AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #1 Skrevet 16. desember 2016 Jeg fikk melding fra legekontoret at fecal testen jeg tok er forhøyet (63) og dette på en fredag etter telefontid så jeg får ikke kontaktet dem... Jeg prøvde å Google og da kommer det opp ting som kreft. Betyr det at jeg har kreft? Anonymkode: b16b3...46b
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #2 Skrevet 16. desember 2016 Aldri google medisinske spørsmål. Anonymkode: 47135...423 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #3 Skrevet 16. desember 2016 Fecal er avføringsprøve btw. Anonymkode: 47135...423 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #4 Skrevet 16. desember 2016 Nei det betyr ikke at du har kreft. Anonymkode: adf06...111 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #5 Skrevet 16. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fecal er avføringsprøve btw. Anonymkode: 47135...423 Ja, jeg vet jo akkurat det da, men hva er testen for? Er det en kreftprøve? Anonymkode: b16b3...46b
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #6 Skrevet 16. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei det betyr ikke at du har kreft. Anonymkode: adf06...111 Okei, så det trenger nødvendigvis ikke å være noe alvorlig? Anonymkode: b16b3...46b
Honnikorn Skrevet 16. desember 2016 #7 Skrevet 16. desember 2016 Det betyr ikke noe mer enn at du har lett forhøyede verdier av et protein som kommer fra hvite blodceller. Kan være en betennelse i tarmen eller noe sånt. Hadde de vært bekymret for deg på legekontoret så hadde de nok ikke bare sendt deg dette prøvesvaret. Da hadde legen ringt deg, det er vanlig prosedyre på vårt legekontor iallfall. Ikke les mye på nett om dette i helga, prøv å legge det fra deg og ring legen på mandags morgen, så får du et skikkelig svar der i stede. 2
Bergtatt Skrevet 16. desember 2016 #8 Skrevet 16. desember 2016 http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/kliniske-problemstillinger/fordoyelsessykdommer/ Har du lest dette?
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #9 Skrevet 16. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vet jo akkurat det da, men hva er testen for? Er det en kreftprøve? Anonymkode: b16b3...46b Jeg har tatt mange i forbindelse med tarmproblemer, så for å utelukke chrons osv. Kreft har legen ALDRI snakket om. Jeg har også en avtale med legen om å aldri google ting som går på helse, heller snakke med henne om det er noe jeg lurer på. Anonymkode: 47135...423
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #10 Skrevet 16. desember 2016 Stort sett polypper ol, kan utvikle seg alvorlig, men er sjelden alvorlig i seg selv. Ring legen på mandag, og det meste går seg til Anonymkode: 32997...a9d
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #11 Skrevet 16. desember 2016 En prøve skal alltid tolkes sammen med symptomer, ikke alene, vi vet ingenting om symptomer og objektive funn. FeCal test har en grenseverdi på 50, så 63 er ikke videre høyt, og det kan bare være en feilmåling. Med mindre du har andre skjeve prøver eller alarmerende symptomer vil jeg tro fastlegen ønsker å ta en kontrollprøve. Denne testen brukes forresten hyppigst til å påvise tarmsykdom som chrons og ulcerøs colitt, men da skal det normalt være mye høyere verdier. Det finnes andre sykdommer som kan gi feil utslag på tråesten uten at det har noe å si, men da må som sagt lege tolke dette sammen med synptomene dine og tidligere sykdom. Anonymkode: 15a03...eec 1
lillsunshine Skrevet 16. desember 2016 #12 Skrevet 16. desember 2016 Jeg har ulcerøs kolitt (kronisk tarmsykdom) og jeg tar Fecaltest nå og da for å måle hvor høy inflammatorisk aktivitet det er i tarmen, for å måle betennelsestilstanden i tarmen. De måler da et eller annet protein som forhøyet ved betennelsestilstand. Du får ta det med legen og ikke bekymre deg så mye.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2016 #13 Skrevet 16. desember 2016 63 er ikke unormalt. 50 er ca normalt for friske mennesker. Alle skal ha utslag på denne testen fordi det handler om hvor mange av det hvite blodlegemet nøytrofile granulocytter som dør og avgir dette proteinet, fordi hos alle mennesker skal disse nøytrofile granulocyttene dø siden det alltid skal bli dannet nye i beinmargen. Når de dør går de ut i avføringen. Hvis man har en eller annen tarmsykdom kan denne testen ofte være på sånn 150-500. Jeg er mer bekymret for meg selv som hadde utslag på under 15 på testen (altså ikke målbart) for jeg skjønner ikke hvordan det kan ha seg og tror egentlig at prøven må ha blitt oppbevart for lenge før de har testet den eller noe sånt, for hos alle skal jo disse nøytrofile granulocyttene kunne bli målt! Anonymkode: e496c...b3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå