsker å være med sitt eget barn på julaften  (noe hun selvsagt har ønsket de andre julaftene også, men allikevel har hun satt sine følelser til side og latt oss få lov til å tilbringe tid med han). Hun tilrettelegger MYE for at sønnen skal ha så mye tid med far/oss som mulig i ferier, helger osv, siden han bor fast hos mor. Vi reiser til og med på ferier sammen med mor og hennes mann (noe min bonussønn er storfornøyd med), så nei, mor er ikke hjerteløs. Hun er en utrolig flink mor :) Det med at han kan spise et sted og åpne gaver et sted går jo, men må høre med han om han synes det blir styrere. 

• Liker 5
Skrevet

Skjønner at det kan være litt kinkig, men samtidig så er gutten så godt som voksen nå, og om han må feire julaften med mor når han egentlig har lyst til å feire med dere burde ikke være det store problemet. Hadde vært noe annet dersom han hadde et veldig komplisert forhols til mor.. 

Kan han ikke feire julaften hos henne og komme i juleselskap hos dere 1.dag eller noe sånnt? 

Anonymkode: e3468...039

• Liker 1
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår det store behovet du/dere har for at han skal være med dere fremfor moren sin. Hadde dere ikke hatt flere barn, kunne jeg forstått det litt bedre. Har du reflektert over hva som gjør at du opplever dette som så problematisk? Moren er jo etter det jeg forstår på det du skriver, en fin og oppegående person, og tross alt moren hans. I min bok har dere et luksusproblem, sammenlignet med mye virkelig vanskelig mange opplever ifm julen. Jeg er selv stemor og ikke mor, så dette skriver jeg ikke fordi jeg er bitter på stemødre og holder med mødre av prinsipp.

Det er ikke synd på 17-åringen selv om han eventuelt utsettes for et ørlite press i retning av å velge det usikre fremfor det sikre. At han erfarer at hensynet til andre, i dette tilfellet til morens følelser, noen ganger må gå foran det som umiddelbart føles mest fristende for en selv, er også lærdom som er god å ha med seg. Julekvelden hos moren kan antakelig bli en kjempefin opplevelse og ikke føles som et offer eller feilvalg når det kommer til stykket?

Anonymkode: 24407...04e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...