AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #1 Skrevet 16. desember 2016 Vi ble tidligere enige om at vi kjøper julegaver til noen lunde samme verdi. Jeg har et barn på 5, han har 2 på 8 og 11. Jeg har kjøpt en leke til 400 kr, denne er fra både meg og far. Jeg har mye dårligere råd enn samboer, så har ikke penger til dyrere gave. Samboer har kjøpt iphone 5s til sitt barn på 8 år, 2800kr.. Nevnte det at jeg synes det blir feil når vi hadde en avtale. Men sa også at neste år må vi i allefall samkjøre gaver når barna feirer jul med oss. I år er barna hos den andre forelderen. Hva tenker dere? Skal jeg svelge denne kamelen? Anonymkode: ee1ca...f93
Gjest Runforit Skrevet 16. desember 2016 #2 Skrevet 16. desember 2016 (endret) Denne er vanskelig. For selv om du har dårligere råd så må jo han få kjøpe så dyre gaver han ønsker til sine barn. Hvordan er samværsfordelingen? Om mor har hovedomsorgen så er det naturlig at han gjerne vil skjemme dem bort litt ekstra, men om dere bor sammen 100% så blir det litt merkelig i mine øyne at dere ikke lever sammen som en familie med samme standard. Om dere drar på ferie sammen f.eks så hadde det vært rart om dere ikke kunne gjøre de samme tingene pga forskjellig økonomi. Endret 16. desember 2016 av Runforit
Kvalitet Skrevet 16. desember 2016 #3 Skrevet 16. desember 2016 Du kan rett og slett ikke forvente at han skal kjøpe en gave til 400 kr til barna sine selv om du ikke har bedre råd. Hadde dere vært nærmere hverandre prismessig kunne jeg forstå at det gikk Ann å bli enige om en pris, men dere er langt fra hverandre. Det er tydelig at han både vil og har økonomisk frihet til å gi dyrere gave til barna sine. Som mor hadde jeg blitt såret på mine barns vegne om far ga dem gave basert på stemors økonomi. Når det er sagt skjønner jeg dine side av saken at forskjellene blir tydelig for ditt barn som får en annen gave. Synes dog det er rart at du ikke har mer å gi til barnet ditt enn en gave til 200 (eller 400 med barnets far som du skrive) 17
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #4 Skrevet 16. desember 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi ble tidligere enige om at vi kjøper julegaver til noen lunde samme verdi. Jeg har et barn på 5, han har 2 på 8 og 11. Jeg har kjøpt en leke til 400 kr, denne er fra både meg og far. Jeg har mye dårligere råd enn samboer, så har ikke penger til dyrere gave. Samboer har kjøpt iphone 5s til sitt barn på 8 år, 2800kr.. Nevnte det at jeg synes det blir feil når vi hadde en avtale. Men sa også at neste år må vi i allefall samkjøre gaver når barna feirer jul med oss. I år er barna hos den andre forelderen. Hva tenker dere? Skal jeg svelge denne kamelen? Anonymkode: ee1ca...f93 Jeg synes at dere skal samkjøre neste år i det minste da dere feirer sammen. Jeg er ikke enig med de som har svart deg, jeg synes det blir helt feil om to av barna skal få dyre fine gaver, mens den tredje skal få langt mindre. Så lenge dere bor sammen, er dere som en familie å regne, og da skal man vel også behandles likt. Far kan gi barnet sitt iphone ellers i året hvis han ønsker, men når alle 3 barna sitter der på juleaften, skal vel ikke det ene barnet så tydelig føle og se at de andre får mer. Dessuten hadde dere en avtale, men har tydeligvis ikke diskutert hvor mye penger dere skulle bruke på barna. Er ikke stefar med på gaven til ditt barn? Her gir vi ikke gaver fra far og mor. Her gir mor og stefar en gave, og far og stemor en gave. På den måten må vi samkjøre, og det føles mer riktig. Anonymkode: 7aa43...bd0 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #5 Skrevet 16. desember 2016 23 minutter siden, Kvalitet skrev: Du kan rett og slett ikke forvente at han skal kjøpe en gave til 400 kr til barna sine selv om du ikke har bedre råd. Hadde dere vært nærmere hverandre prismessig kunne jeg forstå at det gikk Ann å bli enige om en pris, men dere er langt fra hverandre. Det er tydelig at han både vil og har økonomisk frihet til å gi dyrere gave til barna sine. Som mor hadde jeg blitt såret på mine barns vegne om far ga dem gave basert på stemors økonomi. Når det er sagt skjønner jeg dine side av saken at forskjellene blir tydelig for ditt barn som får en annen gave. Synes dog det er rart at du ikke har mer å gi til barnet ditt enn en gave til 200 (eller 400 med barnets far som du skrive) Seriøst ? Selvfølgelig skal man ta hensyn til hverandre i en familie. Så lenge far og stemor bor sammen må de ta hensyn til hverandre, det gjelder far også. Far kan kjøpe dyre gaver til barna resten av året, men synes de skal bli enige i julen av hensyn til ts sitt barn. Jeg hadde blitt mer såret på barnet mitt sitt vegne om stefar ikke en gang var med på gaven til barnet mitt, men overøste egne. Anonymkode: 7aa43...bd0 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #6 Skrevet 16. desember 2016 Alder har jo litt å si. En 5-åring "trenger" ikke like dyre gaver. Anonymkode: ec64f...4af 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #7 Skrevet 16. desember 2016 Jeg og mine søsken har aldri fått like gaver. Vi er mange, og foreldrene våre har hvert år valgt gaver spesifikt til hver av oss. Et år fikk jeg kanskje gave til 200, mens en annen fikk til 1000, en til 300 og en til 2000. Neste år igjen var alt snudd om. Kanskje var det noen som ønsket seg en veldig dyr gave en gang (vaskemaskin, fotoapparat e.l.), da fikk denne den dyre gaven og alle andre for under 300. Ingen av oss har noensinne regnet på hvem som har fått dyrest, aldri har vi sammenlignet priser heller Alder har jo også noe å si, en mobiltelefon er helt "normal" gave til en åtteåring nå i 2016, og 2800 er ingen upris for en iphone. En femåring har ikke behov for så dyre gaver. Dette jevner seg ut med årene uansett Mitt barn ønsket seg iphone et år og fikk det. Nå to år på rad har gaven vært for under 400, fordi jeg har ikke råd til slike gaver hele tiden. Nå i år får barnet noe det ønsker seg, som koster så mye som 350 kroner! Anonymkode: fafa9...ebe 8
Gjest ti10 Skrevet 16. desember 2016 #8 Skrevet 16. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alder har jo litt å si. En 5-åring "trenger" ikke like dyre gaver. Anonymkode: ec64f...4af Men en 8-åring trenger en gave til 2800,-?
Gjest Jessica Skrevet 16. desember 2016 #9 Skrevet 16. desember 2016 Heihei. Du har dårlig råd. Ikke han. Idag er det vanlig at 8 åringer får en telefon. Syns faktisk ikke 2800 var så dumt. De andre barna skal ikke bli straffet for ditt behov for rettferdighet. Personlig har jeg det ene året kjøpt iPhone 6 til et av mine barn og klær til et annet barn. I år får det barnet som fikk klær ifjor ipad . Det barnet som fikk iPhone 6 får sko og en lue. Vet du hvorfor? Fordi enkelte foreldre gir utifra behov og økonomi.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #10 Skrevet 16. desember 2016 Kommer helt an på. Om barnefar hadde en god grunn til å bruke så mye det året hadde det vært ok. En 5-åring er noe annet enn en 8-åring. Men om det var et mønster der egne barn ble bortskjemt eller der man gav overflødige gaver hadde jeg trekt meg unna. Om telefonen er viktig for å ha kontakt med barnet når de ikke er hjemme, så kanskje det er ok. Når det er sagt, om dere sammen har en avtale om hvor mye penger dere vil bruke på barna og han bryter det, så lager det mye mer hodebry enn det trengte gjøre. Han kunne tatt det opp med deg om dette var et år der han ville bruke ekstra penger på en telefon. Om det var en del av planen at ditt barn ikke ser det kan det være ok i denne alderen. Vil ikke tro ditt barn merker det? Men om dette blir et mønster når barna blir eldre og merker forskjellsbehandling så blir det et stort problem Nøkkelordet er kommunikasjon når alt kommer til alt Anonymkode: dd522...e2b
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #11 Skrevet 16. desember 2016 Akkurat nå, ti10 skrev: Men en 8-åring trenger en gave til 2800,-? En åtteåring i 2016 trenger stort sett mobiltelefon ja. Hvor dyr man velger å kjøpe kommer jo ann på hva man har råd til. Slik tidene er nå så er iphone det eneste "godkjente", mitt barn sa tydelig fra at h*n heller ville spare og kjøpe iphone, enn å få en annen mobil i gave. Anonymkode: fafa9...ebe 2
skruf Skrevet 16. desember 2016 #12 Skrevet 16. desember 2016 Hvorfor gir dere ikke gaver til barna fra dere begge to? Altså, kjøper sammen og spleiser på gavene? Dere er jo samboere, så for meg så ville det vært naturlig å spleise og sette fra "mamma og Per" og fra "pappa og Kari" på gavelappen. Det vil bli helt feil når dere feirer jul sammen med alle barna at ene ungen skal få en gave av mindre verdi mens de to andre får veldig dyre gaver (for meg så er 2800kr en veldig dyr gave. Har aldri kjøpt så dyre julegaver til våre barn til tross for god økonomi). 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #13 Skrevet 16. desember 2016 Du og barnefar har bare råd til å bruke 400kr tilsammen på julegave, men din samboer glatt bruker nesten 3000 på gave til det ene av sine barn? Her aner jeg en vanvittig skjevhet i økonomi som kan skape mye problemer framover - jeg ville nok hatt fokusert på å finne en løsning der heller enn å pukke på likhet i julegaver. Ungen din er for liten til å tenke over hva gaven koster og de skal ikke feire jul sammen, så den delen er egentlig ikke så viktig i år. Et større spørsmål er hva dere gjør i hverdagen, når barna trenger noe, når dere skal på ferie og utflukter? Jeg skjønner at man som samboere med dine og mine barn ikke har fullstendig felles økonomi, men barn som bor under samme tak bør likebehandles mest mulig, og det er enda viktigere i det daglige enn på julaften. Anonymkode: b46fe...e9a 11
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #14 Skrevet 16. desember 2016 Dette er noe av grunnen til at jeg aldri kommer til å etablere meg på ny. Hadde ikke orket at noen skulle legge seg opp i hvor mye penger jeg vil legge i julegaver og bursdagsgaver til mitt eget barn. Anonymkode: 42491...e8b 5
Gjest Sugemerke Skrevet 16. desember 2016 #15 Skrevet 16. desember 2016 Hvorfor kjøper ikke du og samboer gaver sammen til alle tre? Da slipper dere dette problemet.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #16 Skrevet 16. desember 2016 52 minutter siden, ti10 skrev: Men en 8-åring trenger en gave til 2800,-? Nå får det være nok! Samboeren til TS er en kjernekar som bryr seg om barna sine! Anonymkode: ec64f...4af 6
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #17 Skrevet 16. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er noe av grunnen til at jeg aldri kommer til å etablere meg på ny. Hadde ikke orket at noen skulle legge seg opp i hvor mye penger jeg vil legge i julegaver og bursdagsgaver til mitt eget barn. Anonymkode: 42491...e8b Men du ville ha vært så grådig at du ville ikke ha kjøpt likt til ditt stebarn? Jeg synes dette er helt merkelig og herregud hva feiler dere her i Norge? Blir sammen med folk og alt er mitt mitt mitt mitt mitt mitt mitt. Så kalde mennesker må mann letter lenge etter. Om jeg flyttet sammen med en mann med barn og han hadde ikke råd til å kjøpe gaver til sine barn ville jeg ha spandert og gitt de barna en fin jul fra BEGGE av oss. Det forundrer meg at folk blir sammen med andre som har barn fra før. Anonymkode: 71e35...857 4
Sh999 Skrevet 16. desember 2016 #18 Skrevet 16. desember 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå får det være nok! Samboeren til TS er en kjernekar som bryr seg om barna sine! Anonymkode: ec64f...4af Man trenger ikke gi dyre gaver for og bry seg om barna sine! 9
Browncoat Skrevet 16. desember 2016 #19 Skrevet 16. desember 2016 1 minutt siden, Sh999 skrev: Man trenger ikke gi dyre gaver for og bry seg om barna sine! Barnet er 8 år og har behov for en telefon, 2800 er ikke så dyrt for en iPhone hvis man likevel må kjøpe en telefon. Eller hadde det vært bedre om 8-åringen fikk en gave til 400 kr til jul, og så telefonen litt senere fordi "nå trenger du en egen telefon"? Nå skal uansett ikke barna feire jul sammen, og 5-åringen er for liten til å skjønne prisforskjellen på gavene, så i år ser jeg ikke problemet. Ellers enig i de som har stilt spørsmål ved at TS kun har råd til 200 kr i gave til sitt eget barn. Det virker som at det generelt er en skjevfordeling i økonomien og det blir ekstra synlig/sårt når det blir en så tydelig prisforskjell på julegavene. TS - hvordan er økonomien ellers? Tjener dere vesentlig forskjellig eller er dere ganske like? Hvordan fordeles/ordnes økonomien? Har du bedre eller dårligere råd (generelt) etter at dere flyttet sammen enn da du var alene? 1
skruf Skrevet 16. desember 2016 #20 Skrevet 16. desember 2016 6 minutter siden, Browncoat skrev: Barnet er 8 år og har behov for en telefon, 2800 er ikke så dyrt for en iPhone hvis man likevel må kjøpe en telefon. Eller hadde det vært bedre om 8-åringen fikk en gave til 400 kr til jul, og så telefonen litt senere fordi "nå trenger du en egen telefon"? Nå skal uansett ikke barna feire jul sammen, og 5-åringen er for liten til å skjønne prisforskjellen på gavene, så i år ser jeg ikke problemet. Ellers enig i de som har stilt spørsmål ved at TS kun har råd til 200 kr i gave til sitt eget barn. Det virker som at det generelt er en skjevfordeling i økonomien og det blir ekstra synlig/sårt når det blir en så tydelig prisforskjell på julegavene. TS - hvordan er økonomien ellers? Tjener dere vesentlig forskjellig eller er dere ganske like? Hvordan fordeles/ordnes økonomien? Har du bedre eller dårligere råd (generelt) etter at dere flyttet sammen enn da du var alene? En 8-åring har ikke behov for en iphone! Herlighet, en andreklassing har behov for en telefon som kan ringe ut og ringe inn og sende meldinger. Den dagen et barn har behov for en gave til nesten 3000kr så ber jeg om at man stopper verden så jeg kan hoppe av. 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå