Gå til innhold

Utdanning vs. lønn

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Superior

Hvem i samfunnet fortjener mest lønn?

Bør man få lønn etter antall år på skolebenken?

(En går jo faktisk glipp av flere års lønn når man tar et høyskolestudium på heltid.)

Bør man lønnes etter hvor mye man produserer? Dvs. hvor mye arbeidsgiver tjener på den jobben du gjør?

...Eller bør man lønnes etter hvor samfunnsnyttig jobb en gjør?

Hva synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lønn er et vanskelig spørsmål, den bør være satt sammen av antall skoleår, antall år med erfaring og hvor mye ansvar en har. Men hva som skal telle mest vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir i hvertfall sinnsykt irritert over at en nybakt rørlegger tjener mer i timen enn meg som har hovedfag! Derfor synes jeg utdannelse BØR spille en rolle, særlig i lys av den nye pensjonsreformen. Der kommer vi med lang utdannelse mye dårligere ut enn før, siden besteårsregelen fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir i hvertfall sinnsykt irritert over at en nybakt rørlegger tjener mer i timen enn meg som har hovedfag! Derfor synes jeg utdannelse BØR spille en rolle' date=' særlig i lys av den nye pensjonsreformen. Der kommer vi med lang utdannelse mye dårligere ut enn før, siden besteårsregelen fjernes.[/quote']

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsnyttighet er vanskelig å måle, det samme er hvor mye man tjener inn for ganske mange jobber (hva tjener inn en hjelpepleier?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lønn ikke i stil..
Jeg blir i hvertfall sinnsykt irritert over at en nybakt rørlegger tjener mer i timen enn meg som har hovedfag! Derfor synes jeg utdannelse BØR spille en rolle' date=' særlig i lys av den nye pensjonsreformen. Der kommer vi med lang utdannelse mye dårligere ut enn før, siden besteårsregelen fjernes.[/quote']

Enig. Det er noe galt et sted når de med lengst utdanning skal tape maks på det: dårligere pensjon, lavere lønn og elendige forhold.

Herregud, slik det er for høyt utdannede i dag bør man anbefale alle oppvoksende om å bli rørleggere eller jobbe i næringslivet med 1 års høyere utdanning fra Næringsakademiet eller noe annet kjapt og lettvint.

Norske politikere bevilger seg selv høye lønninger, men organiasjonene til de høyt utdannede samfunnsviterne (f.eks.) bare synker i standard. 6 års utdannelse til hva? Norge ønsker kanskje ikke profesjonell refleksjon?

Alle burde bli leger, advokater og rørleggere: da blir vi alle rike!

Til og med en kommune-lege (alle vet at det er lave lønninger i kommunen...) tjener minst 800.000,- mens komune legene i byene tjener minst 1,5 millioner. Flere pasienter på fastlege-listen = mer penger til den enkelte lege.

Legene er et eksempel på en gruppe som har det skikkelig fett! Og vi hører aldri de klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...