AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #1 Skrevet 16. desember 2016 Forrige gang jeg skulle bestille meg nye briller så tok optikeren og "tegnet" et sånt kryss over de nye brillene, altså sikker for at krysset skulle være der som mine øyne var eller noe.. Men sist gang jeg bestilte briller (for en del år siden) så ble ikke dette gjort.. noen som vet hvorfor de tegner et sånt kryss? Om det har noe med skjeve hornhinner og sånt å gjøre?🤔 Grunnen til at jeg lurer er at de nye brillene jeg har fått er ganske ubehagelige å bruke og jeg føler at de er altfor sterk styrke Anonymkode: ad88a...5d6
Cata Skrevet 16. desember 2016 #2 Skrevet 16. desember 2016 Jeg tror det krysset er der som blikket naturlig vil treffe på brilleglasset og dermed "senter" for profilen på glasset. Elendig forklaring,men jeg får den ikke bedre. Jeg tror ikke det har bare med skjeve hornhinner å gjøre. Dersom brillene er ubehagelige å bruke og du har skjeve hornhinner så kan det være at korreksjonen for astigmatisme ikke er riktig. Av erfaring vet jeg at det kan være svært ubehagelig. Den eneste måten du kan finne ut av dette på er rett og slett å gå tilbake til optikeren og si at du opplever brillene som ubehagelige og be om en ny sjekk.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #3 Skrevet 16. desember 2016 Det har vel med at det må være det når man skal ha progressive briller. Anonymkode: a4745...827 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #4 Skrevet 16. desember 2016 Akkurat nå, Cata skrev: Jeg tror det krysset er der som blikket naturlig vil treffe på brilleglasset og dermed "senter" for profilen på glasset. Elendig forklaring,men jeg får den ikke bedre. Jeg tror ikke det har bare med skjeve hornhinner å gjøre. Dersom brillene er ubehagelige å bruke og du har skjeve hornhinner så kan det være at korreksjonen for astigmatisme ikke er riktig. Av erfaring vet jeg at det kan være svært ubehagelig. Den eneste måten du kan finne ut av dette på er rett og slett å gå tilbake til optikeren og si at du opplever brillene som ubehagelige og be om en ny sjekk. Da jeg tok synstesten (jeg kjøpte brillene på et annet sted enn jeg tok synstesten) så sa de ikke noe om skjeve hornhinner. Men jeg skjønner ikke helt, hva er det egentlig skjeve hornhinner er? Betyr det bare at man har forskjellig styrke på hvert øye? For jeg hadde ihvertfall forskjellig styrke på hvert øye ☺ Jeg bruker heller ikke progressive glass. Bare nærsynt. Anonymkode: ad88a...5d6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #5 Skrevet 16. desember 2016 Etter å ha studert brilleseddelen så tror jeg faktisk at jeg har skjeve hornhinner, det står -0.50 på CYL på begge øyne og 125 og 75 på AXE. Er det mulig at optikere kan ta feil av at man har skjeve hornhinner? Jeg hadde ikke skjeve hornhinner på de gamle brillene og de brillene var aldri ubehagelige å bruke, selv ikke i begynnelsen. Jeg er så redd for at jeg har fått feil på synstesten og dermed bruker briller som ødelegger synet mitt for alltid Anonymkode: ad88a...5d6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #6 Skrevet 16. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha studert brilleseddelen så tror jeg faktisk at jeg har skjeve hornhinner, det står -0.50 på CYL på begge øyne og 125 og 75 på AXE. Er det mulig at optikere kan ta feil av at man har skjeve hornhinner? Jeg hadde ikke skjeve hornhinner på de gamle brillene og de brillene var aldri ubehagelige å bruke, selv ikke i begynnelsen. Jeg er så redd for at jeg har fått feil på synstesten og dermed bruker briller som ødelegger synet mitt for alltid Anonymkode: ad88a...5d6 Det tar 14 dager før man blir vandt til nye briller. Synet ditt blir ikke ødelagt av å bruke evt feil briller i 2 uker. Slapp helt av nå. Skjeve hornhinner kan man nærmest få over natten, så det trenger ikke du å ha hatt på dine gamle briller. Anonymkode: a4745...827
runi Skrevet 16. desember 2016 #7 Skrevet 16. desember 2016 De setter x når ui har bestemt hvor brillene skal stå på nesen
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #8 Skrevet 16. desember 2016 Jeg jobbet noen år i optikerforretning, og opplevde aldri at vi satte kryss ved skjeve hornhinner. Det er derimot helt vanlig med bifokale og progressive, for å få feltene med ulike styrker rett. Men det er godt mulig at de har annen praksis andre plasser, eller at du skulle ha noen spesielle glass. Anbefaler at du prøver brillene i noen uker. Føles det fortsatt feil, går du tilbake og sier det som det er. Sannsynligvis måler de brillene for å sjekke at glassene er slik de skal være (ikke feilproduksjon). Er det ikke der problemet ligger, vil du sannsynligvis få ny synstest og nye briller (gratis selvfølgelig). Det er overhodet ikke farlig å bruke "feil" briller et par uker, og det er helt vanlig at de oppleves som ubehagelige i begynnelsen - spesielt om du har fått korrigert skjeve hornhinner eller endret styrken betraktelig. Synet ditt kommer ikke til å bli ødelagt for alltid Anonymkode: b1e3e...eb6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #9 Skrevet 17. desember 2016 Krysset settes der pupillen din treffer glasset, det er fordi det optiske senteret i glasset skal markeres før glasset lages. Du har skjeve hornhinner, men ikke veldig mye. Skjeve hornhinner har ingenting å gjøre med forskjellige styrke. Om du har kjøpt brillen din en annen plass enn synsprøven ble tatt og det viser seg at synsprøven er feil, kan du ikke klage til butikken du har kjøpt brillen. De har kun laget brillen etter "resepten" du har gitt dem. Om styrken i brillen stemmer etter det brilleseddelen oppgir, må du altså klage til butikken hvor du tok synstesten. Når det er sagt, kan det ta en stund før du venner deg til ny styrke/nye glass. Øynene ser, men hjernen skal være med på forandringene og det er ikke alltid gjort på bare noen timer/dager. Anonymkode: 5e03d...7e4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #10 Skrevet 17. desember 2016 Du kan forresten ikke skade synet ditt ved å gå med glass med feil styrke/feil korrigering for skjeve hornhinner. Anonymkode: 5e03d...7e4
Vesentlig Skrevet 17. desember 2016 #11 Skrevet 17. desember 2016 Har du samme styrke på begge øynene? For jeg opplevde en gang at det skjedde noe kluss i prosessen og styrkene ble byttet om. Tror ikke dette er veldig vanlig i det hele tatt, men jeg skjønte det med en gang siden det har jo hendt at jeg har byttet om på hvilken linse jeg skulle ta på.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #12 Skrevet 17. desember 2016 Hva mener du med ubehagelig? Er jo vanlig at man føler seg litt svimmel og rar en stund. Optikeren måler pupilleavatanden med et instrument, min har som vane å måle 2 ganger for å være sikker på at den blir riktig (skal visst være veldig ubehagelig om avstanden blir feil), kan jo være det har skjedd en feilmåling der. Dra innom for en dobbelsjekk hvis du er bekymret? Anonymkode: 8c59d...d20
Cata Skrevet 17. desember 2016 #13 Skrevet 17. desember 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha studert brilleseddelen så tror jeg faktisk at jeg har skjeve hornhinner, det står -0.50 på CYL på begge øyne og 125 og 75 på AXE. Er det mulig at optikere kan ta feil av at man har skjeve hornhinner? Jeg hadde ikke skjeve hornhinner på de gamle brillene og de brillene var aldri ubehagelige å bruke, selv ikke i begynnelsen. Jeg er så redd for at jeg har fått feil på synstesten og dermed bruker briller som ødelegger synet mitt for alltid Anonymkode: ad88a...5d6 Slapp av, du ødelegger ikke synet varig, og som flere andre sier så kan nye briller være litt ubehagelige de første ukene. Det er bare en tilvenningsprosess. Jeg er nærsynt og har skjeve hornhinner og etter et brillebytte der det var lenge siden siste endring så følte jeg at jeg gikk på et skrånende gulv i flere uker etter jeg fikk de nye brillene . Det rettet seg ut etterhvert. Men jeg har også fått prøve problemet med feil korrigering av astigmatisme. Til daglig bruker jeg linser, men en gang jeg måtte bytte linser så tok det en uke før de nye linsene kom og jeg måtte gå med et par utgamle briller. Det viste seg at synet mitt hadde forandret seg en god del siden disse brillene opprinnelig ble anskaffet, -blant annet hadde graden av skjeve hornhinner endret seg. Resultatet var skikkelig smertefullt. Attpåtil var jeg på kurs den uka, og etter en dag på skolebenken så verket øynene slik at kveldene ble tilbragt på hotellrommet med lyset avslått og øynene lukket fordi det var det som var minst smertefullt. Et mirakel at jeg klarte meg gjennom det kurset. Så snart jeg fikk de nye linsene med riktig korreksjon så var problemet vekk, dvs. det tok vel et par dager før alt var stabiliert og smerten helt vekk igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå