Gå til innhold

Er ofte fortvilet over huden min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før noen anbefaler å gå til lege så har jeg gjort det. :-) Og jeg har også vært til hudlege (mange år siden nå, men tilstanden er det samme) og fikk konstantert seboreisk hud. Fikk fungoral mot dette og jeg syns faktisk at det fungerer. Men jeg synes stadig huden er irritert i området jeg har seboreen. Spurte legen om det f.eks kunne ha utviklet seg til rosacea, men hun sa nei. Jeg vet at leger ikke er spesialisert mot hud, men regner med at hvis hun var i tvil så ville hun ha henvist meg til hudlege. 

Jeg synes jeg gjør alt "riktig", men klart jeg gjør kanskje for lite. Jeg renser med aloerensen til bodyshop, og smører med en nøytral oljefri fuktighetskrem. Nå er det jo klart en vanskelig årstid. Tørr og kald luft, og i tillegg eksamenstid. Stress=utbrudd

Noen andre som har dette eksemet eller rosacea? Jeg skulle så gjerne ha fått jevnere hud og mindre porer. Har tenkt på rozex, men ser den inneholder antibiotika og det er ikke gunstig da jeg bruker p-piller. Har ikke rosacea, men hørt den kremen kan gi jevnere farge. 

Anonymkode: d86a1...f80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tendenser til seborreisk eksem i t-sonen og for meg hjelper det å bruke milde produkter og lett fuktighetskrem/-olje. Spesielt er det viktig for meg at ansiktsrensen min ikke inneholder såpestoffer (SLS, SLES) og at jeg ikke bruker kornete skrubber (altfor røff eksfoliering). :)

Skrevet

Ts her: Jeg er helt enig med deg her. Jeg har hørt at fuktighetskremene for oss med seboreisk eksem bør være oljefri, eller tilnærmet. Jeg bruker skum rens fra TBS (aloevera, fantastisk god og kjøler litt. Også en nøytral en fra la roche posay men den må bestilles fra utlandet for å få den oljefri. Jeg synes dette er litt tungvint og har litt lyst til å prøve andre apotekprodukter som er mer tilgjengelig. F.eks NO7 fra Boots. :-) 

Jeg peeler ikke huden, men skal begynne å innføre det litt når jeg har fått roet ned huden. Har du fått noen kremer fra legen? Jeg bruker fungoral fast to kvelder i uka. Også tar jeg en "kur" hver morgen og kveld i fire uker i begynnelsen av hvert halvår. :-) Jeg har noen få sprengte blodkar også under nesa. Skulle gjerne få de vekk.

Skrevet

Skumrens inneholder ofte SLS, og fra hva jeg ser for TBS-rensen du har sin ingredienseliste inneholder den dette irriterende såpestoffet. Selv har jeg hatt veldig god erfaring med Dermalogica sin Ultra Calming Cleanser, som jo er tilgjengelig på Vitusapotek (om jeg ikke tar feil? Bor ikke i Norge). Det var veldig uvant å ikke ha den "squeaky clean"-følelsen etter å ha vasket ansiktet når jeg først gikk over til denne, men over tid har det bidratt til å roe ned huden min (færre skjellete, fete, flassutbrudd). Vet ikke om et billigere alternativ til denne, men den er drøy i bruk. Skal nevnes at den - som mange andre milde renser - ikke fjerner sminke bra, så en separat sminkefjerner anbefales. :) 

Jeg brukte et par preparater fra legen for et par år siden (Differin og Finacea), men sluttet da de irriterte huden min og fordi det endte i solskade i ansiktet fordi jeg var altfor dårlig på bruk av solkrem. Det "eneste" jeg gjør nå er å bruke produkter som passer for sensitiv hud, og å passe på at vannet jeg bruker i ansiktet ikke er for hardt ettersom dette legger seg som en irriterende hinne. Sistnevnte høres kanskje rart ut, men vannkvalitet har mangt å si for hvor bra hudpleien din fungerer.  

Skrevet

Sliter med det samme! Har også vært til lege og hudlege uten å få noe særlig hjelp:(( driver konstant å forsker på produkter. Jeg synes jeg lever likt hele tida, og skjønner ikke hva som trigger. Kan være veldig fin en dag og full av sår og kløe den neste. Jeg har funnet en vidunderkrem på iherb nettopp!! Derma e tea tree oil krem. Har slitt med sår rundt halsen som endelig begynner og gi slipp, hurra!! Men får se etterhvert hvordan den funker på sikt. Venter på rens fra iherb som også inneholder tea tre oil, fra Desert essence. Tea tree oil skal visstnok være bra for mange typer eksem og rosacea, siden det dreper sopp og midd, som gjerne er forbundet med disse lidelsene. Bruker en fra Ole Henriksen nå, mulig den inneholder det stoffet som er nevnt over?

veldig slitsomt og plages med dette:(( forstår deg godt og håper på gode råd her!

Anonymkode: b0781...53c

Skrevet

Åå, deilig å høre om flere med liknende problemer, haha. :P Savner å "prate" med noen om dette. 
Jeg vet heller ikke hva som trigger. Jeg spiser helt normalt, dvs at jeg ikke unngår noe, men overdriver heller ikke. 
Har faktisk tenkt litt på å begynne å drikke grønn te. Det skal visst være veldig bra mot irritert hud. Og huden virker nettopp litt betent på en måte. Jeg har kontroll over flassen, men huden er "kronisk" rosa i kinnene og under nesa har jeg noen få sprengte blodkar. Har tenkt litt på rosaliac serumet til La roche posay. Det skal forebygge/redusere couperose, men på paulas choice sine reviews så står det at det serumet gjør ikke noe fra eller til for huden så jeg vet ikke hva jeg skal stole på...

Skrevet

I know!!😅🙉🙈

det er en jungel der ute og det tar tid å finne ut hva som EGENTLIG foregår. Noen skriver bruk kokosolje for eks, mens andre sier STOPP! Veldig individuelt. Grønn te er i alle fall bra!😅

Leste nå at man må holde seg unna ALT av såper, rens, olje osv, siden alt dette gir næring til soppen🙄 Så mitt neste forsøk blir dead sea salt som rens og såpe(?tror jeg..)

for bare 1,5 mnd siden var huden helt fin, trodde jeg hadde knekt koden, men nå er helvete løs igjen. Vet ikke om det er pga plenty gjærbakst og alkohol på en helg..vet jo det ikke er ja-mat ift huden. 

Anyhow, som ved alle andre lidelser, så skal trim, frisk luft, meditasjon osv hjelpe angst og depresjon kan gi oppblussing har jeg hørt. Passet for min del siden de siste tre årene har vært tøffe med dødsfall og tristhet ift dette. Mange bekymringer osv. Tror vi må få fred i sjela for å bli bra😅

Anonymkode: b0781...53c

Skrevet

Har du prøvd jojobaolje (ren)? Ja det er en olje, men den tilpasser seg på en måte huden. Jeg bruker den som rens og fuktighetskrem. Fungerer veldig bra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...