Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt satt ut i går, da jeg fikk skattekortet. Fikk 47% i skatt !!! Er uføretrygdet, men med arvet formue som bankinnskudd. Inntekt/pensjon kommer på ca kr 430 000,- brutto, formue på 7 millioner. Altså ikke synd i meg, men 47 % ?? Regnet på det via en skattekalkulator på skatteetaten sine sider, og kom da frem til 35 %. Har sendt spørsmål til skatteetaten, men lurer på om andre har mottatt skatteprosenter de ikke forstår (om det er en feil i systemet).

Anonymkode: d8627...635

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du har 7 mln på bankkonto, så har du også mye i renteinntekter. Denne skatter du av også.

For eksempel, hvis renten på konto er bare 2% per år, så tjener du allerede 140 000 kr per år for å ha pengene liggende der. Dette er jo inntekt og skal tas med i utregning av skattesatsen. 430 000 + 140 000 = 570 000 i årsinntekt.

Er det høyrentekonto, så er renteinntekten enda høyere.

Anonymkode: bf145...391

Skrevet

Hvor mye utgjør i uføretrygden og hvor mye utgjør renter på bankinnskudd? At prosenten blir høy er jo fordi skattetrekket på trygden også skal dekke 25 % skatt på renter samt formuesskatt. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan skal jeg egentlig legge inn uføretrygd i skattebergningskalkulatoren? Som inntekt eller trygd? Uføretrygd skal jo skattes som lønnsinntekt,men på skatteetaten er det et eget felt under inntekt for pensjon/trygd. Noen som har brukt denne for å kontrollere skatteprosenten?

Forstår at jeg må skatte på renteinntekter og formue (fordi om pengene allerede er skattet for da de ble tjent), men fikk litt sjokk over 47%. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du har 7 mln på bankkonto, så har du også mye i renteinntekter. Denne skatter du av også.

For eksempel, hvis renten på konto er bare 2% per år, så tjener du allerede 140 000 kr per år for å ha pengene liggende der. Dette er jo inntekt og skal tas med i utregning av skattesatsen. 430 000 + 140 000 = 570 000 i årsinntekt.

Er det høyrentekonto, så er renteinntekten enda høyere.

Anonymkode: bf145...391

Per i dag er renter tapte penger. I beste fall kan jeg oppnå 2% rente. Med en inflasjon høyere enn dette, i tillegg til skatt,går jeg i minus. Men det er en annen diskusjon....

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Per i dag er renter tapte penger. I beste fall kan jeg oppnå 2% rente. Med en inflasjon høyere enn dette, i tillegg til skatt,går jeg i minus. Men det er en annen diskusjon....

Det har ingenting med skattekort eller skatteprosent å gjøre. Svaret til Leifern er riktig. 

Det er jo ikke verre enn at du søker nytt skattekort på nett, hvor du legger inn all data om inntekt og formue og renteinntekt, så ser du om den beregner det samme. Det står også i skattekortet du har fått hva som ligger til grunn for beregningen. 

Anonymkode: 59378...a95

• Liker 2
Skrevet

virker som skatteetaten gjør litt merkelige ting for tiden... 
bytta jobb og fikk nytt skattekort grunnet både leilighetskjøp og høyere lønn, da hadde dem beregnet skatteprosenten til 13%. 

på nytt skattekort for 2017 hadde dem justert ned lønna mi igjen, tatt med gjeld, men ikke renter. Rettelsen utgjorde nesten 1000,- pr mnd. 

men siden du har stabil inntekt, prøv å legg inn tabell istedet, og se om det utgjør noe forskjell ? 

Skrevet

Får man uføretrygd med 7 mill på bok? Reduseres ikke den da? 7 mill er da meget god lønn resten av livet? Og ja du får nok formuesskatt. I Norge skatter vi av absolutt alt!

Anonymkode: 2f76b...5b7

Skrevet
1 time siden, _popcorn_ skrev:

virker som skatteetaten gjør litt merkelige ting for tiden... 
bytta jobb og fikk nytt skattekort grunnet både leilighetskjøp og høyere lønn, da hadde dem beregnet skatteprosenten til 13%. 

på nytt skattekort for 2017 hadde dem justert ned lønna mi igjen, tatt med gjeld, men ikke renter. Rettelsen utgjorde nesten 1000,- pr mnd. 

men siden du har stabil inntekt, prøv å legg inn tabell istedet, og se om det utgjør noe forskjell ? 

Skatteetaten bruker skatteoppgjøret for 2015 som grunnlag for automatisk beregning av skattekort.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får man uføretrygd med 7 mill på bok? Reduseres ikke den da? 7 mill er da meget god lønn resten av livet? Og ja du får nok formuesskatt. I Norge skatter vi av absolutt alt!

Anonymkode: 2f76b...5b7

Å få innvilget uføretrygd har ingenting med innestående i bank å gjøre. Det har med helse og mulighet for å ha lønnsinntekt å gjøre,og beregnes utifra inntekt før uførhet. 

Formue er så mangt. De som eier flere boliger og leier disse ut f eks, har en formue som kan være på svært mange millioner,men blir skattet i langt mindre grad enn de som lar pengene stå i banken. 

Med den skatteprosenten jeg ble presentert for, 47%, vil jeg sitte igjen med brutto ca 200 000 utbetalt i løpet av året. Det er ikke mye,når jeg i tillegg er aleneforsørger. 

Formuen min vil jeg spare til mine barn. 

Jeg godtar å skatte på den, men tenk litt på det: man skatter på inntekt,setter noe av pengene i banken og skatter en gang til på samme beløp. Tar man pengene ut og kjøper noe for de, betales det ny skatt i form av moms. Det er ganske mye skatt på samme krone! 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få innvilget uføretrygd har ingenting med innestående i bank å gjøre. Det har med helse og mulighet for å ha lønnsinntekt å gjøre,og beregnes utifra inntekt før uførhet. 

Formue er så mangt. De som eier flere boliger og leier disse ut f eks, har en formue som kan være på svært mange millioner,men blir skattet i langt mindre grad enn de som lar pengene stå i banken. 

Med den skatteprosenten jeg ble presentert for, 47%, vil jeg sitte igjen med brutto ca 200 000 utbetalt i løpet av året. Det er ikke mye,når jeg i tillegg er aleneforsørger. 

Jeg godtar å skatte på den, men tenk litt på det: man skatter på inntekt,setter noe av pengene i banken og skatter en gang til på samme beløp. Tar man pengene ut og kjøper noe for de, betales det ny skatt i form av moms. Det er ganske mye skatt på samme krone! 

Jepp. Og det er vel det høyre gjerne vil fjerne. 

Anonymkode: 59378...a95

Skrevet

Det lønner seg å kontrollsjekke alle opplysninger. 

Jeg visste ikke at man fikk beholde ufløreutbetaling om formue økte mye grunnet arv eller eksempelvis lotto, men det er jo veldig bra.

Skrevet
27 minutter siden, Kiselle skrev:

Det lønner seg å kontrollsjekke alle opplysninger. 

Jeg visste ikke at man fikk beholde ufløreutbetaling om formue økte mye grunnet arv eller eksempelvis lotto, men det er jo veldig bra.

Det skulle bare mange! Det hadde vært svært urimelig hvis jeg skulle tape min faste inntekt (uføretrygd) pga arv. Min bror har arvet helt det samme,men er i jobb. Det er ingen som ville finne på å tenke at han skulle trekkes i lønn pga arv.

Skrevet

Å få uføretrygd når man har 7 mill kr på bok er hårreisende. At ts uffer seg over en skatt på 47% er rimelig frekt. Menmen, mye skal ha mer..

Anonymkode: 0d2ce...1cf

Skrevet

Poenget med uføretrygd skal vel være at skattepengene våre skal gå til å hjelpe de som ikke klarer å forsørge seg selv? Burde vel være en avkorting mot formue? Hvorfor skal fellesskapet gi penger til noen som egentlig ikke trenger det? 

Anonymkode: 1cbb6...4cd

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget med uføretrygd skal vel være at skattepengene våre skal gå til å hjelpe de som ikke klarer å forsørge seg selv? Burde vel være en avkorting mot formue? Hvorfor skal fellesskapet gi penger til noen som egentlig ikke trenger det?

Formueskatt og inflasjon gjør at det er dyrt nok å spare som det er. Hvis man mister evt. trygd også så må man nesten være idiot for å ikke sløse bort alt man tjener så fort man får det, evt. bare jobbe minst mulig og la staten ta hele regninga når det går galt.

Anonymkode: 0db19...ea7

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da må du jo faktisk gjøre noe aktivt med formuen din da... Håper ikke du har 7 mill som står på en høyrentekonto. De hadde jeg tatt en lang og god prat med banken min, både for å øke avkastning og for å få formuen ned (på papiret)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...