Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å gå mektig lei av at folk bruker mine skattepenger på fjas. Hvorfor er det så vanskelig for enkelte å forstå at det faktisk er normalt å jobbe for pengene? Tydeligvis er mange av den oppfatning at det er likegreit å snylte på staten. Mange har også forstått at det hjelper å få en unge, da blir bidragene både større og fler...

Tenk hvis alle landets sosialklienter og alenemødre hadde blitt bortplassert i et land hvor ”stønad” og ”trygd” var fremmedord, og det var vanlig å jobbe for føden. Bare for en uke eller to. Da hadde nok også de klart seg. Har man ikke har noe valg, hvis pengene ikke kommer automatisk inn på konto en gang i måneden, er det klart man jobber. Men hvis man kan sitte på sofaen, og motta enda mer penger, er det klart man velger det...

Uetisk er det likefullt.

Nå er det på tide at Norges stat begynner å begrense pengeflommen til folk som likegjerne kunne jobbet. Vi trenger ikke flere sosialklienter. Det vi trenger her i landet, er folk som jobber for føden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke glemme at noen må jobbe for at andre skal få latet seg....

Waco

Takker sosialismen!

Skrevet

... ojojoj... man velger altså å være vanskelig?

Alle vet at noen må jobbe for at andre skal få latet seg, har jeg sagt noe annet? Jeg er bare drittlei av at enkelte her inne forsvarer og støtter folk som snylter til seg store pengesummer hver måned, som for eksempel alenemødre. Folk skal for helvede jobbe for føden!

Rødhette

... har aldri forsvart sosialismen...

Skrevet

Sikkert en god idé.

Samtidig burde alle få følt på kroppen hvordan det er å være ufrivillig arbeidsløs en måneds tid, og hva det gjør for selvfølelsen.

Skrevet

Synes heller vi skal være glad vi bor i et land som har slike ordninger.

Mange land hvor man feks kommer utfor en ulykke, blir uføretrygdet, og får ingen støtte. Bare legge seg ned for å dø nesten.

Mange vil en eller annen gang i livet trenge litt drahjelp for å komme over en vanskelig periode, for å ha muligheten til å komme inn i arbeidslivet igjen.

Så for mange gjør nok disse ordningene livet verdt å leve, da det ikke finnes andre løsningerfor øyeblikket.

Også DINE skattepenger da...(høres ut som en velkjent Ricky Lake frase).

Ihvertfall tydelig at du ikke vet hvilke grupper som får forskjellige trygder!!

Og du kan kanskje spisifisere hva "fjas" er? Maten, bleiene, regningene eller taket over hodet ?

Gjest Miss Gemini
Skrevet

Så lenge det er mulig å utnytte systemet så vil det også bli utnyttet. Det er jo faktisk ganske imponerende hvor mye tid og krefter enkelte bruker for å finne smutthull for å slippe å jobbe for pengene.. :roll:

Moralsk forkastelig? -Ja, det er det, men hvorfor skal folk gidde å arbeide når de likevel får inn pengene?

*Miss Gemini* (som arbeider for pengene, men kun fordi jeg har noe som til tider virker veldig bortkastet: samvittighet..)

Skrevet
Tenk hvis alle landets sosialklienter og alenemødre hadde blitt bortplassert i et land hvor ”stønad” og ”trygd” var fremmedord, og det var vanlig å jobbe for føden. Bare for en uke eller to. Da hadde nok også de klart seg. Har man ikke har noe valg, hvis pengene ikke kommer automatisk inn på konto en gang i måneden, er det klart man jobber. Men hvis man kan sitte på sofaen, og motta enda mer penger, er det klart man velger det...

Hvis du var alenemor, Rødhette. Med en baby må ca.6 måneder for eksempel.

Hvor ville du jobbet da? Og hvem tar seg av babyen?

Jeg er bare drittlei av at enkelte her inne forsvarer og støtter folk som snylter til seg store pengesummer hver måned, som for eksempel alenemødre.

I tråden din om alenemødre sier du at du ikke generaliserer.

Jaja.. :roll:

Jeg skal være enig i at en god del av de som går på trygd gjør det uten god nok grunn. Dette kunne vi godt hatt en dialog på Rødhette, men jeg mister interessen når du så hardnakket går ut mot en spesiell gruppe på denne måten.

Det virker rett og slett smakløst.

Skrevet

...eller hva om du plutselig blir syk, og ute av stand til å jobbe?

Hjerneblødning? Trafikkulykke? Kreft? Hjerteproblemer?

Ville du fremdeles ha vært i stand til å møte ufortrødent opp på jobben din, like blid og glad hver morgen?

Tenk deg om.

Hva er egentlig sosialklienter, rødhette?

De er mennesker!

Mennesker som for en kortere eller lengre periode i sitt liv er avhengig av litt støtte fra fellesskapet for i det hele tatt å greie hverdagen sin!

Man skal ikke kaste stein når man sitter i glasshus. Og i morgen kan det faktisk være DITT liv som er snudd på hodet, og DU som befinner deg i en situasjon du ikke vet verken inn eller ut av!

La oss håpe det ikke skjer, men det er ingen av oss som har noen garanti for morgendagen. Og heldigvis - det er derfor Norge er et godt land å bo i, vi betaler kanskje nok i skatt, men så blir vi forhåpentligvis fanget opp av systemet når vi får slått beina under oss.

Jeg synes vi skal takke for hver dag vi får være friske og greier å stå opp og komme oss på jobb, om det er et slit iblant. Det andre alternativet tror jeg ikke vi skal misunne noen.

Jeg for min del er lykkelig og glad over at alt rundt meg fungerer som det skal, både i kropp og sjel, økonomisk på jobb og ikke minst familiemessig.

Jeg vil i hvert fall ikke bli sosialklient "for pengenes skyld".

Det tror jeg ikke du ville ha ønsket deg heller, Rødhette?

:wink: Hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...