Gå til innhold

Skatteetaten skriver formue

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nytt skattekort for 2017 kom i dag. Det står jeg har formue, men har jo bare gjeld på egen bolig. Hvordan endre dette? Jeg får bostøtte, så nå ryker vel den når de skriver formue på meg. Irriterende!

Anonymkode: cfa27...111

Skrevet

Skattekortet er ikke selvangivelsen din. Er det feil kan du selv gå inn og rette opp i dette og sende inn korrigerte opplysninger, slik at skattekortet ditt blir endret.

• Liker 1
Skrevet

Ok så bostøtte kontoret sjekker ikke skattekortet mitt da? Var der det stod. Inntekt, formue, gjeld osv. Jeg har jo ikke formue med huslån.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok så bostøtte kontoret sjekker ikke skattekortet mitt da? Var der det stod. Inntekt, formue, gjeld osv. Jeg har jo ikke formue med huslån.

Nei, det er selvangivelse som er det interessante. 

Dessuten har du jo formue, men du har også gjeld slik at din netto formue er negativ. 

Anonymkode: 40f9c...cdf

Skrevet

Haha, samme tenkte jeg. Jeg har fått alt for mye i formue her og. Men det har jeg jo ikke lengre nå siden jeg har kjøpt bolig

Anonymkode: 21b0b...a45

Skrevet

Må jeg søke ny bostøtte nå fra januar eller går den automatisk?

Skrevet

Jeg sliter med det samme! 
Jeg eier ikke nåla i veggen. Lever av AAP og bostøtte. Har ikke bufferkonto, ingen hemmeligkonto. 

Det er ikke depositumkonto det er snakk. Kommer den i det hele tatt opp?

Det er snakk om en sykt stor sum på 75 000! Og det verste er, i fjor var den på 73 000. 
Jeg fatter ikke hvor de får denne summen fra. Siden Jeg eier verken bolig eller bil. Ikke har jeg hemmelige diamanter i en bankboks. Jeg eier ikke noe som helst. 

Jeg har 0 i bufferkonto, jeg har 3 kr på forbrukskonto. 
Hvor tar de disse tallene fra? Formuen sto i selvangivelsen også. Da jeg endret ikke noe på det, siden jeg aner ikke hvor denne summen kommer fra. 

Eneste informasjonen jeg finner: 
"Formue omfatter ligningsverdi av fast eiendom, aksjer og andre verdipapirer, bankinnskudd, med videre." - fra nettsiden deres.
Jeg fatter ikke hvordan de kan finne verdi i noe som helst, da jeg ikke eier noe. 

Anonymkode: c602e...cc1

Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med det samme! 
.............
Hvor tar de disse tallene fra? Formuen sto i selvangivelsen også. Da jeg endret ikke noe på det, siden jeg aner ikke hvor denne summen kommer fra. 
............
Jeg fatter ikke hvordan de kan finne verdi i noe som helst, da jeg ikke eier noe. 

Ikke bare sitt der som et mehe og vær uvirksom, da!? Skjønner ikke at det går an. Står det oppført noe på deg hos skatteetaten som ikke stemmer, er det din selvsagte plikt å melde endring og korrigere det. I alle fall kan du i det minste sende en melding til Skatteetaten via dine sider på Skatteetaten.no, og spørre hva det er og hvor de har tatt den summen fra.

Det er ikke penger som besteforeldre eller foreldre har satt inn i ditt navn på en egen konto da? Jeg vet at min avdøde svigerfar opprettet sparekonto i barnabarnas navn som han satte inn penger på.

Endret av Million
  • Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må jeg søke ny bostøtte nå fra januar eller går den automatisk?

Bostøtte går automatisk. Men du er pliktet til å kontakte de og gi ny relevant info om inntekt og formue endrer seg.

Anonymkode: f67ab...a93

Skrevet

Står det ikke formue OG gjeld? Det kan jo bety begge deler. Sjekk der det står: gjeldsrenter

Det er isåfall gjeld det står for og ikke formue.

Anonymkode: 4cb46...4db

Skrevet

Altså der det står Fradrag: se om det står gjeldsrenter under der. 

Anonymkode: 4cb46...4db

Skrevet
38 minutter siden, Million skrev:

Ikke bare sitt der som et mehe og vær uvirksom, da!? Skjønner ikke at det går an. Står det oppført noe på deg hos skatteetaten som ikke stemmer, er det din selvsagte plikt å melde endring og korrigere det. I alle fall kan du i det minste sende en melding til Skatteetaten via dine sider på Skatteetaten.no, og spørre hva det er og hvor de har tatt den summen fra.

Det er ikke penger som besteforeldre eller foreldre har satt inn i ditt navn på en egen konto da? Jeg vet at min avdøde svigerfar opprettet sparekonto i barnabarnas navn som han satte inn penger på.

Eh wtf. Ok nå har jeg funnet det ut! 
Men hva skal jeg gjøre nå. 

Det er post 4.1.1 det er snakk om. : http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Finn-post/4/1/1/
Der står det: 

Posten er normalt utfylt med innskuddet ditt per 31.desember. Summene baserer seg på hva som har blitt rapportert inn av banken(e), så sjekk at alt er riktig.

Beløpene du skal sjekke mot står i årsoppgaven du får fra banken(e) i januar.

Hvis beløpet er feil, må du endre det i selvangivelsen. Du bør også kontakte banken for at årsoppgaven skal bli riktig.

I årsoppgaven så står det en oversikt over saldoen på de forskjellige kontoene mine. 
Men problemet er. Den summen som står der. 
Sum innskudd 10 000 
Ved siden av står det "postnummer i selvangivelse 4.1.1"

Det er ikke noe formue, det er jo pengene som går til husleie. Det står på brukskontoen min. 
10 000 kr er jo langt, langt ifra den høye summen de har satt. Skal jeg da skrive inn den summen fra årsoppgaven til banken?

Men årsoppgaven fra banken kommer ikke før i Januar. 
Jeg har årsoppgaven fra 2015 og den sier 10 000 kr som da her saldo på brukskontoen min der og da. 
Skal jeg da endre formuen fra 70 til 10? Siden 70 er jo tydelig helt feil. 

Det finnes ingen kontoer i mitt navn. Jeg hadde en som jeg fikk da jeg var 18 år. Var en sparekonto opprettet av tante og onkel i mitt navn. Bursdagspenger. Den ble tømt og flyttet over til min vanlige bank da jeg var 18. Var ikke store summen, var "bare" 8000 kr :fnise: Da de brukte bare kontoen et par ganger da jeg var 1 år gammel, mesteparten var renter vil jeg tro. 

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Posten er normalt utfylt med innskuddet ditt per 31.desember. Summene baserer seg på hva som har blitt rapportert inn av banken(e), så sjekk at alt er riktig.

Det står akkurat hvordan de har kommet fram til beløpet i selvangivelsen. Da mener jeg den du leverer om våren, ikke skatteoppgjøret som du får på sommeren eller høsten. Der står det imidlertid også en oppsummering på en av sidene. Jeg synes ikke du skal forandre noe før du har funnet ut med sikkerhet at det er en feil og ikke noe du har misforstått.

Anonymkode: c3f56...e63

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eh wtf. Ok nå har jeg funnet det ut! 
Men hva skal jeg gjøre nå. 

Det er post 4.1.1 det er snakk om. : http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Finn-post/4/1/1/
Der står det: 

Beløpene du skal sjekke mot står i årsoppgaven du får fra banken(e) i januar.

Hvis beløpet er feil, må du endre det i selvangivelsen. Du bør også kontakte banken for at årsoppgaven skal bli riktig.

I årsoppgaven så står det en oversikt over saldoen på de forskjellige kontoene mine. 
Men problemet er. Den summen som står der. 
Sum innskudd 10 000 
Ved siden av står det "postnummer i selvangivelse 4.1.1"

Det er ikke noe formue, det er jo pengene som går til husleie. Det står på brukskontoen min. 
10 000 kr er jo langt, langt ifra den høye summen de har satt. Skal jeg da skrive inn den summen fra årsoppgaven til banken?

Men årsoppgaven fra banken kommer ikke før i Januar. 
Jeg har årsoppgaven fra 2015 og den sier 10 000 kr som da her saldo på brukskontoen min der og da. 
Skal jeg da endre formuen fra 70 til 10? Siden 70 er jo tydelig helt feil. 

Det finnes ingen kontoer i mitt navn. Jeg hadde en som jeg fikk da jeg var 18 år. Var en sparekonto opprettet av tante og onkel i mitt navn. Bursdagspenger. Den ble tømt og flyttet over til min vanlige bank da jeg var 18. Var ikke store summen, var "bare" 8000 kr :fnise: Da de brukte bare kontoen et par ganger da jeg var 1 år gammel, mesteparten var renter vil jeg tro. 

Selvfølgelig, har du ikke formue så må du jo endre den når den står oppført feil! Altså, vet du ikke hva selvangivelsen er? Det er der du endrer ting som har kommet inn galt. Har du null i formue og det står 70.000 så skriver du null. Det er ditt ansvar å sette korrekte summer. Du kan jo ikke la det stå 70000 om du ikke har 70000?!? 

Anonymkode: ffca7...088

• Liker 1
Skrevet

Meg over. Som det jeg har forstått, så er den årsoppgaven fra banken, noe du fører inn på selvangivelsen. Så når den kommer så endrer jeg jo det til det som står i årsoppgaven. 

Så jeg kan endre formuen til 0 eller 1.000kr på skattekortet. Siden jeg har ingen formue, kan jo være at jeg klarer å spare penger i løpet av året. Men dette er jo noe man skriver inn på selvangivelsen når den kommer. Stemmer det?

Jeg er helt grønn på dette, beklager mange dumme spørsmål. 

Annonse
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meg over. Som det jeg har forstått, så er den årsoppgaven fra banken, noe du fører inn på selvangivelsen. Så når den kommer så endrer jeg jo det til det som står i årsoppgaven.

Tallet du vil endre er bare summen av noen andre tall, bl.a. den årsoppgaven du snakker om. Det står akkurat hvordan de har kommet fram til summen i selvangivelsen, det er ikke bare noe de finner på. Du må lese hvor de sier at de 70 000 kronene kommer fra. Selvangivelsen ligger tilgjengelig på nettet på https://skatteetaten.no eller https://altinn.no, gå inn der og last ned Selvangivelse 2015 som ligger i meldingsboksen.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tallet du vil endre er bare summen av noen andre tall, bl.a. den årsoppgaven du snakker om. Det står akkurat hvordan de har kommet fram til summen i selvangivelsen, det er ikke bare noe de finner på. Du må lese hvor de sier at de 70 000 kronene kommer fra. Selvangivelsen ligger tilgjengelig på nettet på https://skatteetaten.no eller https://altinn.no, gå inn der og last ned Selvangivelse 2015 som ligger i meldingsboksen.

Sjekket tidligere brev om skatte trekk og selvangivelse, nå forstår jeg. 
De regner depositum + saldo som formue! 

Takk for hjelpen. Da får den summen bare stå der. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket tidligere brev om skatte trekk og selvangivelse, nå forstår jeg. 
De regner depositum + saldo som formue! 

Takk for hjelpen. Da får den summen bare stå der. 

Hvis du lurer på sånne ting så kan du også ringe skatteetaten, så vil de hjelpe deg. 

Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter-redigert:

ser nå at du fant det ut, det er depositum for leilighet.

Godt at du fant det ut! :)

Endret av Million
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du lurer på sånne ting så kan du også ringe skatteetaten, så vil de hjelpe deg. 

ringe går nok ikke, da det er evig lang kø. Men har sendt epost.
Dette er mitt andre år med inntekt og skatt. Kun jobbet like under frikortgrensen tidligere. Så det er mye å sette seg inni.
Så ville spørre her for å forstå litt mer. Litt dumt å sende epost hvor det står "Hjelp meg! Men jeg vet ikke med hva, for jeg vet ikke om det er noe galt eller ei" :fnise: Kan ikke akkurat be skatteetaten om å gå igjennom selvangivelse, privatøkonomi og alt for å sjekke at alt stemmer for meg, det er jo noe man må gjøre selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...