AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #1 Skrevet 16. desember 2016 Hei jeg og samboeren vil skaffe oss en katt. Vi har en hund ifra før av og vet hva dyrlege/vaksiner osv koster til hund. Men vet ikke hva slike ting koster til katt. Hva må man regne med av utgifter med en katt? Anonymkode: 85dff...105
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #2 Skrevet 16. desember 2016 ca 500 for årlig vaksine. Jeg har en med tannproblemer - koster meg 1 500 annethvert år. Og en som fikk en skade ute en gang - 3 500. Dette oppsummerer alle vet. kostnader de siste 10 årene for min del. Førstegangskostnadene varierer. Begge mine er DB katter, da er det 1 000 når du får dem (ferdig vaksinert) og 1000 for kastrering. Ca 200 i måneden i kostnader til sand. Ca 300 i mat i måneden. For begge. Jeg har dem også på pensjonat innimellom, det koster 180 i døgnet for to. Nødvendig utstyr er do og bur. Mine kvesser klørne på teppet under kjøkkenbordet. Både leker og seng er nok noe man oftere kjøper for eierens del enn for katten - de bryr seg fint lite, og sover helst i sofaen, og leker med alt de finner løst i huset. Anonymkode: e9614...d20
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #3 Skrevet 16. desember 2016 Spørs hvilke veterinær du bruker, men du må regne med utgifter som kastrering/sterilisering, og chip øremerke. Så må katten ha vaksiner, pluss andre veterinærutgifter - eks. mot orm, midd, infeksjoner ol.. det er også lurt med forsikring i tilfelle katten blir syk/skadet og trenger behandling. Katten trenger også litt utstyr; katteskåler, kattedo, halsbånd, Sæle(fint hvis innekatt, selv om jeg ikke er helt for det), kattebur, seng osv.. Så er det selvfølgelig mat og evt. kattemat. Og katten skal ikke ha hvilke som helst mat. Mye av maten du får på matbutikken inneholder veldig mye salt og andre tilsetninger som ikke er bra for katten. Derfor må det brukes kvalitetsfor fra veterinær eller andre som driver med f.eks sunn og organisk for for dyr. Anonymkode: 5d049...e72
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #4 Skrevet 16. desember 2016 Det er store forskjeller hos dyreklinikkene, så kan anbefale deg å ta en titt på prislistene på nettsidene deres. Tror vi har betalt 1000kr for helsesjekk, 2 vaksiner og 2 ormekurer til den ene katten. den andre kom på 400kr for andre vaksinen og helsesjekk (renraset så den hadde fått en vaksine og chip hos oppdretter). Så betalte vi vel 1300kr for kastrering, chip og øremerking på den ene katten. Den andre er for ung per dd. Men ja, hvis man skal være ordentlig, så koster det endel penger med disse kattene også. litt billigere enn en hund, men fremdeles så triller kronene. Anonymkode: 71833...ca3
Gjest MadameDeRosa Skrevet 16. desember 2016 #5 Skrevet 16. desember 2016 (endret) Bruker omtrent 2600 kr årlig på vaksiner, sjekk og ormekur til begge kattene. Sterilisering er engangsbeløp, som må taes med i beregningen. 3000 kr. Chip og registrering 2500 kr Mat omtrent 70 kr i uken. Sand omtrent 500 kr i mnd. Kattepass omtrent 4000 kr i året. Edit: Forsikring så klart. 3000 kr for to katter. Endret 16. desember 2016 av MadameDeRosa
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #6 Skrevet 16. desember 2016 Pass på å skaff forsikring til katta. En venn av meg gikk på en skikkelig smell.. Katta ble overkjørt av bil, men overlevde. Kostet henne rundt 25.000 tilsammen for å "reparere" katta igjen. Anonymkode: ba79b...dbf
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #7 Skrevet 16. desember 2016 Vi betaler 300 i mnd for toppforsikring for katta. Helsesjekk med vaksine kostet 600, kastrering 1600. Du må ha forsikring på katta, alt annet er dumskap. Anonymkode: c8500...014
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #8 Skrevet 16. desember 2016 Kaster ing / chipping betalte 1500. så er det årlig vaksine ca 500, pluss ormekur to ganger i året 200 kr. så er det profylaktisk flåttmiddel 500 kr. mat 500 kr i mnd. kattesand 200. så har du forskjellige duppeditter som furminator (500), leker og diverse. Dette er kun de faste utguftene så kommer de uforutsette i tillegg hvis katten blir syk /påkjørsel etc. Du må påberegne ekstra slitasje på møbler . Her var designer sofaen klort i stykker etter 2 dager og lamellene ødelagt . Det er koselig ned katt men denne blir den siste jeg har . Anonymkode: da509...b7d
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #9 Skrevet 16. desember 2016 Jeg betalte 1200 for å kastrere, chippe og vaksinere mine to katter (hannkatter. Er dyrere for hunnkatter). Deretter har det vært årlig vaksine og helsekontroll som koster 300 kroner hos min veterinær. I tillegg har det vært et par episoder med veterinærbesøk etter slosskamper og antibiotikabehandling. I tillegg bør du tenke på at det fort kan skje uforutsette ting og katten kan bli akutt syk og behandling kan fort koste flere tusen. Priser varierer veldig fra veterinær til veterinær, så er lurt å sjekke litt rundt. Anonymkode: d8363...996
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #10 Skrevet 16. desember 2016 Jeg adopterte pus via dyrebeskyttelsen. Hun kostet 600 kr. Da var hun vaksinert, chippet og kastrert. Dette er ganske dyrt når du gjør det selv. Årlig sjekk og vaksiner ca 500 kr. 70 kr i uka på mat ca(kjøper stor sekk med kvalitetsfor hos veterinæren, og en pakke våtfor i uka). Kattesand husker jeg ikke hva koster i farta, bruker ikke så mye av det, men kjøper av den dyrere typen og bruker hullete spade på tømming. Også har jeg forsikret henne, betaler litt over 1000 kr i året. Av utstyr har vi kattedo, bur og et klatrestativ. Anonymkode: c30f1...49f
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #11 Skrevet 16. desember 2016 Tusen takk for svar! 😃 Store muligheter for at det flytter en liten baby pus inn til oss i løpet av nyåret 😍 Anonymkode: 85dff...105
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #12 Skrevet 17. desember 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Pass på å skaff forsikring til katta. En venn av meg gikk på en skikkelig smell.. Katta ble overkjørt av bil, men overlevde. Kostet henne rundt 25.000 tilsammen for å "reparere" katta igjen. Anonymkode: ba79b...dbf Forsikring lønner seg normalt bare dersom man ikke kan ta slike kostnader på sparket. Forsikringsselskapene tjener jo penger på dette. Det er også mange kostnader forsikringen ikke tar. Hadde jeg betalt for forsikring de 20 årene jeg har hatt katt, hadde jeg nå betalt 72 000 for noe jeg aldri har hatt bruk for. Og det er uproblematisk for meg å ta slike kostnader dersom de kommer. Anonymkode: e9614...d20 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #13 Skrevet 17. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forsikring lønner seg normalt bare dersom man ikke kan ta slike kostnader på sparket. Forsikringsselskapene tjener jo penger på dette. Det er også mange kostnader forsikringen ikke tar. Hadde jeg betalt for forsikring de 20 årene jeg har hatt katt, hadde jeg nå betalt 72 000 for noe jeg aldri har hatt bruk for. Og det er uproblematisk for meg å ta slike kostnader dersom de kommer. Anonymkode: e9614...d20 Hadde jeg ikke hatt forsikring måtte jeg ha betalt 60 000 i løpet av de siste to årene. I forsikringspremie har jeg betalt nesten 6000 i løpet av samme periode. Anonymkode: c8500...014
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #14 Skrevet 17. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg ikke hatt forsikring måtte jeg ha betalt 60 000 i løpet av de siste to årene. I forsikringspremie har jeg betalt nesten 6000 i løpet av samme periode. Anonymkode: c8500...014 Selvfølgelig, for noen lønner det seg. Men forsikringsselskapet er for de fleste den største vinneren - de har selvfølgelig satt prisene slik at det statistisk er dyrere å ha forsikring enn å legge ut for dyrlege. Anonymkode: e9614...d20 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #15 Skrevet 17. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig, for noen lønner det seg. Men forsikringsselskapet er for de fleste den største vinneren - de har selvfølgelig satt prisene slik at det statistisk er dyrere å ha forsikring enn å legge ut for dyrlege. Anonymkode: e9614...d20 Ikke akkurat noen bombe. Selvfølgelig er det ofte på generelt grunnlag dyrere å ha forsikringer fordi sannsynligheten for at man som individ opplever det du er forsikret mot rent statistisk sett er relativt liten. Det man forsikrer seg mot er store og plutselige utgifter som kan svi hvis utgiften dukker opp, ikke noe annet, og det tjener selskapene selsvagt penger på. Hvis ikke hadde det ikke vært noen som hadde giddet å drive med forsikringssalg. Anonymkode: 03efd...b1c
Arkana Skrevet 17. desember 2016 #16 Skrevet 17. desember 2016 Det er veldig varierende ut fra hva katten har behov for. Vi betaler 4-500 i året for vaksinasjon og sjekk. 500 kr for en stor pose skikkelig tørrfôr fra dyrebutikk, den varer ca 2,5 mnd. Så er det kattesand, der er jeg mer usikker på hva det koster i mnd, men det er ikke akkurat en stor utgiftspost. Utenom det er det ingen faste utgifter. Naboene passer katten(e) når vi er på ferie, så kattepass bruker vi aldri penger på. Vi har ingen forsikring på kattene, det ser vi ikke poenget med når vi har råd til evt dyrlegeutgifter uansett. Eldste var aldri syk og hadde ingen helseproblemer, mens yngste ble alvorlig syk som toåring og kostet oss ca 10 000, men har etter det ikke hatt noen problemer. Får du en kattunge må du regne med noen tusenlapper på kastrering og chip og så trenger du litt leker, klorestativ o.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå