Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå dreper mamma meg. 

Dette var i exfac. Jeg hadde pugget i flere uker men likevel fikk jeg stryk. Må konte. Får vi samme spørsmål da ? Jeg har aldri fått stryk før og dette er min 3 semester 

Anonymkode: c7135...0aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flere uker? et semester er jo flere mnd... er det skippertakløsningen som har sparket deg i ræva?

Anonymkode: de663...f94

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor gidder du involvere moren din? 

Anonymkode: 31862...784

• Liker 12
Skrevet

Du er litt for gammal til å uroe deg for moren din sin aksept når du tar exfac, ts. :ler: 

Men du er gammal nok til å analysere situasjonen. Var det ventet å stryke? Dersom ja, så er ting mer ok. Da hadde du på forhånd en realistisk forventning til egen innsats og så at den ikke holdt, men hoppet i det og gav ditt beste uansett. Dersom nei så ville jeg ha oppsøkt studieveiledning og forhørt meg om hjelp. Læregrupper, studiesirkel, mentorordning, kurs i studieteknikk, hva det nå enn heter der du er - kast deg over det. For om du ikke forstod at du ville stryke, da er du i Deep shit. Da trenger du hjelp til å lære å lære.

For en kan ikke pugge til exfac. Det er det første de forteller deg når du starter. Og de sier det fordi det er sant. Exfac eksisterer av en grunn: for å lære deg å lære store mengder info, kjapt. Det er det du skal lære, ikke den faktiske informasjonen lektyren inneholder.

Anonymkode: d8a3c...f7b

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er litt for gammal til å uroe deg for moren din sin aksept når du tar exfac, ts. :ler: 

Men du er gammal nok til å analysere situasjonen. Var det ventet å stryke? Dersom ja, så er ting mer ok. Da hadde du på forhånd en realistisk forventning til egen innsats og så at den ikke holdt, men hoppet i det og gav ditt beste uansett. Dersom nei så ville jeg ha oppsøkt studieveiledning og forhørt meg om hjelp. Læregrupper, studiesirkel, mentorordning, kurs i studieteknikk, hva det nå enn heter der du er - kast deg over det. For om du ikke forstod at du ville stryke, da er du i Deep shit. Da trenger du hjelp til å lære å lære.

For en kan ikke pugge til exfac. Det er det første de forteller deg når du starter. Og de sier det fordi det er sant. Exfac eksisterer av en grunn: for å lære deg å lære store mengder info, kjapt. Det er det du skal lære, ikke den faktiske informasjonen lektyren inneholder.

Anonymkode: d8a3c...f7b

Jeg visste jeg ikke skulle få en A men jeg trodde jeg i det minste fikk en C eller D. 

Dette er ikke mitt fag, liker ikke faget engang men den er obligatorisk 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere uker? et semester er jo flere mnd... er det skippertakløsningen som har sparket deg i ræva?

Anonymkode: de663...f94

Nei. Jeg har vært på hver eneste forelesning og noen seminarer . Har også jevnt lest gjennom pensum 

Skrevet

Du kan jo klage og håpe på det beste :-)

Anonymkode: 81b4c...631

• Liker 1
Skrevet

Du kan spørre om begrunnelse og eventuelt klage etterpå.

Anonymkode: 02eeb...8b0

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan spørre om begrunnelse og eventuelt klage etterpå.

Anonymkode: 02eeb...8b0

Det er lurt å spørre om begrunnelse, særlig når ts forteller at han/hun ikke vet hvorfor det ble stryk. Kanskje det er noe å lære til neste runde. Det er dog litt merkelig at ts sier at dette ikke er "hans/hennes" fag, da exfac, slik jeg husker det, er en grunnleggende innføring i den fagdisiplinen man har valgt.

Skrevet

Ta det med ro, TS. Jeg strøk selv på exfac, og jeg har aldri vært i nærheten av stryk før. Ble ganske overrasket og det er jo aldri kult å stryke. MEN jeg tok den opp igjen og bestod med glans :) Det er ikke verdens undergang, husk det :)

Anonymkode: 11f02...a59

Skrevet
14 timer siden, sol87 skrev:

Det er lurt å spørre om begrunnelse, særlig når ts forteller at han/hun ikke vet hvorfor det ble stryk. Kanskje det er noe å lære til neste runde. Det er dog litt merkelig at ts sier at dette ikke er "hans/hennes" fag, da exfac, slik jeg husker det, er en grunnleggende innføring i den fagdisiplinen man har valgt.

Ikke nødvendigvis direkte overførbart, noe som for en del studenter gjør faget vanskeligere enn det egentlig er.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå dreper mamma meg. 

Dette var i exfac. Jeg hadde pugget i flere uker men likevel fikk jeg stryk. Må konte. Får vi samme spørsmål da ? Jeg har aldri fått stryk før og dette er min 3 semester 

Nei selvfølgelig får du ikke samme spørsmål på konteeksamen.. 

Skrevet

Dersom du ikke vet hvorfor du strøk så be om begrunnelse. Nå vet ikke jeg ikke hvilken type eksamen det var, skoleeksamen eller semesteroppgave, men det kan jo være at du har gjort noe så enkelt som å ikke følge oppgaveinnstruksen eller at du faktisk ikke har svart på det oppgaven har spurt om. Det får du ikke vite før du spør om begrunnelse, det bør du gjøre sånn at du vet hva du ikke skal gjøre neste gang. 

Skrevet

Shit happens TS:) Synes ex.fac er dødskjedelig. Tok det selv for en del år siden, og jeg var griseheldig med eksamen fordi jeg fikk spørsmål om det eneste jeg kunne, så jeg karret meg til en svært ufortjent C. Hadde hadde forberedt meg på å levere blankt:P 

Men først og fremst spør om tilbakemelding så du vet hvorfor du har strøket.

Ta så for deg læreplanen, hva er det egentlig du skal kunne? Del denne opp og lag din egen læreplan der du systematisk går gjennom ulike tema, og når du skal være ferdig med dem(altså et tidsperspektiv). Tenk også over hvor ofte de ulike tingene bør repeteres. Kan hende du må endre på denne etterhvert, ikke vits i å pugge på noe du behersker. Be gjerne faglærer om å hjelpe deg å sette den opp.

Tenk over hvordan du lærer best. Ved å lese? Gjøre oppgaver? Holde foredrag? For meg er det det siste. Det er vanskelig å holde foredrag om noe man ikke forstår:P Så spør om noen vil være med å lage en kollokviegruppe der man pugger sammen og holder foredrag for hverandre. Var smart når du velger medlemmer i gruppen, ikke velg noen som ikke blir å møte opp, blir å skravle osv. Sett gjerne også klare regler for gruppen(krav til oppmøte, forberedelse osv.), så er det enklere å rettferdiggjøre at man blir kastet ut.

Prøv å ikke les pensum slik man leser en roman; les saktere, stopp opp, tenk gjennom der du har lest om du har forstått det og klarer å gjengi det med egne ord høyt. Leser du noe du synes er finurlig, fortell det til en venn, lettere å huske:)

Mine beste råd. Lykke til TS:)

Anonymkode: 60908...866

• Liker 1
Skrevet

Jeg strøk på 3 av 3 eksamner første semester på universitetet. Jeg jobbet fra dag 1 av, men det var dritt vanskelig! Sånn er livet. Noen ganger går det bare ikke. Da kan man enten prøve noe annet, eller prøve igjen :)

Jeg ville sjekket opp i stryk prosenten på konten. I noen av fagene jeg har så har strykprosenten vært på 40% ved normal eksamen og 80%!!! ved konten! Om det er tilsvarende på sitt studie så kan det være lurt å ikke ta konteeksamen men heller vente til neste høst med å ta det faget omigjen. Taktisk planlegging av eksamen! 

Mammaen din har ikke noe med hva karakterer du har, eller om du består. Du er ikke pliktig å fortelle om det heller. Gi litt F! Livet går videre, du vil klare deg helt fint! :) Kos deg i jula <3 ta juleferie med god sanvittighet

Anonymkode: 610b2...c88

Skrevet

Null stress TS, det kan skje den beste 😊 Tro det eller ei, om noen år husker du knapt karakterene dine uansett 😊

Ta det om igjen neste semester, og les mer på gamle oppgaver, kanskje det gir en bedre pekepinn på hva som kommer?

Ikke at jeg ser hvorfor du trenger å involvere din mor, men hvis hun blir sur for dette så bare si at du sto. Trenger ikke gå i detaljer, bare la det passere, og så står du sikkert neste gang og da er det over 😊

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg strøk på 3 av 3 eksamner første semester på universitetet. Jeg jobbet fra dag 1 av, men det var dritt vanskelig! Sånn er livet. Noen ganger går det bare ikke. Da kan man enten prøve noe annet, eller prøve igjen :)

Jeg ville sjekket opp i stryk prosenten på konten. I noen av fagene jeg har så har strykprosenten vært på 40% ved normal eksamen og 80%!!! ved konten! Om det er tilsvarende på sitt studie så kan det være lurt å ikke ta konteeksamen men heller vente til neste høst med å ta det faget omigjen. Taktisk planlegging av eksamen! 

Mammaen din har ikke noe med hva karakterer du har, eller om du består. Du er ikke pliktig å fortelle om det heller. Gi litt F! Livet går videre, du vil klare deg helt fint! :) Kos deg i jula <3 ta juleferie med god sanvittighet

Anonymkode: 610b2...c88

Hva studerer du?  Hvilke fag strøk du på?

Anonymkode: b41fd...98d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...