Gå til innhold

Reiseleder eller prioritere utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har et dilemma, og kunne gjerne ha bruk for noen råd.

Det har seg nemlig slik at jeg har søkt på en stilling som reiseleder. Jeg var på intervju i går og har en godt følelse på at jeg vil få et tilbud om jobb. Jeg er 23 år gammel og studerer for øyeblikket på et studium jeg synes er kjedelig/uinteressant. 

Greia er at til neste høst har jeg planer om å starte på en ny utdanning. Tar jeg jobben som reiseleder vil jeg ikke få mulighet til å starte på universitetet til høsten 2017, da jeg er nødt til å jobbe ut sommersesongen som er frem til september/oktober. Da må jeg vente enda et år på å starte med utdannelse. Da vil jeg være 25 år. Føler at jeg har dårlig tid. Alle "andre" som jeg kjenner er jo ferdige med sine utdanninger, har fast jobb, kjøper seg leilighet og får barn. Og her sitter jeg og aner ikke hva jeg vil med livet mitt engang. Hadde alltid tenkt at studiet jeg går på nå skulle være det riktige for meg, men der tok jeg feil. Jeg har samboer og trives hjemme, men føler bare at det er noe som mangler. På en annen side jeg er redd for at jeg vil angre på at jeg reiste ut som reiseleder i ettertid. At det ville ha vært lurere å prioritert utdanning, fått en ordentlig jobb og stabil, god inntekt. Reising kan man jo alltids gjøre når man har fått jobb...? 

Noen innspill? Jeg har forresten litt studielån også, noen som vet om det er overkommelig å ha det når man jobber som reiseleder?

Anonymkode: 709c0...c3c

Skrevet

Hvis du virkelig har lyst å være reiseleder et år, så gjør du det :) Ett år fra eller til har ingenting å si i det store bildet. Og hvis du og samboer ikke har hast med å få barn osv, så tar du det året og koser deg :) 

Anonymkode: ba032...131

Skrevet
På 16.12.2016 den 16.16, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg har et dilemma, og kunne gjerne ha bruk for noen råd.

Det har seg nemlig slik at jeg har søkt på en stilling som reiseleder. Jeg var på intervju i går og har en godt følelse på at jeg vil få et tilbud om jobb. Jeg er 23 år gammel og studerer for øyeblikket på et studium jeg synes er kjedelig/uinteressant. 

Greia er at til neste høst har jeg planer om å starte på en ny utdanning. Tar jeg jobben som reiseleder vil jeg ikke få mulighet til å starte på universitetet til høsten 2017, da jeg er nødt til å jobbe ut sommersesongen som er frem til september/oktober. Da må jeg vente enda et år på å starte med utdannelse. Da vil jeg være 25 år. Føler at jeg har dårlig tid. Alle "andre" som jeg kjenner er jo ferdige med sine utdanninger, har fast jobb, kjøper seg leilighet og får barn. Og her sitter jeg og aner ikke hva jeg vil med livet mitt engang. Hadde alltid tenkt at studiet jeg går på nå skulle være det riktige for meg, men der tok jeg feil. Jeg har samboer og trives hjemme, men føler bare at det er noe som mangler. På en annen side jeg er redd for at jeg vil angre på at jeg reiste ut som reiseleder i ettertid. At det ville ha vært lurere å prioritert utdanning, fått en ordentlig jobb og stabil, god inntekt. Reising kan man jo alltids gjøre når man har fått jobb...? 

Noen innspill? Jeg har forresten litt studielån også, noen som vet om det er overkommelig å ha det når man jobber som reiseleder?

Anonymkode: 709c0...c3c

Jeg jobbet en sesong som reiseleder når jeg var 24 år. Angrer ikke på det et sekund. Absolutt verdt opplevelsen. Men jeg begynte ikke å studere før året etterpå. Så jeg vet ikke hvordan det er med studielån. 

Skrevet (endret)

Jeg jobbet som  reiseleder i mange år ! Tok utdannelse etter at jeg fylte 30! Jeg har aldri angret på det.  Fortsatt tenker jeg tilbake på de årene som de morsomste og beste i mitt liv. Jeg lærte så mye og opplevde så mye! Det formet meg som menneske. Gjorde meg ingenting at jeg kom sent i gang med min utdanning.  Da visste jeg hva jeg ville bli. 

Ta jobben og nyt det! 

Endret av tirben
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...