AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #1 Skrevet 16. desember 2016 Jeg begynner å bli litt bekymret for alkoholinntaket til faren min... Ser han han drikker vin hver dag, og selv om han selv påstår at det bare er et glass om dagen, merker jeg noen ganger at han er småbrisen under middagsbordet. Dette har begynt å skje det siste halvåret. Han var i Sverige og handlet vin på mandag, 6 flasker som jeg så, og nå er det bare 2 igjen. Er jeg hysterisk, eller burde jeg ta det opp med han? Anonymkode: fa068...934
Gjest Sorbus Skrevet 16. desember 2016 #2 Skrevet 16. desember 2016 Du er IKKE hysterisk! Har du en mamma der som kan hjelpe deg med og ta det opp med han?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #3 Skrevet 16. desember 2016 La nå fyren poppe et par blå, om han vil. Siden han sitter på sykkelsetet hele dagen, skulle det da bare mangle. Anonymkode: b20bf...d90
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #4 Skrevet 16. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: La nå fyren poppe et par blå, om han vil. Siden han sitter på sykkelsetet hele dagen, skulle det da bare mangle. Anonymkode: b20bf...d90 Sykkelsetet? Anonymkode: 69ab8...8b7 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #5 Skrevet 16. desember 2016 Ta det opp med han og det gjør deg ikke hysterisk. At du er bekymret for alkoholinntaket hans er mer enn god nok grunn til å snakke med han. Det burde være en varsellampe for han også. Anonymkode: cffa1...ddf 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #6 Skrevet 16. desember 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynner å bli litt bekymret for alkoholinntaket til faren min... Ser han han drikker vin hver dag, og selv om han selv påstår at det bare er et glass om dagen, merker jeg noen ganger at han er småbrisen under middagsbordet. Dette har begynt å skje det siste halvåret. Han var i Sverige og handlet vin på mandag, 6 flasker som jeg så, og nå er det bare 2 igjen. Er jeg hysterisk, eller burde jeg ta det opp med han? Anonymkode: fa068...934 Hvis han har drukket seg under bordet, er han mer enn bare småbrisen. Anonymkode: 0eb5e...1e9 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #7 Skrevet 17. desember 2016 Om han ligger under bordet, når dere spuser middag, ha daa er det for mye. Man sitter pent på stol ved bordet. Skjønner ikke voksne folk som mister bordskikken når de drikker Anonymkode: f189d...060
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #8 Skrevet 17. desember 2016 Du er ikke hysterisk. Det er bra du bryr deg, fordi et stort alkoholinntak er problematisk og helseskadelig uansett om man er alkoholavhengig eller ikke. Dersom du ønsker å konfrontere ham og fortelle hvor bekymret du er for hva drikkingen vil gjøre med hans helse, hva du er redd kan skje og hvordan hans drikking ødelegger for deg, må du ta det opp med ham når han er edru. Skriv gjerne ned på forhånd hva du vil spørre om og fortelle at du føler, så du ikke blir satt ut av bortforklaringer. At han reiser til Sverige for å handle vin kan selvsagt være for å spare penger (smugler han vin eller toller han inn?), men det kan også være fordi han ikke vil handle for mye på polet dersom dere/han bor i en mindre by med ett polutsalg og gjennomsiktige forhold (les sladder). http://avogtil.no/fakta/noen-du-kjenner-som-sliter/ Anonymkode: 13f05...940 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2016 #10 Skrevet 18. desember 2016 Han kom hjem etter enda en tur i Sverige her om dagen, med 2 nye poser med vin. 6 flasker. Da klarte jeg ikke holde tilbake, og måtte bare spørre rett ut. Han prøvde ikke å skjule noe, mer merket han syntes det var veldig ubehagelig å ville ikke prate særlig om det. Han sa han kanskje burde roe ned litt, men han virket ikke så alvorlig, så skal holde et lite øye med han. Det er bare jeg og han som bor i huset her, har ingen mor tilgjengelig og søsknene mine har flyttet ut. Jeg tror ikke jeg skal fortelle noen flere om dette helt enda, men vente til etter romjula for å se om det har roet seg ned da. Problemet har tross alt ikke vart så lenge. Men det er vondt, for jeg merker at han er stresset og muligens litt deprimert om dagen, og jeg føler at det er så lite jeg kan gjøre med det! Jeg tror kanskje han er litt ensom, har det stressende på jobb om dagen og er litt bekymret for dårlig råd nå i jula. TS Anonymkode: fa068...934
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #11 Skrevet 19. desember 2016 Han høres litt ut som min far, og vi er i samme situasjon. Jeg og pappa bor sammen, og jeg har i lengere periode lagt merke til at han drikker en del. Jeg ble veldig bekymret for han, og valgte derfor å ta det opp med han. Han innrømmet at han ikke bestandig har hatt det så lett i livet, han er litt deprimert for tiden og synes det er godt å slappe av med øl på kveldstid. Han drikker aldri når jeg er til stede, for han vet at jeg ikke liker at han drikker foran meg. Og han drikker seg aldri full, heldigvis. Jeg vil anbefale deg å snakka med han og vise at du bryr deg om han. Anonymkode: f3c17...576
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #12 Skrevet 19. desember 2016 Har opplevd det samme når jeg bodde med pappa. Han drakk vin hver kveld, men jeg så han aldri full eller brisen. Han satt bare rolig i sofaen med tven på og rødvin i glasset. Da jeg var mindre tenkte jeg aldri over dette og trodde det var normalt. Aldri sa han noe dumt heller slik at jeg reagerte på alkoholinntaket. Men etterhvert som jeg ble eldre, så synes lillesøsteren min også at det var litt rart at han drakk vin hver kveld. Det var ikke bare ett glass heller, så. Prøvde å høre med venninner og de sa "jamen herregud, pappa/mamma tar seg en øl hver kveld". Det gjorde meg roligere. Men senere snakket jeg med mamma om dette(de er skilt), de har et fint forhold og jeg har bedre "kontakt" med mamma om jeg kan si det sånn. Hun snakket med pappa om dette og at vi synes det kanskje var litt på kanten å drikke noen glass vin hver kveld. Pappa tok dette fint, og etter dette har ikke jeg eller min søster(som bor hjemme) sett han drikke vin. Men hvem vet, kan godt hende at han gjør det når vi er borte.. Anonymkode: dfe95...adf
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #13 Skrevet 19. desember 2016 Daglig drikking kan være "normalt" om det er snakk om et lite glass. Vi er mange som har en urgammel bestefar/oldefar som tar seg "en liten en" hver eneste kveld. Men her er det tydeligvis helt andre og økende mengder det er snakk om. Bra at du følger med. Anonymkode: 2df8d...512
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #14 Skrevet 19. desember 2016 TS er hysterisk om dette bare er snakk om et stort glass vin per dag. Anonymkode: 9250b...c78
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2016 #15 Skrevet 19. desember 2016 Det kinkige er at man kan bli mer deprimert av å drikke, så det blir en ond sirkel. Det er mange som selvmedisinerer seg med alkohol fremfor å kontakte lege og be om hjelp. Dessverre. http://rop.no/artikler/selvmedisinerer-seg-til-alkoholavhengighet Jeg synes ikke du skal gi deg på at du ser at han ødelegger for seg selv. Å la ham slippe unna er å gjøre ham en bjørnetjeneste. Vis at du er lei deg og ikke bare sint, og fortell ham hva du leser på nettet. Selv styrer han nok unna all informasjon som gir ham dårlig samvittighet eller er skremmende. Om det ikke fungerer selv om du gjentar at du er bekymret, kanskje han blir irritert, er dette ikke din feil og noe du skal føle skyldfølelse for. Han er voksen og må ta ansvar for seg selv. Du kan ikke leve livet for ham, bare si i fra hvordan du føler og hva han gjør mot deg ved å ikke passe bedre på seg selv. Om du bare har ham tilgjengelig må han jo forstå at han må passe på deg! Anonymkode: 13f05...940
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå