AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #1 Skrevet 16. desember 2016 I år har jeg ikke jobbet noe. Hatt foreldrepermisjon og resten av tiden har jeg vært sykmeldt. Det er en IA bedrift. Har jeg rett på ferie og feriepenger neste år da? Anonymkode: 50d01...c68
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #2 Skrevet 16. desember 2016 https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/retten-til-feriepenger-ved-sykdom-og-foreldrepermisjon/ Anonymkode: 7db45...e1c
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #3 Skrevet 16. desember 2016 TS: lest gjennom den to ganger nå, men kan ikke si jeg blir så mye klokere 😩 Anonymkode: 50d01...c68
JotunHuldra Skrevet 16. desember 2016 #4 Skrevet 16. desember 2016 Du har uansett krav på ferie selv om du ikke har opparbeidet deg feriepenger. Men noe feriepenger har du uansett, se hva jeg skriver lenger ned. Hvor mye avhenger av om det er NAV eller arbeidsgiver som utbetaler foreldrepenger og sykepenger - samt evt tariffavtale. Om det er NAV som har utbetalt både sykepenger og foreldrepenger har du opptjent følgende i feriepenger: For foreldrepenger får du feriepenger for de første 12 ukene ved 100 % lønn og 15 uker ved 80 % lønn. For sykepenger opparbeides det feriepenger for de første 48 dagene du er sykemeldt. Om arbeidsgiver har forskuttert pengene, utbetales de til arbeidsgiver og du får feriepenger av arbeidsgiver. Om NAV har betalt rett til deg vil du få feriepenger innen 31. mai. For foreldrepenger utbetales det kun feriepenger for hele perioden uansett om den går over fra ett år til et annet. Ved sykepenger kan du få feriepenger opparbeidet for to perioder, om du f.eks var sykemeldt i 2015 og over i 2016 så opparbeider du feriepenger i to bolker. Du får heller ikke utbetalt mer i feriepenger enn for en lønn opp til 6G, slik det er med både sykepenger og foreldrepenger. Har dere på arbeidsplassen som sier at arbeidsgiver forskuttere sykelønn og foreldrepenger, så kan det også være at du får fullt med feriepenger. Det står isåfall i tariffavtalen. Kommuner og statlige arbeidsplasser har denne bestemmelsen. Samt en del store private arbeidsplasser. Du har krav på ferie i 4, eller 5 uker om dere har dette i tariffavtalen. Om du ikke har opparbeidet deg nok feriepenger til å dekke opp lønn for full ferie, kan du nekte å ta mer ferie enn feriepengene dekker. Men du kan ta ut full ferie om du ønsker selv om feriepengene ikke dekker hele perioden. Håper dette ga deg svar 😊
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #5 Skrevet 16. desember 2016 37 minutter siden, JotunHuldra skrev: Du har uansett krav på ferie selv om du ikke har opparbeidet deg feriepenger. Men noe feriepenger har du uansett, se hva jeg skriver lenger ned. Hvor mye avhenger av om det er NAV eller arbeidsgiver som utbetaler foreldrepenger og sykepenger - samt evt tariffavtale. Om det er NAV som har utbetalt både sykepenger og foreldrepenger har du opptjent følgende i feriepenger: For foreldrepenger får du feriepenger for de første 12 ukene ved 100 % lønn og 15 uker ved 80 % lønn. For sykepenger opparbeides det feriepenger for de første 48 dagene du er sykemeldt. Om arbeidsgiver har forskuttert pengene, utbetales de til arbeidsgiver og du får feriepenger av arbeidsgiver. Om NAV har betalt rett til deg vil du få feriepenger innen 31. mai. For foreldrepenger utbetales det kun feriepenger for hele perioden uansett om den går over fra ett år til et annet. Ved sykepenger kan du få feriepenger opparbeidet for to perioder, om du f.eks var sykemeldt i 2015 og over i 2016 så opparbeider du feriepenger i to bolker. Du får heller ikke utbetalt mer i feriepenger enn for en lønn opp til 6G, slik det er med både sykepenger og foreldrepenger. Har dere på arbeidsplassen som sier at arbeidsgiver forskuttere sykelønn og foreldrepenger, så kan det også være at du får fullt med feriepenger. Det står isåfall i tariffavtalen. Kommuner og statlige arbeidsplasser har denne bestemmelsen. Samt en del store private arbeidsplasser. Du har krav på ferie i 4, eller 5 uker om dere har dette i tariffavtalen. Om du ikke har opparbeidet deg nok feriepenger til å dekke opp lønn for full ferie, kan du nekte å ta mer ferie enn feriepengene dekker. Men du kan ta ut full ferie om du ønsker selv om feriepengene ikke dekker hele perioden. Håper dette ga deg svar 😊 Ta: åh tusen hjertelig for langt utfyllende svar! Jeg forstod litt mer! Bare litt usikker på om jeg får penger fra arbeidsgiver eller nav. Burde sikkert visst det. Mens jeg var sykmeldt og mens jeg fikk foreldrepermisjon fikk jeg lønnsslipp fra arbeidsgiver. Så regner med lønnen er fra de og ikke nav da? Anonymkode: 50d01...c68
JotunHuldra Skrevet 16. desember 2016 #6 Skrevet 16. desember 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ta: åh tusen hjertelig for langt utfyllende svar! Jeg forstod litt mer! Bare litt usikker på om jeg får penger fra arbeidsgiver eller nav. Burde sikkert visst det. Mens jeg var sykmeldt og mens jeg fikk foreldrepermisjon fikk jeg lønnsslipp fra arbeidsgiver. Så regner med lønnen er fra de og ikke nav da? Anonymkode: 50d01...c68 Har du fått lønnslipp fra arbeidsgiver har de nok forskuttert lønn både når du var sykemeldt og hadde foreldrepenger. Antar du har levert sykemelding da kun til arbeidsgiver. Hvis NAV utbetaler skal sykemelding leveres dit også. Nå det gjelder feriepenger bør du sjekke personalhåndbok eller tariffavtale (om dere har det), så får du kjapt svar på om du vil motta fullt med feriepenger eller bare litt fra NAV 😊 Og er det kommunal eller statlig arbeidsgiver får du uansett fulle feriepenger da det ligger i tariffavtalen. Edit: Sjekk den siste lønnslippen din også. Der ligger det inne i et av feltene hvor mye feriepengegrunnlaget ditt er 😁 Endret 16. desember 2016 av JotunHuldra
Glitnir Skrevet 16. desember 2016 #7 Skrevet 16. desember 2016 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta: åh tusen hjertelig for langt utfyllende svar! Jeg forstod litt mer! Bare litt usikker på om jeg får penger fra arbeidsgiver eller nav. Burde sikkert visst det. Mens jeg var sykmeldt og mens jeg fikk foreldrepermisjon fikk jeg lønnsslipp fra arbeidsgiver. Så regner med lønnen er fra de og ikke nav da? Anonymkode: 50d01...c68 Du ser da på konto om utbetalingen din hver måned kommer fra arbeidsgiver eller NAV...? Og dette måtte du også selv opplyse på søknadsskjemaet for foreldrepenger. Ellers har JotunHuldra gjort godt rede for reglene over. Vær oppmerksom på at selv om arbeidsgiver har forskuttert foreldrepenger gir det ikke automatisk feriepenger av hele beløpet, men i de aller fleste tilfeller vil disse følge hverandre. Endret 16. desember 2016 av Glitnir Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #8 Skrevet 17. desember 2016 11 timer siden, JotunHuldra skrev: Har du fått lønnslipp fra arbeidsgiver har de nok forskuttert lønn både når du var sykemeldt og hadde foreldrepenger. Antar du har levert sykemelding da kun til arbeidsgiver. Hvis NAV utbetaler skal sykemelding leveres dit også. Nå det gjelder feriepenger bør du sjekke personalhåndbok eller tariffavtale (om dere har det), så får du kjapt svar på om du vil motta fullt med feriepenger eller bare litt fra NAV 😊 Og er det kommunal eller statlig arbeidsgiver får du uansett fulle feriepenger da det ligger i tariffavtalen. Edit: Sjekk den siste lønnslippen din også. Der ligger det inne i et av feltene hvor mye feriepengegrunnlaget ditt er 😁 TS: Ja kun levert til arbeidsgiver. Står også feriepengegrunnlag på lønnsslippen og jeg jobber i kommunen! 😊 Nå kan jeg puste igjen. Veldig flau over ikke å vite dette. Men begynte å lese rundt på nettet i går og da ble jeg ganske nervøs.. Av en eller annen grunn så har jeg tenkt at selv om jeg får penger fra arbeidsgiver og det står feriepengegrunnslag der så gjelder ikke det meg siden jeg har vært mye sykmeldt og hatt fødselspermisjonen. Tusen takk for at du tok deg tid til å forklare meg! 😊 Ønsker deg en veldig god jul!! 😊😊 8 timer siden, Glitnir skrev: Du ser da på konto om utbetalingen din hver måned kommer fra arbeidsgiver eller NAV...? Og dette måtte du også selv opplyse på søknadsskjemaet for foreldrepenger. Ellers har JotunHuldra gjort godt rede for reglene over. Vær oppmerksom på at selv om arbeidsgiver har forskuttert foreldrepenger gir det ikke automatisk feriepenger av hele beløpet, men i de aller fleste tilfeller vil disse følge hverandre. Jo jeg ser det. Men har likevel trodd at pga. Året som var gått så er det unntak som gjør at jeg ikke får feriepenger, men takk og lov så har jeg fått dette oppklart nå 😊 Anonymkode: 50d01...c68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå